Pieni kiukunpurkaus!! (vastasyntynyt ja vieraiden käyttäytyminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei mulla oo käyny mielessäkään et vieraiden pitäis pestä kädet kun tulee meille! Ei neuvolassa oo (muistaakseni...) sanottu tollasta... Saati jostain käsidesistä. Öö. NO ei oo laps kuollu.

[QUOTE="vieras";25475808]MIkä ero siinä on? Jos meillä käy viikon aikana viisi tätiä perheineen ja meidän molempien sisarukset ja isovanhemmat,niin tarttuuko se pöpö jotenkin helpommin siellä kerhon eteisessä? Ihan samalla tavalla meidän sukulaiset käy kaupassa ja liikkuu ihmisten ilmoilla ja tekee käsillään kuka mitäkin kuin ne kerholasten vanhemmat. Eihän ne pöpöt meidän kotona ole,vaan niiden ihmisten käsissä. Ja mun käsissä,kun kuljetan omani johonkin toiseen tilaan.[/QUOTE]

että meillä EI käytetä KOTONA käsidesiä eikä käsketä vieraiden pestä käsiään. kerhoissa/päiväkodissa kädet pestään mennessä. se ero MEILLÄ ON.

Mä oon kaverin vauvoja rapsutellu mahasta ja kutitellu varpaista ilman että oon menny pesee käsiä erityisesti sitä varten. Oonko nyt oikeasti tehnyt jonkun kardinaalimokan?? Mulla on puhtaat kädet (pesen niitä usein, mutta en ole ikinä juuri ennen vauvaan koskemista vartavasten pessyt), ja olen siisti, enkä lääpi lasta kasvoihin tms. mutta ei mulle kukaan oo sanonu ikinä mitään.. :/

Oletteko käsidesillä läträävät siviilit ajatelleet lainkaan mahdollisesti aikaan saamianne resistenttejä bakteerikantoja? Normaalioloissa pöpöt kuolevat hyvällä pesulla, tujummat aineet sitten kun niitä tarvitaan. Olisi ihan hyvä uhrata tälle pieni ajatus jo senkin takia, että läträämisen takia saattaa aika, jolloin antibiootit eivät pure enää mihinkään perustautiin olla hyvinkin lähellä. :(

Mun mielestä muutenkin kun tullaan ulkoa sisälle jostakin (no ei nyt ihan postilaatikolla käynnin takia, mutta..) niin pestään kädet. Etenkin, jos meillekin tulisi vieraita katsomaan vauvaa jotka luultavasti ovat ensin käyneet kaupassa ostamassa jotakin pientä tuotavaa, kuten meillä vieraat yleensä aina tekee. Niin totta tosiaan pesisivät kätensä, saippualla ja vedellä. Mielestäni siinä ei ole mitään hysteeristä, todellakaan.

Ketään en oo pyytäny pesemään käsiä ennen vauvaan koskemista, useimmat on kyl pesseet muutenkin.
Enkä ole muutenkaan lietsonu mitään hysteriaa, ihan kotiintulosta asti oon istunu vauva sylissä sohvalla, koira vieressä ja rapsutellu koiraa samalla enkä ole tosiaankaan sännännyt pesemään käsiä sen jälkeen :D

• Tykkää
Reactions: Tara74
[QUOTE="vieras";25476821]en mä pese ikinä itsekään käsiäni kun tulen sisälle kaupasta tai jostain. paitsi jos ne on oikeasti likaiset.[/QUOTE]

Yök. Entäpä töistä tullessa? Sinällään on pieni riski saada kaupasta käsien kautta pöpö. Mutta mun mielestäni se kuuluu perussiisteyteen että kädet pestään kun tullaan kotiin kaupasta/töistä tms., kun ruvetaan laittamaan ruokaa tai ollaan käyty vessassa/pesty lapsen takapuoli tai käsitelty likaista pyykkiä.

Itse oon aina pessy kädet ku ihan pieniä menen katsomaan ja meillä kans on vauvaa katsomaan tulleet tajunnu käsiä pestämkäsidesiä ei oo käytetty :) Minusta ihan fiksua ja normaali tapa pesasta ne kädet.

Tähän muuhun keskusteluun pikkasen,että mie oon aina tykänny ku käy vieraita ja jo ihan sairaalassa on harmittanu,ku sinne ei oo saanu tulla kukaan "ylimääräinen" :D En ole kenenkään vauvan kans ollu niin väsyny,etten olis jaksanu vieraita,varsinkaan rakkaimpia ja läheisimpiä,oisin tullu hulluks jos kukaan ei ois vaikka ekaan viikkoon tullu käymään :) Näin me kaikki ollaan erilaisia,toinen sopii toiselle ja toiselle se taas ei sovi :D

[QUOTE="vieras";25476821]en mä pese ikinä itsekään käsiäni kun tulen sisälle kaupasta tai jostain. paitsi jos ne on oikeasti likaiset.[/QUOTE]

<-- Kaupassa käy velivenäläistä yms monen maan kulkijaa (ja vaikka en rasistinen olekaan niin kyllä Venäjällä on hygieniatasot aika matalalla, olen siellä reissannut paljon) ja laitapuolen kulkijaa. Kosket samoihin ovenkahvoihin, kärryihin, kolikkoihin, tuotteisiin heidän kanssaan. Sieltä leviää ihan alapääpöpöjä, ulostebakteereita, sairaalabakteeria ja vaikka kuinka monella on ties mitä tautia päällä. Etkä pese käsiäsi tuon reissun jälkeen? Huhhuh.

siis mitä, minkä takia pitää pestä kädet jos ne on siis perus puhtaat (meinaan että joo esim.autokorjaajan kädet on likaset työpäivän jälkeen, hän pesee, ok) ja jos ei ole flunssainen tms. niin miksi pitäisi pestä kädet? En ite oo ainakaa tunkemassa omia käsiäni vauvan suuhun.

<-- Kaupassa käy velivenäläistä yms monen maan kulkijaa (ja vaikka en rasistinen olekaan niin kyllä Venäjällä on hygieniatasot aika matalalla, olen siellä reissannut paljon) ja laitapuolen kulkijaa. Kosket samoihin ovenkahvoihin, kärryihin, kolikkoihin, tuotteisiin heidän kanssaan. Sieltä leviää ihan alapääpöpöjä, ulostebakteereita, sairaalabakteeria ja vaikka kuinka monella on ties mitä tautia päällä. Etkä pese käsiäsi tuon reissun jälkeen? Huhhuh.

Olen täysin samaa mieltä ja on ihanaa, että löytyy joku toinenkin, joka ymmärtää näitä asioita!!! Keep up the good work :)

Siis miten ihmisillä on näin huono hygienia taso??

Eikös se ihan päiväkodissa opeteta, että kädet pestään kun tullaan sisälle, vessassa käynnin jälkeen, ennen ruokaa...

Hyi, ootte ällöjä!

Ompas paljon ihmisiä jotka eivät varmaan pese käsiä kuin joskus vessassa käydessään...

Asiaan.
Tottakai minäkin vaadin käsien pesun TAI käsidesin kun uutta vauvaa tullaan katsomaan.
PAITSI, että minäkään en halua sitä vieraiden tulvaa kun viimein ollaan uutukaisen nyytin kanssa kotona.
Itse on niiiiiin väsynyt ja yrittää muutenkin saada oman kropan hallintaansa, päästä arkirutiineihin käsiksi, siihen hulluna vieraita kokoajan paapottavaksi EIIII KIITOS!
Isovanhemmat meillä sai käydä pian, mutta eivät saaneet sylitellä vauvaa, eivät edes halunneet kun pelkäsivät "hajottavansa" tai antavansa jonkun tympeän pöpön vauvalle.

Kahden viikon "karenssi" meilläkin pidetään, ennenkuin kiikutetaan vauvaa muille kuin pakollisille reissuille (esim neuvola tai lääkäri).
On ihanaa aloittaa onnellinen perhe elämä itse perheen kesken :)
Minua häiritsi se pelkkä puhelin- ja viestitulvakin, aina piti olla laittamassa kuvaa, puhua samat asiat puhelimessa ja naputtaa viesteihin vastauksia.
Siis oikeasti, minä ainakin tarvitsin kovasti sitä aikaa synnytyksestä palautumiseen ja arkirytmin kiinnisaamiseen!

Kyllä ne suomalaisetkin osaa olla pesemättä käsiä.

Minun 92-vuotias mummoni olisi lentänyt persiilleen, jos olisin passittanut häntä käsienpesulle, kun sai esikoiseni syliinsä (ja reilusti alle 2-viikkoisena!). Siitä sylittelystä otettiin onneksi kuvia, koska mummo kuoli pian sen jälkeen ja jäi ainoaksi kohtaamiseksi heidän välillään.

Meillä ei ole olemassakaan käsidesiä, pesemme kädet vessasta tullessamme kuten muutkin, yleensä myös ennen syömistä. En edellytä enempää vierailtakaan.

siis mitä, minkä takia pitää pestä kädet jos ne on siis perus puhtaat (meinaan että joo esim.autokorjaajan kädet on likaset työpäivän jälkeen, hän pesee, ok) ja jos ei ole flunssainen tms. niin miksi pitäisi pestä kädet? En ite oo ainakaa tunkemassa omia käsiäni vauvan suuhun.

Kynsien alla ja kynsinauhoissa, ihon uurteissa elää ihan hemmetissä bakteereja, joista jotkut voivat olla vaarallisia.

No en ole koskaan käskenyt toisia menemään käsipesulle kun meille on tullut kylään ja kumpikaan lapsista ei ole flunssia oikeastaan sairastanut. Jotenkin vaan tuntuu, että ne perheet joissa ollaan hysteerisen tarkkoja käsien pesun kanssa ja muutenkin hygienian kanssa, niin niissä myös sairastetaan enemmän ja saadaan herkemmin kaiken maailman taudit.

Mikä ihme tuo 2 viikkoa on, ettei ennen sitä kenenkään syliin. Ei se vauva kiinny niihin, jos sitä muutkin pitelee välillä ja ihastelee vauvan tuoksua. Sitten kun alkaa vierastaa (muutaman kuukauden iässä) ei kannatakaan antaa vieraille enää :)

Mikä ihme tuo 2 viikkoa on, ettei ennen sitä kenenkään syliin. Ei se vauva kiinny niihin, jos sitä muutkin pitelee välillä ja ihastelee vauvan tuoksua. Sitten kun alkaa vierastaa (muutaman kuukauden iässä) ei kannatakaan antaa vieraille enää :)

Mä ainakin oon halunnu tutustua ensin itse rauhassa vauvaan ja saada imetyksen alkuun ja levätä kunnolla synnytyksestä. Se ei olisi onnistunu jos meillä ois rampannu vieraita. ja siihen on menny pari viikkoa, ehkä reilu, että ite on ollu siinä kunnossa että on jaksanu kattella muitakin kuin omaa perhettä. Kyllä ne vieraat ehtii sitä vauvaa myöhemminkin sylissä pitää, siinä on monta viikkoa välissä ennenku on niin iso että alkaa vierastaa.

[QUOTE="Vieras";25475882]Mä tykkäsin kans hirmu paljo ku sinne ei saa tulla vieraita. Kaikki on kuitenkin niin uutta ja ihmeellistä että sitä haluaa rauhassa opetella tuntemaan vauvaansa. Ja mä en voi ymmärtää miten ne joilla on jo vähän isompia lapsia on unohtanu sen kuinka raskasta aika on heti vauvan syntymän jälkeen. Mä oon ihan satavarma että jokainen äiti on synnytyksen jälkeen kotona kokenu olotilan "mä en millään jaksais taas ottaa vieraita vastaan". Kuinka voi unohtaa tuon olon ja silti tukkia jonku ystävän/sukulaisen luo heti ku ne on päässy sairaalasta kotiin?? Mä en ainakaan ite ikinä tuki ekan kk:n aikana kellekkään jolla on vastasyntynyt. Menen vasta sitten ku itse pyytävät. Musta tuntuu että nykyään on vaan koko ajan kauhea kisa että kuka on kerinny käydä ekana kattomassa sen ja sen vauvaa. Eikä siinä ajatela juuri synnyttänyttä äitiä ollenkaan. Pamahdetaan kylään ja istutaan sohvalle, halutaan kuulla koko synnytystarina aina ekasta supistuksesta lähtien ja odotetaan että juurikin tuo synnyttänyt äiti laittaa samaan aikaan pöytää koreaksi. Arrghh!!![/QUOTE]

Ai, kun mun mielestä oli ihana kun mun vanhemmat pääsi heti pienestä pitäen mukaan lastenlastensa elämään =) Jo sairaalaan halusin vieraita, mulla oli siellä tylsää... Odotin vaan että pääsen vauvan kanssa kotiin ja omaan elämääni. Ja mun vanhemmat toi ekana iltana kun pääsin kotiin oikeen hyvän leipomon kakun, äiti keitti kahvit ja istuttiin tunti-pari ja ihasteltiin vauvaa =) Muutenkaan en kaivannut yhtään sellasta eristäytymistä kotiin vauvan kanssa... Mä olisin tullut seinähulluksi jos lähisukulaiset ja lähimmät kaverit ei ois yhtään käyneet moneen viikkoon! Mun mies joutui vielä olosuhteiden pakosta (yritystoiminta ei isyyslomia odottele) lähtemään töihin kun olin ollut alle viikon vauvan kanssa kotona. Oli lämmin kesä, ja kävelin harva se päivä vanhemmilleni päiväksi vauvan kanssa. Mies sitten haki mut vauvan kanssa kotiin kun pääsi töistä. Samoin tykkäsin kun joku hyvä kaveri tuli päiväksi mun kanssa turisemaan vauva-juttuja samalla kun hoisin vauvaa... Meitä kun on niin monenlaisia, että vaikka joku tarttee sitä eristäytymistä jne vauvan kanssa, niin ei se kaikille sovi =)

Meillä pestään käsiä ahkerasti, myös meille tulevista vieraista iso osa käy käsien pesulla heti ekana ja omasta aloitteestaan. Etenkin kaikki joilla on lapsia.

Käsidesiäkin käytämme aika ajoin ja tarpeen mukaan.

En näe mitään syytä sille, miksi toimivasta tavasta eli hyvän käsihygienian noudattamisesta luovuttaisiin sitten kun perheessä on taas vastasyntynyt...

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Kyllä käsienpesu on tärkeää. Ei tarvitse koko ajan jynssätä, mutta ehdottomasti kädet on pestävä aina kun kaupungilta tullaan kotiin. Minusta kädet ihan tuntuvat likaisilta, kun on käsitellyt rahaa (kuinka moni ajattelee sitä käsien määrää joiden kautta kolikot kulkevat) ja ottanut kymmenistä ovenrivoista kiinni. Monet pöpöt jäisivät leviämättä, jos ihan oikeesti ihmiset pesisivät käsiään. Jossain oli tutkimusta, että iso osa jättää jopa vessassa käynnin jälkeen kädet pesemättä, yöks! Meillä on muksut olleet harvoin kipeitä ja yksi syy on varmasti riittävä käsienpesu. Kerran koulussa oli mahatautiepidemia ja silloin siellä oli oikein laput muistuttamassa käsihygieniasta!

Pienten kanssa saa olla vieläkin tarkempi, mutta ylihysteerinen ei tarvitse olla. En ymmärrä, miksi sitä vauvaa nyt muutenkaan pitäisi siirrellä sylistä syliin. Itse en edes halua toisten vastasyntyneitä pidellä ja usein menen katsomaankin vauvaa aikaisintaan vasta ristiäisten jälkeen. No, kerran lipsahti niinkin pitkälle kuin 7 kuukauden päähän, vaikka tuttavaperhe asuu ihan lähellä :D

• Tykkää
Reactions: Aamuäree

Yhteistyössä