Pienituloiset, paljonko asuntolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Evetsu
  • Ensimmäinen viesti
alli
Alkuperäinen kirjoittaja myös pankin orja:
Lainaa 200 te, lyhennys n. 1000e/kk (lyh+korko). Nettotulot n. 3300e/kk
Eli teillä menee noin 30% tuloista lainaan, meillä 16% (530 lainaan, tulot 3000). Meillä tuntuu silti tiukalta, enempää en pystyisi laittamaan millään. Meitä siis 2+1.Onko teillä omaa autoa tms. muuta tulojen suursyömäriä?

Meillä kun ei ole julkisia liikennenyhteyksiä, niin auto on pakko olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Schmetterling82:
Mä ihmettelin tätä myös! Mutta jos käyttää lainalaskuria, ja laittaa siihen esim. lainan suuruudeksi 109 000e, laina-ajaksi 30 vuotta, niin kuukausierän suuruus on 587 euroa jos korko on reilut 5%?
jep ja

Lyhennys: 130,97
Korko: 454,17
Yhteensä: 585,14
Laina-ajan korot yhteensä: 101.648,80

alussa korko on silloinkin huima verrattuna lyhennykseen. :|

myös pankin orja
Alkuperäinen kirjoittaja alli:
Alkuperäinen kirjoittaja myös pankin orja:
Lainaa 200 te, lyhennys n. 1000e/kk (lyh+korko). Nettotulot n. 3300e/kk
Eli teillä menee noin 30% tuloista lainaan, meillä 16% (530 lainaan, tulot 3000). Meillä tuntuu silti tiukalta, enempää en pystyisi laittamaan millään. Meitä siis 2+1.Onko teillä omaa autoa tms. muuta tulojen suursyömäriä?

Meillä kun ei ole julkisia liikennenyhteyksiä, niin auto on pakko olla.
Meitä 2+2. 2 autoa on ja toinen vielä mahdoton bensarohmu.
Minusta me tullaan ihan hyvin toimeen, eikä olla mitenkään mahdottoman tiukallakaan.
Asumiskulut meillä on edulliset, vajaa 200e kaikkinensa/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Mä ihmettelin tätä myös! Mutta jos käyttää lainalaskuria, ja laittaa siihen esim. lainan suuruudeksi 109 000e, laina-ajaksi 30 vuotta, niin kuukausierän suuruus on 587 euroa jos korko on reilut 5%?
jep ja

Kääk! Ei kai tää juttu näin voi mennä! Mä en oo oikein perehtynyt tuohon koko lainajuttuun... Siis mitä helvettiä, että pankille maksettava summa on (tuossa lainassa) yli sata tonnia yhteensä, siis se mitä ne saa siitä itselleen? Käsitinkö mä nyt ihan oikein :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja APUA:
Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
voisiko joku kertoa, miten tuo koron osuus voi olla noin iso noissa lainoissa? oon aina luullut, että korko on n. viisi prosenttia?
Meillä on ainakin alle 5% tällä hetkellä.
Sitä minäkin? Mutta esim. Sanna 80 kertoi näin: "Kuukausilyhennys 380 euroa josta n. 100 e lyhennystä ja 280 e koron osuutta." En epäile etteikö oo totta, mutta mistä johtuu että joillakin korko on noin järjettömän iso? help=)
Aluksi maksetaan enemmän korkoa, loppua kohti se kääntyy toisinpäin.
Ja joillain voi olla myös korko katto.

jep ja

Kääk! Ei kai tää juttu näin voi mennä! Mä en oo oikein perehtynyt tuohon koko lainajuttuun... Siis mitä helvettiä, että pankille maksettava summa on (tuossa lainassa) yli sata tonnia yhteensä, siis se mitä ne saa siitä itselleen? Käsitinkö mä nyt ihan oikein :/
Juu alussa se menee noin, sitten kun pääoma pienenee,elivelka lyhenee, tuo muuttuu niin lyhennys on isompi ja koron osuus pienempi.

Ja todellisuudessahan tuolla 5% korolla te maksatte pankille takaisin sen 109000 euroa pääomaa + korkoja 30 vuodelta tuon 101000 ja risat. Eli kaikkinensa
210 000 euroa ja hilut päälle. Ja jos korot nousee niin sitten vähän vielä enemmän.

klöä
Kannattaa pitää laina-aika kohtuullisena! Mekin oltaisiin toki voitu ottaa vaikka 250 000 ? laina ja vaikka 40 vuoden laina-ajalla, mutta korkoihin olisi mennyt ihan kauheasti rahaa.

Juu alussa se menee noin, sitten kun pääoma pienenee,elivelka lyhenee, tuo muuttuu niin lyhennys on isompi ja koron osuus pienempi.

Ja todellisuudessahan tuolla 5% korolla te maksatte pankille takaisin sen 109000 euroa pääomaa + korkoja 30 vuodelta tuon 101000 ja risat. Eli kaikkinensa
210 000 euroa ja hilut päälle. Ja jos korot nousee niin sitten vähän vielä enemmän.
Tsiisus, tuota just en halunnut kuulla... :eek: Mä oon käsittänyt koko koron osuuden ihan väärin, ja ihmetellyt että mitä ne ihmiset siitä meuhkaa, kun eihän se mihinkään juuri vaikuta kun on niin pieni. KIITOS SULLE SELVENNYKSESTÄ!! Jaa, ei me vissiin sitä asuntoa sitten ihan heti ostetakaan, olin laskenut että 110 000e olisi ehkä mahdollista ottaa lainaa, mutta tää teoriahan romutti sen ihan täysin... :'( :'( :'(

Pulassa
Meillä jää käteen kuussa noin 1800? + lapsilisä tuosta vauvasta 100?. Lainaa on n.120 000 ja kuukausierät on vähän semmoset n.700?. Lisäksi autolaina, johon 200?/kk. Eli TOSI TIUKKAA on taloudellisesti. Ollaankin mietitty, että vähintään on auto vaihdettava halvempaan, tai ehkä jopa asuntoakin on vaihdettava :( Ei vaan muka millään kehtais... Vähän liian hätäisesti tuli tämä hommattua. Ja ei yhdestä pankista lainaa edes ois annettu ja uhoissaan sitten toiseen mentiin ja sieltä liikeni. Olisi vaan pitänyt uskoa siihen kielteiseen päätökseen, että ei iha realistisia oo meidän haaveet. Mutta turha sitä on enää miettiä:(

Tsiisus, tuota just en halunnut kuulla... :eek: Mä oon käsittänyt koko koron osuuden ihan väärin, ja ihmetellyt että mitä ne ihmiset siitä meuhkaa, kun eihän se mihinkään juuri vaikuta kun on niin pieni. KIITOS SULLE SELVENNYKSESTÄ!! Jaa, ei me vissiin sitä asuntoa sitten ihan heti ostetakaan, olin laskenut että 110 000e olisi ehkä mahdollista ottaa lainaa, mutta tää teoriahan romutti sen ihan täysin... :'( :'( :'(
Kysehän o npuhtaasti siitä mitä arvostaa ja mihin haluaa rahansa käyttää. Mä käytän sen mieluiten asumismukavuuteen ja maksanomaa kämppää, kuin että syytäsin rahan vieraalle vuokranantajalle. Meillä asuntolainaa on jäljellä jotain alle 60 000 euroa ja kkerä on 400 euroa, laina-aika 20 vuotta. Korot pitää laskea asumiskustannuksiin ja lyhennykset saa takaisn asuntoa myydessään, jos siis aikoo myydä.... =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen nyt kotihoidon tuella ja miehellä jää käteen n. 2200e/kk. Lainaa meillä on jäljellä 135 000 ja kuukausierä jotain 800. Mutta lisäksi meillä on taloyhtiön remonttilainaa 40 000 ja sitä lyhennetään tuohon päälle n. 250 euroa kuussa. Ja sitten autolaina 400e/kk.
mikä tämmönen remppalaina on? tyhmä kysyy..
Putkiremontti tehtiin

Kysehän o npuhtaasti siitä mitä arvostaa ja mihin haluaa rahansa käyttää. Mä käytän sen mieluiten asumismukavuuteen ja maksanomaa kämppää, kuin että syytäsin rahan vieraalle vuokranantajalle. Meillä asuntolainaa on jäljellä jotain alle 60 000 euroa ja kkerä on 400 euroa, laina-aika 20 vuotta. Korot pitää laskea asumiskustannuksiin ja lyhennykset saa takaisn asuntoa myydessään, jos siis aikoo myydä.... =)
Joo olisi tarkoitus ostaakin:) en mäkään innosta hihkuen vuokraa maksa, varsinkaan sen suuruista mikä meillä on... Ei vaan olla vielä keretty, kun vasta viime vuoden alussa sain miehen Suomeen ja jos jatkan vielä opiskelujakin...Täytyypä laskeskella vielä uusiksi. Mutta Helsingistä tulee kyllä lähtö näillä hinnoilla joka tapauksessa, oli korkoja tai ei...

Me otettiin laina kun olin kotihoidontuella,joka siis surkea. ! 1 lapsi ja me aikuiset, autoa lyhennetään 133e/kk, asuntolainaan menee joku 250e+vastike 200e,korot tekee jonkuu 150-200e viel päälle,eli siis n.650e /kk asuntoon. Mä saan nyt töissä ollessani 1480e ja mies 2000e. Pärjättiin jotenkin ennenkin,mutta on nyt paljon helpompaa kun ei oo tiukkaa.
Mä en kanssa voi käsittää miten ihmiset on edes saaneet näillä samoilla tuloilla yli 150 000e lainaa,koska meille luvattiin nyt juuri äsköttäin tämä summa. 150 000e on myös meille miehen kanssa max,koska vielä tulee tilanne etten saa palkkaa,enkä niin tiukille halua että lapsi pitää kiikuttaa 9kk:na hoitoon.
Totuus kyllä myös on ettei n.130 000 eurolla saa kuin häävin rivarikolmion,neliö jääköön haaveeksi. Luultavasti joudummekin kesällä ostamaan kerrostalosta neliön.
Remonttilaina on esim. taloyhtiön putkiremonttia varten haettu uusi laina,sen voi ottaa joko taloyhtiön nimiin tai omiin. Tämä yksi seikka jonka haluaisimme välttää,sillä rempat on helvettiä lapsiperheelle,ja maksaa paljon... (tiedän,jos se on jo tehty,maksan siitä vastikkeessa).

äiskä
kaikilla näyttää olevan paljon isommat tulot kuin meillä mutta kuiteskin,meillä 100 000e asuntolainaa ja tulot yhteensä n. 1600-1700e/kk,2 lasta,kolmas tulossa.ihan hyvin pärjätään

Vieras
Justiinsa joo, vai että pienituloisia. Yksi pienituloinen perhe näytti olevan. Kun otettiin laina nin mies töissä ja netto oli 1100. Minä opiskelin ja kävin töissä ja tulot oli 790 euroa suunnilleen. Yksi lapsi ja lainaa otettiin 95000 euroa- Lyhennys kaikkineen 530 euroa + muut asumiskustannukset 250 euroa päälle. Nyt olen kotona ja 2 lasta. Netto 2150 euroa

Vieras
Voihan sen lainan ottaa pitkäksi ajaksi, ettei sitten joudu tiukille sen kanssa. Ylimääräisiä lyhennyksiä kun on mahdollista tehdä. Näin minä ainakin tein. Mulla velkaa 84 tuhatta 30 vuoden laina-ajalla. Tulot nettona 1500 kuussa. Pystyn ainakin 2000 euroa vuodessa lyhentämään ylimääräistä.

me
Meillä tulee rahaa kuukaudessa yhteensä n. 2600. Riippuu tilanteesta. Kun jään kotihoidontuelle tai menen töihin, tippuu tulot joka tapauksessa ainakin pari sataa euroa. Meillä lainaa 145 000 euroa. Hyvin ollaan tähän asti noilla alussa ilmoittamillani tuloilla pärjätty. Meillä kaksi lasta.

Evetsu
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
kaikilla näyttää olevan paljon isommat tulot kuin meillä mutta kuiteskin,meillä 100 000e asuntolainaa ja tulot yhteensä n. 1600-1700e/kk,2 lasta,kolmas tulossa.ihan hyvin pärjätään
No teillä on suunnilleen samat tulot kuin meillä... Ja lainaa tarvisin suunnilleen tuon 100000. Pankista en oo vielä kehannu kysyä, että mitä näillä tuloilla saa, mutta siis ainakin teille on annettu niin ei kai se mahdotonta ole =) Saapiko kysyä, että kuinka pitkä laina-aika teillä on?

Tuleva äiti
Mua hiukan kauhistutti, kun katselin noita lainamääriä suhteessa tuloihin..Kaikkien pakollisten kustannusten määrä nousee nyt kovaa vauhtia (ruoka, bensa, sähkö jne.) Tänään talousuutisissa ennustettiin USA:n taantuman saapuvan myös Eurooppaan ja uutinen näkyy välittömästi lainankoroissa (jos 12 kk euriborin lainantarkistus sattui tähän päivään, niin lisälaskua tule 0,55% viime vuuoteen verrattuna). Eli nyt on varauduttava korkojen nousuun (Hypoteekki nosti tänään prime korkoaa). Asuntojen hinnat on nousseet tasaisesti koko 2000-luvun ja nyt on käänne tapahtumassa...
Älkää siis hyvät ihmiset ottako liikaa lainaa ja hämääntykö siitä, että laina-aikaa voi pidentää jonnekin 40 vuoteen. Yli 25-vuoden laina-aikaa ei missään nimessä kannata ottaa ja sekin on paljon! Siis malttia ja varovaisuutta hyvät ihmiset. Ne jotka velkaantuivat 90-luvun lamassa ovat juuri päässeet velkaloukuistaan.

matikkaaaaa
Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
voisiko joku kertoa, miten tuo koron osuus voi olla noin iso noissa lainoissa? oon aina luullut, että korko on n. viisi prosenttia?
Meillä on ainakin alle 5% tällä hetkellä.
Sitä minäkin? Mutta esim. Sanna 80 kertoi näin: "Kuukausilyhennys 380 euroa josta n. 100 e lyhennystä ja 280 e koron osuutta." En epäile etteikö oo totta, mutta mistä johtuu että joillakin korko on noin järjettömän iso? help=)
Sehän riippuu tasan siitä paljonko lainan pääomaa on jäljellä. Höh.

Yhteistyössä