Pienten poikien pitkät hiukset, joku trendi?

• Viestiketjun aloittaja poiks
  • Ensimmäinen viesti
poiks
Mulla vanhin lapsi on syntynyt 2000-luvun alussa, nuorin on nyt leikki-ikäinen, ja on jotenkin hassu muutos tapahtunut kymmenessä vuodessa, kun katsoo pienten poikien hiuksia. Monella on tosi pitkät hiukset, ja niitä pidetään ponnarilla tai nutturalla.
Ilmiö näkyy musta joissakin blogeissa, mutta myös live-elämässä. Usein nämä pitkätukkaiset pojat ovat perheissä, joissa ei ole tyttöjä.

Asiassa ei ole musta siis mitään "pahaa", oon vaan jäänyt miettimään onko se muoti, joka on seurannut sitä, että vaatteetkin on useilla merkeillä aika unisex, eikä tyttöjen ja poikien rooleja enää niin korosteta. Vai onko perheissä joissa on tyttöjä, niin paljon parkua takkujen selvittelyssä tytöillä et pojille vedetään lyhyeksi hiukset ihan vaan käytännöllisyden vuoksi? Kun ei musta tytöt ole erityisemmin lyhyttukkaisiksi muuttuneet tässä ajassa, eli tälläinen unisex-muoti ei näytä olevan hiuksissa kovin "tasa-arvoista".

"Tiksu"
Ja mummolle joka on aika toope lasten lahjojen kanssa, oli Helsingin keskustan Stockalla, myyjä suositellut nukkekodin kalusteita 4-v pojalle lahjaksi... Ei ostanut sentään.
Ei siinä mitään, totta kai pojat saavat leikkiä nukkekodilla, mutta en nyt suosittelemalla suosittelisi
:)

"vieras."
En ole moista huomannut. Kahdella pojallani on alakoulun ajoilla ollut pitkät tukat ja ihan poikien omasta halusta kasvattivat. Nyt kuitenkin vuosia ollut lyhyet.

Minusta hiukset ei ole mikään sukupuolisidonnainen juttu. Tytöillekin soisi lyhyempää. Eilen hoplop -reissulla kun katsoi niitä sotkuisia ponnareita ja lettejä niin tuli mieleen, että jos itsellä olisi tyttö niin olkapäille maks. olisi tytön tukka. Hirveän näköisiä tukkasutturoita.

"minä vain"
Olen kiinnittänyt samaan huomiota. Meillä tuttavapiirissä yksi perhe, jossa neljä poikaa. Nuorimmaisella (3v) nyt pitkät kiharat hiukset mitä äiti ei raaski leikata. Äiti on aikaisemmin ihan ääneenkin tyttöä toivonut ja väkisinkin tulee vähän hassu olo. Vielä ei ole sentään lettejä pojan päässä näkynyt. Itse en piä pitkistä hiuksista miehillä enkä pojilla.

Mun puolestani lapset saa tehdä tukalleen niin kun tykkäävät, se on uusiutuva luonnonvara. Meillä ekaluokkalainen kasvattaa pitkää tukkaa ja tottakai tuo leikki-ikäinen haluaa matkia isoveljeä ja kasvattaa myös (aika heikolla menestyksellä kylläkin). Niin kauan kun ne päät ei ole kun harakanpesiä niin kestän kaikenlaisen hius muodin.

vierasss
Joo no en tykkää sellaisista pitkistä tyttötukista tai mistään nutturoista!

Mutta sellainen vähän pidempi tukka on kiva, varsinkin jos on vähän taipuisat hiukset.

¤vieras¤
Meillä on kaksi pitkätukkaista poikaa. Ovat itse halunneet kasvattaa ja kivathan ne on (molemmilla sattuu olemaan paksut ja vahvat hiukset, vaikka alle kouluikäisiä ovatkin). Ihan perjaatteellinen juttu minulle, että jokainen määrää omasta kehostaan ja siitä, mitä sille saa tehdä, mukaanlukien hiuskuontalo. Äitinä sitten vastaan siitä, että hygieniä yms on kunnossa, mikä tarkoittaa esim sitä, että jos on pitkät hiukset, harjataan ja laitetaan niitä tarpeen mukaan.

Vaatteissa sitten sama juttu, ihan koko väriskaala löytyy kaapista ja itse saavat valita, mitä päällensä pukevat (paitsi että juhliin katson, ettei ole mitään ihan hassua tai pukukoodin vastaista). Vaatteet eivät ole erityisen poika- tai tyttömäisiä, vaikka molemmilta osastoilta on ostettu, vaan sellaista käytännöllistä perusvaatetta.

Muodista en tiedä, en seuraa. :D Vanhemmille (yli 50v) ja joillekin ahdasmielisille nämä pitkät hiukset ja unisex-vaatteet ovat selvästi ongelma, kokevat jopa tarpeelliseksi huomautella asiasta toistuvasti ja ikävään sävyyn lastenkin kuullen, mutta omapa on häpeänsä. Lapset eivät ole kommenteista moksiskaan, nauravat lähinnä, että olipa pimeä tyyppi.

gigu
Minulla on sekä tyttö, että poika ja nyt tuo 3,5v poika haluaa kasvattaa hiukset niin saa kasvattaa. Eiköhän tuo taas kyllästy kun menee takkuun ja pitää niitä selvitellä... Niin ja mies on hevimiehiä, joten meidän perheessä myös isillä on pitkä tukka. Kuvitella! :D

-..--
En ole huomannut (esim. meillä yli 60 lapsen päiväkodissa ei ole yhtään pitkähiuksista poikaa, yhdellä on pitkä takatukka ja yhdellä pitkähköt irokeesi-tyyliset hiukset) vaan enemmänkin päinvastoin. Omasta lapsuudestani 90-luvulta muistan monia poikia, joilla oli pitkät hiukset. Voi toki johtua asuinpaikastakin, nyt asun pikkukaupungissa "maalla" ja lapsuudessani isomman paikkakunnan keskustassa.

unisex rules
Ihaillen seuraan muksulahtoista unisex-muotia. Hyvaa vastapainoa kaupalliselle tytto-poika-kohkaamiselle. 10v kaksosten mammana oikein nyppi, kun ei aikanaan vauvan potkaria loytynyt, kaikissa oli joku viite sukupuoleen. Lopullinen niitti oli, kun ostin ipanille 80 cm Benettonin t-paidat. Kotona huomasin, etta tyttojen oli 2.5 cm lyhyempi ja 3 cm kapeampi. Ei kun valittamaan... Ei kuulemma ollut mitaan vikaa, tytoille kun halutaan tiukempia vaatteita. Siis vuoden vanhoille... ei h... Paljon parempi ja skandinaavisempi tama unisex-tendi niin hiuksissa kuin vaatteissa. Meillakin nykyisin pojalla on se pidempi tukka :)

Yhteistyössä