Pienituloiset, paljonko asuntolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Evetsu
  • Ensimmäinen viesti
jaa a..meillä mies hoitaa nämä laina asiat..mutta mikäli en nyt ihan väärin muista ni oliskohan ollu ihan pikku hippusen alle 300?kuussa lainan lyhennystä ja aikanaan otettiin 40 000?..ja jotain 37 000taitaa olla jälellä..tuloja jää käteen yhteensä noin 1500?/kk..

kätevää
Alkuperäinen kirjoittaja Schmetterling82:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Juu alussa se menee noin, sitten kun pääoma pienenee,elivelka lyhenee, tuo muuttuu niin lyhennys on isompi ja koron osuus pienempi.

Ja todellisuudessahan tuolla 5% korolla te maksatte pankille takaisin sen 109000 euroa pääomaa + korkoja 30 vuodelta tuon 101000 ja risat. Eli kaikkinensa
210 000 euroa ja hilut päälle. Ja jos korot nousee niin sitten vähän vielä enemmän.
Tsiisus, tuota just en halunnut kuulla... :eek: Mä oon käsittänyt koko koron osuuden ihan väärin, ja ihmetellyt että mitä ne ihmiset siitä meuhkaa, kun eihän se mihinkään juuri vaikuta kun on niin pieni. KIITOS SULLE SELVENNYKSESTÄ!! Jaa, ei me vissiin sitä asuntoa sitten ihan heti ostetakaan, olin laskenut että 110 000e olisi ehkä mahdollista ottaa lainaa, mutta tää teoriahan romutti sen ihan täysin... :'( :'( :'(
Siis miten väärin sen voi käsittää? Vuodessa maksat esim. 5% korkoa jäljellä olevalle pääomalle. Jos jäljellä on esim. 150 000e, niin maksat vuodessa 7500e pelkkiä korkoja eli joka kuukausi 625e korkoja ja kaikki siitä ylimenevä maksu vasta lyhentää itse lainasummaa. Ja mitä pitempi laina-aika, niin sitä pienempi kuukausierä eli silloin kuukausierässä koron osuus on isompi piiiiitkän aikaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kätevää:
Juu alussa se menee noin, sitten kun pääoma pienenee,elivelka lyhenee, tuo muuttuu niin lyhennys on isompi ja koron osuus pienempi.

Ja todellisuudessahan tuolla 5% korolla te maksatte pankille takaisin sen 109000 euroa pääomaa + korkoja 30 vuodelta tuon 101000 ja risat. Eli kaikkinensa
210 000 euroa ja hilut päälle. Ja jos korot nousee niin sitten vähän vielä enemmän.
Tsiisus, tuota just en halunnut kuulla... :eek: Mä oon käsittänyt koko koron osuuden ihan väärin, ja ihmetellyt että mitä ne ihmiset siitä meuhkaa, kun eihän se mihinkään juuri vaikuta kun on niin pieni. KIITOS SULLE SELVENNYKSESTÄ!! Jaa, ei me vissiin sitä asuntoa sitten ihan heti ostetakaan, olin laskenut että 110 000e olisi ehkä mahdollista ottaa lainaa, mutta tää teoriahan romutti sen ihan täysin... :'( :'( :'(
Siis miten väärin sen voi käsittää? Vuodessa maksat esim. 5% korkoa jäljellä olevalle pääomalle. Jos jäljellä on esim. 150 000e, niin maksat vuodessa 7500e pelkkiä korkoja eli joka kuukausi 625e korkoja ja kaikki siitä ylimenevä maksu vasta lyhentää itse lainasummaa. Ja mitä pitempi laina-aika, niin sitä pienempi kuukausierä eli silloin kuukausierässä koron osuus on isompi piiiiitkän aikaa.
Juuri näin, mietin ihan samaa miten ihmeessä tämän asian voi käsittää väärin... mutta joo, siis kannattaa ihan sinne pankkiin mennä niitä laskelmia tekemään niin tulee jotain konkreettista paperille.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja matikkaaaaa:
Alkuperäinen kirjoittaja APUA:
Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
voisiko joku kertoa, miten tuo koron osuus voi olla noin iso noissa lainoissa? oon aina luullut, että korko on n. viisi prosenttia?
Meillä on ainakin alle 5% tällä hetkellä.
Sitä minäkin? Mutta esim. Sanna 80 kertoi näin: "Kuukausilyhennys 380 euroa josta n. 100 e lyhennystä ja 280 e koron osuutta." En epäile etteikö oo totta, mutta mistä johtuu että joillakin korko on noin järjettömän iso? help=)
Sehän riippuu tasan siitä paljonko lainan pääomaa on jäljellä. Höh.
Jotkut ilmeisesti luulevat, että korkoprosentti tarkoittaa koko laina-ajan korkoa eikä vuotuista korkoa.

Joskus luin täältä, että joku oli ottanut ison lainan ja sanonut, että he selviävät korkojen noususta ongelmitta. Mielipide oli muuttunut nopeasti sen jälkeen, kun heille oli kerrottu, että korko on vuosittainen korko eikä suinkaan "kertaluontoinen" prosenttimaksu pääomasta.

Pikaisesti tähän.

Tuossa yksi vinkki kuinka voitte laskea paljonko asunto itseasiassa maksaa, muuten en jaksa nyt (varmaan jotkut huokaisevat helpotuksesta.. ;) ) tähän nyt puuttua, noista asioista mitä "Tuleva äiti" mainitsikin jo koettanut täällä mainita.

Eli tuolta laina laskuri: https://www.op.fi/op?id=20103&tk=/lainalaskuri

Siihen sitten esim. 200ke laina ja laina ajaksi 30v. Tällöin saadaan kuukausi lyhennykseksi (lyh+korko) 1043e/kk
-Oletus tässä ettei korko muutu 30v aikana, taatusti muuttuu mutta silti..
Joten jos vuosia on 30 niin kuukausia 30x12=360kk.

Tällöin kun laina on maksettu, niin maksettavaa on kertynyt tuolla korolla jonka laskuri antaa suoraan: (4.9% todellisella vuosikorolla)

360kk X 1043e/kk = 375 480 euroa

Tuohan ei sitten huomioi inflaatiota.

Mutta nyt nukkumaan, hyvät yöt kaikille. :wave:

Muoks, enpä malta olla laittamatta tähän vielä 12kk euriborin kehitystä viimeiseltä 5:deltä vuodelta..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
voisiko joku kertoa, miten tuo koron osuus voi olla noin iso noissa lainoissa? oon aina luullut, että korko on n. viisi prosenttia?
Sitä minäkin? Mutta esim. Sanna 80 kertoi näin: "Kuukausilyhennys 380 euroa josta n. 100 e lyhennystä ja 280 e koron osuutta." En epäile etteikö oo totta, mutta mistä johtuu että joillakin korko on noin järjettömän iso? help=)
Jotkut ilmeisesti luulevat, että korkoprosentti tarkoittaa koko laina-ajan korkoa eikä vuotuista korkoa.

Joskus luin täältä, että joku oli ottanut ison lainan ja sanonut, että he selviävät korkojen noususta ongelmitta. Mielipide oli muuttunut nopeasti sen jälkeen, kun heille oli kerrottu, että korko on vuosittainen korko eikä suinkaan "kertaluontoinen" prosenttimaksu pääomasta.
ihana miten jotkut voivat pysyä noin tietämättöminä. Luonnonlapsia. Pidetty tynnyrissä?

ihana miten jotkut voivat pysyä noin tietämättöminä. Luonnonlapsia. Pidetty tynnyrissä?
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Tää oli hei päivän paras! OIKEESTI!!! Siis onko oikeesti joku joka suunnittelee lainan ottoa eikä tajua tuota korkoasiaa. Missä on oltu peruskoulun matikantunnilla! :LOL:

Ja siis joo, mulla on 2 vuotta sitten otettu asuntolaina, eli eihän se ihmeemmin ole ennättänyt lyhentyä vielä, eli siksi korkoa on enemmän kuin lyhennystä. Ja nimenomaan just alussa muutamankin satasen/tonnin ylimääräinen lyhennys tekee ihmeitä ja lyhentää laina-aikaa lopusta päin aika reilusti. Siis kun jos nyt itse lainapääoma lyhenee sen satkun kuussa, niin tonnin ylimääräisellä lyhennyksellä lyhentää jo melkein vuoden lyhennykset kerralla ja kokonaiskorkoon vaikuttaa ihan kivasti. Sitten 10 vuoden päästä alkaa laina jo lyhentyä ja korko on vastaavasti pienempi osuus lainan lyhennyserästä ja loppua kohden korko vähenee koko ajan ja lyhennyksen osuus suurenee. Tietty.

Vierasminäkin
Oli nuo korkojutut mitä tahansa, niin minä olin helpottunut tästä ketjusta, että meilläkin siis on mahdollisuus lainaan. Ei olla edes pienillä tuloillamme uskallettu hakea.

yhden äiti
Kyllä ne pankit myöntää lainaa yllättävän pienituloisillekin, eri asia sitten mikä on kannattavaa. 25v. laina-aika oli meillä takarajana, ja jos laina-aika olis sen pidempi, ei saisi valtion takausta (ensiasunnon ostajille).
Pankkihan tekee voittoa sitä enemmän mitä pidempi laina-aika, mutta ei ne pankitkaat ketään tahallaan konkurssiin halua ajaa, joten rohkeasti vaan juttelemaan pankkiin, ja kyselemään tarjouksia eri pankeista :flower:

Olette te pöllöjä

Ei noin ääliöitä voi ollakaan. Taas näyttää suomen peruskoulu voimansa. Luulit tietysti, että 100k euron lainasta menee korkoa viisi tonnia yhteensä?

heh
Alkuperäinen kirjoittaja Olette te pöllöjä:

Ei noin ääliöitä voi ollakaan. Taas näyttää suomen peruskoulu voimansa. Luulit tietysti, että 100k euron lainasta menee korkoa viisi tonnia yhteensä?
Juu, kaveri laski että jos se ottaa lainaa 200 000e, se maksaa sitä pois n. 500euroa kuussa, eikä maksuaikakaan olis ollut pitkä (n. 15v). Millä lie laskurlla laskenut :LOL: :LOL:

Heh
Alkuperäinen kirjoittaja heh:

Juu, kaveri laski että jos se ottaa lainaa 200 000e, se maksaa sitä pois n. 500euroa kuussa, eikä maksuaikakaan olis ollut pitkä (n. 15v). Millä lie laskurlla laskenut :LOL: :LOL:
OP.n laskuri antaa tonninkin lyhennyksellä 200 kiloeuroon 33 vuotta maksuajaksi :)

Pienituloiset
Meillä jää kuussa käteen noin 1900? (sisältää lapsilisät) ja lainaa n.120 000?. Lyhennetään n.700? kuussa. Aikas tiukilla on talous, kun on vielä autolainaakin...

heh
Mihin on varaa?
Laske kuinka suurta lainaa pystyt maksamaan:
http://www.taloussanomat.fi/laskurit/mihin-on-varaa/

Sivulta löytyy lisäksi mm. lainamäärä-laskuri, jossa korko on selitetty siten ettei siitä jää epäselvyyttä...ja muitakin hyviä laskureita.
esim. 25v maksuajalla 1400e/kk lainanmaksua ja lainamäärä 250000e --> maksat 25v aikana yhteensä 420000e eli korkoa maksat 170000e (yli 1 miljoona mummonmarkkaa)

meillä auto ja asuntolainaa yhteensä 70 000e, tulot miehellä 1600 ja mulla toi huima kotihoidontuki ilman hoitolisää. lyhennellään 700e kuussa. tuosa siis korot ja lyhennykset.. sit tietty maksellaan yhtivastikke, vesi ja sähkö päälle. rivarissa asutaan... joksko se omakotitalo joskus saatais...

Mun asunnolle tulee hintaa korkoineen päivineen 114000 euroa kun tää on maksettu kokonaan pois. :whistle:

Jos ottais 250 000 lainaa ja ostais talon, 25 v laina-aika, niin hinta liki kaksinkertaistuu, 475000 on maksettu pankille kun laina on maksettu ja talo velaton.

Tuli vaan mieleen, että jos AIKUISET ja perheelliset ihmiset on näin tietämättömiä laina-asioista ja ovat siinä uskossa, että asuntolainan korko on vain pisara valtameressä, niin mä en oikeasti enää yhtään ihmettele pikavippien sun muiden suosiota. Jos vippaa 1000 euroa 15% korolla, niin eihän se tee kun 150 euroa korkoa, eikö? :/

nappi
Ei pelkkää korkoon menevää summaa kannata katsoa vaikka hurjalta tuntuukin.
Jos olet 25vuotta vuokralla ja vuokra vaikka 850e/kk. Maksat siltä ajalta vuokraa 255 000 euroa!!!!!!!!!
Tämän 25v jälkeen jos lähdet asunnosta, on tilanne siis plus-miinus nolla.
Omastas jos lähdet, etkä ole sitä aivan asumiskelvottomaan kuntoon saattanut, saat ehkä jotain takaisin. Eikö?

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja nappi:
Jos olet 25vuotta vuokralla ja vuokra vaikka 850e/kk. Maksat siltä ajalta vuokraa 255 000 euroa!!!!!!!!!
Omastas jos lähdet, etkä ole sitä aivan asumiskelvottomaan kuntoon saattanut, saat ehkä jotain takaisin. Eikö?
Veit juuri jalat suustani =) Ehdin tehdä laskelman tuosta yhdestä esimerkistä, missä asuntoa varten otettaisiin lainaa 250 000 ja 25 vuoden maksuajalla maksaisi yhteensä 420 000 eli 170 000 euroa korkoa. Siinä asuntoaan maksaa siis 1400 euroa kuukaudessa, mutta jos maksaisit vuokrakämpästä esim 1000 euroa kuussa, 25 vuoden päästä olisit maksanut pelkästään vuokraa 300 000. Etkä omistaisi vielä yhtään mitään. Loppujen lopuksi maksat siis siitä omistamisestasi vain 120 000 euroa 25 vuoden ajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Veit juuri jalat suustani =) Ehdin tehdä laskelman tuosta yhdestä esimerkistä, missä asuntoa varten otettaisiin lainaa 250 000 ja 25 vuoden maksuajalla maksaisi yhteensä 420 000 eli 170 000 euroa korkoa. Siinä asuntoaan maksaa siis 1400 euroa kuukaudessa, mutta jos maksaisit vuokrakämpästä esim 1000 euroa kuussa, 25 vuoden päästä olisit maksanut pelkästään vuokraa 300 000. Etkä omistaisi vielä yhtään mitään. Loppujen lopuksi maksat siis siitä omistamisestasi vain 120 000 euroa 25 vuoden ajalta.
Jalat lähti suusta täälläkin :D
On se hyvä etten miettimisini ja laskuineni ole ollut täysin hakoteillä.

Jep jep, tämä just on se syy miksi asun omassa enkä vuokralla. ;)

Pakko ruveta heti nimittelemään?
En nyt niin hirveästi ole asiaan perehtynyt, ja joo, olin huono matikassa, kirjoitin lukiossa lyhyestä matikasta vain B:n. Nuo korkojutut kuuluu kyllä munkin mielestä yleissivistykseen, mutta oon vaan käsittänyt väärin. Eli siis luulin, että se 110 000e minkä voisimme saada lainaa, on koko summa mikä kaikkinensa maksetaan. Ja että jos kuukausierä on esim. 600e, niin se sisältää kaiken.

t. ääliö

Yhteistyössä