Pienet lapset PYSTYY hoitamaan kotona, sanotte mitä sanotte!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Herätkää!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
No, pistäpä sitten se raksi seinään sitten vaan... sillä elossa ollaan ja on kaksi autoja ja talokin lainoineen... ja ihan kotona oon ollut valmistumisestani asti 04 ja sitä ennen vuodesta 97 alkaen ollut opiskelijana. Ja muuten ei saada esim asumistukea. Ja uutta kotia voit kattoa profiilista.

Upea talo :) Iso, mutta upea. Juuri meidän tyylinen jos olisi rahaa tai taitoa rakentaa.
 
No joo, pystyyhän sitä. Mutta haluaako kaikki? Ja mitähän ihmettä se nyt alottajalle kuuluu, missä kukakin lapsensa hoitaa?

Kyllähän sitä tulee kummasti toimeen pienemmillakin tuloilla. Itse olen ollut koko tämän vuoden kotona poikaa hoitaen ja saanut tietenkin vain tuon normaalin kotihoidontulen ja pikkusen hoitolisää päälle. Mieheni ei tienaa mitenkään mahdottomasti, mutta on sitä vaan jotenkin tultu toimeen.

Ja asuntolainaa lyhennetään 700 euroa kuussa. Perheessä on myös kaksi autoa. Syödäkin pitää ja muutkin maksut hoitaa. Mutta jotenki stä on vaan tullut toimeen. Että kyllähän sitä toimeen tulee. Mutta ei kaikki halua olla kotona lapsen/lasten kanssa.

Itse olen juuri aloitellut työt. Kylläkin vaan puolikkalla työajalla. Ja lapseni on nyt 1v4kk. Minusta tuntuu ihan kivalta käydä välillä töissä. Pääsee itse hieman eri kuvioihin ja pois normaalista kotiarjesta. Vapaata jää kuitenkin vaikka kuinka paljon tällä työtahdilla. Minusta tämä on hyvä ratkaisu. Ja saahan sitä sitten pikkasen palkkaakin kotihoidontuen lisäksi. Lapseni ei nimittäin vielä tarvitse aloittaa päivähoitoa, koska pystymme mieheni kanssa järjestämään työaikamme niin, että emme ole päällekkäin töissä, joten lapsi saa olla vielä kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Mieluummin itken Jaguarissa kuin bussissa:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja Keddu:
Pystyy pystyy, kun ei ole autoa, ei asuntolainaa :saint:

Pystyy vaikka olis molempia :saint:

Jos menot on mitoitettu molempien tulojen mukaan ja nettotulot tippuvat n. 1500 euroa kuukaudessa verrattuna kotihoidon tukeen ja lapsilisään, niin aika taikuri saa olla, jos kaikki jatkuu normaalisti finanssipuolella. Eikä kukaan järkevä ala realisoimaan kiinteää omaisuuttaan parin vuoden takia, jonka vapaa kestää äitiysloman ja vanheimpainvapaan jälkeen. Sitä varten maahan on luotu kohtuullisen hyvä päivähoitojärjestelmä, että vanhemmat voivat käydä normaalisti töissä lapsista huolimatta.

Helppo selittää jos on tottunut kelan tarjoamaan tulotasoon ja asumistukiin, eikä ikinä kunnan kaksiota kummallisempaa edes halua ja bussikyyti kirjastoon riittää.


Tuo oli hyvin sanottu :flower:

No, pistäpä sitten se raksi seinään sitten vaan... sillä elossa ollaan ja on kaksi autoja ja talokin lainoineen... ja ihan kotona oon ollut valmistumisestani asti 04 ja sitä ennen vuodesta 97 alkaen ollut opiskelijana. Ja muuten ei saada esim asumistukea. Ja uutta kotia voit kattoa profiilista.



Kiva talo mutta kommentoisinpa tähän vielä että ette taida asua pääkaupunkiseudulla. Juu, juu tiedän kyllä ettet tarkoita että kaikkien tulisi elää teidän tavalla. Nämä asiat eivät kuitenkaan ole mustavalkoisia: omakotitalo takahikiällä ei veloita kukkaroa samalla tavalla kuin helsingissä.
Teillä on ihana perhe!
 
Mä olen yhtä takalisto auki ku kotona olessa, mutta olen töissä just sen takia ettei minusta ole olemaan kotona lapsia hoitamassa. Rakastan lapsiani, mutta musta ei ole istumaan hiekkalaatikolla ja taikomaan heille kaikkea kivaa, mitä he saavat päiväkodissa.
Juu huono äiti joka ei olisi lapsia edes ansainnut, mutta he nyt ovat syntyneet ja heidän parasta ajattelen. Jo me ollaan se helvetti koettu, ku olin kotiäiti ja pää hajos. Näin me kaikki voimme paremmin.
Hatunnosto jokaiselle äidille joka jaksaa ja pystyy olemaan kotona. :flower:
Kaikki me olemme niin erilaisia ja tarvitsemme erilaisia ratkaisuja. Ei siis mollata niistä, vaan kunnioitetaan ja koitetaan hiukan ymmärtää, vaikka omamielipide olisi erilainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kiva talo mutta kommentoisinpa tähän vielä että ette taida asua pääkaupunkiseudulla. Juu, juu tiedän kyllä ettet tarkoita että kaikkien tulisi elää teidän tavalla. Nämä asiat eivät kuitenkaan ole mustavalkoisia: omakotitalo takahikiällä ei veloita kukkaroa samalla tavalla kuin helsingissä.
Teillä on ihana perhe!

Aivan, kysymys onkin valinnoista... kuka mitäkin haluaa... minä mm haluan asua just täällä, vaikka se tarkoittaakin kahden auton omistamista (ja kustantamista, ynnä lapsille mopot ja menopelit)

Sitä en tajunnut, että tämä aloitus oli tarkoitettu käsittelemään vaan kehäkolmosen sisäpuolella asuvien lapsien hoitoa... Kelan tuet ja päivähoitomaksut ovat täällä kyllä ihan samat kuin siellä Uudellamaallakin.


 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
miksi pitäisi hoitaa kotona?

Jos joitain perusteluja haluat, niin lue ketju "Lapsen kanssa kotona 1v asti, vai heti töihin?". Siellä haluaisin kiinnittää huomiosi lähinnä minun kirjoittamiin kommentteihin :)
 
joopajoo, oltais oltu varmaan onnellisia kun oltais asuttu jossain sillan alla. Miehen palkasta meni ulosottoon(konkurssivelat) suoraan kolmasosa (käteen jäi noin 700e/kk), kelassa eivät ota huomioon noita menoja tuloja laskettaessa, emme olisi olleet oikeutettuja mihinkään tukiin. Sossusta ei saatu mitään, yritettiin kyllä. Maksa tuosta sitten vuokra ja muut elämiseen menevä vesi ja sähkö. Lisäksi bensaan 70e viikossa työmatkoihin. Jos oltais muutettu miehen työnperässä, vuokra kaupungissa olis ollut sen verran isompi että ihan sama kulkea täältä. Harrastuksiin ei ole edelleenkään vara vaikka molemmat töissä, ei polteta eikä käytetä alkoholia.
 
tyttö jäi päiväkotiin kasvot hymyssä kun itse lääkärissä kävin tänään.kohta lähden 1,8v.hakemaan kotiin.Huomenna työ/tarhapäivä.
Elämämme on uomissaan ja voidaan hyvin koko perhe.
tämä sopii meille.Mutta ei kaikille.
:D
 
AP:n ajatusmaailma
1) LAPSEN hyvinvointi ja LAPSEN paras vai
2) SINUN ja/tai miehesi YLPEYS?

Minä näen ikävä kyllä asian juuri toisinpäin työssäni (sosiaalityöntekijänä).
Vanhemmat (äiti) väenvängällä hoitaa kotona lapsia, vaikka hänellä ei ole edellytyksiä tarjota lapsille edes normaalejä kasvu- ja kehitysoloja, virikkeistä puhumattakaan. Usein äiti pitää lapsia kotona saadakseen itselleen rahaa, koska toinen vaihto ehto on menettää kotihoidon tuki lisineen.

Missä se lasten etu siis on? Kaikki äidit, jotka ovat lastensa kanssa kotona, eivät ole niitä pullantuoksuisia äitejä. Usein ne, jotka suurimpaan ääneen huutavat ja melskaavat ja syyttelevät toisia äitejä valinnoistaan, ovat juuri niitä, joiden lapsia me sitten työksemme tuemme päiväkotiin "sosiaalisista syistä".
 
Entäs kun lapsi tulee isommaksi ja osaa sanoa lapsuudestaan mielipiteensä: kituutettiin äidin kanssa kotona enkä saanut olla päiväkodissa muiden lasten kanssa. En saanut samoja leluja millä muut lapset leikki, kun säästettiin. Muut solmivat kaverisuhteita päiväkodissa ja minä ressu olin ulkopuolella... Kun menin eskariin, tuli äiti mukaan päiväkotiapulaiseksi. Kouluun äiti tuli kouluavustajaksi samalle luokalle. Arvaatko millaisen irtioton otan kun äiti päästää irti teini-iässä ???
 
Alkuperäinen kirjoittaja Outoa:
AP:n ajatusmaailma
1) LAPSEN hyvinvointi ja LAPSEN paras vai
2) SINUN ja/tai miehesi YLPEYS?

Minä näen ikävä kyllä asian juuri toisinpäin työssäni (sosiaalityöntekijänä).
Vanhemmat (äiti) väenvängällä hoitaa kotona lapsia, vaikka hänellä ei ole edellytyksiä tarjota lapsille edes normaalejä kasvu- ja kehitysoloja, virikkeistä puhumattakaan. Usein äiti pitää lapsia kotona saadakseen itselleen rahaa, koska toinen vaihto ehto on menettää kotihoidon tuki lisineen.

Missä se lasten etu siis on? Kaikki äidit, jotka ovat lastensa kanssa kotona, eivät ole niitä pullantuoksuisia äitejä. Usein ne, jotka suurimpaan ääneen huutavat ja melskaavat ja syyttelevät toisia äitejä valinnoistaan, ovat juuri niitä, joiden lapsia me sitten työksemme tuemme päiväkotiin "sosiaalisista syistä".

Niin se vain menee, että täyspäisimmät naiset ovat _keskimäärin_ runsaimmin joukoin edustettuina työelämässä ja heidän lapsensa ovat hoidossa. Heillä on yleensä myös hyvät edellytykset kasvattaa lapsiaan siitä huolimatta, että lapsi on hoidossa. Kun vielä huolehtivat, että on aikaa riittävästi olla kotona lasten kanssa.

Se, että nainen jää kotiin vuosiksi, on useimmiten yhdistelmä näistä: ei ole koulutusta, voi olla koulutus muttei ei työkokemusta ja/tai työpaikkaa, ei ole halua tehdä töitä yleensäkään, jos tekisi töitä palkka hädin tuskin ylittäisi tuet joita parista tai ainakin jo kolmesta lapsesta saa. Eli tosi harvalla kotiin jääminen on pelkästään arvovalinta, vaan tärkeässä osassa ovat myös muut elämän realiteetit (työtilanne, raha jne).
 
Ihan mielenkiinnolla kysyn mikä on sossun kanta, jos äiti menee valittamaan rahapulaa ja haluaa olla hoitovapaalla, VAIKKA olisi työpaikka odottamassa? Saako sieltä oikeasti tukiaisia, ihan vaan siksi että haluaa olla kotona lapsen kanssa???

Mä olisin varmaan huono sossuntäti, kun olisin sitä mieltä, että mene töihin, kun työpaikka on olemassa.

Itse olisin pystynyt olemaan kotona esikoisen kanssa. Silloin asuimme halvassa kolmiossa, lainaa oli vaan vähän ja menoja kanssa vähän. Se ei kuitenkaan ollut mahdollista sillä sijaiseni otti ja lähti ja minua manailtiin takaisin töihin. Nyt kun kakkonen syntyy, meillä on iso talolaina ja kuluja muutenkin enemmän. Tulevaisuus vaan näyttää pystynkö olemaan hoitovapaalla edes siihen saakka kun pieni täytää 1-v. Todellisuus on vaan se, että jos haluaa hyvän kodin turvallisessa paikassa lapsilleen tarjota, niin pakkohan on käydä tienaamassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mieluummin itken Jaguarissa kuin bussissa:
Jos menot on mitoitettu molempien tulojen mukaan ja nettotulot tippuvat n. 1500 euroa kuukaudessa verrattuna kotihoidon tukeen ja lapsilisään, niin aika taikuri saa olla, jos kaikki jatkuu normaalisti finanssipuolella. Eikä kukaan järkevä ala realisoimaan kiinteää omaisuuttaan parin vuoden takia, jonka vapaa kestää äitiysloman ja vanheimpainvapaan jälkeen. Sitä varten maahan on luotu kohtuullisen hyvä päivähoitojärjestelmä, että vanhemmat voivat käydä normaalisti töissä lapsista huolimatta.

Helppo selittää jos on tottunut kelan tarjoamaan tulotasoon ja asumistukiin, eikä ikinä kunnan kaksiota kummallisempaa edes halua ja bussikyyti kirjastoon riittää.

NIINPÄ!!
 
"Eikä kukaan järkevä ala realisoimaan kiinteää omaisuuttaan parin vuoden takia"

Niinpä. Tässä on ehkä eri asia niillä, jotka saavat lapset esim. nuorena, ehkä opiskeleekin vielä jne eikä omaisuutta ole. Ei mekään myytäisi taloa (josta siis suuri osa jo maksettu) sen takia, että pystytään olemaan kotona. NIIN kamalaa se hoitoon vieminen ei ole kun pitää huolen, että kotirintamalla kaikki on hyvin eivätkä hoitopäivät veny liian pitkiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tapsu:
Ihan mielenkiinnolla kysyn mikä on sossun kanta, jos äiti menee valittamaan rahapulaa ja haluaa olla hoitovapaalla, VAIKKA olisi työpaikka odottamassa? Saako sieltä oikeasti tukiaisia, ihan vaan siksi että haluaa olla kotona lapsen kanssa???

Mä olisin varmaan huono sossuntäti, kun olisin sitä mieltä, että mene töihin, kun työpaikka on olemassa.

Saa - jokaisella on oikeus hoitaa lapsensa kotona kolmevuotiaaksi asti.

Tai näin tuttuni (sosiaalityöntekijä ) kerran vastasi kun tätä kysyin. Eli alle 3 v lapsen äidille, hoitovapaalla olevalle, eivät sano että mene töihin.
 
Mun mielestä lapsen hyvinvointi on suoraan riippuvainen vanhempien hyvinvoinnista. Itse saan niin paljon irti työstäni, että ilman sitä en kokisi itseäni näin onnelliseksi. Ja kun minä olen tasapainoinen, on myös lapseni onnellinen. Lentokoneessakin pitää laittaa oma happinaamari ennen kuin auttaa muita.

On aika hullua, että jotkut kuvittelevat, että kotihoito=lapsen hyvinvointi, vaikka se merkitsisi esimerkiksi vanhempien välisiä rahariitoja tai äidin turhautumista.
 
Mä olen ns ammattilainen, enkä halua jäädä kotiin ammattiani unohtamaan vuosiksi.

En myöskään halua sulautua tapetteihin ja muuttua harmaaksi, laittaa lasta ja miestä aina itseni edelle ja juuttua tiskipöydän ja pyykkikoneen välimaastoon, ei kiitos. Kotiäitien miehistä muotoutuu ajan saatossa kotona vähän viihtyviä urpoja, jotka ei osaa laittaa pyykkikonetta päälle.

Joten oma työ on mulle mun persoonani jatke. Huom ,vielä olen hoitovapaalla, odottelen että nuorin taitaa muutamia perustaitoja selvitäkeen suomalaisesta "survivors"-päivähoidosta.
 
Tietysti kotiäidin/isän/mummon tms pitää tarjota lapselleen aktiiviista ja monipuolista hoitoa, virikkeitä sekä terveellistä ja monipuolista ruokaa, kuin myös lapselle ikätovereita esim puistoista/kerhoista/tuttavaperheistä tms.

En arvosta sellaista kotihoitoa, jossa lapsille löydään piirretyt nenän eteen ja ruokana on einespizzaa päivästä toiseen eikä päivään sisälly ulkoilua juuri lainkaan (kerran muuten hoidin tuollaisia lapsia ja kyllä sen lapsista huomasi, että nyt ei ole kaikki ihan hyvin). Sellaisilla lapsille hoitopaikka on parempi ratkaisu, kuin laiska kotiäiti/isä.
 
Meillä poika (11kk) on juuri aloittanut päiväkodissa. Itse opiskelen vielä ja tämä vuoden taukokin tuntuu liian pitkältä. Mielellään jäisin vielä kotiin ja nauttisin leppoisista kotipäivistä pojan kanssa. Mutta en halua unohtaa kaikkea jo oppimaani. Muuten, mielelläni ottaisi kotihoidontuen, joka täällä kotikaupungissani ois kolme kertaa yhtäsuuri kuin opintotukeni. Eli käytännössä elämme mieheni tuloilla, minun tulot ei riitä edes hoitomaksuun ja mun bussi-lippuun yhteensä. Ja sossun tuet ei minulle kuulu... Kyllä me silti pärjätään. Asutaan edullisesti vuokralla kaksiossa ja autolainaa maksellaan. Toistaiseksi on vielä riittänyt ruokaa pöydässä ja ryysyissä meistä ei kulje kukaan. Miehen palkka on keskitasoa, mut ei käytetä alkoholia, emmekä polta tupakkaa, enää, siinä säästää jo jonkinverran. Ensimmäistä palkkapäivää puolentoista vuoden päästä odotellessa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
onkohan se oikeen hyvä oppi lapselle, että maataan kotona ja haetaan sossusta rahaa

no mielummin sossurahat kotiäidille kuin elämäntapapummille. ja siis sellaiselle kotiäidille joka oikeesti panostaa hyvään lasten kotihoitoon. ja jos siihen hyvään kotihoitoon haluaa panostaa niin ei silloin ole aikaa maata kotona.


 

Yhteistyössä