Pieni kiukunpurkaus!! (vastasyntynyt ja vieraiden käyttäytyminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sasa";25478414]Juurikin näin. Meidän nelivuotias on tähän mennessä elämäänsä sairastanut kaksi flunssaa ja vauvarokon. Siinä kaikki. Enkä koskaan pessyt käsiä vauva-aikana. Isovanhemmat saivat hänet syliinsä synnytysosastolla ja tulivat parin päivän päästä kotiutumisesta katsomaan. Ilman ilmalukossa desinfiointia.

Ihan älytöntä vauhkoamista.[/QUOTE]

Oho! Olit siis vuoden pesemättä käsiä. Ihan mielenkiinnosta, miksi aloit pesemään niitä vauva-ajan jälkeen?

En tajua vastasyntyneen itsekkäitä vanhempia mikä näkyy yleensä esikoisen kohdalla. Ei olla yhtään valmiita ystävällisesti mistään sanomaan, mutta voi luoja kun sitten päivitellään selnä takana ja palstoilla kun ei osattu sitä ja tätä tehdä automaattisesti.
Vitun idiootit antakaa ystävällisesti sitä käsidesiä, ei bne vieraat tiedä/muista/tajua miettiä kaikkea mahdollista kun tulevat perheeseen missä on vauvasi ja kaiken keskipiste ja itsekkyys:äiti.

Avatkaa sitä suuta, turha muuten valittaa ääliöt!

Ohoh, ompa tästä tullut pitkä ketju.
Ja pitihän se arvata että täytyy tulla tänne vielä tarkentamaan omaa kantaani :D

Minulla on kolmas vauva kyseessä ja jokaisen ensimmäisinä viikkoina olen halunnut että vieraat joko pesee kädet TAI laittaa desiä. That's it. Se on minun toive ja se veettää suuresti, kun
vieraat naljailee ja v***uilee kun pyydän kädet puhdistamaan.

Meillä ei desinfioida leluja, eikä muitakaan pintoja :D emme käytä käsidesiä kotioloissa, ainoastaan kun tulen kaupasta niin kyllä; hinkkaan kädet puhtaaksi ja saatan jopa sitä käsidesiä laittaa vielä päälle :D

Miksi se on niin suuri pyyntö joillekin pestä kädet kun tullaan pientä vauvaa katsomaan?
Ja eikö se ole vaan helpompi ja nopeampi laittaa sitä käsidesiä? :)
Kyllä minä haluan suojella pientä kaikilta ikäviltä flunssapöpöiltä ensimmäisinä viikkoina, kun vauvalla hieman ikää niin sitten saa käsipesut jäädä jos vieraat on terveitä.

Ja kylläpä vaan 1800-luvulla on vauvakuolleisuus ollut huipussaan, että kiitos nyky-hygienian.....

No aika harva selvisikään juurikin puutteellisen hygienian takia. Itse harrastan sukututkimusta ja kun on omienkin esivanhempien perheitä tutkinu niin sanotaan että 8 lapsesta 2 tai 3 on selvinny elossa aikuiseksi asti...ja tuskin oma sukuni mikään poikkeus tässä on.

Tuskimpa ne niihin vieraiden mahdollisiin paskasiin käsiin on kuollu....

Silloin se muutoinkin yleishygienia, sairaudet yms.. oli paljon yleisempiä. No mut sen sä varmaan tiesitkin.

Ja vielä.. jos menen katsomaan pientä vauvaa niin ekana tietty käsienpesulle, se toimii meillä kotonakin kun tullaan kotia jostain, ihan mistä tahansa ulkoa, kylästä , kaupasta.

Jos kyläpaikassa tarjotaan käsidesiä vielä lisäksi niin kyllä mä sitä laitan ja näinollen kunnioitan heidän tapaa toimia. Jos ei haluta kylään ekaan kahteen viikkoon niin ei mennä. Mennään sitten kun kutsu käy.

ja aina AINA olen vienyt tuliaisia, muistanut vanhempia esim. kahvipöytätuomisilla ja vauvalle jotain.

Ohhoh mitä vastauksia tullut kun selailin vähän ylöspäin. Mitä pahaa siinä on että ei halua vieraiden koskevan vauvaan likaisilla käsillä? Mulla on kaksi lasta ja tämän toisen kanssa olen ollut vielä tarkempi kuin esikoisen. Vaikka en sano jokaiselle vieraalle käsien pesusta, niin en mä lasta kaikille anna syliin.

hetkonen.... jos et koske vauvan käsiin, ihoon muutenkaan, pidät vain sylissä, kosket ainoastaan vauvan päällä oleviin vaatteisiin.
MIKSI SIIS EDES PESTÄ KÄSIÄ??? ja jos peset, kuivaat ne kuitenkin kyläpaikan käsipyyhkeeseen, jota ei välttämättä ole vaihdettu kuin kerran kuussa, eli siis pesu olikin aivan yhtä tyhjän kanssa :D

yli-hysterisointia....

Uskomattomia moukkia täällä kyllä on... Koulussa jo kerrotaan, miten paljon pieneliöitä elää käsissä - etenkin kynsien ja sormusten alla. Ja sitten pitää päästä lähmimään pikkuvauvaa pöpökäsillä. Ihan oikeasti, kuvitteletteko te, että kätenne ovat puhtaat, jos niissä ei ole näkyvää likaa???? Herranjumala, mitä porukkaa - mikroskooppi keksittiin ja bakteerit löydettiin jo satoja vuosia sitten ja te elätte vielä tollaisessa tietämättömyydessä...

Muistan itse jo 70-luvulta, miten vauvaperheeseen kyläilemään mentäessä heti ekaksi oma äitini passitti pesemään kädet. Tottakai kädet pestään myös wc-käynnin, ruoanlaiton ja kotiintulon yhteydessä. En ole kohta kolmeen vuoteen ollut flunssassa, minkä laitan kyllä riittävän hyvän käsihygienian piikkiin.

Täällä on kyllä ihme porukkaa kirjoittelemassa! Mitä hittoa sitten vaikka joku peseekin kätensä tai käyttää vaihtoehtoisesti käsidesiä kauppareissun jälkeen, ulkoilun jälkeen, vessassa käynnin jälkeen (pitäisi olla kaikille itsestäänselvyys) ja silloin kun mennään katsomaan pientä vauvaa!!??? Minusta se kertoo asiallisesta käyttäytymisestä ja hyvistä tavoista kun pestään kädet. Oletteko te jotka ette pese käsiänne jotenkin ylpeitä asiasta? Että "meidän Markku se ei oo sairastanu kun kolme flunssaa, noroviruksen ja korvat on putkitettu EIKÄ meillä ole ikinä pesty käsiä eikä pestä". Sairastahan tuo on ja ihan kehitysmaan tasoista jos jättää kädet pesemättä. Kyllä käsien pesu on ihan terve tapa ja käytäntö joka kodissa! JA varsinkin kun kyse on pienestä vauvasta, oli se sitten kaksi viikkoa vanha tai jo 4 kk ikäinen, minun mielestä on jo kohteliastakin ja fiksua pestä kädet ennenku menee toisen vauvaan koskemaan. Meillä ainakin pestään käsiä ja pahoina epidemia-aikoina käytetään myös käsidesiä. Ja vauvaa katsomaan tulevat vieraat pesevät kätensä myös, joko tajuamalla itse tai sitten kehoituksesta. Käsien pesu ei ole "liian hygienistä ja ihan turhasta vauhkoamista"!! Opettakaa ihmiset myös lapsenne hyville tavoille. Jos jo pienet lapset osaisivat automaattisesti pestä kädet tarpeen mukaan ilman kehoitusta niin vältyttäisiin ihan varmasti usealta pöpötartunnalta!

[QUOTE="Miina";25481581]Täällä on kyllä ihme porukkaa kirjoittelemassa! Mitä hittoa sitten vaikka joku peseekin kätensä tai käyttää vaihtoehtoisesti käsidesiä kauppareissun jälkeen, ulkoilun jälkeen, vessassa käynnin jälkeen (pitäisi olla kaikille itsestäänselvyys) ja silloin kun mennään katsomaan pientä vauvaa!!??? Minusta se kertoo asiallisesta käyttäytymisestä ja hyvistä tavoista kun pestään kädet. Oletteko te jotka ette pese käsiänne jotenkin ylpeitä asiasta? Että "meidän Markku se ei oo sairastanu kun kolme flunssaa, noroviruksen ja korvat on putkitettu EIKÄ meillä ole ikinä pesty käsiä eikä pestä". Sairastahan tuo on ja ihan kehitysmaan tasoista jos jättää kädet pesemättä. Kyllä käsien pesu on ihan terve tapa ja käytäntö joka kodissa! JA varsinkin kun kyse on pienestä vauvasta, oli se sitten kaksi viikkoa vanha tai jo 4 kk ikäinen, minun mielestä on jo kohteliastakin ja fiksua pestä kädet ennenku menee toisen vauvaan koskemaan. Meillä ainakin pestään käsiä ja pahoina epidemia-aikoina käytetään myös käsidesiä. Ja vauvaa katsomaan tulevat vieraat pesevät kätensä myös, joko tajuamalla itse tai sitten kehoituksesta. Käsien pesu ei ole "liian hygienistä ja ihan turhasta vauhkoamista"!! Opettakaa ihmiset myös lapsenne hyville tavoille. Jos jo pienet lapset osaisivat automaattisesti pestä kädet tarpeen mukaan ilman kehoitusta niin vältyttäisiin ihan varmasti usealta pöpötartunnalta![/QUOTE]

Niinpä! aivan naurettavaa olla pesemättä ja tieten tahtoen kantaa sairauksia ja pöpöjä vastasyntyneen kotiin joissa vanhemmat ei varmastikkaan kaipaa siinä tilanteessa lisähuolta ja tauteja! mä käytän paljon käsidesiä kun saippuapesu kuivattaa niin pirusti! ja on tosi näppärä.. mutta joo, eihän silloin ennenkään esim. sairaaloissa käsiä pesty ja särpittiin eka kuolleita ja sitten leikattiin eläviä mutta jostain syystä sairaalakuolleisuus oli ihan omaa luokkaansa..

en ole velvoittanut ketään pesemään käsiään kun on tullut vauvaa katsomaan ellei nyt ihan sitten ole kädet näkyvässä liassa jolloin jokainen normi ihminen ne kätensä pesee jo muutenkin :)
itse ajattelen asian niin että vauvan täytyy saada kehitettyä vastustuskyky pöpöjä vastaan.
meillä seikkailee nurkissa kissoja ja kolme koiraa ja itse lähes asun hevostallilla joten meillä niitä pöpöjä liikkuu kyllä ihan riittämiin enkä todellakaan usko että joku vierailija toisi tullessaan jotain kauheen kummallista ja toisekseen mielestäni hyvä että vieraat tuovat mukanaan erilaisia pöpöjä näin ollen pikkuisen vastustuskyky kehittyy myös erilaisia pöpökantoja vastaan :)

mutta siihen vedän rajan että meille ei ole ihan pikkauvauva aikana asiaa jos on flunssassa.
jokainen tyylillään mutta tiedän myös yhden esikoistaan odottavan äidin joka on ihan ylihysteerinen ja kauhulla odotan kun lapsi syntyy.
jos tämä äiti tulee kylään niin hän ei voi edes kuivata käsiään meidän pyyhkeeseen vaan ilmakuivattaa niitä,enkä halua tietää miten hän asioi meidän vessassa :D
hänen kätensä ovat liiasta pesemisestä niin kuivat että ovat halkeilleet todella ikävän näköiseksi ja luulis hänen ymmärtävän että niissä haavaumissa vasta pöpöjä onkin.

Kauhistukaa, meillä isovanhemmat tapasivat esikoisen eka kerran vasta 3-viikkoisena! Alkujaan oli varattu pari ekaa viikkoa syntymästä toipumiselle ja meni vielä viikko päällä että saivat edulliset liput ostettua ;)

Tokan kanssa varattiin taas viikkoa kahta että saadaan olla rauhassa, viikko se sitten käytännössä oli kun kuntoni vuoksi tarvin lisäapuja esikoisen hoitoon.

Käsidesi on aina olemassa, kun tullaan kaupasta, käytetään (itse) sitä. Ja kylillä kulkiessa käsilaukussa on oma pikkupullo, mielelläni minimoin lasten riskiä sairastua sen vuoksi että mulla olisi likaiset kädet.

Ei meillä ole kuin yksi tuttu joka pitää käyttää vessan kautta käsienpesulla / desillä kun tulee aina kädet paskaisina kylään ja sama henkilö on sellainen ettei päässä välähdä ettei kauheassa röhässä tulla meille räkimään, vaikka ei enää olekaan ihan vastasyntynyttä talossa. Onneksi muilla on toimivat airamit =)

Nykyään on kaikenlaisia pöpöjä ja viruksia, joten ihan itsensäkin kannalta on suotavaa pestä ne kädet ja vieläpä monta kertaa päivässä vaikkei huushollistaan liikkuisi mihinkään.

Kukapa tieten tahtoen haluaisi sairastuttaa pienen vastasyntyneen flunssaan? Ei ainakaan hän, joka pesee ne kädet.

Niin no, sitä ennen pahat henget olis vieny pienen vainajan hengen, että kastamisen jälkeen oli paljon turvallisempaa saada se kuolemantauti. Että pääsee taivaaseen.

No mun puolesta jokainen saa lähteä ostarille vaikka suoraan synnäriltä ja kaivaa ensin persettä ja tunkee sormensa vaikka vauvan suuhun :) Käsidesiä meillä ei ole eikä tule,mutta perushuolellinen käsihygienia kuitenkin on sen verran helppo ja tehokas keino tauteja vastaan että käytän tässäkin asiassa mieluiten maalaisjärkeä. Mutta jos kaikki olette sitä mieltä että käsien peseminen on turhaa ja pienen vauvan vastustuskyky on samaa luokkaa kuin terveellä aikuisella niin eikun vaan :) Varmaan käytätte koko perhe samaa nenäliinaakin.

[QUOTE="tinde";25480969]hetkonen.... jos et koske vauvan käsiin, ihoon muutenkaan, pidät vain sylissä, kosket ainoastaan vauvan päällä oleviin vaatteisiin.
MIKSI SIIS EDES PESTÄ KÄSIÄ??? ja jos peset, kuivaat ne kuitenkin kyläpaikan käsipyyhkeeseen, jota ei välttämättä ole vaihdettu kuin kerran kuussa, eli siis pesu olikin aivan yhtä tyhjän kanssa :D

yli-hysterisointia....[/QUOTE]

Ootko tyhmä? Sä meinaat että jos paskakäsillä kosket vauvan vaatteisiin niin ne ei siitä siirry elimistöön? :D Ja mistä sä tiedät kenenkin käsipyyhkeen vaihtamiset,ei kaikki oo niinkun teillä. Mä vaihdan viikoittain ja useammin jos on näkyvästi likaiset. Oikeesti vittu mitä porukkaa,käykää nyt ihmiset edes se lukio niin pääsette vähän jyvälle asioista. Vähän lapsentasoista ajattelu että se mitä ei näy ei ole olemassa. Juntti.

En tajua vastasyntyneen itsekkäitä vanhempia mikä näkyy yleensä esikoisen kohdalla. Ei olla yhtään valmiita ystävällisesti mistään sanomaan, mutta voi luoja kun sitten päivitellään selnä takana ja palstoilla kun ei osattu sitä ja tätä tehdä automaattisesti.
Vitun idiootit antakaa ystävällisesti sitä käsidesiä, ei bne vieraat tiedä/muista/tajua miettiä kaikkea mahdollista kun tulevat perheeseen missä on vauvasi ja kaiken keskipiste ja itsekkyys:äiti.

Avatkaa sitä suuta, turha muuten valittaa ääliöt!

Lue tuo aloitus uudestaan ääliö. Eikö ap ihan selvällä suomenkielellä sanonut että vieraita on kehotettu käsien puhdistukseen?

Kyllä ihmisillä vaan on nykyään aikalailla hygienia persiillään kun musta kuuluu ihan yleisestikin tapoihin että kun tullaan sisään niin pestään kädet, saati sitten kun vauvakotiin ja vielä jos haluaa sylittelemään vauvaa.

Käsidesiä meillä ei käytetä, ne kuuluu julkitiloihin ja sairaaloissa käytän mutta kyllä olin aika yllättynyt kun varmaan puolet meidänkin vieraista piti ohjata käsipesulle ovelta kun ensin varovasti kyttäs et osaako kaikki mennä pyytämättä.

Kommentoin eilen, kun joku epäili käsidesin lisäävän antibiootille resistenttejä bakteerikantoja, että näin ei ole. Joku vielä kyseli, että miksi sitten antiseptisiä pesuaineita (pintojen tms) ja saippuoita ei suositella kotiin.
Tässä on ehkä mennyt vähän sekaisin antibakteeriset aineet ja käsidesi. Käsidesin vaikutushan siis alkoholin valkuaisaineita tuhoavaan vaikutukseen. Siihen on aika vaikeaa kehittää resistenssiä, koska resistenssihän tapahtuu juuri proteiinisynteesin kautta ja alkoholin vaikutus proteiinin sidoksiin on aika perustavaa laatua oleva juttu, vrt. esim kiehuvan veden vaikutus kananmunaan -> kovettuu.
Antibakteeriset aineet taas perustuvat usein triklosaani-nimiseen kemikaaliin, joka on laajakirjoinen antimikrobi ja voi siis lisätä bakteeriresistenssiä. Triklosaaniin liittyy omat muutkin ongelmansa, jos jotakuta kiinnostaa, niin voi googlata esim WWF:n tiedotteen.
No joo, siinä se epistola. En siis ole sitä mieltä, että kaikkien kädet pitäisi desinfioida koko vauvaiän, mutta ehkä se nyt ei ole huono idea esim ekan elinkuukauden ajan, jos vieraat sutaisee käsidesiä tullessaan. Alle kuukautisen vauvan kuume pelkästäänkin johtaa jo aikamoisiin tutkimuksiin, selkäydinnestenäyte jne.

[QUOTE="joku";25475233]Tuon pesun ymmärrän hyvin mutta hei se käsidesi menee jo vähän överiks jos kyseessä normi vastasyntynyt eikä keskonen.[/QUOTE]

Paljon helpompihan se on sitä käsidesiä hieroa käsiinsä kuin lähteä käsiä pesemään. Ei tuo nyt iso vaiva ole.
Meillä onnistui viime talvena koko perhe olemaan täysin terve koko flunssa ym. tautiajan, ihan vain sillä, että aina heti kotiin tultua pestiin kädet huolellisesti.

Me olemme käyttäneet jokaisen kolmen lapsen vauva-aikana käsidesiä. Vieraatkin ovat sitä käyttäneet kun ollaan kehotettu. Käsidesin laittaminen käy nopeamminkin kuin käsienpesu, esim. tilanteessa jos monta vierasta tulee yhtäaikaa. Myös lapsivuodeosastolla on kätilöt neuvoneet käyttämään käsidesiä kotona.

Yhteistyössä