Pieni kiukunpurkaus!! (vastasyntynyt ja vieraiden käyttäytyminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oikeasti? Ei isovanhemmat? Sisarukset? Muut läheiset?
:O

Ei. Anoppi sitä vähä ihmetteli mutta mieheni sano äitilleen että ehtii vielä monta kertaa pidellä sylissä myöhemminkin. Ei me tykätä että vauva on joku ihmeen heittopussi tai kiertopalkinto jota kierrätetään sylistä toiseen. Itse asiassa me ei ees laskettu ketään kylään ekan kahden viikon aikana ihan lähimpiä sukulaisia lukuunottamatta. Muille sanottiin että me kutsumme sitten kun voi tulla ja kaikki onneksi noudattivat sitä kehoitusta.

Ihan älyttömiä ihmisiä täällä... Ei saa koskea vauvaan? Käsidesiä?
Eihän tuota ihmedesiä ole hehkutettu kuin vasta muutama vuosi, uskomatonta miten median vietävissä ihmiset on.
Muutama possunuha ja johan ollaan barrikadeilla pelastamassa maailma pumppudesin voimin.

Huoh.

[QUOTE="vieras";25475453]no en kyllä ole ikin äpyytänyt ketään pesemää käsiään ennen kuin on saanut avauvani syliinsä... HUH HUH:.. lievää yli reagointia?!?!?[/QUOTE]

No varmasti pyydät sitten kun oma vastasyntyneesi on saanut tartuntana kauhean räkätaudin ja kovan kuumeen ja olet valvonut yli viikon vauvan vierellä päivin ja öin että vauva saa henkeä, imenyt limaa n. 20 kertaa päivässä, mitannut kuumetta useamman kerran, lääkinnyt pientä ja kanniskellut itkevää vauvaa pitkin päivää jotta edes jossain olisi hyvä vauvan nukkua. Mikään ei ole kauheampaa kuin katsoa kun oma lapsi sairastaa!

• Tykkää
Reactions: sakek
Ei. Anoppi sitä vähä ihmetteli mutta mieheni sano äitilleen että ehtii vielä monta kertaa pidellä sylissä myöhemminkin. Ei me tykätä että vauva on joku ihmeen heittopussi tai kiertopalkinto jota kierrätetään sylistä toiseen. Itse asiassa me ei ees laskettu ketään kylään ekan kahden viikon aikana ihan lähimpiä sukulaisia lukuunottamatta. Muille sanottiin että me kutsumme sitten kun voi tulla ja kaikki onneksi noudattivat sitä kehoitusta.

Koetko että vauva on "teidän" omanne siinä mielessä ettei muilla läheisillä ole hänen kanssaan olemiseen "oikeuksia"?
Anteeksi, jos kysymys kuulostaa provosoivalle. Sitä en tarkoita vaan yritän ymmärtää ajattelumalliasi, joka jotenkin yllätti nimenomaan sinun sormistasi lähteneenä tms.

[QUOTE="Vieras";25475534]No varmasti pyydät sitten kun oma vastasyntyneesi on saanut tartuntana kauhean räkätaudin ja kovan kuumeen ja olet valvonut yli viikon vauvan vierellä päivin ja öin että vauva saa henkeä, imenyt limaa n. 20 kertaa päivässä, mitannut kuumetta useamman kerran, lääkinnyt pientä ja kanniskellut itkevää vauvaa pitkin päivää jotta edes jossain olisi hyvä vauvan nukkua. Mikään ei ole kauheampaa kuin katsoa kun oma lapsi sairastaa![/QUOTE]

mulla on kaksi lasta ja kuule olen todellakin valvonut heidän kanssan ja toisen kanssa oltiin osastolla juuri kunnon pöpön takia, mutta silti en todellakaan pyydä ketään pesemään käsiään enkä kiellä ottamasta lastani syliinsä.

Jos vastasyntyneellä on kuumetta, se kuuluu sairaalahoitoon.

Asiasta toiseen, miten pitkään pidätte tätä kädet pestävä ja desinfioitava ennen lapseen koskemista -linjaa?

Koetko että vauva on "teidän" omanne siinä mielessä ettei muilla läheisillä ole hänen kanssaan olemiseen "oikeuksia"?
Anteeksi, jos kysymys kuulostaa provosoivalle. Sitä en tarkoita vaan yritän ymmärtää ajattelumalliasi, joka jotenkin yllätti nimenomaan sinun sormistasi lähteneenä tms.

Piti jatkamani, että miten toisin päin: Onko vauvalla oikeus solmia läheisiä suhteita muihin kuin vanhempiinsa?

[QUOTE="vieras";25475579]mulla on kaksi lasta ja kuule olen todellakin valvonut heidän kanssan ja toisen kanssa oltiin osastolla juuri kunnon pöpön takia, mutta silti en todellakaan pyydä ketään pesemään käsiään enkä kiellä ottamasta lastani syliinsä.[/QUOTE]

No se on sitten oma asiasi! Minä ainakin viisastuin kerrasta ja kyllä pyydän pesemään kädet jos eivät itse ole sitä tajunneet! Varsinkin kun vastasyntynyt kyseessä.

[QUOTE="vieras";25475453]no en kyllä ole ikin äpyytänyt ketään pesemää käsiään ennen kuin on saanut avauvani syliinsä... HUH HUH:.. lievää yli reagointia?!?!?[/QUOTE]

No en minäkään. Meillä raja kulki siinä, ja sen kyllä kaikki tajusi sanomattakin, että sairaana ei tulla. Itsekään en mikään innokas käsien hinkkaaja ole, eikä mun reilu 1,5v ole ollut kun yksi parin päivän nuhayskä.

Enkä muista kenenkään käsiä pesseenkään, siitä kyllä huolehtivat, et kun oli talvivauva, niin malttoivat kätensä lämmittää. Sitä tosin itsellä ei edes aina tullut tehtyä.

Tottakai läheisillä on oikeus olla vauvan kanssa mutta tarviiko niiden olla sen kanssa heti pari päivää synnäriltä tulon jälkeen? :O ei mun mielestä. Vauvalla on oikeus aloittaa elämänsä rauhallisesti ja vastasyntyneen paikka on äidin tai isän sylissä, ei kiertämässä sylistä toiseen. Samasta syystä ollaan rajoitettu jokaisen vauvan syntymän jälkeen vierailuja rankalla kädellä. Haluamme aloitella elämää ihan rauhassa uuden vauvan kanssa. henk koht oon sellanen että mun hermot ei kestäisi ramppaavia vieraita siinä alkuvaiheessa yhtään, ei vaikka ei tarttis mitään laittaa kellekään. halutaan olla rauhassa, varsinkin ne pari ekaa viikkoa, ja mun mielestä meillä on siihen täysi oikeus. Sukulaiset on sitte toissijaisia ja ovat hyvin ehtineet pidellä meidän vauvoja sitten kun me ollaan ensin päästy niiden kanssa elämisen alkuun.

No mikähän tässä taas ongelmana? Helpompihan se on käsidesillä kädet sipasta kun marssittaa kaikki vessaan pesemään käsiä saippualla =) Ja vauvan äiti voi sanoa että nyt kun on kova flunssakausi niin sipases tosta käsidesiä kätees ennen ku kosket vauvaan että en halua vauvan saavan näin pienenä flunssaa =)

Miksi asioista tehdään niin vaikeita? Ei ole iso asia laittaa käsidesiä ja hieroa sitä käsiin. =) Ja onhan se totuus että jos vauvaa käy 10-20 ihmistä joka tapauksessa kattomassa niin riski saada flunssa kasvaa joten käsidesiä vaan niin minimoi riskin =)

• Tykkää
Reactions: sakek
[QUOTE="vieras";25475579]mulla on kaksi lasta ja kuule olen todellakin valvonut heidän kanssan ja toisen kanssa oltiin osastolla juuri kunnon pöpön takia, mutta silti en todellakaan pyydä ketään pesemään käsiään enkä kiellä ottamasta lastani syliinsä.[/QUOTE]

ja esikoinen oli tukehtua flunssan aikana käsiini joten kyllä mä jotain tiedän....

Alkuperäinen kirjoittaja mikä ongelma?;25475667:
No mikähän tässä taas ongelmana? Helpompihan se on käsidesillä kädet sipasta kun marssittaa kaikki vessaan pesemään käsiä saippualla =) Ja vauvan äiti voi sanoa että nyt kun on kova flunssakausi niin sipases tosta käsidesiä kätees ennen ku kosket vauvaan että en halua vauvan saavan näin pienenä flunssaa =)

Miksi asioista tehdään niin vaikeita? Ei ole iso asia laittaa käsidesiä ja hieroa sitä käsiin. =) Ja onhan se totuus että jos vauvaa käy 10-20 ihmistä joka tapauksessa kattomassa niin riski saada flunssa kasvaa joten käsidesiä vaan niin minimoi riskin =)

Ei mut kun periaate on se,että mitään tuommosta ei tehdä jos ei itse halua,varsinkaan jos se toinen oikein erikseen pyytää.

[QUOTE="vieras";25475669]ja esikoinen oli tukehtua flunssan aikana käsiini joten kyllä mä jotain tiedän....[/QUOTE]

Luulis sit sun myös tietävän että käsien pesu on pieni vaiva siihen nähden miten tehokkaasti se ehkäisee tautien tarttumista :) Meidän lähikerhossa pyydettiin pahimpana flunssakautena pesemään niin omat kuin lapsien kädet tullessa ja poislähtiessä eikä tullut mieleenkään alkaa räkyttämään vastaan että miksmiksmiksmiks mun pitää ku mä en haluuuuuuuuu!!!

Tottakai läheisillä on oikeus olla vauvan kanssa mutta tarviiko niiden olla sen kanssa heti pari päivää synnäriltä tulon jälkeen? :O ei mun mielestä. Vauvalla on oikeus aloittaa elämänsä rauhallisesti ja vastasyntyneen paikka on äidin tai isän sylissä, ei kiertämässä sylistä toiseen. Samasta syystä ollaan rajoitettu jokaisen vauvan syntymän jälkeen vierailuja rankalla kädellä. Haluamme aloitella elämää ihan rauhassa uuden vauvan kanssa. henk koht oon sellanen että mun hermot ei kestäisi ramppaavia vieraita siinä alkuvaiheessa yhtään, ei vaikka ei tarttis mitään laittaa kellekään. halutaan olla rauhassa, varsinkin ne pari ekaa viikkoa, ja mun mielestä meillä on siihen täysi oikeus. Sukulaiset on sitte toissijaisia ja ovat hyvin ehtineet pidellä meidän vauvoja sitten kun me ollaan ensin päästy niiden kanssa elämisen alkuun.

Mä oon sun kans ihan samoilla linjoilla. Mun mielestä on tökeröä kuvitella että juuri synnyttänyt äiti jaksaa järjestää puolelle suvulle heti kotiin päästyään jotain "meillä on nyt vauva-tulkaa ihmeessä joukolla ihastelemaan" kutsuja! Meillä ainaki vauva saa kaikessa rauhassa ekan viikon tai parikin viikkoa tutustua meihin ja me vauvaan. Saadaan imetyskin kunnolla käyntiin ku siinä ei oo äiti, anoppia ja miehen täti vieressä kyttäämässä että kuinka se syö ja tuleeko sitä maitoa. Onneksi täälä Epshp:ssa ei saa tulla vierihoitoonkaan muutaku isät ja vauvan sisarukset.

Ja minä kyllä liputan tuon käsien pesun suhteen! Vaikka flunssaoireita ei vielä jollain olisikkaan niin se ei tarkoita sitä etteikö jo pöpöt olisi tarttuneet. Meillä pestään kädet ennenkuin vauvaan kosketaan. Piste.

Piti jatkamani, että miten toisin päin: Onko vauvalla oikeus solmia läheisiä suhteita muihin kuin vanhempiinsa?

Mä en ny oikein ymmärrä sun pointtia mutta lapselle muodostuu kyllä läheisiä suhteita muihinkin kuin omiin vanhempiin vaikka sitä ei vastasyntyneenä kierrätetäkään sylistä toiseen. Että tämä kysymys nyt ei mielestäni liity mitenkään alkuperäiseen asiaan. Onko sulla joku ongelma asian kanssa itselläs vai?

Meillä oli käsidesi käytössä - mutta siksi että esikko on syntynyt 1kg painoisena ja kakkonen 1,2kg painoisena. Kotiin tullessa painaneet vasta 2kg. Ohje sairaalasta oli se että jos alkaa räkää tulla - soita ambulanssi ja ensiapuun. Niin pienet röörit tuollaisella rääpäleellä. Mutta eipä meille silloin tullutkaan muita vieraita kuin isovanhemmat - oltiin 4vko "eristyksissä" kotiin pääsyn jälkeen. Uloskin vasta kun painoa oli yli3kg

Mutta tapaus onkin ihan eri. Normaalin ja perusterveen vauvan kanssa en näe miksi käyttää...

EI JEESUS SENTÄÄN TÄTÄ NYKYMAAILMAA :O

Anteeksi, mutta nyt en vaan ymmärrä tuota käsidesiä lainkaan. Ja huom, keskoslapsella ymmärrän, mutta muuten en. Ei elämän kevät.

[QUOTE="Vieras";25475722]Mä oon sun kans ihan samoilla linjoilla. Mun mielestä on tökeröä kuvitella että juuri synnyttänyt äiti jaksaa järjestää puolelle suvulle heti kotiin päästyään jotain "meillä on nyt vauva-tulkaa ihmeessä joukolla ihastelemaan" kutsuja! Meillä ainaki vauva saa kaikessa rauhassa ekan viikon tai parikin viikkoa tutustua meihin ja me vauvaan. Saadaan imetyskin kunnolla käyntiin ku siinä ei oo äiti, anoppia ja miehen täti vieressä kyttäämässä että kuinka se syö ja tuleeko sitä maitoa. Onneksi täälä Epshp:ssa ei saa tulla vierihoitoonkaan muutaku isät ja vauvan sisarukset.

Ja minä kyllä liputan tuon käsien pesun suhteen! Vaikka flunssaoireita ei vielä jollain olisikkaan niin se ei tarkoita sitä etteikö jo pöpöt olisi tarttuneet. Meillä pestään kädet ennenkuin vauvaan kosketaan. Piste.[/QUOTE]

Niinpä. Kun mun esikoinen syntyi niin synnärille vielä pääsi melkein kuka vaan kattomaan vauvaa. Mulla oli huonekaveri jolla oli aamusta iltaan vieraita ja vauva kiersi koko ajan sylistä toiseen. Että mä olin sielä hermona, onneksi päästiin perhehuoneeseen sitte ja saatiin olla rauhassa. keskimmäisen aikana vierailuja oli jo rajoitettu jonkin verran mutta kyllä siellä silloinkin väkeä hyppäs huonekaverilla. Kun kuopusta menin synnyttään niin oli tullu se sääntö että vain lapsen isä ja sisarukset pääsee osastolle, olin ihan onnesta soikeana. Kerrankin siellä oli rauha maassa.

[QUOTE="vieras";25475709]Luulis sit sun myös tietävän että käsien pesu on pieni vaiva siihen nähden miten tehokkaasti se ehkäisee tautien tarttumista :) Meidän lähikerhossa pyydettiin pahimpana flunssakautena pesemään niin omat kuin lapsien kädet tullessa ja poislähtiessä eikä tullut mieleenkään alkaa räkyttämään vastaan että miksmiksmiksmiks mun pitää ku mä en haluuuuuuuuu!!![/QUOTE]

No mä puhuinkin kotioloista en kerho oloista! tietenkin kerhossa on erijutut, kuin kotona.

Mummeliisa, meillä sama homma kun jollain aiemmalla, pientä vauvaa ei ole annettu muiden syliin, ja tää on kestänyt pidempään kuin kaksi viikkoa. Meidän lapsilla joista vanhin jo iso koululainen on oikein läheiset ja hyvät välit isovanhempiin ja muihin sukulaisiin ja ystäviin. Ovat sosiaalisia ja reippaita lapsia kaikki.

Oon sun kirjoituksista ymmärtänyt että teillä on iso ja laaja perhe joka ei rajoitu ydinperheeseen, musta se on hienoa. Mutta onko sulle mahdotonta olla kauhistelematta jos joku toine nelää toisin? meilläkin siis isohko perhe, ja ollaan aika ydinperhekeskeisiä ja kyllä mua loukkaa se, että kauhistellaan jos ihan pieni vauva ei kulje sylistä syliin.
Tapoja on erilaisia enkä minäkään kauhistele sun tapaa, tai anna ymmärtää et sun lapsilta puuttuu terve kiintymyssuhde kun ovat vauvasta asti olleet ilmeisesti ties kenen kanneltavina.
Eli suvaitsetko sä oikeasti ja ihan ilman sarvia ja hampaita muiden erilaiset tavat? Vai ootko suvaitsevainen vaan näennäisesti?
Ihan siksi kysyn et oon saanut susta hyvän ja fiksun kuvan täällä, ja tässä kohtaa suhtautumisesi todella yllätti!

Mä en ny oikein ymmärrä sun pointtia mutta lapselle muodostuu kyllä läheisiä suhteita muihinkin kuin omiin vanhempiin vaikka sitä ei vastasyntyneenä kierrätetäkään sylistä toiseen. Että tämä kysymys nyt ei mielestäni liity mitenkään alkuperäiseen asiaan. Onko sulla joku ongelma asian kanssa itselläs vai?

Ei ongelmaa vaan ihan vain hyvin toisenlainen näkemys.
Siksi yritinkin ymmärtää sinun ajatteluasi. Erilaisuus kiehtoo.
:)

Yhteistyössä