Perhepeti vai pinnasänky? Miksi?
Pinnasänky oli käytössä lapsen ollessa ihan muutaman viikon ikäinen. Nukkui siinä joitain päikkäreitä pohja ylimmälle mahdolliselle tasolle nostettuna. Sittemmin heijattiin koko turhake ovesta ulos. Lapsi 1 v 8 kk nukkuu tiiviisti välissämme. Joskus varpaat vanhempien suussa ja selkään potkien, mutta mikään ei ole ihanampaa kuin yön hämyssä seurata ihan liki pienten luomien värähtelyä, kun nähdään jotain jännää unta, koskea pullean posken untuvanpehmeää pintaa, haistaa niskakuoppaa tai silittää varovasti mykkyräistä vaippapyllyä :heart:. Nukutaan sitten eläkkeellä. Tää on ohikiitävää

.
Imetys vai pulloruokinta? Miksi?
Ekan lapsen kohdalla olin nuori ja naiivi, en viitsinyt perehtyä imetykseen eikä siihen oikeastaan synnärillä sen kummemmin perehdytettykään. Imettelin muutaman viikon kokonaan, sitten siirryin puoliksi pulloon ja niinhän siinä kävi, että pullo vei voiton. Lapsi ei viitsinyt taistella kun pullosta sai saman vähemmällä työllä. Maidontuotantoni ehtyi. Olin kiitollinen.
Sittemmin monta vuotta myöhemmin kuin kuopus syntyi, synnärillä maitoa tuli todella reilusti ja kätilöt hehkuttivat, että olenko ajatellut luovuttamista, kun noin hyvin tulee. Imetin mielelläni, vauva oli niin ihana rinnalla ja se tunne, kun voit itse itsestäsi ruokkia pikku suun. Olisin imettänyt kauan, mutta sama homma, yritin kuin hullu. Imetin seisten, kävellen, päälläni, vinottain, sivuttain, maaten, puoli-istuen, maito hyytyi ja kakkosen kohtalo oli myöskin kokonaispullotus ihan muutaman kuukauden iästä. Silloin vitutti ja rankasti...
Nukutus (lapsen nukuttaminen) vai ei nukutusta (lapsi nukuttaa itse itsensä)? Miksi?
Nukuttaminen. Meille on jo kakkosenkin kanssa muodostunut aika hyvin nuo rytmit eka vuoden täydellisen valvomisen jälkeen (oli yhttä saatanaa eka vuosi ). Iltapuuro, iltakylpy, hammaspesu ja sadun valitseminen. Tyttö tietää, että ensin luetaan hänelle, sitten äiti lukee omaa kirjaa ja lapsi saa selata omaansa sen verran kuin jaksaa. Sitten lueskelen omaa kirjaani lapsen vieressä kunnes lapsi nukahtaa. Ensimmäisen vuoden aikana kun lapsi huusi kuin hullu, sorruimme joskus väsymyksissämme jättämään lapsen huutamaan ja se on näin jälkeenpäin ajateltuna kaameaa

. Paljon turvallisempi ja mukavampi lapsen on nukahtaa hymy naamalla kuin omaan itkuunsa.
Kotihoito pitkään vai hoito muualla? Miksi?
Ihan ehdottomasti kotihoito VÄHINTÄÄN kunnes lapsi on 2 vuotta, mieluiten kunnes täyttää 3. Pitää voida olla rauhassa pieni ennen kuin voi kasvaa isoksi. Pienet ympyrät, Tutut kuviot, ei aikaisia aamuherätyksiä ja oma äiti tai isä vieressä aina kun tarvitaan.
Pieni vauva / taapero ei kaipaa tai tarvitse mitään erillisiä virikkeitä. Se kiireetön aika oman perheen kanssa on se paras pikkuiselle. Itse joudun olosuhteiden pakosta töihin kun lapsi on 2 vuotta. Esikon kanssa olin kotona kunnes hän oli 3,5 vuotta. Asuimme tuolloin halvassa vuokrakaksiossa. Nyt ok-talon lainat painaa päälle, on jätevesimaksua, vesimaksua ja roimaa sähkölaskua. Mies on omasta pienestä palkastaan maksanut tähän asti ne kaikki ja tappelemme rahasta jatkuvalla syötöllä.
Toisaalta menen ihan mielelläni töihin, saan 1600 kuussa kolmensadan sijaan, kyllä se pikkusen helpottaa tuota elämää. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, mummo jää hoitamaan kuopusta ainakin aluksi kotiin, on ns pehmeä lasku.
MUTTA ilmanmuuta olen kotihoidon puolestapuhuja pienen vauvan kohdalla.