Pikkukakkonen kesällä 2014

Pitkästä aikaa moi täältäkin! Stressaavia päiviä ollut niin ei ole tullut koneella istuttua.

Ekaksi pitää sanoa, että mulle tuli hyvä mieli, kun en ole ainoa, jolla ei ole vakkarityöpaikkaa! Se on ollut mun suurin murhe viime viikot, mutta ehkä mä annan nyt itselleni luvan nauttia raskaudesta ja mietin niitä jäljellä olevia 40 työvuotta myöhemmin. Mulla siis on soppari vuoden loppuun ja tuskin on jatkoa luvassa. Työ ei ole mieleistä eikä koulutusta vastaavaa, mutta toki tekisin innoissani äippälomaan asti. Koko syksyn olen suht aktiivisesti hakenut muita töitä mutta tuloksena on ollut peräti yksi haastattelu, jippii. Pitää miettiä mitä sitä tekisi tai mihin uudelleenkouluttautuisi. Sitten voisi ainakin painottaa, että lapset tehty ja vanhempainvapaat pidetty.

Muutenkin vähän jännä olo kun tuossa viikolla oli kamalia päiviä ja oksennettu on monen monituista kertaa. Nyt on taas pari päivää ollut hyvä olo ja heti rupesi epäilyttämään. Tissit on edelleen kipeät mutta siihen se jää. Jos taas menee kesken... Sitten mä en kyllä ala. Ensi tiistaina on neuvola mutta ultra on varmaan sitten lähempänä joulua, eli monta viikkoa vielä pähkäilyä.

Muuten, eikös ollutkin niin, että neuvolassa pitää antaa aina pissatesti? Ei täti aikaa varatessa mitään maininnut. Kauanko pitää pidättää?
 
Joo neuvolassa pitää aina ennen varsinaista aikaa käydä antamassa pissanäyte purkkiin, josta täti sitten tikuttelee proteiinit, sokerit..jne. Pidätysaika on 4h, mutta eikai sitä aina joka neuvolakertaa ennen tarvi sitä 4h pidättää..?? Ainakin ekaa kertaa varten mulle siitä sanottiin, mutta pitääkö jatkossakin siis joka kerta pidättää se 4h? Voi apua, tulee olemaan kamalaa varsinkin oppuraskaudessa, jos niin on.. :D
 
Muutenkin vähän jännä olo kun tuossa viikolla oli kamalia päiviä ja oksennettu on monen monituista kertaa. Nyt on taas pari päivää ollut hyvä olo ja heti rupesi epäilyttämään. Tissit on edelleen kipeät mutta siihen se jää. Jos taas menee kesken... Sitten mä en kyllä ala. Ensi tiistaina on neuvola mutta ultra on varmaan sitten lähempänä joulua, eli monta viikkoa vielä pähkäilyä.
Mulla on vähän sama tilanne! Mitkäs viikot sulla nyt olikaan? Itselläni menossa 8+2, ja oireet ovat vähentyneet aika paljon viimeisen viikon aikana. On mulla vieläkin sitä kuvotusta, ja rinnat ovat edelleen turvoksissa, mut siihen se jääkin..

Mun piti eilen illalla maata selälläni hiljaa ja oikein kuulostella kohdun "elämää" tai tuntemuksia, mitä tahansa! Tunsin sitten illalla ja yölläkin paineen tuntua, ja se vähän helpotti.. Multahan siis on jo löydetty sydänäänetkin 6+2, mut koskaan et voi olla varma! Oon lukenut ihan liikaa kauhutarinoita täällä keskeytyneistä keskenmenoista, et ihan hirvittää. Onneks pääsen lääkäriin reilun viikon päästä. Jos sinne asti yrittäis kestää tätä piinaa..

8+2
 
Hei, kriisi päällä!

Muistaako kukaan/onko kellään käsitystä tuosta pellavansiemen-asiasta? Tiedän kyllä, ettei saa syödä, mutta mites kun olen huomaamatta syönyt ainakin viime kuun ajan leipää, joissa näköjään on ollut pellavansiemeniä, ja palasia leipää on mennyt päivittäin 1-4kpl yhyy :( onkohan kaikki pilalla? Eihän se siementen määrä yhdessä palassa huikea ole, ja kyllä mein neuvolantäti sanoi, että leivässä voi syödä, mutta kun on tullut syötyä tuota leipää aika paljon... Turha angst toivottavasti.

Oireissa ei muutosta, nännit on kosketusarat, tissit turvonneet jo hieman, pahaa oloa pitkin päivää ja välillä vihlontoja (eilen kylläkin vähemmän) ja armoton saamattomuus. Mahallaan maatessa kyllä tuntuu vähän epämukavalta, voi olla myös kuvittelua :D

Mie pelkään tuota kkm kanssa, ennen esikoista meillä oli km 14+ jota ennen sykekin oli nähty jo ainakin 3 ultrassa, että ei paljoa painanut se. Silloin oli kylläkin alussa jo jotakin vuotoa ja kasvu viivästyt niskapoimuun jo viikolla. Esikoisesta kasvu meni päivälleen, ei vuotoa, tässäkään ei ole ollut vuotoja ja ultrassakin oltiin ihan oikean kokoisia (toinen tosin taaempana niin oli vaikea mitata, vaikutti kuulema samanoloiselta) joten merkit on miun taikauskoisiin silmiini hyvät. Jospa kaikki menisikin hyvin, kai todennäköisyydet ovat jo hyvällä kantilla :)

Siis, ehkä ei turhaa stressiä noista pellavansiemenistä leivässä, vai mitä?

Uskottelua otetaan vastaan :D,
Masia 9+
 
Kriisi ohi, googletettu on, kaikista keskusteluista huolimatta HUS sanoo:

Pellavansiemenet ja pellavarouhe
Ei suositella käyttämään raskauden aikana. Erityisesti ulkomaisissa valmisteissa on korkea kadmium- ja syaanivetypitoisuus. Pellavansiemenet leivässä eivät aiheuta riskiä.

Mieli rauhallinen taas hetken :D
 
  • Tykkää
Reactions: MammaLa ja eltsu81
Voi itku. Nyt pelottaa ja itkettää. Aamulla vessassa käydessä paperiin tuli verta. Nyt sitten on vaan odotettava, mutta huonosti on käynyt jo niin monta kertaa, että oon aika varma mitä nyt tapahtuu. Voimakkaammat raskausoireet on ollut kuin ikinä. Mahtoikohan eilisellä hieman turhan rajulla seksillä olla syytä asiaan?:'(
 
Angelah Voihan nenä. Oliko ihan punaista verta vai sellaista marjapuuron väristä? Millanen olo muuten on? Älä heitä vielä kuitenkaan kirvestä kaivoon, voi olla että se on ihan vaaraton ilmiö! :hug:

Masia Mä söin myös vahingossa kylmäsavulohta, ja vasta jälkeenpäin muistin listeriavaaran... Ei ollu mukava fiilis tajuta asiaa! Raskaana olevilta on kyllä kaikki kielletty..
 
lueskelin että saattaa juuri seksin jälkeen olla sellaista. Kyllä se ihan kirkasta verta oli. Toivotaan että enempää ei tule. Hyvä että tuo pellavarouheasia tuli täällä esiin. Olen meinaan syönyt sitä tietämättäni rahkan seassa.
 
Mä tungen itseni mukaan myös tähän ketjuun, kun monta tuttua täällä tuntuu jo olevan :) Pahoinvointi on alkanut voimistua, ja tässä lepputan sohvalla, kun mies on esikon kans pihalla. Vajaa 1,5vko alkuraskauden ultraan ja mieli on yllättävän levollinen (km 07/12).

Aurinkoa!
Mammala & kirppu 6+1
 
tervetuloa mammala. Täällä toinen pahoinvoiva, joka on mulle ihan uus ilmiö =) mehujäitä kuluu pakettitolkulla. Mulla takana useampi epäonnistunut raskaus, mutta nyt olen ollut tosi luottavainen. Tähän päivään asti, niinkuin tuossa kirjottelin. Lepoa vaan!
 
Siis apua, mä sitten tänään päätin koota itseni ja lähdin vähän juoksemaan tai siis hölkkäämään (kun vauhti oli mitä oli..), ja siis puolivälissä matkaa iski kamala pissahätä vaikka olin juuri käynyt vessassa ennen lenkille lähtöä. Ja koko lenkin tuntui rakossa/alavatsalla epämukavalta.. siis miten nyt jo voi tuntua lenkin aikana mahassa tuolta? Ei kai sitä sitten enää kovin monella lenkillä kykene käymäänkään jos nyt jo tuntui epämukavalta..

Äityli & papu 7+5
 
Moikka, uskallan liittyä joukkon vaikka juuri tänään plussasinkin hennon viivan. Katsotaan muuttuuko vahvemmaksi vielä. Menossa olisi kai rv 4+4, tosin vähän epäsäännöllinen kierto haittaa laskemista. Olen naimisissa ja meillä on pian 10kk poika. Odotan innolla toivottua raskautta. Johan tässä alka vähän jomottaa mahanpohjassa :)

P.S.. en ihan ehtinyt lukea kaikki tekstejä läpi mutta eiköhän tässä ehditä tutustua. Näillä näkymin la. On heinäkuun lopussa :)
 
Viimeksi muokattu:
Itse en jaksa kantaa huolta tosta työasiasta, oon nyt keväästä asti tosiaan työttömänä ollut ja luotan kyllä siihen, että sitten kun on aika palata töihin niin kyllä jostain jonkun paikan saan. :) nythän on paras aika tehdä kun ei ole töitä niin ei tässä sitten muutakaan hommaa ole!

äityli-88 mä ainakin muistelisin esikoisen odotuksen neukkukäynneistä, että se riittää, että sitä pissaa on sen verran siellä rakossa, että saa testattua. Että en ite ainakaan muista tuollaista 4h ohjetta.

Olo on aika tasainen, ruoka maistuu ja väsyttää jatkuvasti vaikka nukkuisi paljon taikka vähän. Tästä tulee vielä pitkä viikko odottaa torstain nt-ultraa!

11+5
 
No niin sitä minäkin ajattelin, että ei tarvi pidätellä jatkossa sitä 4h. Mutta siis sitä ihan ensimmäistä neuvolakertaa varten pitää ainakin täälllä meillä pidättää se 4h. Näin mua ainakin ohjeistettiin kun varasin ekan neuvola-ajan. Ja tosiaan muistan kyllä hyvin, kun joillakin kerroilla tuli niin mahottoman pieni liru siihen purkkiin, että hyvä jos siitä sai tikutettua.. mutta aina onnistui kuitenkin. :)
 
Toi pissanäytteen antaminen on kyllä riesa, esikoista odottaessa kävin AINA automaattisesti vessassa ennen neuvolaan lähtöä! :D

Aina nolona sit sanomaan että taas kävisin vasta käynnin loppupuolella siellä vessassa :D
 
Tervetuloa Mamma-la, kiva kun pääsit tänne puolelle! Tervetuloa myös r.mkr!

Tuosta syömiskeskustelusta juuri tajusin, että söin tänään töissä hyvällä ruokahalulla tomaatti-aurajuustokeittoa. Ja eilen piirakkaa missä on aurajuustoa. Hmm, ärsyttävää.En aio stressata mutta pitänee kerrata sitä nounou-listaa.

Meillä juhlitiin viikonloppuna pojan 2-v synttäreitä. Ja tänään tulee vielä vieras. Ja huomenna kaksi. Huh, täytyyhän sitä nyt monta päivää juhlia kun kakkuakin on vielä paljon.

Mitäs muuta täällä on keskusteltu.. Tuli muuten aamulla hyvä mieli kun kävin oksentamassa (tai no, tyhjä maha) ennen töihin lähtöä. Silti vähän epäilyttää onko kaikki hyvin. Mullakin oli keskeytynyt km viimeksi, niin haluan heti tietää jos peli on menetetty tältä kertaa.

Huomenna se eka neuvola. Jänskää! Pitää muista olla käymättä vessassa kotoa lähtiessä :)
 
Älkää pitäkö mua ihan vainoharhaisena, mut mä kävin taas lääkärissä ultrassa! Mua huolestutti tää mun oireiden väheneminen niin paljon, että tein hätäpäissäni raskaustestin (tiedän..)!! Tulos oli tosi haalea plussa, ja se vielä lisäs vettä myllyyn ja soitin hätääntyneenä neuvolaan. Onneksi pääsin nopeasti ultraan, ja siellä oli sydänäänet ja kaikki hyvin :heart: Mua nauratti, itketti ja nolotti yhtä aikaa! Ehkä hormonit on sekottaneet mun pään, ja pelkään jokaista oiretta ja oireettomuutta!

Ainoa asia mikä muuttui, oli mun raskausviikot. Pienokainen olikin vähän pienempi tämän lääkärin mielestä, joten elänkin nyt 8+3 viikon sijaan 7+5.

Mutta niin... sain taas mielenrauhan :). Nyt mä en stressaa enää yhtään, tai yritän ainakin! Jännää, et viime raskaudessa olin niin ylpeä ja onnellinen ja otin jotenkin kaiken itsestään selvyytenä, ja nyt taas murehdin joka asiaa.. ehkä siksi, kun tietää miten suuret asiat on pelissä. Ja kauhutarinoita en lue keskustelupalstoilta enää yhtään!

ps. Tervetuloa uusille & mielenrauhaa ja onnea odotukseen kaikille tasapuolisesti :)!

7+5
 
Baby-mama onpa hienoa, että pääsit ultraan ja sait mielenrauhaa :)

Lurppanen, ei kai tuo keitetty tai paistettu aurajuusto ole mikään ongelma, ja Valion nettisivuilla tais olla et Auraa saa syödä raskausaikana. Valion sivuille tästä.

).( Täällä kärsitään yö!!pahoinvoinnista. Herään siis keskellä yötä kuvotukseen ja viime yönä olin jo pää pöntässä. Mulla on ollut tosi vahva tyttöfiilis (/-toive :LOL:) ja mä oon sortuvainen kaikkeen hömpänpömppään niin tein sitten tämän: Gender Predictor - Accurate baby gender prediction test | boy or girl?

Ja tulos oli It's a Girl!! No joopa joo. Viime raskaudessa tein Intelligender -merkkisen sukupuolitestin ja tulos oli poika. Ja poika tuli oikeestikin, joten saapa nähdä ;)

Kysymys: Meinaatteko ottaa tai oletteko ottaneet influenssarokotuksen, jota mulle ainakin neuvolassa kovasti tyrkytettiin? En ainakaan vielä ottanut, kun en ole ottanut muulloinkaan, vaikka kuulun ryhmään, jolle se tarjotaan automaattisesti.

MammaLa + Kirppu 6+2
 
Viimeksi muokattu:
Äityli-88 Mulla kanssa tyssäs juoksulenkit heti alkuunsa, kun sattu alamahaan niin pirusti. Saattoi olla virtsiksellä jotain tekoa asian kanssa. En ole sen jälkeen juossut.

Muuten loistavia uutisia. Varhaisultrassa näkyi pikkuinen syke ja raskaus siellä missä pitääkin. Voi osittain huokasta helpotuksesta:) Oli vaan kiireinen hoitaja, että oli liian äkkiä ohi. Ja vähän näreissään kun oli näin aikaisin lähetetty.

6+4
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
Angelah Onpa ihania uutisia tosiaan! :) Se tunne, kun syke näkyy ja kaikki on hyvin, on uskomaton :heart: Multa on varmaan mennyt siis ohi, mut kysyisinkin vielä et miksi siis kävit varhaisultrassa?

Mäkin kävin 6+2 varhaisultrassa kovan pahoinvoinnin takia, ja se tavallaan korvasi sitten ensimmäisen lääkärikäynnin, eli seuraava virallinen ultra on sitten se sikiöseulantaultra joulukuun puolessavälisä. (jos ei lasketa siis tätä mun eilistä paniikki-ultraa, kun pelkäsin et jokin oli vinossa....)
 
Heips, mahtuuko mukaan?

Täällä ollaan iha alussa menossa, ja toista siis odotellaan. Plussasin reilu viikko sitten, ja nyt olisi viikot 5+5, jos mun laskut pitää paikkansa ja ovulaatio oli silloin kun oletin. Kuukautisten mukaan en voi laskea,koska kierto on mahdottoman pitkä. Tästä syystä mulla on neuvola jo huomenna, ja sieltä laittavat lähetteen ultraan, joka varmaan onkin sitten jo heti ensi viikolla.. toivottavasti siellä näkysi sitten jo sykkeetkin. (jos kyydissä on edes ketään)

Tämä on minun neljäs raskauteni, mutta taustalla siis kaksi keskenmenoa ennen esikoista. Esikoinen syntyi 04/13 ja on nyt siis hieman päälle 7kk. Ikäeroa pikku kakkoseen siis tulisi noin 1v 3kk. Hieman hirvittää ajatus kuinka sitä sitten jaksaa/pärjää. Vaikka kuitenkin erittäin onnellisia ollaan raskaudesta.

Esikoinen meillä on ollut helppo, ja nukkunut laitokselta asti 1-2 herätyksellä, kunnes 3kk lopetti yösyömiset kokonaan. Nyt kun liikutaan ja opitaan koko ajan uutta, on toki hieman levottomampia öitä ollut. Ehkä tämän helpon esikoisen takia tuudittauduimme ajatukseen,että pikkukakkonen on tervetullut hyvinkin pian. Toivotaan,että hänkin olisi yhtä helppo!

Oireet: Oireita on hurjasti, pahoivointi on jatkuvaa, ja väsymys/uupumus ihan suunnaton. Paleltaa, masu on tosi turvonnut (piilottaminen haastavaa) Hormoonit ovat hassuja ja itken milloin mistäkin (ei olllut esikoisesta) + kaikkia pieniä oireita. Nyt jo ihan erilainen raskaus minusta kuin aiempi.

Ainoa mikä on niin rinnat ei ole yhtään kipeät, kun taas esikoisesta oli järkyttävän arat. Ajattelen kuitenkin,että taannoinen imetys muutti rintoja, niin että eivät ole enään niin arat muutoksille.

Muilla samanlaista, että esikoisesta oli kipeät, mutta nyt toisesta ei?

Ada Amelia 23.v & Kiiwi 5+5 KOS
 
baby-mama Sain sen siksi, että viimeisin raskaus oli kohdunulkoinen, useita keskenmenoja ja sikiöpoikkeaman vuoksi tehty keskeytys. Piinaamisen aiheita siis löytyy. Kun nyt sitten malttaisi olla kurkkimatta tuonne ennen sitä vkolla 12(?) tehtävää ultraa. Onneksi ei ole liikoja ylimääräistä rahaa. Hienoa että pääsit ihan huolesi vuoksi ultraan, täällä se ei onnistu. Onko täällä muuten muita, jotka pelkäävät jo synnytystä? Itse olen ajatuksesta jo ihan kauhuissani:headwall: esikoinen tuli sektiolla maailmaan. Eikä sekään kyllä houkuta.
6+6
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
Angelah kyllä itsekin olin yllättynyt nopeasta "palvelusta", kun pääsin 2 tunnin varoajalla ultraan itkuisesta puhelinsoitostani neuvolaan :) Ehkä kuulostin niin rassukalta, että ajattelivat olevan tosi kyseessä.. ja olinhan oikeasti huolissanikin.

Mullakin eka tuli sektiolla 20 h pusertamisen jälkeen, ja luulen että tällä kertaa tarjoavat sitä herkemmin. Kumpikaan vaihtoehto ei varsinaisesti houkuttele, mutta aion yrittää eka alateitse.

Ada Amelia mulla oli päin vastoin. Eka raskaudessa rinnat olivat alussa vain muutaman päivän kipeät ja sitten ei lainkaan. Nyt taas rinnat ovat "liekeissä" koko ajan ja kuppikoon suuremmat.. nännit eivät tosin ole vielä ainakaan muuttuneet tummiksi (muistan että ed. raskaudessa ne tummuivat aika äkkiä). Mutta tämä raskaus on muutenkin aivan erilainen: oireet tuntuvat lievemmiltä kuin viimeksi, mutta onhan tässä vielä aikaa :)

7+6
 

Yhteistyössä