Pieni kiukunpurkaus!! (vastasyntynyt ja vieraiden käyttäytyminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25475799]
Oon sun kirjoituksista ymmärtänyt että teillä on iso ja laaja perhe joka ei rajoitu ydinperheeseen, musta se on hienoa. Mutta onko sulle mahdotonta olla kauhistelematta jos joku toine nelää toisin? meilläkin siis isohko perhe, ja ollaan aika ydinperhekeskeisiä ja kyllä mua loukkaa se, että kauhistellaan jos ihan pieni vauva ei kulje sylistä syliin.
Tapoja on erilaisia enkä minäkään kauhistele sun tapaa, tai anna ymmärtää et sun lapsilta puuttuu terve kiintymyssuhde kun ovat vauvasta asti olleet ilmeisesti ties kenen kanneltavina.
Eli suvaitsetko sä oikeasti ja ihan ilman sarvia ja hampaita muiden erilaiset tavat? Vai ootko suvaitsevainen vaan näennäisesti?
Ihan siksi kysyn et oon saanut susta hyvän ja fiksun kuvan täällä, ja tässä kohtaa suhtautumisesi todella yllätti![/QUOTE]

En kauhistele vaan yritän ymmärtää erilaisen ajattelun perusteita.
:)

[QUOTE="vieras";25475775]No mä puhuinkin kotioloista en kerho oloista! tietenkin kerhossa on erijutut, kuin kotona.[/QUOTE]

MIkä ero siinä on? Jos meillä käy viikon aikana viisi tätiä perheineen ja meidän molempien sisarukset ja isovanhemmat,niin tarttuuko se pöpö jotenkin helpommin siellä kerhon eteisessä? Ihan samalla tavalla meidän sukulaiset käy kaupassa ja liikkuu ihmisten ilmoilla ja tekee käsillään kuka mitäkin kuin ne kerholasten vanhemmat. Eihän ne pöpöt meidän kotona ole,vaan niiden ihmisten käsissä. Ja mun käsissä,kun kuljetan omani johonkin toiseen tilaan.

Ei ongelmaa vaan ihan vain hyvin toisenlainen näkemys.
Siksi yritinkin ymmärtää sinun ajatteluasi. Erilaisuus kiehtoo.

Ai siis sun mielestä lapsi ei saa muodostettua läheistä suhdetta isovanhempiinsa jos ei se heti 2 päivää vanhasta saa olla mummon ja papan sylissä? sehän on mun näkemyksestä katsoen ilmeisesti sitte sun näkemyksesi. Mä taas väitän että lapselle kehittyy läheisiä suhteita hyvinkin moneen sukulaiseen ja ystävään siitäkin huolimatta että hän viettää elämänsä ekat kaksi viikkoa vain vanhempiensa seurassa.

Mua ällöttää yli kaiken tupakoivat ihmiset, jotka ovat ottamassa vauvaa syliinsä. En tuputa käsidesiä, mutta juuri tupakalta tulleet passitan kyllä käsipesulle jos eivät itse ymmärrä mennä.

Ja sitten tuohon toiseen rönsyyn, meillekään ei kutsuttu ketään ensimmäiseen kahteen viikkoon. Ja näin on toimittu kaikkien lasten kanssa, se on perheen omaa aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ja vielä kolmanteet;25475754:
Vastaus, tosin menee vielä vähän kolmanteen asiaan eli pesen käteni aina kun tulen ulkoota, esim. kaupasta.

Niin mäkin teen. Mutta en silti ole kummankaan (täysaikaisen, terveen) vauvan kohdalla hysteerisesti tuijottanut onko kädet VARMASTI pesty ennen kuin siihen koskee. Joten mun on vähän vaikea ymmärtää. Eikö se siis riitä että kylään tullessa pesee kädet? Vai jos meinaa ottaa vauvan vaikka puoli tuntia saapumisesta syliin, pitää kädet pestä taas? Saako sisarukset koskea vauvaan? Pitääkö kädet desinfioida vielä sittenkin kun vauva on vaikka 4 kk ikäinen ennenkuin siihen koskee?

Ai siis sun mielestä lapsi ei saa muodostettua läheistä suhdetta isovanhempiinsa jos ei se heti 2 päivää vanhasta saa olla mummon ja papan sylissä? sehän on mun näkemyksestä katsoen ilmeisesti sitte sun näkemyksesi. Mä taas väitän että lapselle kehittyy läheisiä suhteita hyvinkin moneen sukulaiseen ja ystävään siitäkin huolimatta että hän viettää elämänsä ekat kaksi viikkoa vain vanhempiensa seurassa.

Tietenkin saa muodostettua. Kykenemmehän muodostamaan läheisiä suhteita aikuisenakin tapaamiimme ihmisiin.
Pahoittelen, että tuohdutin sinua. Ei ollut tarkoitukseni vaan ihan aidosti olin kiinnostunut siitä, miksi olette päätyneet omaan tapaanne.

Niin ja jatkan vielä, lapsen on myös mahdollista solmia läheiset suhteet isovanhempiensa kanssa vaikka lapsi ei koskaan olisi siellä yökylässä.

Peesi. Meillä molemmat isovanhemmat asuvat valitettavasti yli 300 kilometrin päässä,mutta silti he ovat lapsillemme todella tärkeitä. Soittelevat paljon ja käydään kylässä puolin ja toisin aina kun päästään.

[QUOTE="vieras";25475859]Peesi. Meillä molemmat isovanhemmat asuvat valitettavasti yli 300 kilometrin päässä,mutta silti he ovat lapsillemme todella tärkeitä. Soittelevat paljon ja käydään kylässä puolin ja toisin aina kun päästään.[/QUOTE]

Meillä sama juttu. 350km on lähimmän isovanhemman luokse ja lapset näkee isovanhempiaan keskimäärin 3 kertaa vuodessa. Silti isovanhemmat on lapsille tärkeitä ja lapset on isovanhemmille tärkeitä. heillä on erittäisen läheiset suhteet vaikka yhteydenpito perustuu enimmäkseen puhelinkeskusteluihin.

Niinpä. Kun mun esikoinen syntyi niin synnärille vielä pääsi melkein kuka vaan kattomaan vauvaa. Mulla oli huonekaveri jolla oli aamusta iltaan vieraita ja vauva kiersi koko ajan sylistä toiseen. Että mä olin sielä hermona, onneksi päästiin perhehuoneeseen sitte ja saatiin olla rauhassa. keskimmäisen aikana vierailuja oli jo rajoitettu jonkin verran mutta kyllä siellä silloinkin väkeä hyppäs huonekaverilla. Kun kuopusta menin synnyttään niin oli tullu se sääntö että vain lapsen isä ja sisarukset pääsee osastolle, olin ihan onnesta soikeana. Kerrankin siellä oli rauha maassa.

Mä tykkäsin kans hirmu paljo ku sinne ei saa tulla vieraita. Kaikki on kuitenkin niin uutta ja ihmeellistä että sitä haluaa rauhassa opetella tuntemaan vauvaansa. Ja mä en voi ymmärtää miten ne joilla on jo vähän isompia lapsia on unohtanu sen kuinka raskasta aika on heti vauvan syntymän jälkeen. Mä oon ihan satavarma että jokainen äiti on synnytyksen jälkeen kotona kokenu olotilan "mä en millään jaksais taas ottaa vieraita vastaan". Kuinka voi unohtaa tuon olon ja silti tukkia jonku ystävän/sukulaisen luo heti ku ne on päässy sairaalasta kotiin?? Mä en ainakaan ite ikinä tuki ekan kk:n aikana kellekkään jolla on vastasyntynyt. Menen vasta sitten ku itse pyytävät. Musta tuntuu että nykyään on vaan koko ajan kauhea kisa että kuka on kerinny käydä ekana kattomassa sen ja sen vauvaa. Eikä siinä ajatela juuri synnyttänyttä äitiä ollenkaan. Pamahdetaan kylään ja istutaan sohvalle, halutaan kuulla koko synnytystarina aina ekasta supistuksesta lähtien ja odotetaan että juurikin tuo synnyttänyt äiti laittaa samaan aikaan pöytää koreaksi. Arrghh!!!

Itseäni ihmetyttää enemmän ne vanhemmat, joiden on pakko rahdata se parin viikon vanha lapsi kauppakeskukseen shoppaamaan iskän ja äidin kanssa. Kyllä niin pienen paikka on vielä kotona tai kotipihalla, jos ulos haluaa mennä.

Kädet kannattaa pestä saippualla ja kuivata hyvin, käsidesi on liiottelua. Muistattehan itsekin sitten pestä kädet, kun tulette kotiin.

[QUOTE="vieras";25475808]MIkä ero siinä on? Jos meillä käy viikon aikana viisi tätiä perheineen ja meidän molempien sisarukset ja isovanhemmat,niin tarttuuko se pöpö jotenkin helpommin siellä kerhon eteisessä? Ihan samalla tavalla meidän sukulaiset käy kaupassa ja liikkuu ihmisten ilmoilla ja tekee käsillään kuka mitäkin kuin ne kerholasten vanhemmat. Eihän ne pöpöt meidän kotona ole,vaan niiden ihmisten käsissä. Ja mun käsissä,kun kuljetan omani johonkin toiseen tilaan.[/QUOTE]

On aika eri asia kerhotila ja koti. Siellä kerhossa on myös edellisenä päivänä käynyt väkeä, jotka on jättäneet viruksensa siihen oven kahvaan, josta sinä sitten seuraavana päivänä otat kiinni. Ja kyllä jotkut virukset selviävät sen yön yli siinä ovenkahvassa. Eli tässä suhteessa kerhotiloissa käy paljon enemmän väkeä jolta voit saada tartunnan kuin teillä kotona.

Ei kannata plla pöpöhysteerikko. Lapsen tulee saada ympäristöstä kuormitusta. Äskettäin oli tutkimus, että maissa, joissa ei olla liian hygieenisiä, on vähemmän allergioita.

Tietenkin saa muodostettua. Kykenemmehän muodostamaan läheisiä suhteita aikuisenakin tapaamiimme ihmisiin.
Pahoittelen, että tuohdutin sinua. Ei ollut tarkoitukseni vaan ihan aidosti olin kiinnostunut siitä, miksi olette päätyneet omaan tapaanne.
Meillä on päädytty tuohon siksi, ettei pieni vauva kaipaa kuin ihan läheisimpien seuraa, vauvalle vieraat ihmiset voi olla hämmentäviä. Tuosta oli jossain joskus joku tutkimuskin et vauvalla stressitaso nousee jos ei nää äitiä tjsp, en muista enää tarkalleen miten oli tutkittu ja missä.
Vauva peilaa itseään äidistä ja siksi meillä on ajateltu että muiden ihmisten kanssa sylittely ja aktiivinen vuorovaikutus on sit vasta tarpeen kun vauva alkaa luoda sitä itse omasta aloitteestaan.
Ja ihan sosiaalisia noista lapsista on tullut, Ja sisarukset kyllä on saanu pidellä vauvaa ja auttaa hoidossa ihan pienestä asti.
Voi olla et on ärsyttänyt isovanhempia, mutta musta jos isovanhempi ei "pysty" luomaan suhdetta lapseen ilman et saa hoitaa sitä heti vauvana, niin on niin rajoittuntu aikuinen että saa ollakin. Meillei tälläisia ongelmia onneksi ole tullut vastaan, vaan lapset on läheisiä isovanhempienkin kanssa.

Minä en myöskään halua toisten pieniä vauvoja syliin, sit kun lapsi itse kontta/kävelee syliin vieraalle niin on mukava sylitellä. Eli lyhyesti, meillä kunnioitetaan vauvan/ lapsen omaa tilaa, en itsekään haluaisi halailla kenen kanssa tahansa tai itselleni vieraan ihmisen kanssa.

Minulle on lasten infektiolääkäri sanonut, että hänen mielestään alle 3kk ikäistä lasta ei pitäisi viedä kodin ulkopuolelle (kauppaan, kylään...). Samaten vierailijoita pitäisi rajoittaa, varsinkin flunssa-aikana. tuon ikäisellä ei vielä ole oma vasta-aineiden tuotanto kovin hyvää ja lisäksi lapsi on tuolloin vielä hyvin pieni.

Ennen vanhaan lapsivuodeaika kesti 3-4kk ja se suojasi vastasyntynyttä monelta epidemialta. Nykyään rynnätään heti synnäriltä kaupungille lapsen kanssa... Tuo 3kk pitäisi ainakin pitää hyvä huoli käsihygeniasta vatasyntyneen kanssa.

Tämmöistä tuli juteltua lääkärin kanssa samalla, kun oma 2kk ikäinen alle 4kg tyttö makasi sairaalan sängyssä hengityskoneessa ja nenämahaletkussa. Mitätön RS-virus vei kaikki voimat tytöltä :( Alle vuorokaudessa ekoista oireista joutui tehohoitoon ja kaiken kaikkiaan oli sairaalassa viikon. Joten voitte arvata minun mielipiteeni käsihygeniasta....

Mun mielestä on ihan oikein ja asiallista pyytää (tarvittaessa käskeä...) pesemään kädet kun tulee vauvaperheeseen kylään. Ja vaikka opastaa desinfioimaankin kädet.
Käsienpesun kun voi tehdä aika monella tapaa, niin käsidesi voi olla senkin takia jopa parempi vaihtoehto, tai täydennys käsienpesulle. Toki desiäkin voi käyttää väärin.
Meillä on vieraat pyydetty menemään käsipesulle, jos eivät ole itse älynneet mennä tullessaan vauvaa katsomaan. Kukin tekee kotonaan niinkuin tykkää, mutta meillä mennään tasan meidän sääntöjen mukaan.
Voi vaikka sanoa, että siellä vessassa on sit seja se pyyhe käsipyyhe, ja käsidesi löytyy siitä lavuaarin/kaapin reunalta.

Ollaan myös aina varmistettu, että ovathan vieraat terveinä tullessaan vieraisille. Toimii hienosti meidän kaveripiirissä, emme toki itsekään kyläile sairaana. Ja kyllä, pesemme aina kädet vieraisille mennessä...
Ihan pieni vauva ehtii varmasti sairastaa tarpeeksi kasvaessaan, joten miksi ottaa turhia riskejä heti aluksi.

Joo, mutta kai sallit muiden lasten yöpymiset isovanhemmillaan etkä syyllistä vanhempia? Kaikkien lasten isovanhemmat eivät asu satojen kilometrien päässä joten yökyläilyt on helppo järjestää.

Missä kohtaa mä oon syyllistäny ketään? :O oon kirjoittanu vain siitä miten omassa perheessäni asiat on. Jos meillä isovanhemmat asuis tässä lähellä niin tasan oisivat lapset yökylässä siellä säännöllisesti. Mun kirjoitukseni asian suhteen ei liity mitenkään siihen onko yökyläily ok vai ei vaan siihen omakohtaiseen kokemukseen että lapset saa muodostettua hyvän suhteen isovanhempiin vaikka eivät näkisi heitä usein tai olisi siellä yökylässä. Mielestäni yökyläily isovanhemmilla on ihan ok jos se on mahdollista. Mutta siis ilman sitäkin saa muodostettua suhteen isovanhempien ja lapsen välille.

Viimeksi muokattu:
Kyllä minä pidän sellaisia vieraita erikoisina, jotka eivät ymmärrä käydä käsipesulla. Toki tiedän, ettei esim. oma 87-vuotias mummoni pidä käsipesua samalla tavalla tärkeänä kuin minä. Mutta jos kyse on nuoremmista vieraista, niin pyytäisin kyllä käymään pesemässä kädet. Ja erityisesti lapsivierailta vaatisin sitä. Meillä kotona käydään käsipesulla aina kotiin tultuamme, olimme sitten olleet vain ulkoilemassa tai käyneet kaupassa, niin aina pestään kädet. Lapsen hoidossa oli juuri myös kihomato- ja täi -epidemiat, joten nyt ollaan vieläkin tarkempia käsien pesuista.

Kuopus on 4 ja edelleen meillä pestään kädet kun tullaan kotiin/sisään tai käydään syömään. Käsidesi on vaihtoehtona käsipesulle kotiin tullessa, ihoystävällisempää kuin saippua ja vesi.
tutun vauva ehti olla kotona reilun viikon kun vierailijat tartuttivat terveeseen vastasyntyneeseen flunssan (rs-virus) ja vauva päätyi teholle. Selvisi, mutta rs jättää usin jälkensä vauvojen keuhkoihin.

En nyt lukenu ketjua, mut meiän vauva oli ekaa kertaa vieraan sylissä 15 tunnin ikäisenä. Eikä pessy käsiä.

Eipä ne muutkaan oo pessy ku vaan neuvolasta kotikäynnille tullu terkka. Ihan terve on ollu kunnes imetyksen loppumisen myötä tuli eka flunssa.

Mut me nyt tehtiin omalla tavallamme.

Mun mielestä kädet pestään aina kun ulkoota tullaan sisälle, ei vain lapsiperheissä tai vauvaperheissä. Ihan normaali käytäntöä, estetään pöpöjen leviäminen kotiin.

T. Sairaanhoitaja

Yhteistyössä