Pienimuotoinen kysely pienten lasten vanhemmille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maammaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maammaa

Vieras
Pienten lasten vanhemmat (tai muutkin, jos haluatte muistella)! Pientä gallupia...

Perhepeti vai pinnasänky? Miksi?

Imetys vai pulloruokinta? Miksi?

Nukutus (lapsen nukuttaminen) vai ei nukutusta (lapsi nukuttaa itse itsensä)? Miksi?

Kotihoito pitkään vai hoito muualla? Miksi?

Meillä toimii niin että taapero nukkuu omassa huoneessa koska on herkkäuninen, ja hänet sinne saatellaan halein ja suukoin ja nukahtaa itse.

Vauvan pinnis on meidän sängyssämm kiinni, ja kun herää yösyötöille, otan hänet viereen ja hän nukkuu siinä aamuun.

Imetän, mutta välillä isä antaa pullosta korviketta, ehkä kerran tai kaksi viikossa että saan hengähtää vähän.

Vauvaamme on hyvin vaikea nukuttaa. Hän ei kerta kaikkiaan nuku, ellei ole väsynyt.

Kotihoitoa kannatan, joskin opiskelen vähän tässä samalla koko ajan, että omakin elämä menisi ns. eteenpäin.

Riippuu tilanteesta. Pienen vauvan kohdalla perhepeti on usein kätevämpi, isomman kohdalla ei.

Pulloruokinta, koska maito ei nouse kunnolla ja sitä tulee liian vähän. Muutoin toki imetys parempi.

Nukutus (lapsen nukuttaminen) vai ei nukutusta (lapsi nukuttaa itse itsensä)? Miksi?

Nukutus, koska lapsi kaipaa vanhempaansa nukahtamisen hetkellä.

Pitkä kotihoito, koska pienet on pieniä vain hetken ja haluan nauttia niistä hetkistä mahd. paljon.

Koska olen laiska ja mukavuudenhaluinen ja uninen, niin perhepeti, pitkä imetys, nukutus ja äidinkin päiväunet.

Ja koska lapsia on niin vaikea synnyttää, niin totta kai hoidamme mieheni kanssa heidät kotona esikouluikään. Ei tulisi mieleenkään laittaa heitä hoitoon kun he ovat hauskimmillaan ja parhaimmillaan.

Perhepeti vai pinnasänky? Perhepeti.. lapsi saa olla lähellä.

Imetys vai pulloruokinta? Pulloruokinta, imetys ei vaan toiminut meillä.

Nukutus, haluan olla lapsen lähellä.

Osittainen hoitovapaa. Saan tuloja ja saan olla myös paljon lapsen kanssa.

Pienten lasten vanhemmat (tai muutkin, jos haluatte muistella)! Pientä gallupia...

Perhepeti lapsen ollessa ihan pieni/vauva,sitten pinnasänky kun on vähän isompi.

Imetys ensisijaisesti,pulloruokinta jos imetys ei suju.

Sehän on hienoa jos ei tarvitse nukuttaa vaan lapsi nukahtaa itse ilman huutoja. Meillä on koettu molemmat; sekä nukuttelut että lapsen itsekseen nukahtamiset.

Kotona mahdollisimman pitkään,ainakin lapsen ensimmäinen elinvuosi ehdottomasti kotihoidossa.

On menty lapsen mukaan, ei minkään aatteen. Näistä kohdista toteutuneet kaikki kysytyt paitsi ihan penen lapsen hoito muualla kuin kotona.

Miksi? Siksi että lapset ovat erilaisia.

Perhepeti. Aluksi koska oli kätevin rintavauvan kanssa, sen jälkeen koska oli toimivin ja mukavin nukkumisjärjestely perheessämme.
Imetys. Onneksi onnistui, koska pidän rintamaitoa lapsen terveyden kannalta merkittävänä tekijänä.
Nukutus. Ainakin ihan pienelle, koska ilta on pelon aikaa ja nukuttaminen tuo turvaa.
Kotihoito (likimain 3-vuotiaaksi). Koska halusin olla läsnä lapseni ensi vuodet ja nähdä varttumisen vauvasta lapseksi. Sen jälkeen päiväkotihoito.

Perhepeti vai pinnasänky? Miksi? Mielipide: Perhepeti aina jos mahdollista, kaikkein helpointa äidille sekä läheisyyttä lapselle. Meillä toimittiin: Perhepeti aluksi, mutta jouduttiin myöhemmin siirtymään pinnikseen, koska sängyssä nukkumisesta ei tullut enää mitään.

Imetys vai pulloruokinta? Miksi? Mielipide: Imetys aina jos vain onnistuu, terveellisintä lapselle. Meillä toimittiin: imetys 4kk ja sen jälkeen pulloruokinta, koska imetys oli ollut kamalaa taistelua tähän asti ja luovutin mielenterveyteni vuoksi.

Nukutus (lapsen nukuttaminen) vai ei nukutusta (lapsi nukuttaa itse itsensä)? Miksi? Mielipide: miten lapsi nukahtaa parhaiten. Meillä toimittiin: Ei nukutusta, joskus harvoin jos lapsi itkuinen toinen vanhemmista jää viereen makoilemaan patjalle kunnes poika nukahtaa.

Kotihoito pitkään vai hoito muualla? Miksi? No ihan miten äidin/isän työt, opiskelut muut asiat antaa myöten ja mikä sopii ja tuntuu parhaimmalta. Meillä poika menee päivähoitoon n.kaksi vuotiaana, menen töihin kesäksi jonka jälkeen toivottavasti pääsen hakemaani paikkaan yliopistoon. :)

Perhepeti vai pinnasänky? Miksi? - Pinnasänky. Ollaan kaikki aika levottomia nukkujia, ja jos kaikki 4 nukuttais samassa sängyssä, kukaan ei nukkuisi. Perhepetiä harrastin lapsen kanssa silloin kun imetin. Ihan mukavuus syistä.

Imetys vai pulloruokinta? Miksi? -Esikoinen on pulloruokittu, imetys ei vaan ottanut onnistuakseen. Alkuhankaluuksien ja rintakumien kanssa pelleily oli liikaa muutenkin uuteen arkeen tottumisen myötä. Kuopus oli täysimetyksellä sinne 6kk asti, kunnes itse vierotti pikkuhiljaa itsensä kun kiinteät tuli mukaan.

Nukutus (lapsen nukuttaminen) vai ei nukutusta (lapsi nukuttaa itse itsensä)? Miksi? -Esikoinen on aina nukahtanut, kun vaan vienyt sänkyyn. Ei nukutuksia. Ja tämä olikin periaatteni, että en halua totuttaa lasta nukuttamiseen. Toisin vaan kävi kuopuksen suhteen, hän ei nukahtanut ilman niitä joka iltaisia tunnin tai kahden mittaisi nukutussessioita. Onneksi niistä päästiin vaikesti ja hitaasti eroon. Se oli jo ihan hullun touhua koittaa nukuttaa lasta pari tuntia illassa.

Kotihoito pitkään vai hoito muualla? Miksi? -Kotona siihen asti kun kuopus on vähän reilu 2v. Silloin palaan työarkeen ihan taloudellisista syistä. Pyrin kuitenkin hoitamaan kotona niin pitkään kun vaan voin.

-Perhepeti. Helpompaa.

-Pullo. Mun iho ei kestä imetystä.

-Lapsesta riippuen, meillä sekä että ja vaihdellen. Sen mukaan mikä on koettu tarpeelliseksi. Huonosti nukahtavia olen nukuttanut, itsekseen helposti nukahtavia taas ei ole ollut syytä nukuttaa.

-Kotihoito. Täällä meillä päin huomattavasti helpompaa. Helpompaa ja ehdottomasti taloudellisesti kannattavampaa myös lapsimäärän takia. Ei valitettavasti mitään hienoa, periaatteellista syytä.

Ja korostan vielä, että vastaukset sen mukaan, miten meillä on eletty ja toimittu. Mikään näistä kysymyksistä ei ole sellainen, että kokisin suuria intohimoja suuntaan tai toiseen, tai kokisin asiakseni puuttua tai arvostella jonkun muun ratkaisuja.

- Jatkettava sänky omassa huoneessa 1v9kk ikäsellä koska pinnasänky vauvalla ja sänky vanhempien sängyn vieressä. Molemmat silloin tällöin myös meidän vanhempien sängyssä aamulla. Meidän perheessä parhaat unet saadaan omissa sängyissä (vauvasta ei vielä tosin tietoa kun ikää on vasta 4vkoo mut hyvin on oma sänky kelvannut)

- Esikoisella imetys 6 kk ja kuopuksella imetys ja pullo, koska oma maito ei riitä ja aikaa on myös riitettävä isosiskolle joten tissillä ei voi olla 24/7 ja koska vauva on tyytyväinen kun sillä on maha täynnä.

- Esikoinen pitää nukuttaa ja vauva nukahtaa yleensä itsekseen, koska näin vain on.

- Esikoinen meni hoitoon 11 kk iässä, koska eläminen maksaa! Toisesta ei vielä tietoa, riippuu miten töitä vanhempainvapaan jälkeen tarjolla. Hoidan kyllä molempia mielellään kotona mut sen näkee sitten.

- pinnasänky vanhempien sängyn vieressä. Lapsi on aina ollut kova pyörimään ja huitomaan unissaan, ei saa itsekään nukuttua, jos on vieressä. Poikkeuksena jo on kipeä, silloin haluaa nukkua vieressä ja tietysti otetaankin.

- Imetys 4kk, sitten pullo. Ei riittänyt rintamaito.

- Lapsi viedään iltapuuhien sänkyyn, silitetään pari kertaa ja toivotetaan hyvät yöt. Sitten jää itsekseen nukahtamaan.

- Kotihoito. Toivottavasti mahdollisimaan pitkään. En halua laittaa pientä päiväkotiin.

Perhepeti. Luonnollisin vaihtoehto, pienen kuuluu olla lähellä. Pinnasänkyä ei tässä talossa ole edes koskaan ollut.

Imetys, luonnollisin vaihtoehto. Lapsen omassa tahdissa ja niin kauan ja usein, kuin lapsi haluaa.

Nukuttaminen niin kauan, kuin lapsi sitä toivoo ja/tai tarvitsee. Meille lapset eivät ole rasite eivätkä he ole meille mitään velkaa. Lapsi on osa "laumaamme" ja yritämme häntä/heitä hoitaa yksilöllisten tarpeidensa mukaan. Lapset oppivat luonnostaan omaan sänkyyn ja nukahtamaan itsekseen, kun ovat siihen valmiita.

Kotihoito. Kasvatan mieluummin lapseni itse, kuin lykkään ne muille hoidettavaksi.

• Tykkää
Reactions: tilililulei
Nämä ovat kaikki todella makuasioita ja etenkin riippuvaisia siitä millainen lapsi on.

Meillä yritettiin perhepetiä, mutta koska lapsi kuorsasi ihan järkyttävän lujaa eikä herännyt yöllä syömään, siirrettiin kaksiviikkoisena omaan sänkyyn ja vielä omaan huoneeseenkin koko perheen unirauhan takaamiseksi. Meni vähän eri tavalla kuin suunnittelimme :)

Imetys meillä, mutta pullollakin kasvaa aivan hyvin. Toivon että lapsen vastustuskyky vahvistuu pitkällä imetyksellä, mutta tiedä häntä.

Nukutus joinain iltoina, itsekseen nukahtaminen niinä iltoina kun se sujuu. Lapsen ehdoilla, ei huudatusta vaan turvallinen nukahtaminen ja lapsen kutsuun vastaaminen, kuitenkin kuulostellen hetken josko rauhoittuu itse.

Kotona kunnes lapsi kävelee ja puhuu ainakin jonkin verran, mikäli talous antaa mitenkään myöten. Isä ehkä pian hoitovapaalla, lapsi 1 v.

Vastaan nyt itsekin. Tämän kyselyn tein ihan vain mielenkiinnosta, täällä usein ketjuja lukevana ihmisillä tuntuu olevan näistä asioista aika tiukkoja mielipiteitä ja halusin kuulla niihin perusteluja :) Itsellä ei juurikaan ole väliä mitä muut tekevät...

Perhepeti vai pinnasänky? Miksi? Perhepeti toimi meillä parhaiten ensimmäiset 8 kk., sen jälkeen puolet yöstä on mennyt pinnasängyssä ja puolet yhdessä. Kun kerran nukutaan perhepedissä hyvin kaikki, niin on mukava olla lähekkäin.

Imetys vai pulloruokinta? Miksi? Imetys, kun kerran toimi ainakin tällä ensimmäisellä lapsella loistavasti.

Nukutus (lapsen nukuttaminen) vai ei nukutusta (lapsi nukuttaa itse itsensä)? Miksi? Nukuttaminen. Haluan olla lähellä eikä pienen tarvi osata nukahtaa itse. Jos minulla olisi helposti nukahtava lapsi, voisi olla toisin.

Kotihoito pitkään vai hoito muualla? Miksi? Kotihoito niin kauan kuin rahkeita riittää, nyt vähintään 2 vuotiaaksi.

- 1-vuotiaaseen asti perhepeti, sen jälkeen pinnasänky. Meidän lapset ei suostunu vauvana nukkuu pois viereltä. Lisäksi yöimetin 1-vuotiaaksi, joten en jaksanut nousta imettämään.

- Imetys, jos se onnistuu (tähän mennessä on onnistunut hyvin) Siksi, että se on ilmaista. Maito tulee aina sopivan lämpöisenä, puhtaana, ei ole säilytysongelmia ja muutenkin helppoa ja luonnollista.

- Riippuu lapsesta. Ekaa nukutettiin kauemmin ja hartaammin, toisen nukuttaminen lopetettiin 1-vuotis päivän jälkeen. Helpommin nukahtavat ja nukkuvat yönsä, kun ei nukuta ja lapset nukahtavat itekseen. Aiemmin tätä ei tajuttu.

- Kotihoito pitkään. Siksi että haluan hoitaa omat lapseni tai ainakin haluan, että lapseni saavat kasvaa kotonaan. Eli, jos töihin/opiskelemaan lähden, hoitaja otetaan kotiin.

pinnasänkyä ei ole kummallakaan ollut,ensisänky oli mutta nukkuivat lähinnä sängyssä mun vieressä.oli kivempi syöttää kun oltiin lähekkäin.nykyään isompina(3v ja 5v)nukkuvat omassa sängyssä mutta halutessaan saavat tulla viereen,ja molemmat aamuyöstä yleensä viimeistään siirtyvätkin mun viekkuun.

sekä että,esikoinen oli alusta asti pulloruokittu,koska en vaan ollut kiinnostunut imetyksestä.toinen lapsi oli pulloruokittu/osittain imetyksessä,syntyi keskosena eikä aina jaksanut imeä,pumppasin maitoa ja syötin pullosta kunnes oli reilu 3kk.

nukutin n. 2 vuotiaaksi molempia(hyssyttelyä,silittelyä ym.)mutta nykyään molemmat menevät omiin sänkyihinsä itsekseen nukkumaan satujen ja yhteisen köllöttelyn jälkeen.

kotihoidossa vieläkin molemmat,koska mulla on siihen mahdollisuus ja kaikki meistä tuntuu siitä nauttivan.

Meillä vain yksi lapsi ja ikää vasta 5 kk, mutta vastaan silti.

Perhepeti. Meille tähän asti paras ja helpoin ratkaisu, en varmaan osaisi itse nukkua, jos vauva ei olisi käsivarren mitan päässä. Helpottaa yösyöttöjä. Isompana katsotaan, mikä toimii perheelle parhaiten.

Imetys. Helppoa, kätevää, terveellistä ja ennen kaikkea ihana tuokio, joka rauhoittaa pienen tohottajan.

Tähän asti nukutus. Toisaalta ihan viime aikoina on näyttänyt, että lapsi nukahtaa sitä paremmin mitä vähemmän häntä yrittää "auttaa". Tilanteen mukaan mennään, periaatteena ettei lasta koskaan itketettäisi nukkumaanmenon tähden.

Kotihoito kolmivuotiaaksi. Meillä on mielenkiintoiset työt, mutta niitä ehtii tehdä vielä ainakin 30 vuotta.

Vastauksestani jäi uupumaan yksi sana. Eli periaatteena on, ettei lasta jätettäisi _yksin_ itkemään. Itkua nukkumaanmenoaikaan on varmasti luvassa monet kerrat.

Perhepeti sekä pinnasänky. Pinnis on sivuvaununa, ja sielä nukkuu alkuyöstä. Viereen jää useimmiten ekalta syötöltä. Tämä siksi, että tykkään nukkua paremmin ku on tilaa, mutta toisaalta haluan että pieni saa nukkua vieressä. Enkä kyllä jaksaiskaan sit enää nostaa takas.

Imetys. Koska maitoa tulee, ja se on helpoin syöttää suoraa tissistä.

Nukahtaa tissille, vaunuihi tai syliin. 4kk ikäisen ei vielä tarvitse osata hakea unta yksin. (Satunnaisesti nukahtaa itsekseen päiväunille.)

Pitkä kotihoito. Haluan hoitaa ja kasvattaa lapseni itse. (Ja töihin menokaan ei yhtään nappaa.)

Perhepeti. Sänky oli kyllä laitettu valmiiksi vauvalle, mutta kainalossa nukkui. Nyt mennyt kaksi vuotta ja edelleen tyttö nukkuu vieressä. Ei mitään erityisperusteluita -se vaan on mennyt niin.

Imetin, kun se kerran sujui. En ottanut stressiä asiasta ja päätin, että jos ei onnistu, niin saa maidon pullosta. Mutta hyvin onnistui ja imetin noin vuoden ikään asti.

Nukutan lapsen. Musta on ihana päivän päätteksi itsekin pötkähtää hetkeksi siihen tytön viereen. Lukea pari kirjaa ja laulaa pari laulua. Yleensä vartissa nukahtaa nallejensa kanssa. Mä lähden pois, kun nukahtanut tai aivan nukahtamaisillaan. Ei tähänkään mitään erityisperusteluja. Siksi, koska pidän siitä hetkestä.

Teen keikkahommia ja saadaan järjestettyä hoito niin, että silloin kun mä olen töissä, niin isä on tytön kanssa kotona. Ei ole menossa siis päiväkotiin ainakaan ennen kuin täyttää 3. Eli kotihoito pitkään. Perusteluna se, kun ei kerran tarvi viedä päiväkotiin tai muualle, niin kätevintä näin.

• Tykkää

Pinnasänky oli käytössä lapsen ollessa ihan muutaman viikon ikäinen. Nukkui siinä joitain päikkäreitä pohja ylimmälle mahdolliselle tasolle nostettuna. Sittemmin heijattiin koko turhake ovesta ulos. Lapsi 1 v 8 kk nukkuu tiiviisti välissämme. Joskus varpaat vanhempien suussa ja selkään potkien, mutta mikään ei ole ihanampaa kuin yön hämyssä seurata ihan liki pienten luomien värähtelyä, kun nähdään jotain jännää unta, koskea pullean posken untuvanpehmeää pintaa, haistaa niskakuoppaa tai silittää varovasti mykkyräistä vaippapyllyä :heart:. Nukutaan sitten eläkkeellä. Tää on ohikiitävää :).

Ekan lapsen kohdalla olin nuori ja naiivi, en viitsinyt perehtyä imetykseen eikä siihen oikeastaan synnärillä sen kummemmin perehdytettykään. Imettelin muutaman viikon kokonaan, sitten siirryin puoliksi pulloon ja niinhän siinä kävi, että pullo vei voiton. Lapsi ei viitsinyt taistella kun pullosta sai saman vähemmällä työllä. Maidontuotantoni ehtyi. Olin kiitollinen.
Sittemmin monta vuotta myöhemmin kuin kuopus syntyi, synnärillä maitoa tuli todella reilusti ja kätilöt hehkuttivat, että olenko ajatellut luovuttamista, kun noin hyvin tulee. Imetin mielelläni, vauva oli niin ihana rinnalla ja se tunne, kun voit itse itsestäsi ruokkia pikku suun. Olisin imettänyt kauan, mutta sama homma, yritin kuin hullu. Imetin seisten, kävellen, päälläni, vinottain, sivuttain, maaten, puoli-istuen, maito hyytyi ja kakkosen kohtalo oli myöskin kokonaispullotus ihan muutaman kuukauden iästä. Silloin vitutti ja rankasti...

Nukuttaminen. Meille on jo kakkosenkin kanssa muodostunut aika hyvin nuo rytmit eka vuoden täydellisen valvomisen jälkeen (oli yhttä saatanaa eka vuosi ). Iltapuuro, iltakylpy, hammaspesu ja sadun valitseminen. Tyttö tietää, että ensin luetaan hänelle, sitten äiti lukee omaa kirjaa ja lapsi saa selata omaansa sen verran kuin jaksaa. Sitten lueskelen omaa kirjaani lapsen vieressä kunnes lapsi nukahtaa. Ensimmäisen vuoden aikana kun lapsi huusi kuin hullu, sorruimme joskus väsymyksissämme jättämään lapsen huutamaan ja se on näin jälkeenpäin ajateltuna kaameaa :(. Paljon turvallisempi ja mukavampi lapsen on nukahtaa hymy naamalla kuin omaan itkuunsa.

Ihan ehdottomasti kotihoito VÄHINTÄÄN kunnes lapsi on 2 vuotta, mieluiten kunnes täyttää 3. Pitää voida olla rauhassa pieni ennen kuin voi kasvaa isoksi. Pienet ympyrät, Tutut kuviot, ei aikaisia aamuherätyksiä ja oma äiti tai isä vieressä aina kun tarvitaan.
Pieni vauva / taapero ei kaipaa tai tarvitse mitään erillisiä virikkeitä. Se kiireetön aika oman perheen kanssa on se paras pikkuiselle. Itse joudun olosuhteiden pakosta töihin kun lapsi on 2 vuotta. Esikon kanssa olin kotona kunnes hän oli 3,5 vuotta. Asuimme tuolloin halvassa vuokrakaksiossa. Nyt ok-talon lainat painaa päälle, on jätevesimaksua, vesimaksua ja roimaa sähkölaskua. Mies on omasta pienestä palkastaan maksanut tähän asti ne kaikki ja tappelemme rahasta jatkuvalla syötöllä.

Toisaalta menen ihan mielelläni töihin, saan 1600 € kuussa kolmensadan sijaan, kyllä se pikkusen helpottaa tuota elämää. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, mummo jää hoitamaan kuopusta ainakin aluksi kotiin, on ns pehmeä lasku.

MUTTA ilmanmuuta olen kotihoidon puolestapuhuja pienen vauvan kohdalla.

• Tykkää
-Esikoisen kanssa aluksi pinnasänky, mutta lopulta perhepeti, kun ei pinnisessä suostunut nukkumaan, kuopus pinnasänky, nukkuu siellä parhaiten

-Esikoinen sekä että, kuopus imetys, pulloa ei huoli

-Esikoinen nukutus vielä 3-vuotiaanakin, ei nukahda muuten, kuopus nukuttaa itse itsensä, tykkää nyhjätä sängyssä omineen ennen nukahtamista

-Molempien kohdalla olen aloittanut työt osittain kun vanhempainvapaa loppui, mutta lapset ovat olleet kotihoidossa, hoitajina esikoisella aikanaan isänsä ja mun vanhemmat ja tätini ja nyt kun näitä on kaksi niin hoitajina vanhempani, tätini tai exän äiti.

Yhteistyössä