Pieni kiukunpurkaus!! (vastasyntynyt ja vieraiden käyttäytyminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yltiöpäinen ei tarvitse olla, mutta käsihygienia on yks tärkeimmistä ja helpoimmista tavoista vältellä sairastumisia.

Kotona on jokaisella omanlaisensa pöpökanta- ja siis vierailla kotonaan omansa.
JA milijuuna muuta pitkin kauppojen ovenkripoja, vessoja, rahassa tms.
On koiranpaskasta alkaen milloin mitäkin, että vaikka suu vaahdossa huudetaan, että ei meillä sairasteta eikä koskaan pestä käsiä, vois käsittää, että kaikki ei toimi siten.

Miten se onkin niin suuri loukkaus, jos joku pesee käsiään?

Kastamatonta ei kuletella,sanoi vanha kansa. Eli pari kuukautta oli muinoin se aika että vauvan ois hyvä ollu olla kotona eikä prisman kassajonossa tai perhekahvilassa.

Mä kyllä pesen käsiä kotonakin,jopa ennen kuin menen ruokapöytään. IIK! En ymmärrä miten kukaan voisi vetää herneen nekkuun siitä jos toinen yrittää ajatella lapsensa parasta. Vai onko tääkin taas niitä "ja mehän tehhään justiisa ku myö halutaan,kettään ei kumarrella ja jos ei kelepoo nii en ees pyllistä sinne päin"? Onpa iso vaiva joku käsien pesu tai vaikka se desin laitto. Mielessään saa jokainen aatella asiasta mitä vaan,mutta jos on niin moukka että ei osaa olla talossa talon tavalla niin olkoon menemättä.

[QUOTE="vieras";25478273]Kastamatonta ei kuletella,sanoi vanha kansa. Eli pari kuukautta oli muinoin se aika että vauvan ois hyvä ollu olla kotona eikä prisman kassajonossa tai perhekahvilassa.[/QUOTE]

Niin no, sitä ennen pahat henget olis vieny pienen vainajan hengen, että kastamisen jälkeen oli paljon turvallisempaa saada se kuolemantauti. Että pääsee taivaaseen.

Mä en oo ollu yhtään tarkka tällasissa... Vieraisiin on menty, ja vieraita on käyny, enkä mä muista että ne ois pesualtaan kautta tullu. Tosin ei hirveästi oo vauvaa lääpitty, mut normaalisti sylissä pidetty. Ei kyllä kauhean paljon oo vieraita tavattu...
Käsidesiä ei meiltä löydykään.

Ja eipä oo sairasteltu, pian 9kk.

Aloittajalle: :headwall: Käsidesiä?
Nämäon niitä mammoja, jotka tolulla pesevät lastensa lelut, lattiat ja kaikki pinnat kerran kuussa, että bakteerit kuolis. Ja huutaa sen seitsemät antibiootit, kun kakru vähän yskäisee tai korvaa hieraisee...

Ai, niin. Jännä homma nuo allergiat,autoimmuunisairaudet ja lääkkeille vastustuskykyiset bakteerit.

[QUOTE="hoitsu";25476781]Oletteko käsidesillä läträävät siviilit ajatelleet lainkaan mahdollisesti aikaan saamianne resistenttejä bakteerikantoja? Normaalioloissa pöpöt kuolevat hyvällä pesulla, tujummat aineet sitten kun niitä tarvitaan. Olisi ihan hyvä uhrata tälle pieni ajatus jo senkin takia, että läträämisen takia saattaa aika, jolloin antibiootit eivät pure enää mihinkään perustautiin olla hyvinkin lähellä. :([/QUOTE]

Ei se käsidesin käyttö aiheuta sitä, että bakteerit kestää antibiootteja. Korkeintaan ne sietää paremmin sitä käsidesiä ja se on aika harvinaista. Liiallinen ja turha antibioottien käyttö aiheuttaa bakteerien vastustuskyvyn antibiooteille. EI siis turhaan ruinata siltä lääkäriltä sitä antibioottikuuria joka flunssaan. (Ammattitaitoinen lääkäri ei toki ruinauksesta huolimatta kuuria kirjoita.)

Aloittajalle: :headwall: Käsidesiä?
Nämäon niitä mammoja, jotka tolulla pesevät lastensa lelut, lattiat ja kaikki pinnat kerran kuussa, että bakteerit kuolis. Ja huutaa sen seitsemät antibiootit, kun kakru vähän yskäisee tai korvaa hieraisee...

Ai, niin. Jännä homma nuo allergiat,autoimmuunisairaudet ja lääkkeille vastustuskykyiset bakteerit.

Juurikin näin. Meidän nelivuotias on tähän mennessä elämäänsä sairastanut kaksi flunssaa ja vauvarokon. Siinä kaikki. Enkä koskaan pessyt käsiä vauva-aikana. Isovanhemmat saivat hänet syliinsä synnytysosastolla ja tulivat parin päivän päästä kotiutumisesta katsomaan. Ilman ilmalukossa desinfiointia.

Ihan älytöntä vauhkoamista.

Käsidesi on kotona ihan hyvä siinä kohtaa, kun sairastetaan jotain tujumpaa tautia- mahatautia tms.
Muuten riittää ihan tavallinen vesipesu saippualla ja vedellä.

Mutta ei desin käyttö tosiaan mitään resistenttejä kantoja aikaansaa, sen tekee antibiootit- joko turhaan ja alvariinsa syötyinä JA kun kuurit jätetään kesken.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Meidän neitiä kävi katsomassa ekalla viikolla joka päivä monta vierasta/läheistä/ystävää. Osa pesi kädet osa ei. Enkä ottanut siitä ressiä. Sairaalassa en käyttänyt käsidesiä ja meillekään sitä ei ole ostettu.

Lapsi on 1,5vuotias eikä ole ollut juurikaan sairaana lukuunottamatta muutamaa flunssaa. Paljon kuljetaan kylillä ja ihmisten ilmoilla.

Käsidesin käyttö on mielestäni turhaa vouhotusta. Käsipesu riittää.

Ylihysteeristä sanon minä.
Kotona 2-kuinen kuopus eikä kyllä tarvii meillä vieraiden käsiä pestä. Esikoisellra ollut norovirus ja normiflunssa tänä aikana eikä ole tarttunut vaikka joka päivä vauvaa pussaileekin. Ei siihen vauvaan tartu sen herkemmin kuin minuunkaan kun pelkkää rintamaitoa syö. Ja aika harva tauti tarttuu käsistä vauvaan, kuinka moni vieras koskee edes vauvaan saati sen käsiin tai naamaan?

Kyllä käsipesua on meilläkin vaadittu kun on vastasyntyneitä tultu katsomaan. Käsidesiä meillä ei ole mutta jos joku muu sitä kotonaan vaatii, niin mitä sitten. Eipä tuohon mun elämä kaadu, että käteni siinä huuhtaisen. Ja mielestäni ihan itsestään selvää on sekin, että jos itsellä on joku flunssa, niin silloin ei ängetä tuoreeseen vauvaperheeseen.

Itsekin olen 2 kuisen kanssa ollut flunssan takia lastenosastolla muutaman vrk:n. Se kun tuollainen "pelkkä pieni nuha" voi olla aika kohtalokaskin ihan pienelle vauvalle. Kyllä ne lapset ehtii sitten isompanakin sitä vastustuskykyä hakemaan ihan omiksi tarpeiksi vaikka niitä nyt ei kaiken maailman pöpöillä heti aletakaan marinoimaan kun kotiin tuodaan. Sellainen 0-3 kk ikäinen on ihan eri asia kuin joku 8 kk ikäinen.

En jaksa ymmärtää mitä ylenpalttista vauhkoamista siinä muka on jos haluaa suojella vastustukyvytöntä vauvaansa taudeilta. Minusta se on pikemminkin outoa, että antaa kaiken maailman räkäkäsien haltuun vastasyntyneitä vain sillä varjolla, että "onhan tuo esikoinenkin hengissä".

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;25475937:
Ei kannata plla pöpöhysteerikko. Lapsen tulee saada ympäristöstä kuormitusta. Äskettäin oli tutkimus, että maissa, joissa ei olla liian hygieenisiä, on vähemmän allergioita.

Juu kyllä. Allekirjoitan. Muttei koske kylläkään just niitä vastasyntyneitä. Kyl ne pöpöt ehtii myöhemmin imeä vaikka kengänpohjista vaikka nyt vastasyntynyttä kosketeltaisiinkin pestyin käsin. Ei oo hauska olla RS viruksessa hengitysvajeessa 2vk ikäisen kans jne. Kun on niitä muitakin pöpöjä kuin pelkkä nuhakuume.

Alkuperäinen kirjoittaja er mieltä;25479396:
Ylihysteeristä sanon minä.
Kotona 2-kuinen kuopus eikä kyllä tarvii meillä vieraiden käsiä pestä. Esikoisellra ollut norovirus ja normiflunssa tänä aikana eikä ole tarttunut vaikka joka päivä vauvaa pussaileekin. Ei siihen vauvaan tartu sen herkemmin kuin minuunkaan kun pelkkää rintamaitoa syö. Ja aika harva tauti tarttuu käsistä vauvaan, kuinka moni vieras koskee edes vauvaan saati sen käsiin tai naamaan?

Täs ei käsittääkseen ollu kyse 2kk ikäisestä vaa vastasyntyneestä!! Kaks hiukka eri asiaa jo ihan anatomian ja vastustuskyvyn kannalta.

No, mä halusin että jengi pesis käsiä sillon ku mukula oli vastasyntynyt. No, osa pesi, osa ei.. En jaksanut enkä voinutkaan kytätä ja istus vessan ovella ohjaamassa käsipesulle. Ja mies joutu sitte työmatkalle vauvan ollessa alle 2vk. Pakko sitä oli siitä sitte lampsia lähiprismaan pienen vauvan kanssa, halus tai ei. Aina ei oo mahista istua vauva sylissä 2vk kotona niin ideaalia kuin se olisikin.
Hyvinhän toi onneks meni, mukula o 2v ja kaks kertaa ollu nuhakuumeessa, nekin yli 1v kun alettiin ravata enempi avoimissa jne.

Mulla on kyllä luvattoman huono käsihygienia; en pese kädet kuin vessassa käydessä tai jos ne on näkyvästi likaiset. Töissä olen kuitenkin koululla, jossa kyllä varmasti jyllää aikamoinen kavalkadi kaikenlaisia bakteereja ja viruksia sekä ilmassa että erilaisilla pinnoilla.

Ennen leipomaan ryhtymistä muistan sentään joka kerta pestä, johtuu varmaan siitä kun se käsi pitää laittaa ihan fyysisesti sinne taikinaan. Ennen ruoan laittoa pyrin muistamaan sen pesun ja paremmin sen muistakin, jos teen ruokaa muillekin kuin itselle ja miehelle. Töissä kun käsittelen ruokaa, olen tarkka hygienian kanssa, siellä en ikinä unohda pestä käsiä ennen ruokien käsittelemistä.

Eri mieltä saa olla, mutta ei nyt sentään väärää tietoa levittää. Lääkiksessä meille ei ole ikinä opetettu, että desinfektioaineet lisäisivät mikrobiresistenssiä ja Duodecimin Mikrobiologia ja infektiosairaudet II- kirjassa s. 275 lukee näin: " Desinfektioainetta ei tule vaihtaa määrävälein, koska desinfektioaineiden vaikutusmekanismin vuoksi niitä vastaan ei kehity resistenssiä samalla tavoin kuin mikrobilääkkeille."
Ammatin takia käsidesi ei ole mikään ihmetys minulle, ja kun lapsi oli vauva, oli desi ihan luonnollisena asiana lavuaarin reunalla. Käsien kauttahan mm flunssavirukset tehokkaimmin tarttuvat. Ja se pitää vielä lisätä, että lika inaktivoi alkoholia (tavallisin käsidesin vaikuttava aine), joten parasta olisi pestä kädet ennen käsidesin käyttöä.

[QUOTE="hoitsu";25476781]Oletteko käsidesillä läträävät siviilit ajatelleet lainkaan mahdollisesti aikaan saamianne resistenttejä bakteerikantoja? Normaalioloissa pöpöt kuolevat hyvällä pesulla, tujummat aineet sitten kun niitä tarvitaan. Olisi ihan hyvä uhrata tälle pieni ajatus jo senkin takia, että läträämisen takia saattaa aika, jolloin antibiootit eivät pure enää mihinkään perustautiin olla hyvinkin lähellä. :([/QUOTE]

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;25479699:
Eri mieltä saa olla, mutta ei nyt sentään väärää tietoa levittää. Lääkiksessä meille ei ole ikinä opetettu, että desinfektioaineet lisäisivät mikrobiresistenssiä ja Duodecimin Mikrobiologia ja infektiosairaudet II- kirjassa s. 275 lukee näin: " Desinfektioainetta ei tule vaihtaa määrävälein, koska desinfektioaineiden vaikutusmekanismin vuoksi niitä vastaan ei kehity resistenssiä samalla tavoin kuin mikrobilääkkeille."
Ammatin takia käsidesi ei ole mikään ihmetys minulle, ja kun lapsi oli vauva, oli desi ihan luonnollisena asiana lavuaarin reunalla. Käsien kauttahan mm flunssavirukset tehokkaimmin tarttuvat. Ja se pitää vielä lisätä, että lika inaktivoi alkoholia (tavallisin käsidesin vaikuttava aine), joten parasta olisi pestä kädet ennen käsidesin käyttöä.

No miksi sitten kehotetaan, ettei pitäisi käyttää antibakteerisia pesuaineita kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25476914:
Yök. Entäpä töistä tullessa? Sinällään on pieni riski saada kaupasta käsien kautta pöpö. Mutta mun mielestäni se kuuluu perussiisteyteen että kädet pestään kun tullaan kotiin kaupasta/töistä tms., kun ruvetaan laittamaan ruokaa tai ollaan käyty vessassa/pesty lapsen takapuoli tai käsitelty likaista pyykkiä.

ennen ruuanlaittoa saatan joskus pestä kädet, töissä aina. perseen pyyhinnän jälkeen pesen kädet.muuten en

<-- Kaupassa käy velivenäläistä yms monen maan kulkijaa (ja vaikka en rasistinen olekaan niin kyllä Venäjällä on hygieniatasot aika matalalla, olen siellä reissannut paljon) ja laitapuolen kulkijaa. Kosket samoihin ovenkahvoihin, kärryihin, kolikkoihin, tuotteisiin heidän kanssaan. Sieltä leviää ihan alapääpöpöjä, ulostebakteereita, sairaalabakteeria ja vaikka kuinka monella on ties mitä tautia päällä. Etkä pese käsiäsi tuon reissun jälkeen? Huhhuh.

joo en pese, mutta en edes muista milloin olisin sairastanut edes flunssaa. muut meillä sairastaa noin kerran vuodessa jotain minä en.

mulla kävi samalla lailla.MIKSI se sormi pitää laittaa vauvan suuhun?! oma äiti yritti tehä niin.

Meillä se anoppi laitto sormensa lapsen suuhun tai huulille testatakseen onko sillä nälkä. Jos ja kun vauvan suu alkoi mussuttaa, oli vauvalla nälkä. Ihan turha sille oli kertoa mistään imemisrefleksistä. Mie ku en osannu lastani edes syöttää, nälässäpidin toista, kun vaan pelkkää tissiä vauvalle syötin. Niih:snotty:

Minusta se nyt vaan on normaalia, että kädet pestään kun kotiin tullaan. Ja silloinkin, jos mennään kylään paikkaan, jossa on vastasyntyneitä.

Käsidesiä pidän vaihtoehtona käsienpesulle.

Yhteistyössä