**Piinailijoista ekaan ultraan.. ja ehkä ylikin**

Mimosah Mulla on mitattu vain kerran tuo hcg. Mä yritän nyt vähän järkeillä miten mä tällä hetkellä yritän asiaa ajatella. Jos tuota ensimmäistä tutkimusta miettii, niin keskiarvo on 126 eli mun mielestä se tarkoittaa sitä, että myös paljon huonommilla arvoilla on raskaus sujunut hyvin. Sitä paitsi tuota tutkimusta tarkemmin lukiessani (netistä) yksilöraskauksissa keskiarvo oli 115. Okei meidän arvohan on otettu pp 13, mutta sehän olis voinut olla sama jo pp12. Lisäksi meidän alkiot oli kahden päivän ikäisiä, kun joillain voi olla kolmen päivän ikäisiä. Siksi joku just jossain ketjussa pohti tätä asiaa, että pp arvot ei ole ihan vertailukelpoisia, jos alkiot ovat eri ikäisiä siirrettäessä. Toivottavasti nää mun pähkäilyt auttoi sua =)
 
Mulla oli viime yönä alaselkä kipeä ja alavatsaa särki menkkamaisesti :ashamed:
Tänäänkin kivut on jatkuneet, varsinkin tuota alaselkää juilii. Tuntuu kuin olis alaselkä ja nivuset tulessa. Toivottavasti ei enteile keskenmenoa. On toodella epäileväinen fiilis tän raskauden suhteen, mulla on tiistaina eka neuvola eikä huvittais mennä sinne jos kohdussa ei olekaan kaikki hyvin. 21.6 on yksityisellä ultra ja nyt tuntuu et ihme on jos kaikki silloin kunnossa :| Tekeeköhän luget sen, että fiilis on aivan maassa? Onneks pääsen lopettamaan mokomat pallerot viikon sisällä. Olis kiva saada oma hormonitoiminta takas ja haltuun :wave:
 
illusia :hug: kyllähän nuo kovatkin kivut kuuluvat raskauteen. Kunhan ei tule kirkasta vuotoa. Toivottavasti kaikki on ihan hyvin ja saat mielesi rauhoittumaan. Kuunnellaankohan sulla sydänääniä jo neuvolassa? Mun oma neuvola on silloin, kun mulla on viikkoja 8+5, joten ei varmasti edes yritetä kuunnella.
 
Pikkuperho, ei mullakaan vielä neuvolassa varmaan voi sydänääniä kuunnella kun on tiistaina vasta 8+4. Edelleen jatkuu alaselän kuumotus. Mitään vuotoa ei onneksi ole tullut. Vatsakivut hieman hellittäneet, mutta alaselkä on tosi kipee. Kun nyt aloin asiaa miettimään, niin voihan se selkäkipu johtua siitä kun olen viimeisen viikon tehnyt töitä tietokoneella n. 7 tuntia päivässä ja yleensä en ole niin kauan koneella. Työasento ei varmaan ole aina ollut paras mahdollinen. Etova olo on helpottanut, samoin väsymys -niistä en ole huolissani. Väsymyksen helpottamiseen on auttanut varmaan se, kun pystyn taas juomaan kahvia mitä en aluksi moneen viikkoon pystynyt juomaan.
Nyt täytyy vähän vältellä tätä koneella oloa, jos se auttaisi selkäkipuun. Mennään tänään miehen kanssa Erämessuille käymään, saa ainakin vähän liikuntaa siinä kun siellä köpöttelee :)
 
Illusia musta on tuntunut, että selkä on regoinut herkemmin kaikenlaiseen liikuntaan ja liikkumattomuuteen (ja ummetukseen :kieh:), eiköhän tuo sinunkin kipu ole jotain sellaista, jos kerran ei vuotoa ole. Erämessut kuulostaa kivalta :)

Mulla tuli eilen iiiiihan pikkuisen ruskeaa valkovuodon seassa ja turvallinen tunne hävisi taas sen siliän tien. Ei ole tullut yhtään mitään sen jälkeen, joten ei se varmaan mitään ollut, mutta nyt kuulostelen muita oireita ja pelkään ettei tänään tulekaan pahoinvointia, ja onko rinnat nyt erilaiset. Rasittavaa ja ennen kaikkea pelottavaa. No täytyy katsella lähipäivinä rauhoittuuko olo vai käykö päinvastoin ja joutuu menemään ultraan kuulemaan totuuksia. Muuten olinkin jo alkanut vähitellen uskaltaa luoda henkilökohtaista suhdetta tähän Sissiin.

 
illusia hyvä, että kipu on hellittänyt vatsasta, hyvin voi tuo selkä kipu tulla istumisesta.

Paiju :hug: vaaratonta varmaan, inhottavaa kuitenkin, onneksi ei ole jatkunut.

Pahaolo ja väsymys jatkuvat ( onneksi ) saa nähdä miten selviän työviikosta, jos menee vaikeaksi jään sairaslomalle.

Oivikki ja Suoma
 
Illusia mullahan on kanssa ollut seläkäsrkyä ihan alusta alkaen ja lähes joka päivä. Välillä on ollut niin kovaa, että olen joutunut miettimään särkylääkettä. Olin alussa ihan varma keskenmenosta, mutta kun ultrissa kaikki hyvin ja kivut vaan jatkui, niin ajattelin, että se kuuluu mulla asiaan. Lääkäri sanoi, että minulla voi kohdunkasvukivut tuntua selässä. Mulla on kohtu loivasti taaksepäin kallistunut ja luin jostain, että silloin kasvukivut usein tuntuu selässä. Lisäksi mulla on menkkakivutkin aina tuntuneet selkäpuolella, joten ajattelin, että se on mulle luontainen paikka.

Uskon siis, että sulla on kaikki hyvin.
 
heips, noista selkäsäryistä minun pitää ottaa osaa keskusteluun. minulla on ennen plussaa jo alkanut selkäsärky eikä se ole loppunut. joskus parempi joskus huonompi. Eilen oli meinaan ihan sika kipee. Tutkailin nettiä ja siellä sanottiin, että vaiva voi olla SI-nivel. katsokaapa ja googlettakaa. SI-nivelen kivun yksi aiheuttajista on raskaus ja se monasti selittää alkuraskauden selkäsäryt. Olen ottanut muutamana päivänä Panadolia kipuun ja se siihen paras lääke onkin kuulemma. Eteenpäin taivutus helpottaa myös kipua. Lepo ei varsinaisesti auta ja istuminen tekee kipeämmäksi. Ajattelin tosiaan, etttä jos jatkuu niin se on sitten panadolin voimalla mentävä eteen päin koksa jatkuvaa särkyä ei millään jaksa koko aikaa. monasti tämä vaiva häviää vasta lapsen synnyttyä. Minulla kanssa menkkajomotukset tuntuu selässä niin kuin supistukset. Aijemmissa raskauksissa ei ole ollut moista vaivaa,mutta en usko että on mitään hätää koska alkusta asti kipua ollut ja kuitenkin ihan normi kokoinen alkio ja normisti sykkivä sydän kohdusta löytyi. Tsemppiä kaikille ja varsinkin nyt selkäkipuisille. Tämä on suoraansanoen paska vaiva
 
Apua nyt iski paniikki. Söin eilen kylässä lohta leivän päällä ja vasta nyt tajusin, että lohi oli todennäköisesti tyhjiöpakattua. Näissähän on listeriavaara ja nyt pelkään, että oon saanut listeriatartunnan siitä. Mä en kyllä ala mitään, jos tän takia tapahtuu keskenmeno :'(

Kataka 6+0
 
Mä uskoisin kanssa, että sulla, kataka, ei ole mitään hätää - harvoin sitä listeriaa kuitenkaan ON niissä ruoissa. Vaikka ymmärrän kyllä paniikinkin. Toivottavsti jo tätä lukiessas olet huomannut, että olet kunnossa, eikä siitä mitään oireita ole tullut.

Mä olen tässä töissä yötä... otin koneen matkaan tällä kertaa. :) Vähän (eikä niin vähänkään) mietityttää tämä yövuorojen tekeminen (kestävät 12 h kerrallaan)... varsinkin, kun on vielä kaksosraskaus alullaan. Eilen päivällä, kun heräsin edellisen yön jälkeen, sydän hakkasi aivan hulluna ja oli aivan kammottavan paha olo... Mitenköhän kauan näitä öitä uskaltaa tehdä?

Pipa87:lle ihania ultrakuvia ja Tinka-:lle mukavaa neuvolaa! Toivottavasti on paljon iloisia uutisia!

Muuten, onko teillä kaikilla mitattu tuota hcg:tä? Kun mulla sitä ei ole kattottu ollenkaan missään vaiheessa... :/ Mikähän siinäkin on, että mitataanko vai ei?
 
Mä sain klinikalta lähetteen siihen HCG mittaukseen ja pyysivät myös ilmoittaa arvon sinne.Katsoivat samalla että se arvo vastaa viikkoja, näin mä ymmärsin.
Tänään alkoi kesäloma ja huomenna neuvolaan, saa nähdä millainen saarna" tulee.Olen jo asennoitunut että joudun sokerirasitustestiin , yököttää ajatus jo valmiiksi, eihän sitä litkua voi oksentamatta juoda. :x
 
kataka Olen samoilla linjoilla kuin PetKat, eli harvoin sitä listeriaa on ja toivotaan, että ei tälläkään kertaa ollut. Mutta huolestuminen on ymmärrettävää.

PetKat On varmasti rankkaa olla töissä 12 tuntia ja varsinkin vielä yövuorossa. Voitko ketoa asiasta esimiehellesi? Ja tuosta Hcg:stä. Halusin itse mennä veritestiin, jotta saisin itsellleni jonkinlaisen mielenrauhan. Olen julkisella puolella hoidettavana, mutta pyysin omasta terkkarista (äitiys-ja lastenneuvolasta) laboratorioon pyynnön.

Mimosah Kiva kun kyselit vointiani. Toivottavasti sulla on kaikki mennyt hyvin. Oletkos muuten pääkaupunkiseudulta vai sisämaasta? :) Ajattelin kun mennään niin samoissa, että saatetaan jopa synnyttääkin samoihin aikoihin, mikäli kaikki vaan menee hyvin. :LOL:

).( Täällä tänään kovasti menkkatuntemuksia. :| Taitaa kai kuulua asiaan ja pikkuinen/pikkuiset ilmoittelevat itsestään. Pakko vaan uskoa niin. Öisin en saa nukutuksi kuin pätkiä. Herään vessaan ja sit en saa unta. Mielessä pyörii jopa unissakin raskausviikot yms. Tissit on hurjan kipeät, ainoastaan urheilurintsikoilla pystyy olemaan. Vatsallaan ei voi lainkaan nukkua. Mutta kaikki oireet on hyvästä, jos lopputulos on hyvä. Ja helppo on näin sanoa, kun ei pahoinvointi ole vielä iskenyt. =)

karmilla Nauti kesälomastasi. :heart: Ja tsemppiä huomiseen neuvolaan.

Amelie80 4+6
 
Huomenta kaikilel!

PetKat, Jos sinun on mahdollista niin luovu yövuoroista viimestään silloin kun vauvan unirytmi alkaa kehittymään ja varsinkin kuulo. Näin minusta jos vaan teillä on mahdollisuus valita päivävuoro siellä töissä.

HcG.sta mä tein sillain et meillä klinikalla määrättiin kahtena päivänä hcg ja lisäksi samalla progesterontestit. Mä soitin meiän neuvolaan ja pyysin neuvolalääkäriä kirjoittamaan lähetteet testeihin tk:hon, näin ei tullut erikseen maksamaan mitään. Kahtena päivänä hcg otetaan siksi, että katsotaan onko lähtenyt nousuun.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikilel!
 
Tulin vaan nopeasti ilmoittamaan, että mulla on huomenna nt-ultra. Silloin on tasan 12+0. Saatiin päivän varoitusajalla onneksi ultra, kun olin niin tosi myöhään taas liikkeellä. Olisi meinnyt ensi viikon loppuun muuten, mutta ihana täti lupasi ottaa meidät jo huomenna (oman työaikansa jälkeen!), ettei tarvitse odottaa ensi viikkoon saakka. Nyt kyllä pelottaa ihan kamalasti :|

Kaikille ihanaa viikon alkua!
 
Kiitos kaikille ihanille lohdutuksen ja tsempin sanoista :heart: Nyt jo omakin fiilis on parempi :)
Kivut on helpottaneet pientä selän juilimista lukuunottamatta. Nuo muut oireet tuntuvat aaltoilevan, eli muutaman päivän sykleissä menee mulla pahoinvointi ja väsymys. Nyt taas etoo mut mitäpä siitä =)
Tytti, tsemppiä nt-ultraan! Juuri tuo ultra on minun mielestäni se pelottavin ja tosi tärkeä. Toivotaan että kaikki kunnossa pikkuisella.
Minulla ei ole hcg mittauksia tehty, eikä mitään niistä puhuttu. Johtuu tietty siitä kun olin hoidossa kunnallisella puolella. Yksityisellä näköjään huolehditaan pikkasen tarkemmin kaikki.

 
..................Punk/PAS..Kli............LA.........1.UÄ......... .1.Neu.....

Tytti82.............6.4 ........TAYS 28.12.....3.6..............8.6.........
Heni...............15.4.PAS..AVA/Tre.3.1.......10.5............27.5........
Firefox............19.4....................10.1.......24.5............26.5. ......
Paiju ..............26.4.........VL.......17.1.......31.5.............1.6........
Nemi77...........26.4.........VL.......17.1.......1.6..............30.6.... ...
Tinka-.............26.4.........GRA.....17.1.......1.6..............14.6... ....
riksu82...........26.4.........OVU.....17.1......28.5.............10.6..... ..
Verna..............26.4....................17.1.......2.6.............
Pikkuperho.....30.4.........AVA......21.1.......7.6.............16.6....
Illusia76.........30.4.........TAYS.....21.1......8.6/21.6.............15.6 .... ..
karmilla..........30.4..........FER .....21.1.....2.6./7.6........15.6
Lapinhullu......30.4.........TAYS/....21.1......8.6..............
KeTe10............3.5..........VL........24.1.....4.6/10.6.......24.6... ..
PetKat.............3.5..........TAYS....24.1.......10.6............24.6
Oivikki.............3.5.PAS...........................28.6/7.6........
Pipa87............7.5.......................29.1.......14.6...........
Teekuppi........7.5.PAS...AVA/R....28.1.......10.6
Sela...............11.5....................................7.6/15.6........ ....
Klivia..............11.5....................................22.6........... .
Kataka...........18.5.....................6.2..........18.6...............1 .7
Amelie80.......25.5..........TAYS....16.2........1.7.................7.7
Milona...........30.4.........AVA.......23.1........7.6................21.6
Mimosah76................................14.2..........28.6
 
Kiitos kaikille lohdutuksesta =) Mitään listeriiaan viittaavia oireita ei ole, mutta nehän voi tulla pitkällä viiveellä. Ei kai tässä auta muuta kuin yrittää luottaa siihen, että en listeriaa saanut. Aion kuitenkin kysyä neuvolasta voiko listeriaa testata jotenkin ihan oman mielenrauhan takia.

Muuten mulla on tällä hetkellä luottavainen olo sen suhteen, että pikkuinen/pikkuiset masussa kasvaa. Toivon, että tuntemus on oikeessa =)

Tytti Tsemppiä huomiseen nt-ultraan!

Petkat Meillä ei olis tuota hcg mitattu, kun ollaan julkiselle puolella. Soitin kuitenkin itse omaan terveyskeskukseen ja selitin tilanteen, niin suostuivat ottamaan sen hcg -testin, jossa selviää myös hcg:n määrä.
 
Kataka, jos helpottaa, niin ajattele miten paljon ihmiset syö graavilohta tms. raskausaikana kiellettyä ruokaa eivätkä saa mitään listerioita tms. Eli ei se listerioosi raskausaikana sen todennäköisemmin tule, ainoastaan se on silloin vaarallinen JOS olis niin huono tuuri että sen saisi.
Mutta raskaanaollessa on niin helppo stressata kaikkea mahdollista, tiedän =)
 
Hcg.n mittaamisesta ollu puhetta. Sillon ku oltiin julkisella hoidossa niin multa otettiin se plusstatestin jälkeen kolme kertaa, et varmaan on kans paikkakohtasta nää mittaukset.

Yövuoroista niin kyllä meillä ainakin pitää tehdä niitä aika pitkälle, noin kuukaus ennen äippälomaa saa vapautuksen yövuoroista. Mut työehtosopimuksen mukaan ei oo pakko antaa vapautusta yövuoroista :( Näin siis meillä.

ON: mulla on tosi epävarma olo tästä raskaudesta ku ei niitä oireita oo. Ja tissitkin on välillä "lötköt", vaikka kipeät ovatkin. Tänään ois viimevikkosen ultraajan mukaan rv8+0 ja oon saanu kaks keskenmenoa rv 8+2, piinaviikko siis menos ja pelottaa!!!! Voi kunpa sais aikaa eteenpäin.
 
Tänään oltiin ekassa ultrassa,yksi pieni siellä köllötteli ja nähtiin kun sydän sykki :heart: Kaikki oli kunnossa ja pieni vastasi viikkoja 7+3 niin kuin pitikin :) Laskettuaika 28.1.2011.
Toinen alkio tullut luultavasti pois silloin kun mulla oli pientä vuotoa :'( No olemme onnellisia tästä yhdestäkin :heart: Toivottavasti edes hetkeksi pystyy unohtamaan pelot...Huomenna varaan neuvolan.Mukavaa päivän jatkoa kaikille! =)
 
Tytti tsemppiä ultraan!

ON: Tänään taas lisää pienenpientä ruskeaa vuotoa, ei mitään kipuja mutta huolestuttaa ja mieli maassa. Voi kun tämä nyt ei olisi alkua keskenmenolle, vaan jotain ihan tavallista.
9+0 aika huterissa merkeissä :(
 
pipa87, onnittelut eläväisestä! Sen toisen paikka oli ilmeisesti vain auttaa tätä yhtä. Ole onnellinen tulevasta vauvasta, edes tämän päivän! Niitä huolia tuppaa aina matkalla tulemaan, joten välillä on paikallaan vain iloita. :heart:

Paiju, koko sydämestäni toivon, että huolehdit turhaan!

ON: kaksi yövuoroa takana. Aamulla lähdin töistä heti, kun vastaava ohjaaja tuli töihin. Yöllä oli aika kovia kipuja ja kerran pyyhittäessä tuli ruskeaa tuhrua. Mulla ei tähän mennessä sellaista vielä ole ollut, joten tietysti säikähdin. 8+0 tänään ja yritän takertua kaikin voimin kiinni toivoon...
 
pipa Onnea sykkeestä :heart:

Paiju ja PetKat voi toivottavasti olisi vain harmitonta nuo teidän vuotelut. Jospa kroppa reagoi siihen, että olisi tavallaan menkkojen aika? Toisillahan voi olla niinkin, että pientä vuotoa tulee kuukautisten aikaan. :hug:

Mua niin pelottaa nuo tuhrut ja vuodot, jos ne hyökkää tännekkin :| vaikka eihän se vuodottomuuskaan mitään takaa. On tää sit hirveetä piinaa vielä ekan ultran jälkeenkin. Ja jos nt-ultraan asti päästään, niin olen varmasti ruikulla ennen sitä, kun olen varma että sikiöllä on kaikki huonosti. Antakaa mulle uudet ja paremmat hermot! :ashamed:
 

Yhteistyössä