Pienimuotoinen kysely pienten lasten vanhemmille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maammaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Perhepeti ekat 6kk koska kaikki nukkuivat parhaiten silleen.
Nukutus koska lapsi ei taatusti nukahtanu itse. Oppi se sen taidon ajallaan.
Imetys, en ajatellu silleen tiukasti että pakko pakko, lähdin imetyksestä ja jatkoin kun se alkoi sujua.
Kotihoito 3v, itse alanammattilaisena en halunnut lasta liian pienenä päivähoitoon.

Pienten lasten vanhemmat (tai muutkin, jos haluatte muistella)! Pientä gallupia...

Perhepeti vai pinnasänky? Miksi?perhepeti, koska se on taannut rauhallisen yöunen koko perheelle

Imetys vai pulloruokinta? Miksi?pulloruokinta, koska maitoa ei ole itsellä ollut

Nukutus (lapsen nukuttaminen) vai ei nukutusta (lapsi nukuttaa itse itsensä)? Miksi?sekä että miten milloinkin

Kotihoito pitkään vai hoito muualla? Miksi?
kotona, maatalossa asutaan.

Perhepeti vai pinnasänky? Miksi?
Perhepeti sen helppouden ja mukavuuden vuoksi.

Imetys vai pulloruokinta? Miksi?
Imetys samoista syistä. Fanaattinen en kuitenkaan ole ollut vaan isä/enot/tädit/isovanhemmat ovat saaneet sitä rintamaitoa pullostakin antaa, jos itsellä ollut jokin sellainen meno mihin en ole halunnut vauvaa ottaa mukaan.

Nukutus (lapsen nukuttaminen) vai ei nukutusta (lapsi nukuttaa itse itsensä)? Miksi?
Nukutus, koska pidämme iltasatujen lukemisesta ja sängyssä juttelusta.

Kotihoito sen joustavuuden vuoksi ja koska se on ollut suhteellisen helppo järjestää.

-sekä että tilanteen mukaan, miksi? -perheen "henkilökohtaiset" syyt

-sekä että. Jos imetys onnistuu miksi ei, mutta jos vauvan on nälkä miksi pitää nälässä vain sen takia että imetys ei onnistu.

Nukutus (lapsen nukuttaminen) vai ei nukutusta (lapsi nukuttaa itse itsensä)? Miksi?
-nukuttaminen, henkilökohtaista

-kotihoito mahdollisuuksien mukaan, mutta tarvittaessa hoito muualla, tilanteen ja perheen mukaan

Viimeksi muokattu:

Sekä perhepeti että pinnasänky. Pinnikseen nukahti mutta yösyöpöttelyt hoituivat mun kainalosta. Siinä vain kävi niin.

Imetin mutta en saanut lypsettyä mitään. Jos olin jossain ja vauva toisaalla, korvikekin kelpasi. Siksi kun mulla oli välillä hetkiä jolloin en ollut 5 cm päässä vauvasta ja vauvan piti kuitenkin syödä.

Kaikki. Ihan mitä tahansa kunhan vain nukkui. Lapsi opetettiin tassuttelulla nukahtamaan. Koska muuten olisin päätynyt univajeen vuoksi suljetulle.

Lapsi meni omasta mielestäni melko myöhään hoitoon, 1 v 3 kk oli ikää. Täällä meillä päin 6 kk on aika normaali hoidon aloittamisen aika.

Pinnasänky. Koska kukaan ei nukkunut perhepedissä kunnolla.

Imetys sekä pulloruokinta. Koska se nyt vain meni niin.

Ei nukutusta. Koska selvästi häiritsin lapsen nukkumaan käymistä.

Kotihoito pitkään.

Perhepeti vai pinnasänky? Pinnasänky, nukutaan kaikki paremmin.

Imetys vai pulloruokinta? Imetys, koska halvempaa ja helpompaa.

Nukutus (lapsen nukuttaminen) vai ei nukutusta (lapsi nukuttaa itse itsensä)? Ei nukutusta, sillä nukahtaa itse heti kun laitan omaan sänkyyn. Jos itkee rauhotan (mutta tapahtuu harvoin)

Kotihoito pitkään vai hoito muualla? Kotihoito ekan vuoden, 1-vuotiaana osa-aikaiseen päiväkotiin, 1 v 9kk täyspäiväseen. Opiskelun ja työn takia. Ei riitä pelkkä miehen palkka...

Pienten lasten vanhemmat (tai muutkin, jos haluatte muistella)! Pientä gallupia...

Perhepeti, vauvan kanssa kätevä. Noin 1-vuotiaana voi siirtyä lastensänkyyn,joka on parisängyn ja seinän välissä. Siksi, että kenenkään ei tarvi ravata öisin, nousta sängystä tai huutaa. Näin kaikki saa parhaimmat unet. Meillä nukkuu 4-vuotias omassa sängyssään, joka on parisängyssä kiinni. Vauva nukkuu toisella puolella omassa sängyssään. Pinnasänkyjä tähän talouteen ei tule, niistä ei olisi kuin haittaa.

Imetys ja pulloruokinta. Esikoinen sai vain rintaa, kun ei huolinu pulloa, mutta kuopus sai molempia.

Nukutus, ehdottomasti. Lapset kaipaa aikuisen lähelleen, kunnes nukahtaneet. Näin nukahtavat noopeasti ja itkuitta. Öisin jos heräävät, ei vaadi mitään, kun maataan vieressä. Eli nukahtavat itsekseen öisin herättyään, joskus pitää vauvalle antaa tuttia. Kätevää, siksi, että tämä toimii.

Kotihoito. Kumpikaan ei mene päiväkotiin. Vanhempi käy kerhoissa ja nuorempi tulee käymään myös. Miksi? Mun mielestä pienten lasten paikka ei ole päiväkoti. Kerho, joka kestää 2,5 tuntia muutaman kerran viikossa on riittävä

- Meille paras on ollut perhepeti. Lapsi saa olla lähellä yölläkin, imetyksen kannalta ehdoton juttu.

- No imetys tietysti. Ihmislapsi kuuluu ruokkia niin, luonnollisinta ja parasta ravintoa vauvalle.

- Mitä tähän nyt vastaisi. Lapsi sai pitkään nukahtaa rinnalle, ei se varsinaisesti nukuttamista ollut. Nykyään nukahtaa parissa minuutissa, kun makoilee vieressä ja pitää kättä selän päällä. Itse nukahtaa, mutta ei yksin.

- Kotihoito. Mun mielestä yleensä paras paikka lapselle on kotona äitin/isin tai jonkun muun hoitajan kanssa. Oma lapsi on kotona ainakin yli kaksivuotiaaksi, toivon mukaan pidempäänkin (toinen lapsi haaveissa)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tilililulei

Perhepeti :heart:
Meidän pienokainen ei suostunut asettumaan pinnasäkyyn, joten luonnollisesti siirryimme perhepetiin. Ei voi olla suloisempaa kun kuunnella oman aarteen tuhinaa kainalossa!!! Meille ihanin ja ainoa oikea tapa, junnu 7kk! Olen yllättynyt kuinka yleistä perhepetiläisyys on...?!

Imetys :heart:
Alkuvaikeuksien jälkeen (rinta+pullo) ollaan oltu täysimetyksellä, meille unelma-aikaa...

Nukutus :heart:
Nukutus meidän perheessä niin kauan kun pienokainen sitä kaipaa!!!

Kotihoito :heart:
Kotihoidolla ainakin sinne 3v saakka, päiväkoti maailma ei ole meitä varten! Oman äidin/isän syli oltava tarpeeksi lähellä ja tarpeeksi kauan, näin aarteemme saa elämälleen parhaan mahdollisen alun!!!

Näin siis toimitaan meillä, mikä ei välttämättä sovi teille :wave:

Pinnasänky, koska en uskaltanut pitää lasta samassa sängyssä. Minä ja mieheni olemme molemmat eläväisiä yöllä ja pelkäsin lapselle sattuvan jotain. Pinnasänky oli meidän sänkymme vieressä, joten sain näppärästi nostettua lapsen viereeni yöllä, jos nälkä iski. Tai toisinaan pidin muuten vaan vauvaa kädestä kiinni ym.

Kumpikin. Imettäminen tuntui hyvälle ja antoi lapselle vastustuskykyä... oma maitoni ei täysin riittänyt lapsen tarpeisiin, joten iltaisin sai pullosta vähän lisäravintoa. Laspsi oli helppo jättää isovanhemmille hoitoon, kun pulloruokinta sujui muitta mutkitta.

Koska lapsi ei nukkunut sängyssämme koin ehkä itse tärkeäksi nukuttaa hänet syliini.

Haluaisin olla kotona pitkään, mutta rahan tarpeessa on mentävä töihin. Lapsi saa olla puolitoista vuotiaaksi kotona.

Esikoinen nukkui alusta asti omassa sängyssä. Nyt se on ehdoton edellytys iltojen sujumiselle, koska nukahtaminen voi kestää yli tunninkin. Vauva nukkuu vielä yöherätyksestä aamuun viekussa, mutta on alkanut nyt heräillä aina kun tissi irtoaa suusta (=herättää minut 3:n ja 6:n välillä niin usein etten oikeastaan saa aamuyöllä nukutuksi ennen kuin esikoinen herää), joten ajattelin opettaa kokonaan omaan sänkyyn. Virkeä äiti on koko perheen etu...

Imetin esikoisen täysin 9 kk asti. Kuopus kasvaa nopeammin, ja maitoa tuntuu olevan vähemmän, mutta tavoitteena on korvikkeettomuus.

Kulutukseen taisi jo tulla vastattua. Meillä ei esikoista ole tarvinnut saattaa uneen kädestä pitäen, mutta iltasadut ja -laulut kyllä vedetään ja hyväyönsuukot annetaan. Toivottavasti kuopuksen kanssa on yhtä helppoa.

Kotihoito on hyvä juttu jos on lisäksi tarjolla kavereiden ja tuttavien seuraa, kerhoja ja harrasteita. Meidät heitettiin isännän töiden takia kauas kotipaikkakunnalta pienelle kylälle, ja 3-v esikoinen kaipaa selvästi jo ikäistään seuraa. Siksi on hoidossa 2 päivänä viikossa, ja itse teen "vauvan kanssa" firman paperitöitä silloin.

sekä että, vielä kun imetin oli helppoa kun vauva oli vieressä yöllä.

imetin 7 kk ja nyt juodaan korviketta pullosta. Imetys oli ihanan helppoa mutta maidon selvästi vähetessä siirryttiin nyt pulloon ja vauvakin on tyytyväisempi.

Nukutus (lapsen nukuttaminen) vai ei nukutusta (lapsi nukuttaa itse itsensä) nukahtaa itsekseen, mitäpä sitä silloin nukuttamaan...

toivon että mahdollisimman pitkään kotona, saatais isompi vuoden päästä koulutielle ja olis ihana olla kotona sen eskari vuoden jos ei pitempääkin.Mitään ei oo päivähoitoa vastaan, esikoinen on ollu hoidossa kun olin töissä..

esikoinen ja keskimmäinen pinnasängyssä, kuopus perhepedissä.

kaikkia koitettu imettää,esikoinen ei imeny ollenkaan,keskimmäinen vaan päivisin ja kuopus vaan öisin. kuopusta pisimpään, mutta kaikki saanu aikasin jo pullosta.

taas sama..kaksi vanhempaa nukahtanu yksikseen, mutta kuopus kärsi koliikista ni sitä nukutettiin ekat 6kk, mutta senjälkeen nukahti yksin.

esikoinen meni hetkeksi vuodenikäisenä päivähoitoon kun jäin yh:ksi ja menin töihin että pystyn elään. oli siellä vuodenverran ja sitten jäin kotio hänenkanssaan. seuraavankerran meni päiväkotiin kun alkoi esikoulu,eli pääsääntöisesti kotihoidossa mutta vuoden oli pväkodissa.
keskimmäinen kotihoidossa 3,5v asti
kuopus kotihoidossa 2,5v asti
olin töissä jo aikasemmin, mutta tein vaan iltoja sillontällön et mies oli kotona.
sitten siirryin toisiin hommiin ja 6kk ajan oli hoitaja palkattu kotio. sillonkaan ei hirveesti ollu päivävuoroja. haluan hoitaa lapsia kotona mahd. paljon, siinä syy. nytkään ei ole pväkodissa kun 12pvä kuukaudessa. se tekee niille kyllä hyvää,että saa olla ryhmässä.

Imetys vai pulloruokinta? Miksi?: Imetys jos vain onnistuu ja alkaa maitoa tulemaan hyvin. Puolivuotiaaksi lapsi saa maidosta tarpeelliset ravintoaineet ja vastustuskyvyn.

Nukutus (lapsen nukuttaminen) vai ei nukutusta (lapsi nukuttaa itse itsensä)? Miksi?: Pyritään ei nukutukseen. On helpompaa:) Mutta vaatii sen että lapsi saa läheisyyttä muuten ja nukutan kyllä aina välistä jos lapsi ei muuten rauhoitu itse nukkumaan. Meillä ainakin lapsilla kausia jolloin nukkuvat huonommin.

Kotihoito pitkään vai hoito muualla? Miksi? : mahdollisuuksien ja omien voimavarojen mukaan pääasiassa kotona. Pieni lapsi saa kotoa kaiken tarvitsemansa ja virikeseuraa kyläilyistä ja puistoilusta. Lapsilla säilyy sama rytmi ja ympäristö on tuttu ja turvallinen. Saa itse seurata lapsen kehitystä ja kavua vierestä. Meillä nyt seuraavaksi tulossa kotia tuttu hoitaja kun aloitan itse osa-aikaisen koulun ja mies on töissä.

Perhepeti, koska vauva tarvitsi läheisyyttä eikä suostunut nukkumaan muualla. Alunperin olin ajatellut pinnasänkyä, mutta perhepeti olikin aivan loistava ratkaisu ja niin mentiin 1-v asti. Kaikki sai hyvin nukuttua, eikä yösyötötkään häirinneet mua mitenkään.

Imetys, koska se oli vaivatonta, helppoa, kivutonta, ihanaa ja tietenkin vauvalle parasta ravintoa. Olisin mielelläni imettänyt vieläkin pidempään, mutta tietyistä syistä johtuen lopetin taaperon ollessa 1v 4kk. Pullojen pesu on karseaa.

Nukutus, koska en halua itkettää lasta turhaan. Kyllä pieni saa vielä tarvita apua nukahtamiseen ja tarvitsee vielä läheisyyttä (meidän pieni ainakin). Nukutus = maataan vieressä, nukahtamiseen menee yleensä n. 5min, joten on todella vaivatonta tämäkin.

Kotihoito mahdollisimman pitkään, niin kauan kun on varaa. Lapsiseuraa lapsi saa naapureista, kerhoista, kahviloista, sukulaisissa. Paikkakunta on pieni, mutta jotain tekemistä täälläkin järjestetään. :) Haluan hoitaa itse omat lapseni, koska siihen kerran varaa on. Rikkaita ei kuitenkaan olla, taitaa jäädä tulot melkein köyhäinrajalle, mutta valinnoilla siitä on selvinnyt. (Ja ihan miehen palkkatuloilla +kotihoidon tuella eletään, ei sossun rahoilla.)

Meillä on valinnat menneet näin ja meidän elämä on ollut vauvan ja lapsen kanssa tälleen tosi helppoa ja mukavaa. :)

Esikoinen nukkui aina omassa sängyssä, tämä toinen nukkuu paljon vieressä, mutta osittain mys omassa pinniksessä mikä on meidän sängyn vieressä.

Esikoinen oli pullolla kun ei osannut imeä rintaa, tämä toinen on imetetty, saa välillä pullosta pumpattua maitoa, että saan levättyä.

Esikoinen nukahtaa itse vauva nukutetaan.

Kotihoito, uskon että pienet lapset on parempi hoitaa kotona.

Yhteistyössä