Pidempään pikkukakkosta toivoneet. Kevät/kesä

Plääh. Tulin siihen tulokseen et ovis joko oli viime ke tai sit sitä ei tullu :( lasketaanko se naiset plussaksi jos testiviivan reuna on yhtä tumman..tosi kapea soiro tosin? Tummempaa viivaa en saanu ja ovisoireetki loppu..haluun uskoa et ovis oli!! Tai sit huippu oli lyhyt ja jäi testien väliin. Mulle vois kumminkin päivittää tänään se dpo 4.

Kevlarsoul: niin kauan on toivoa ku vuoto alkaa..toivotaan!! Ovisonnea mimmi ja pinjamaaria!!
 
Vuoto alkoi tänään joten se siitä siis. Näin pitkään ei kyllä tosiaan ole aiemmin tuhrunnut, mistähän lie johtui...?! Olen muutenkin jo miettinyt, johtuisiko nämä pikkukakkosprojektin ongelmat minusta, mutta olen nyt reilun vuoden sisällä käynyt kahdesti runsaiden kuukautisten takia yksityisellä (ja pirun kalliilla!) gynellä ultrattavana ja muutenkin tutkittavana, eikä mitään poikkeavaa ole ikinä löytynyt ja kaikki on muuten ollut kunnossa. Onko muilla muuten tietoa, miten nuo lapsettomuustutkimukset oikein etenevät ja mistä homma kannattaisi aloittaa?
 
Kevlarsoul Ensin soittoa terveyskeskukseen josta sinä saat lähetteet verikokeisiin ja perus gynetutkimuksiin. Noiden jälkeen yleensä mieheltä testataan simpat, toisinaan löytyy syy, toisinaan ei. Sen jälkeen kokeillaan hormoonilääkityset (clomifen, letrozol yms), jos ne ei auta tulee inssit, ivf ja isci. Julkisella jonot on pitkiä ja eivät ota sisään ennenkuin vuosi on yritystä täynnä, yksityisellä pääsee heti hoitoihin mutta hinnatkin ovat sitten ihan eri luokkaa. Lääkärit selittää nuo yleensä siellä ensikäynnillä, jos muistaa kysyä. Sielläkin löytyy niitä idiootteja joita asia ei kiinnosta tippakaan ja olet vain yksi pisara meressä. Yksityisellä puolella meitä on aina palveltu hyvin ja myötätunnolla, samaa en voi sanoa julkisesta puolesta. Vähättelyä eikä ongelmaa kuulemma ole.

Hinnat tulee vain meilläkin vastaan, inssi nyt menisi vielä yksityisellä mutta sitäseuraavat hoidot alkaa pyöriä jo tonneissa joten niissä joudutaan menemään julkiselle jos sinne tielle joskus päätämme lähteä.

Mulla tulee varmaan ihan paska äitienpäivä, menkat pitäis alkaa just sunnuntaina, pettymys tulee olemaan valtava ja töissäkin pitäis olla. Onneksi on niin kiire ettei varmaan kerkee itkeskellä.

Tänään ois verikokeet, otetaan ne hyytymistekijät, en jaksa siellä olevan mitään häikkää..vaan ompahan otettu.
 
Heissan pitkästä aikaa kaikille! Tervetuloa uudet mukaan juttelemaan :) Pahoittelut kaikille uusista kierroista. Tiedän niin miltä teistä tuntuu. Joku puhui koirasta ja tulevaisuuden suunnitelmista. Mekin on alettu miettimään jo elämää yhden lapsen kanssa ja kuinka kaikki helpompaa. Jossittelu kuukaudesta toiseen on rankkaa ja se, ettei uskalla suunnitella mitään. Jos silloin onkin raskaana, jos sitten on vauva, jos... Täällä on pidetty taukoa kirjoittelusta, kun on tuntunut, että lapsettomuusasia vie kaikki voimat :( Plussaa ei siis ole tullut. Meille siis tehtiin maaliskuussa inssi, josta nega. Huhtikuussa toinen inssi, joka nega. Huhtikuun inssissä myös tosi vähän siittiöitä eli tiedettiin jo inssipäivänä, ettei tuu tärppäämään. Nyt on menossa omasta tahdosta luomukierto ilman hormoneita. Mies sanoi, ettei halua tässä kuussa ajatella hoitoja eli tauko paikallaan. Eipä kyllä rahatilanteenkaan takia inssi sopisi kuvioihin. Ensi kierrosta ei olla vielä keskusteltu. Pelottaa jo se, että kun tehdään kolmas inssi ja siitä tulee nega, niin nämä kevyet hoidot on sitten kokeiltu ja aika siirtyä rankempiin. Ja rankempiin hoitoihin tarvitsee rahaa, jota pitäisi säästää. On tää niin epäreilua ja vaikeeta :mad: Aloin tässä miettimään, että onko meillä mitään diagnoosia lapsettomuudelle. Siittiöt kunnossa (viime kertaisesta tuloksesta lääkäri ei ollut huolissaan, yksittäiset vaihtelut normaalia), ovuloin ilman lääkkeitä, kierto säännöllinen, lyhyehkö luteaalivaihe vielä normaali, verikokeet ok. Että missä vika?! Sen kun tietäisi. Oisko sitten munasolut huonoja. Verikokeiden mukaan munasarjojen toiminta ja munasolujen määrä hyvä. Mutta jos vika laadussa. Ivf:ssä toikin selviäisi.

Viime aikoina on töissä useampikin tiedustellut jälkikasvusta. Yleensä keskusteltu alkaa, kysymällä mitäs lapselle kuuluu ja minkäs ikäinen se jo on. Seuraava kysymys on jokos on toinen tulossa/koska tulee pikkuveli/sisko? Aaaargh. Että ihmiset on ajattelemattomia. Siinä sitten ympäripyöreitä vastailemaan.

Miten ja kenelle te ootte kertoneet lapsettomuudesta? Pohdin tässä, jos kertoisin äidilleni ja anopille. Seuraavan kerran, kun ihmettelevät, miksi myyn pois pieniksi jääneitä vaatteita, täräyttäisi asian pöytään... Lähimmät ystävät ja kaverit tietävät hoidoista.
 
Aanis pahoittelut ettei inssit ole tuottanut tulosta! Me kerrottiin mun äidille ja siskolle. Siskolle kerroin ensin kun oli kylässä ja kerroin että varattiin aika tutkimuksiin. Äidilleni taas kerroin silloin kun ilmoitti olevansa raskaana kun aloin itkemään. Tuntui niin epäreilulta. Asian otti hyvin, mutta vastasi että eihän me olla lapsettomia ja onhan meillä paljon aikaa yrittää. Olenkin nyt päättänyt että en asiasta muille puhu ellei joku suoraan kysy milloin toinen tulee. Anoppi varmaan kohta alkaa kyselemään.. Mies saa sitten sille kertoa mitä haluaa kertoa.

Hoidoista/tutkimuksista, yksityisellä kun käytiin tutkimuksissa kaikki saatiin tutkittua yhden kierron aikana. Ja tosiaan mitään vikaa ei ollut missään, niin ehdottivat suoraan inssiä vielä puolen vuoden luomu yrittämisen jälkeen. Eli meidän kohdalla jättäisivät lääkekokeilut väliin. Nyt on se puoli vuotta suunnilleen kulunut viime käynnistä, mutta en kyllä ole sitä aikaa vielä varaamassa vaan vasta sitten syksyllä jos ei kesänkään aikana mitään tapahdu.

Mäkin oon miettinyt että jos se vika onkin munasolujen laadussa. Oliskohan siihen vielä jotain luomu hömppää kokeiltavana?

Dpo 2 oletettavasti menossa ja ainakin kovasti tuntuu keltarauhanen oireilevan, joten toiveita taas nostattelee. YK :t kasvanut sen verran suuriksi, että eiköhän tässä kohta puoliin vois jotain tapahtua, jos samalla kaavalla mennään kun esikoista yrittäessä :) en kyllä nopeaa plussaa odottanutkaan..
 
Voi Aanis :hug:. On tää tosiaan niin epäreilua!

Itse olen kertonut lapsettomuudesta ainoastaan yhdelle ystävälle, joilla myös meni molempien lapsien yritykseen kauan. Nyt olen ajatellut, että ehkä olisi parempi kertoa muillekin, niin loppuisi se jatkuva vatsan kyttäily, vihjailu ja suora kysely. Kaikista eniten ketuttaa, kun ihmiset kommentoivat minun työtilannettani tyyliin, "No oho, olin ihan varma, että olette laskelmoineet niin, että jäät äitiyslomalle, kun seuraava työpätkä loppuu!". Niin kuin jonkun lapsen syntymän voisi oikeasti ajoittaa kalenterin mukaan |O.
 
Kevlarsoul: meillä lapsettomuustutkimukset alkoi yksityisen gynen kautta. Olin ensin ns.vuosittaisessa tarkastuksessa ja sitten menin saman lääkäriaseman lapsettomuuteen erikoistuneen gynen vastaanotolle. Hän sitten ultrasi ja aloitti lääkityksen. Sitten kun ei edelleenkään tulosta, niin siirryttiin samalle lääkärille yksityisen lapsettomuusklinikan puolelle. Näin jälkikäteen olisi voinut kyllä varata heti ajan lapsettomuusklinikan puolelle. Olisi vielä nopeammin päässyt selvittelemään asiaa. Yksityiseen ollaan oltu tyytyväisiä. Aikataulut saa sovittua työn ja lapsen hoidon mukaan joustavasti. Hoitaja aina tavoitettavissa ja lääkäriinkin saa yhteyden tarvittaessa. Kaikki todella mukavia ja osaavia. Hinnastot on klinikoilla netissä, niin kävin niistä laskemassa suunnilleen, mitä alkututkimukset tulee maksamaan. Kela-korvauksethan niistä saa myös. Vaikkakin silti rahaa palaa.

Tällä hetkellä en vaan voi ymmärtää, miten joku voi tulla raskaaksi vahingossa. Tai niitä, jotka vaan päättää, että haluaa kesävauvan ja sit saman tien onnistaa. Epäreilua. Oon myös miettinyt, että tällaisilla ihmisillä ei voi olla mitään käsitystä siitä, miltä lapsettomuus tai sekundäärinen lapsettomuus tuntuu. Ja tähän voisi sanoa, että eihän se muiden onni ole multa pois. No ei ole, mutta silti tulee katkeria tunteita : / Mietiskelin tossa, että monella töissä lapsiasioista utelevalla on itellään vain yksi lapsi. Eli luulisi, että tajuaisi olla kyselemättä. Muistan yhden työkaverin napauttaneen kahvihuoneessa, että kun hän ei halua lisää lapsia, heille yksi riittää. Eipä kukaan kysellyt sen jälkeen =) Pitäisköhän ite sanoo sama, niin kyselyt loppuisi :D

Ja hei! Tänään kp 17 ja eilen tuli luomuovisplussa! :cool: kyllä tää kroppa ees jotenkin toimii, toivottavasti. Eilen aamulla digitesti nega ja iltapäivällä alkoi pistellä alavatsalle. Testasin sit ensin OneStep liuskalla ja selkeä ovisplussa. Illalla vielä hymynaamakin. Toivottavasti se ovis nyt oikeesti tapahtuisi. Odotukset nyt ei ole korkeella onnistumisen suhteen. Eniten oon iloinen siitä, että kolmen kk hormonien syömisen jälkeen keho toimii omillaankin.
 
Aanis: No sanos muuta! Pistää oikeasti ihan vihaksi, kun ihmiset ihmettelevät, miksen ajoittanut raskautta/ äitiyslomaa siihen, kun työpätkä loppuu |O. Meillä tosin vauvakuumeilee myös esikoinen, ja tuntuu tosi kurjalta vastailla, että "Ei, äidin masussa ei ole vauvaa, vaikka kaverin äidin masussa onkin". :'(

Itsekin olen yrittänyt taistella katkeruutta vastaan, mutta aina ei vaan voi. Harmittaa myös, etten kaikista synkimpinä päivinäni esimerkiksi jaksa tavata ystäviä, joilla on pieniä lapsia. Ymmärrän, ettei toisen onni ole minulta pois ja olenkin iloinen ystävien puolesta, mutta välillä on vaan liian raskasta nähdä vauvoja...

No apua, olipa iloinen teksti! Arrggggh.... No nyt kuitenkin kp 3 ja ensi viikolla jatkuu taas yritys.
 
Pahoittelut Aanikselle. :(

Täällä alko jomottelut ja on ihan sellainen olo että menkat alkaapi. Kyllä tämän vain jälleen tietää että ei käynyt tärppi meillä tässäkään kierrossa..Odotellaan sitten menkkoja äitienpäiväksi.

Olen tosissaan alkanut miettimään sitä, että kunhan nämä lääkkeet saadaan syötyä, onkohan se elokuu nyt viimeinen lääkkeellinen kierto niin me laitetaan hetkeksi pillit pussiin, jätetään vauvahaaveet vuodeksi pois ja keskitytään muihin asioihin. En tiedä mitä mies on mieltä, jätetäänkö " tulee jos on tullakseen" meiningille (hehheh kun oli hyvä vitsi. ), siinähän ei nyt mitään häviä. Ehkäisyä ei jokatapauksessa oteta käyttöön joten raskaudenmahd. kuitenkin olisi. Ehkäpä se olisi hyvä vaihtoehto.
Meillä tulee parin kk päästä 2vuotta pikkukakkosen yritystä täyteen ja alan jo jollain tapaa luovuttaa. En vain enää jaksa toiveilla kuukaudesta ja vuodesta toiseen JÄLLEEN, pettyä jokaikinen kerta kun sitä plussaa ei tule. kaikista tärkeintä on kuitenkin se että minä olen jo äiti, minulla on yksi ihana lapsi ja kyllä se elämä on täydellinen näinkin. :)
 
Mamido, eiköhän sulla ovis ollut, lh-huippu meni vaan nopeasti ohi? Testasitko useamman kerran päivän aikana?

Täällä kp 14 tuli iltapäivällä semmonen toispuoleinen ovisplussa ja eilen kp15 aamulla täysi plussa. Kp 15 iltapäivällä tuli nega ja vatsakipuja oli reilusti, joten oletan, että ovis tapahtui tuolloin. Joten tänään dpo1. Limojakaan ei ole enää tänään näkynyt ja nippailut/menkkajomot johtunee keltarauhasesta.

Surusilmät, tuo menkat-alkaa-just-tunne voi enteillä myös raskautta. Joten älä vielä heitä pyyhettä kehään. ;) Tulevaisuudensuunnitelmat kuulostaa kuitenkin hyvältä. Ja asenne on oikea. Ihanaa, kun on tämä yksi lapsi. Miten tyhjää tää elämä olisikaan ilman lasta? Kiitos, kiitos, kiitos. <3

kevlarsoul, onnea uuteen kiertoon. :)

Mä olen kyllä aika avoimesti kertonut, että toista lasta toivotaan. En jaksais salailla, etenkään jos uteluja tulee. Helpompaa olla avoin. Ei siinä mitään menetä.

Aanis, pahoittelut ettei inssit ole tuottaneet tulosta. :( Niiiin epäreilua. Onnittelut kuitenkin luomuovisplussasta! Hyvä uutinen. :)

mimmi, monenlaista luomuhömppää löytyy. ;) Monen lapsettomuus on päättynyt esim. homeopaatilla käynnin jälkeen. Sattumaa ehkä, mutta suosittelen kokeilemaan ennakkoluulottomasti. Mulla on nyt ekaa kertaa homeopaattiset mukana tässä kierrossa ja ainakin ovisoireet voimistui ja ovis aikaistui. Toiveet ei ole kovin korkealla, mutta...jännä nähä! ;)
 
Surusilmät voih kun ny vaan se plussa tulis! Tuo tulee jos on tullakseen voi tehä ihan hyvää -jos osaiskin vaan unohtaa mikä kp menossa..

Täällä tympii koko yritys. Kesän ajan varmaan yritetään jättää vauva ajatuksia vähemmälle ja syksyllä taas keskittyä kunnolla. Ei kyllä ehkäisyä aiota käyttää. Jonkinlaista taukoa siis tännekkin tulossa. Ei vaan ollenkaan kumpaakaan huvita makkarin puolella puuhailla ja pinna kiristyy oviksen aikaan kun olis pakko yrittää, vaikka ei huvita. Eli koitetaan nyt sitten parantaa parisuhdetta, vaikka ei siinä muuta vikaa ole. Plussa mahikset on kyllä tässäkin kierrossa, mutta taas tuntuu ettei kyllä nytkään tärpännyt. On kyllä vielä liian aikaista sanoa mitään..
 
Voi apua, Surusilmät, uskon, että tuon ajan jälkeen alkaa jo tuntua välillä aika lohduttomalta :hug:. Itse olen aina positiivisella mielellä näin kierron alussa, mutta oviksen jälkeen mieli alkaa aina musteta aste asteelta etenkin, kun menkkakivut alkavat aina ennen itse vuotoa ja siitä aina tietää, mitä tulossa on... Mietin myös, että jättäisi kaiken ajoittamisen pois ja yrittäisi unohtaa vauva-ajatukset ja jospa sitten tärppäisikin. Tosi raskasta tosiaan aina kuukausittain innostua ja sitten pettyä - jo sinä yhtenä päivänä, kun kuukautiset ovat myöhässä kun ehdin aina suunnitella lapselle nimen, itselleni mahakuvausrekvisiitan ja kirjoittaa suunnilleen ristiäiskutsut...

Mutta pitäisi oikeasti osata jättää surun enemmän taka-alalle ja keskittyä siihen yhteen ihanaan lapseen, jonka kuitenkin on saanut :heart:. Harmittaa itseäkin, kun siihen en ole viime aikoina oikein pystynyt.
 
PinjaMaaria Kyllä melko naiivi saa olla jos ei parissa vuodessa opi tunnistamaan milloin on paksuksi pamahtantut, ne muutaman kerrat kun raskaus on alkanut olen tiennyt tasantarkkaan että tärppi on käynyt. Ja nyt sitä ei tullut, menkat alkaa jopa näköjään ajoissa, tänään pyyhkiessä näkyi kunnolla punaista. Nämä lääkkeet on ihan humpuukia, ei näistä saa lapsettomuudesta oikeasti kärsivät apuja, samoten kuin ei inssistäkään. uskon että vain järeämmät hoidot loppupeleissä auttaa pidempään lapsettomuudesta kärsineitä. Tosin sekin on pariin otteeseen nähty, että myös lapsettomaksi voi jäädä kaikista keinoista huolimatta. Eli meidän pitää alkaa vissiin suunnitelelaan vuoden päähän niitä ivf ja icsi hoitoja, jos mielitään vielä lapsi saada. tämän minulle totesi myös yksi tuttava kun oli puhetta munasolujen huonosta laadusta. Noilla kuulemma voidaan saada apuja asiaan kun alkioita kypsytellään hiukan pidempään ennne siirtoa.
 
Täällä lähtee seuraavaan kiertoon kokeiluun ubikinoni (Q10) kapselit. Jostain luin että ne saattais parantaa (vanhemmilla) munasolujen laatua. Epätoivoisenahan sitä saa kaikkea kokeilla :D ja myös hyviä rasvoja on tullut syötyä reilusti ainakin tän kierron ajan ja tarkotus jatkaa. Aina ollut melko rasvaton ruokavalio niin täytyy tuotakin kokeilla. Olikos se niin että munasoluilla menee n. 3kk kehittyä, eli jos jstkais ainakin sen aikaa tuota kokelua. Eipä tässä oikein muutakaan voi tehä..
 
Täällä tulee toista päivää punaista vain vessassa käydessä eli onko nuo menkat nyt alkaneet vai ei? Pitääkö hanojen aueta kunnolla että kp:t lasketaan alkaneeksi? Aloitetaanko laskeminen jo tuosta ekasta tuhrusta?

Tää on tosi ärsyttäävää noiden lääkkeiden kannalta kun ei koskaan tiedä milloin ne pitäisi nyt oikeastaan aloittaa. Syönkö huomenna eka pillerin vai millonka. Pah.
 
Surusilmät yleensähän se kai lasketaan vasta ekasta kunnon vuotopäivästä, mutta ite oon kyllä lähteny laskemaan ekasta tuhrusta jo kun yleensä hanat auennu siitä parin tunnin sisällä tai sitten on vaan tuhrutellut koko menkkojen ajan.. Jos vuotoa tosiaan ei tule kun noin vähän niin en ehkä vielä menkoiksi sanois, jos ei sulle normaalia..
 
surusilmät. mulle polilla sanoivat et saan aloittaa clomit vasta kun on kunnolla vuoto alkanu. mullaki ku kahtena edellisenä tuhrutteli 2 päivää.. sanoivat et jos on vaan tuhrumenkat ni se kierto pitää jättää väliin clomeista... hyvin ärsyttävää nuo tuhruttelut!!
 
Dpo 8 eikä mitään plussaan viittaavia oireita ole ilmaantunut. Menkkajomotusta ollu taas tässä kierrossa oviksesta saakka. Ärsyttävää kun koko ajan tuntuu siltä että ihan kohta alkaa, eikä uskalla ottaa rennosti ja luottaa ett kyllä vielä ainakin pari päivää pitäis vuodon pysyä poissa. Tissejä taas tullu epätoivoisena puristeltua että jos niissä jotain tuntuis, mutta kun ei niin ei.. Lapsi- ja miesvapaa loppu viikko tulossa, kun lähtevät reissuun. Taidanpa vkloppuna ehkä testiä ihan mielenkiinnosta taas vaiheeks tehdä, jos ei vuoto ehdi alkaa. Työt on taas tällä hetkellä semmosia että plussan tullessa pitäis ne hommat lopettaa heti, joten ihan varmuuden vuoks vaan :D

Mites NeleLiis ja Mamido?

Surusilmät pahoittelut taas uudesta kierrosta :( Hyvä että vuoto tilanne selvisi!
 
Plääh. Ei tänne mitää :( välillä vähän masua särkee menkkamaisesti, mutta eipä tässä toiveet kovin korkealla ole. Esikoinen kuumeessa raukkapieni. Varmaankin loppuviikosta tätiä oottelen..viime kierto oli 29 ja nyt on kp 26. Viimeisen Teron otin la. Ehkä pe testaan jos ei mitään kuulu sitä ennen...
Ihanaa mimmi, pääset nauttimaan kunnolla omasta ajasta! Onko suunnitelmia?
 
Mamido töissä se aika taitaa mennä ja illat edellistä asuntoa loppusiivotessa :D aion mä kyllä pitkästä aikaa käydä myös jossain kirppiksellä ja pikkuveljeäkin lupauduin pariksi tunniksi vahtimaan :) pari uutta huonekaluakin on odottanu jo yli viikon kasaamista, eli ei ainakaan liikaa pääse lepäämään :)
 
Tsemppiä surusilmät. Mielenrauhaa muillekin loppukiertoon. mimmi, hyvältä kuulostaa sun viikonloppu. Mulla kans oma viikonloppu ens viikolla, ekaa kertaa yötä erossa lapsesta. Jaiks.

Täällä dpo 6 vasta ja hullu oireenkyttäys päällä. :D Joo ja on mimmi täälläkin tissejä puristeltu! :D Malttamaton mieli. Mutta eipä tässä vaiheessa juuri muuta ole kuin päänsärkyä ja toispuoleisia alavatsaviiltelyjä. Testaan luultavasti su dpo11. Hirvee testaushimokin. ;)

Äitini oli nähnyt unta, että olen raskaana. Joten kysyi asiasta suoraan. Sanoin, että en valitettavasti odota, vuosi ollaan jo toivottu. Vastasi, että kyllä se varmaan kohta on totta, "ei mun näyt yleensä tyhjästä synny". Kehoitti kuitenkin vielä lähettämään pienen vilpittömän rukouksen äiti Marialle, enkelten kuningattarelle. "Hän kuulee toiveesi."

Juuh, et ei kai muuta kuin yhteyksiä Mariaan. :D
 
Piinailijat, onko oireita??

Sen voin sanoa, että JOTAIN tuolla alhaalla tapahtuu, semmosia kipuja on. Oiskohan vaan kuitenkin keltarauhanen. Nyt dpo7 ja the piinaviikko edessä. Hmmm. Ehkä testaankin jo lauantaina, dpo 10?
 

Yhteistyössä