Pienikasvuiset/ hitaasti kasvavat vauvat ja lapset!

Meidän poika on nyt 1,5kk ja kasvu on ollu melko hidasta... Poika on kuitenkin ollut suht tyytyväinen, ei paljon turhia itke ja pissaa/ kakkaa normaalisti... Painoa on tullu tosi hitaasti ja "pyrähdyksittäin" eli välillä ei paino noussut yhtään ja välillä 200-300g viikon aikana... Neuvola on tuosta painosta ollut huolissaan ja siksi painoa on seurattu n. kerran viikossa...

Ja nyt olivat sitä mieltä siellä, että täysimetyksen lisäksi pitäisi antaa korviketta... Tein työtä käskettyä ja nyt olen alkanut miettiä, että teinkö oikein... Pojan paino on alkanut lisääntyä enempi, mutta ihan yhtä tyytyväinen oli ennen korvikettakin... Korvikkeen alotuksen jälkeen kuitenkin ollut vaan enemmän masuvaivaa ja kakka tulee harvemmin... Myös oma rintamaito on alkanut vähentyä... :(

Mietin siis kasvaako poikamme hitaasti, koska on ollut muka "laihalla eväällä" vai onko luontasesti vaan pikkusempi?? Onko täällä kellään siis kokemuksia hitaammin kasvavemmista vauvoista? Varsinkin täysimetetyistä? Vauvan syntymäpaino oli 3385g ja nyt 1,5kk iässä painaa 4085g...

Välillä tuntuu, että on tosi hankalaa tämän esikoisen kanssa, kun saa niin pirun ristiriitaisia neuvoja ja varsinkin imetyksestä!!
 
"annu"
hyvinhän lapsi on kasvanu. sä stressaat nyt ihan liikaa. aluksihan paino putoaa ja sitten hetken kiritään syntympainoa kiinni ja siitä lähetään ylös päin. älä mieti liikaa vaan luota vaistoosi. rentoudu vähän niin pystyt paljon enemmän nauttimaan vauva-ajasta. se menee niin uskomattoman nopeasti ja pian se sunkin vauva on tollanen 9kilonen jötikkä kun tuo mun kuopusvauvani :)
 
"mä"
Olisin ennemmin miettinyt voinko itse vaikuttaa rintamaidon laatuun.
Itsellä on pikkuinen laiheliini kasvanut aina tasaisesti -2käyrällä sekä pituus että paino . Voi hyvin on tyytyväinen ja ei sairastele sen enempää kuin muutkaan . 5v terve poika on vain vähän lyhyempi ja laihempi kuin muut.
 
Meillä poika nyt 3 v ja kasvoi 6 kk asti hyvin, sen jälkeen lähti käyrä laskuun ja pari vuotta ollut tuolla -15 käyrillä.

Ei kai alle kahden kuukauden ikäistä vielä voi tuomita hidaskasvuiseksi?? Annatko samasta rinnasta riittävän kauan, että lapsi saa myös rasvaista takamaitoa? Anna juoda yhdestä rinnasta vain kerrallaan, älä vaihda syötön aikana rintaa muuten saa vain vetistä etumaitoa.

Jos lapsi nukkuu hyvin, ja kasvaa kuitenkin- ei syytä huoleen.
 
Pituutta poli syntyessään 49cm ja nyt 52,5cm. Vauva sai aluksi lisämaitoa 30-50ml ja nyt määrä kasvanu 70-100ml... Tuntuu tarve vaihtelevan kauheasti.... Mietin tässä myös sitä, että onko pullo tullut imetyksen päälle tavaksi vai tarpeeksi... Mua ottaa aivoon, kun aloin antaa Tuttelia painostuksesta...
 
"Sara"
Kuinka usein vauva syö? Entä toi lisämaidon määrä, onko se vuorokausimäärä?

Mä osittaisimetän ja annan lisämaidon imetysapulaitteen avulla. Siitä vauva ei saa ainakaan liian helposti maitoa niin kuin pullosta eikä siis ota kuin tarpeensa. Eikä totu myöskään pulloon.

Miltä sust itsestä tuntuu, jääkö tisseihin maitoa sen jälkeen kun vauva on lopettanut syömisen? Nukahtaako vauva tissille vai lopettaako mahan täyttyessä?
 
Pituutta poli syntyessään 49cm ja nyt 52,5cm. Vauva sai aluksi lisämaitoa 30-50ml ja nyt määrä kasvanu 70-100ml... Tuntuu tarve vaihtelevan kauheasti.... Mietin tässä myös sitä, että onko pullo tullut imetyksen päälle tavaksi vai tarpeeksi... Mua ottaa aivoon, kun aloin antaa Tuttelia painostuksesta...
Jätä tutteli pois vaan ja tarjot rintaa useammin ja anna yhdestä rinnasta tarpeeksi kauan vaan.
 
[QUOTE="Sara";22354054]Kuinka usein vauva syö? Entä toi lisämaidon määrä, onko se vuorokausimäärä?

Mä osittaisimetän ja annan lisämaidon imetysapulaitteen avulla. Siitä vauva ei saa ainakaan liian helposti maitoa niin kuin pullosta eikä siis ota kuin tarpeensa. Eikä totu myöskään pulloon.

Miltä sust itsestä tuntuu, jääkö tisseihin maitoa sen jälkeen kun vauva on lopettanut syömisen? Nukahtaako vauva tissille vai lopettaako mahan täyttyessä?[/QUOTE]

Tuo oli kerta annos...Päivässä menee n. 200ml-350ml Tuttelia ja lisäksi annan pullosta myös äidinmaitoa... Mä en tiedä mistä tollasen imetysapulaitteen saisi? Olen kyllä lukenu niistä...

En osaa oikein sanoa jääkö maitoa rintoihin, mutta jos olen imetyksen jälkeen pumpannut niin saan sieltä vaihtelevasti 20ml-100ml, öisin enenmpikin... (olen siis yrittäny nostaa maidontuotantoa pumppaamalla imetyksen jälkeen!)

Vauva nukahtaa kesken syömisen useasti ja on vaikea sanoa koska olis kyllänen oikeesti, eikä vaan nukahtais niinkun "tauolle"... En ole moneen päivään saanut vauvaa kokonaan tyytyväiseksi pelkällä rinnalla... Olen alkanu antaa molemmat tissit ja rajottanu imemisaikaa, niinkun neuvola käski, mutta mun mieletä se on vaan lisänny ongelmia! Välillä tuntuu, että kaikki mitä neuvola sanoo on ihan puutaheinää käytännössä!
 
Jätä tutteli pois vaan ja tarjot rintaa useammin ja anna yhdestä rinnasta tarpeeksi kauan vaan.
Entäs jos vauva ei ole tyytyväinen pelkkään rintaan? Imetänkö sitten vaan uudestaan ja kauemmin? Aluksi poika oli yhdellä rinnalla n.40min joka imetyksellä tai kauemmin, mutta taas mulle sanottiin, että teen väärin! On kuulemma epänormaalia, että imetys kestää aina niin kauan... Silloin kyllä sain vauvan tyytyväiseksi pelkällä rinnalla...
 
No mä panostaisin nyt ihan ensiksi siihen mitä sä itse syöt ja juot. Juo kotikaljaa tai ykkösolutta. Ja tankkaa kunnolla ruokaa. Muista levätä.

Jos poika nukahtaa rinnalle yritä herätellä.
Sitten myös huomioi sellainen asia että toisesta rinnasta voi tulla heikommin maitoa. Mulla on tällainen "vika" toisesta rinnasta tuli hyvin maitoa toisesta taas nihkeästi, jolloin poikani oli nälkäinen tämän rinnan jälkeen.
 
kätilö
Tuo oli kerta annos...Päivässä menee n. 200ml-350ml Tuttelia ja lisäksi annan pullosta myös äidinmaitoa... Mä en tiedä mistä tollasen imetysapulaitteen saisi? Olen kyllä lukenu niistä...

En osaa oikein sanoa jääkö maitoa rintoihin, mutta jos olen imetyksen jälkeen pumpannut niin saan sieltä vaihtelevasti 20ml-100ml, öisin enenmpikin... (olen siis yrittäny nostaa maidontuotantoa pumppaamalla imetyksen jälkeen!)

Vauva nukahtaa kesken syömisen useasti ja on vaikea sanoa koska olis kyllänen oikeesti, eikä vaan nukahtais niinkun "tauolle"... En ole moneen päivään saanut vauvaa kokonaan tyytyväiseksi pelkällä rinnalla... Olen alkanu antaa molemmat tissit ja rajottanu imemisaikaa, niinkun neuvola käski, mutta mun mieletä se on vaan lisänny ongelmia! Välillä tuntuu, että kaikki mitä neuvola sanoo on ihan puutaheinää käytännössä!
Älä missään nimessä rajoita imetysaikaa, kun kyseessä on normaalipainoinen, täysiaikainen vauva. Paino on kuitenkin noussut ihan kohtalaisesti, eli anna imeä niin pitkään kuin imee. Tuttelia et voi kokonaan suoraan lopettaa, määrä on kuitenkin sen verran iso, mutta jos haluat vielä täysimetykseen, niin anna vähemmän kerralla, eli jätä se vauva vaikka hieman nälkäisen oloiseksi ja tarjoa rintaa vielä tuttelin päälle.
 
"jaa-a"
Mo, mulle kuopuksesta aina neuvolalääkärit ovat sanoneet, että liian hitaasti kasvaa. Onneksi kuitenkin meillä on ollut sellainen maalaisjärkinen hoitaja, joka aina sitten vaan naureskeli, että tyytyväiseltähän tuo vaikuttaa. Eli tyytyväisenä ja terveenä on aina kasvanut omilla miinuskäyrillään. Nyt 2v7kk, 86cm ja 11,7kg. Vauvana söi vähän, mitä tahansa tarjosinkaan. Taaperoiässä pääsi oikeiden ruokien makuun ja alkoi syödä kuin isot miehet, ja silti kasvaa hitaasti...
 
kätilö
Entäs jos vauva ei ole tyytyväinen pelkkään rintaan? Imetänkö sitten vaan uudestaan ja kauemmin? Aluksi poika oli yhdellä rinnalla n.40min joka imetyksellä tai kauemmin, mutta taas mulle sanottiin, että teen väärin! On kuulemma epänormaalia, että imetys kestää aina niin kauan... Silloin kyllä sain vauvan tyytyväiseksi pelkällä rinnalla...
Toiset lapset imevät todella pitkiäkin aikoja ja se on ihan normaalia. Tiheän imun kaudella saattavat imeä lähes koko ajan ja siitä se sit tasaantuu.
 
Entäs jos vauva ei ole tyytyväinen pelkkään rintaan? Imetänkö sitten vaan uudestaan ja kauemmin? Aluksi poika oli yhdellä rinnalla n.40min joka imetyksellä tai kauemmin, mutta taas mulle sanottiin, että teen väärin! On kuulemma epänormaalia, että imetys kestää aina niin kauan... Silloin kyllä sain vauvan tyytyväiseksi pelkällä rinnalla...
Jos ja kun poika on rinnalla pitkään niin imeekö hän kunnolla syödäkseen kokoajan vai pitääkö rintaa vain tuttina?
 
"Sara"
http://http://www.pedihealth.fi/product/show/6/lastentarvikkeet/4/sns-imetysapuvaline

Tuossa linkki imetysapulaitteeseen, jos sellaiseen päädyt.

Tuo 100ml imetyksen jälkeen on kyllä tosi hyvä saalis. Eikä kannata rajoittaa vauvan aikaa tissillä.
Osaatko itse katsoa nieleekö vauva? Syötät yhdestä niin kauan kuin huomaat vauvan nielevän ja vaihdat rintaa siinä vaiheessa, kun nieleminen hidastuu/loppuu ja näin voi tehdä vaikka 20 kertaa yhdellä syötöllä. Tämä auttaa myös maidon lisäämiseen. Sitten tietysti, jos vauva ei millään tyydy pelkällä rinnalla voi antaa korviketta, mutta anna silloinkin vähän kerrallaan.

Jos vauva meinaa nukahtaa ennen aikojaan, niin nosta pieni välillä pystyyn herätelläksesi tai kutittele jalkapohjista.
 
JUSTJOO! Mulle on NEUVOLA neuvonu: Imetä 10-20min ja molemmat rinnat ja Tuttelia päälle jos nälkäinen. Anoppi sano, että ei missään nimessä saa antaa imeä 40min, täytyy saada lyhyemmässä ajassa hoidettua ja jos vauva nukahtaa tissille niin täytyy herättää. (meidän vauva ei edes herää MIHINKÄÄN jos oikeesti nukahtaa)

Mistä ihmeestä mä voisin tietää mikä on sitten oikein jos mua neuvotaan "väärin". Vauva on aina nukkunu hyvin (yhdellä syötöllä menty melkeinpä aina ja nukkuu 3-6h + 2-4h ) Tyytyväinen vauva on taas ollut aina, ei turhaa itke paitsi jos mahassa vääntää ja tääkin harvinaista. Huutaa kyllä kovaa ja korkealta jos on nälkä ;-D Ennen imetin n.8-11 kertaa ja nyt lisämaidon kanssa ruoka-ajat rajottunu n.7 kertaan pvssä... Annoin siis ennenkin joskus iltasin pullosta äidinmaitoa, mutta Tuttelia poika saanut kaksi viikkoa ja nyt viimiset päivät enempi. (ensimmäiset 10pvää meni purkki pvssä)
 
kätilö
JUSTJOO! Mulle on NEUVOLA neuvonu: Imetä 10-20min ja molemmat rinnat ja Tuttelia päälle jos nälkäinen. Anoppi sano, että ei missään nimessä saa antaa imeä 40min, täytyy saada lyhyemmässä ajassa hoidettua ja jos vauva nukahtaa tissille niin täytyy herättää. (meidän vauva ei edes herää MIHINKÄÄN jos oikeesti nukahtaa)

Mistä ihmeestä mä voisin tietää mikä on sitten oikein jos mua neuvotaan "väärin". Vauva on aina nukkunu hyvin (yhdellä syötöllä menty melkeinpä aina ja nukkuu 3-6h + 2-4h ) Tyytyväinen vauva on taas ollut aina, ei turhaa itke paitsi jos mahassa vääntää ja tääkin harvinaista. Huutaa kyllä kovaa ja korkealta jos on nälkä ;-D Ennen imetin n.8-11 kertaa ja nyt lisämaidon kanssa ruoka-ajat rajottunu n.7 kertaan pvssä... Annoin siis ennenkin joskus iltasin pullosta äidinmaitoa, mutta Tuttelia poika saanut kaksi viikkoa ja nyt viimiset päivät enempi. (ensimmäiset 10pvää meni purkki pvssä)
Ei missään nimessä! Anna lapsen imeä niin kauan kuin imee. Se ei ole merkki siitä, ettei maitoa tulisi, vaan merkki siitä että lapsi tilaa lisää maitoa. Anna imeä yhdestä rinnasta ihan kunnolla. Vasta hetken imemisen jälkeen alkaa erittyä takamaitoa, joka on rasvaisempaa, eli pitää paremmin nälkää ja nostaa sitä painoa. Lapsen imemistä ei tulis rajoittaa jos ei siihen ole jotain lääketieteellistä syytä.
 
kätilö
JUSTJOO! Mulle on NEUVOLA neuvonu: Imetä 10-20min ja molemmat rinnat ja Tuttelia päälle jos nälkäinen. Anoppi sano, että ei missään nimessä saa antaa imeä 40min, täytyy saada lyhyemmässä ajassa hoidettua ja jos vauva nukahtaa tissille niin täytyy herättää. (meidän vauva ei edes herää MIHINKÄÄN jos oikeesti nukahtaa)

Mistä ihmeestä mä voisin tietää mikä on sitten oikein jos mua neuvotaan "väärin". Vauva on aina nukkunu hyvin (yhdellä syötöllä menty melkeinpä aina ja nukkuu 3-6h + 2-4h ) Tyytyväinen vauva on taas ollut aina, ei turhaa itke paitsi jos mahassa vääntää ja tääkin harvinaista. Huutaa kyllä kovaa ja korkealta jos on nälkä ;-D Ennen imetin n.8-11 kertaa ja nyt lisämaidon kanssa ruoka-ajat rajottunu n.7 kertaan pvssä... Annoin siis ennenkin joskus iltasin pullosta äidinmaitoa, mutta Tuttelia poika saanut kaksi viikkoa ja nyt viimiset päivät enempi. (ensimmäiset 10pvää meni purkki pvssä)
Äläkä missään nimessä syyllistä itseäsi! Imetysohjaus on edelleen paikoin todella vanhanaikaista niin sairaaloissa kuin neuvoloissakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sara";22354449][URL="http://http://www.pedihealth.fi/product/show/6/lastentarvikkeet/4/sns-imetysapuvaline:
http://http://www.pedihealth.fi/product/show/6/lastentarvikkeet/4/sns-imetysapuvaline[/URL]

Tuossa linkki imetysapulaitteeseen, jos sellaiseen päädyt.

Tuo 100ml imetyksen jälkeen on kyllä tosi hyvä saalis. Eikä kannata rajoittaa vauvan aikaa tissillä.
Osaatko itse katsoa nieleekö vauva? Syötät yhdestä niin kauan kuin huomaat vauvan nielevän ja vaihdat rintaa siinä vaiheessa, kun nieleminen hidastuu/loppuu ja näin voi tehdä vaikka 20 kertaa yhdellä syötöllä. Tämä auttaa myös maidon lisäämiseen. Sitten tietysti, jos vauva ei millään tyydy pelkällä rinnalla voi antaa korviketta, mutta anna silloinkin vähän kerrallaan.

Jos vauva meinaa nukahtaa ennen aikojaan, niin nosta pieni välillä pystyyn herätelläksesi tai kutittele jalkapohjista.
LINKKI EI TOIMI! Imetän muuten rintakumin avulla! (sain sen laitoksella käyttöön ja yrityksestä huolimatta en ole päässy siitä eroon ) Poika saa hyvän otteen myös paljaasta nännistä, mutta ei suostu kauaa imemään, kun luovuttaa aina kun saa hyvän otteen... Nielemisen kyllä huomaan ja kuulen, mutta aina tätäkään ei tapahdu kun imetyksen aluksi?

Kiitos vinkeistä!!! Täytyy siis vaan imettää rauhassa vaihdella tissiä.. Se on vaan kumin kanssa pikkusen säätämistä :/

Osaatko kommentoida miksi vauva ei saa tarpeeksi rinnasta, jos imetyksen jälkeen kuitenkin voin pumpata helposti 60ml ja joskus jopa sen 80-100ml??
 

Yhteistyössä