Pidättekö vauvalle seuraa kokoajan?

  • Viestiketjun aloittaja seuralainen
  • Ensimmäinen viesti
outolintu
Alkuperäinen kirjoittaja vauvakin tarvitsee hiljasia hetkiä:
Siis kyllä vauvan täytyy saada välillä olla ihan itekseen (siis just esim sitterissä istuskella näköetäisyydellä), kuka sellasta nyt kestää jos joku koko aikaa on naaman edessä juttelemassa tai heiluttamassa jotain lelua???
Tuota... Just tota. Joko vauva on yksin tai sitten äiti änkee naaman eteen viihdyttämään. Miksei se lapsi voi vaa kulkea mukana, ilman sen kummempaa hössötystä?
 
vieras
:ashamed:

Tunnen itseni tosi paskaksi mutsiksi, kun en läheskään koko vauvan (nyt 3 kk ) hereilläoloajan kanna sitä tai juttele sille :ashamed:

Tuleekohan siitä masentunut...:ashamed:

Vauva on sitterissä ja katselee kun tehdään ruokaa, auttelen vahnempaa läksyissä...Välillä vauva on telkkarin vieressäkin sitterissä :ashamed:

Miten te muut siis, kun katsotte televisiota, onko vauva koko ajan silloinkin sylissä? Vai ettekö katso televisiota vauvan ollessa hereillä? :ashamed:

Ei kai sitä nyt koko ajan pidä sylissä kantaa tai sille höpöttää...:ashamed:
 
Venla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja mitenkähän sen vauvan motorisen kehityksen käy, kun sitä roikottaa koko ajan mukana tai istutaa vieressään sitterissä??? liinailijat tietysti vetoaa taas kaikenmaailman afrikkalaisäiteihin ja muihin kannettuihin vauvoihin, mutta olen nähnyt työssäni kyllä suuren eron sitterissä istuneissa vauvoissa verrattuna lattialla pyörineisiin =), kantoliinoista puhumattakaan.
Sorry, mutta ihan länsimainen tutkimuskin osoittaa, että kantoliinailu tukee lapsen motorista kehitystä. Tässäpä yksi esimerkki, vaikkakin vain ammattikorkeakoulutasolta. "Kantoliinalla kantaminen edistää vauvan motorista kehitystä ja aistien kehittymistä, sillä kannettuna vauva saa monipuolisesti erilaisia liikeaistimuksia ja oppii myötäilemään kantajan liikkeitä. Kantaessa lapsen kaikki aistit saavat ärsykettä, mutta erityisesti lapsi saa tuntoaistin ja asentomuutosten hahmottamisen kautta informaatiota itsestään sekä ympäristöstään. Monipuoliset ärsykkeet ja
aistimukset auttavat lasta hahmottamaan omaa kehoaan ja suhteuttamaan itseäänmuihin ihmisiin ja ympäristöönsä. Liinassa vauva ei kulje passiivisena
kyydittävänä, toisin kuin rintarepussa tai vaunuissa, vaan hän on mukana
liikkeissä lihaksillaan." https://publications.theseus.fi/handle/10024/7299
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Alkuperäinen kirjoittaja no höh:
Kyllähän sitä kotityötkin pitää joskus tehdä! Eli kyllä sen vauvan on pakko joskus pari minuuttia yksin olla, tietysti niin, ettei ole mahdollisuutta sattua mitään pahaa. :)
Kummasti multa onnistui kotityöt jättämättä vauvaa yksin... Eikös ne sitä varten ole tehtykin, kantoliinat jne?
meillä ainakin onnistui kun siirsi leikkimaton keittiön lattialle ja vauva seuraili äipän häärimistä hellan edessä.. imuroin olkkarin kun vauva oli päiväunilla ja makkarin kun vauva leikki olkkarin lattialla. mun mielestä esim kuumien ruokien kanssa kantoliinassa keikkuva lapsi on suorastaan vaarallinen yhdistelmä.

vauva oli liinassa lähinnä metsälenkeillä, jopa marjastamassa kävin vauva liinassa. nyt sitten istuu tyytyväisenä kantorinkassa =). sisällä vauva ei liinassa ikinä viihtynyt.
 
outolintu
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Mun mielestä vauvan kuuluu olla sylissä (tai vaikka kantoliinassa) kunnes oppii konttaamaan. Ei vauvan kuulu olla yksin vaikka kuinka vaikuttaisi "tyytyväiseltä" ilman pätevää syytä.
juurikin näin :)
Jaa, musta taas ihan sekopäistä kantaa lasta mukana joka paikkaan. Siis kyllä mä teen kotihommia ilman vauvaa, käyn vessassa ilman vauvaa, käyn suihkussa ilman vauvaa, juon kuuman kahvin ilman vauvaa sylissä, leikin esikoisen kanssa kaksin ilman vauvaa, ollaan mieheni kanssa sylikkäin sohvalla ilman vauvaa... tuntuisi ihan hullulta pitää sitä joka tilanteessa sylissä. Kyllä se vauva ilmoittaa jos on tyytymätön.
Eli vauva makaa apaattisena jossakin nurkassa kunnes osaa ilmoittaa, että kaipaa seuraa? Todella surullista :( Parikuinen vauva ei kaipaa mitään lattialeikkejä, kaipaa äitinsä syliä!! Liikettä, läheisyyttä ja IHMISTÄ.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Alkuperäinen kirjoittaja vauvakin tarvitsee hiljasia hetkiä:
Siis kyllä vauvan täytyy saada välillä olla ihan itekseen (siis just esim sitterissä istuskella näköetäisyydellä), kuka sellasta nyt kestää jos joku koko aikaa on naaman edessä juttelemassa tai heiluttamassa jotain lelua???
Tuota... Just tota. Joko vauva on yksin tai sitten äiti änkee naaman eteen viihdyttämään. Miksei se lapsi voi vaa kulkea mukana, ilman sen kummempaa hössötystä?
Voi se mukanakin kulkea mutta kaikki ei tahdo vauvaa raahata koko ajan jossain kantoliinassa tiskatessa ja syödessä. Että ihan hyvin se voi siinä lattialla/sitterissäkin loikoilla.
 
Hyviä kommentteja jo tulikin mutta vielä lyhyesti oma vastaukseni eli EI.
Mielestäni vauvan kanssa ei todellakaan pidä olla/seurustella kokoajan. En usko että sellainen on välttämättä edes lapselle hyväksi ja aina se ei edes ole mahdollista (esim mahdolliset sisarukset yms).

Mutta viihtyisikö lapsi (myös) lattialla? Käsittääkseni olisi lapselle monitavoin parempi vaihtoehto (neuvolassa varmaan kerrottukin tästä).

Jos omatunto kuitenkin silti helposti kolkuttaa niin voithan vaikka rytmittää päivään tietyn ajan/tiettyjä aikoja jolloin lapsesi viettää aikaa yksikseen ja taas ajan/aikoja jolloin teette jotain yhdessä. Näin tiedät myös antaneesi tarpeeksi huomiota. Tämä toimi minulla/meillä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Miksei se lapsi voi vaa kulkea mukana, ilman sen kummempaa hössötystä?
Mä olen se sama paskamutsi joka kirjoitti tuossa aiemmin...Olen jopa niin paska, että minusta on kivempi levittää pyykkejä kuivamaan kylppäriin ilman vauvaa hölskymässä edessäni / selässäni kantoliinassa :ashamed:

Miksi ihmeessä sitä pitää koko ajan kantaa? Eikö riitä, että se on välillä sitterissä, lattialla huovan päällä tmv...:ashamed:

Paljastanpa nyt vielä senkin, että meillä on jopa koirat ja vauva yhtaikaa lattialla ja koirat saa maata vauvan vieressä...:ashamed:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Mun mielestä vauvan kuuluu olla sylissä (tai vaikka kantoliinassa) kunnes oppii konttaamaan. Ei vauvan kuulu olla yksin vaikka kuinka vaikuttaisi "tyytyväiseltä" ilman pätevää syytä.
juurikin näin :)
Jaa, musta taas ihan sekopäistä kantaa lasta mukana joka paikkaan. Siis kyllä mä teen kotihommia ilman vauvaa, käyn vessassa ilman vauvaa, käyn suihkussa ilman vauvaa, juon kuuman kahvin ilman vauvaa sylissä, leikin esikoisen kanssa kaksin ilman vauvaa, ollaan mieheni kanssa sylikkäin sohvalla ilman vauvaa... tuntuisi ihan hullulta pitää sitä joka tilanteessa sylissä. Kyllä se vauva ilmoittaa jos on tyytymätön.
Eli vauva makaa apaattisena jossakin nurkassa kunnes osaa ilmoittaa, että kaipaa seuraa? Todella surullista :( Parikuinen vauva ei kaipaa mitään lattialeikkejä, kaipaa äitinsä syliä!! Liikettä, läheisyyttä ja IHMISTÄ.
Just... tota noin. Itse sä tässä heti väännät ääripäihin vaikka ketään ei ole sellaista teksteillään tarkoittanut.
 
Häh
Minen aina ymmärrä näitä "vaistoäitejä" muita lapsentahtisia mammoja. Lapsen ehdoilla mennään niin kauan kuin ne lapsen ehdot on ne mitkä äidin mukaan on lapsen tahtiset (syötetään niin paljon kun haluaa, sylissä niin paljon kun haluaa jne.), mutta annas olla jos lapsi vaikuttaa tyytyväiseltä itsekseen tai ei halua rintaa tms. Siihen loppuu lapsentahtisuus ja vaistovanhemmuus, "ei se mitään merkkaa jos lapsi vaikuttaa tyytyväiseltä", kantoliinaan vaikka väkisin, sylittelyä ja läheisyyttä makso mitä makso, tissiä kolmevuotiaaksi sano lapsi mitä hyvänsä, sisulla se onnistuu!
 
outolintu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:ashamed:

Tunnen itseni tosi paskaksi mutsiksi, kun en läheskään koko vauvan (nyt 3 kk ) hereilläoloajan kanna sitä tai juttele sille :ashamed:

Tuleekohan siitä masentunut...:ashamed:

Vauva on sitterissä ja katselee kun tehdään ruokaa, auttelen vahnempaa läksyissä...Välillä vauva on telkkarin vieressäkin sitterissä :ashamed:

Miten te muut siis, kun katsotte televisiota, onko vauva koko ajan silloinkin sylissä? Vai ettekö katso televisiota vauvan ollessa hereillä? :ashamed:

Ei kai sitä nyt koko ajan pidä sylissä kantaa tai sille höpöttää...:ashamed:
Mun näkemys:

Ei, vauvalle ei tule kokoajan höpöttää... Vauva ei halua huomiota vaan läheisyyttä. Haluaa tuntea ihmisen lähellä, liikkua (ja kun ei itse voi, se on äidin tehtävä) ja oppia tähän elämään toisen kautta.

Tietenkin vauva oli sylissä jos vaan istuin sohvalla ja katsoin telkkaria, tosin telkkaria tuli kateltua lähinnä silloin ku imetin pitempiä jaksoa, eli ei muuta vaihtoehtoa oikein ollut :D Mutta siis en pysty kuvitella jättäväni lasta sitteriin istumaan vaikka itsekin vaan istuisin sohvalla... Eikö tule kylmä olo? Etkö kaipaa lastasi? Eikö syli tunnu yhtään tyhjältä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Tää on varmaan ärsyttävää kuulla vanhalta äidiltä elämäntotuuksia, mutta asia on oikeesti niin, että kantakaa hyvät ihmiset niitä lapsosianne, elämä ei karkaa yhtään mihinkään muutamassa vuodessa ja jälkeenpäin ajatellen se aika kun vauva on pieni on yks kärpäsenkakkan kokoinen aika! Ei saa enää kantaa lastaan mihinkään, pitää vaan luottaa, että se itse osaa itseensä kantaa elämässä eteenpäin. Voi niitä aikoja kun se tuossa rinnoilla tuhisi ja nukkui..
Minun äitini taas sanoi että vauvan on hyvä olla hetken yksin :D
5 lasta kasvattanu ja kaikki ollaan täyspäisiä, ja mummo myös että on hyvä että oppii olemaan yksin, mummo kasvattanu 15 lasta ihan täyspäiseksi :D
Mutta niin monia kuin on äitejä niin on myös tapoja.Se että on hetken yksin ei tarkoita koko päivää.
 
zxc
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Alkuperäinen kirjoittaja no höh:
Kyllähän sitä kotityötkin pitää joskus tehdä! Eli kyllä sen vauvan on pakko joskus pari minuuttia yksin olla, tietysti niin, ettei ole mahdollisuutta sattua mitään pahaa. :)
Kummasti multa onnistui kotityöt jättämättä vauvaa yksin... Eikös ne sitä varten ole tehtykin, kantoliinat jne?
Niin istutko siis vessassakin vauva kantoliinassa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:ashamed:

Tunnen itseni tosi paskaksi mutsiksi, kun en läheskään koko vauvan (nyt 3 kk ) hereilläoloajan kanna sitä tai juttele sille :ashamed:

Tuleekohan siitä masentunut...:ashamed:

Vauva on sitterissä ja katselee kun tehdään ruokaa, auttelen vahnempaa läksyissä...Välillä vauva on telkkarin vieressäkin sitterissä :ashamed:

Miten te muut siis, kun katsotte televisiota, onko vauva koko ajan silloinkin sylissä? Vai ettekö katso televisiota vauvan ollessa hereillä? :ashamed:

Ei kai sitä nyt koko ajan pidä sylissä kantaa tai sille höpöttää...:ashamed:
Katsotaan kyllä iltaisin telkkaria, pienempänä tyttö köllötteli silloin lattialla vieressä. En todellakaan ole kannellut liinassa, tai pitänyt jatkuvasti sylissä.:D Tottakai on sylitelty ja hellitty ja leikitty, mutta hyvin on myös itsekseen viihtynyt silloin kun olen tehnyt kotitöitä tai syönyt tms. Ja hienosti nyt isompanakin osaa leikkiä myös itsekseen jos minulla on muuta puuhaa. Ja varsin iloinen ja nauravainen tyttö on, mutta varmaan tuosta kamalan masentunut isompana tulee.:D Voi meitä paskoja äitejä.:D
 
outolintu
Alkuperäinen kirjoittaja Häh:
Minen aina ymmärrä näitä "vaistoäitejä" muita lapsentahtisia mammoja. Lapsen ehdoilla mennään niin kauan kuin ne lapsen ehdot on ne mitkä äidin mukaan on lapsen tahtiset (syötetään niin paljon kun haluaa, sylissä niin paljon kun haluaa jne.), mutta annas olla jos lapsi vaikuttaa tyytyväiseltä itsekseen tai ei halua rintaa tms. Siihen loppuu lapsentahtisuus ja vaistovanhemmuus, "ei se mitään merkkaa jos lapsi vaikuttaa tyytyväiseltä", kantoliinaan vaikka väkisin, sylittelyä ja läheisyyttä makso mitä makso, tissiä kolmevuotiaaksi sano lapsi mitä hyvänsä, sisulla se onnistuu!
Kun se on vähän ku sanois että lapsentahtisuus on sitä, että 6v saa juoda alkoholia jos tykkää. Tai että 3v saisi vaikkapa ajaa autoa. Sen pitäisi olla itsestäänselvää, että parikuinen vauva on äitinsä sylissä kokoajan paitsi jos on joku hyvä syy, esim pitää käydä suihkussa.
 
Jaa
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Mun mielestä vauvan kuuluu olla sylissä (tai vaikka kantoliinassa) kunnes oppii konttaamaan. Ei vauvan kuulu olla yksin vaikka kuinka vaikuttaisi "tyytyväiseltä" ilman pätevää syytä.
juurikin näin :)
Jaa, musta taas ihan sekopäistä kantaa lasta mukana joka paikkaan. Siis kyllä mä teen kotihommia ilman vauvaa, käyn vessassa ilman vauvaa, käyn suihkussa ilman vauvaa, juon kuuman kahvin ilman vauvaa sylissä, leikin esikoisen kanssa kaksin ilman vauvaa, ollaan mieheni kanssa sylikkäin sohvalla ilman vauvaa... tuntuisi ihan hullulta pitää sitä joka tilanteessa sylissä. Kyllä se vauva ilmoittaa jos on tyytymätön.
Eli vauva makaa apaattisena jossakin nurkassa kunnes osaa ilmoittaa, että kaipaa seuraa? Todella surullista :( Parikuinen vauva ei kaipaa mitään lattialeikkejä, kaipaa äitinsä syliä!! Liikettä, läheisyyttä ja IHMISTÄ.
Kukakohan nyt vetää taas ihan ääripäästä toiseen? Kyllä vauva sylissäkin on mutta ei 24/7. Eli kyllä mä noita edellä mainittuja asioita teen ilman vauvaa ja sen hetken se on sitterissä tai lattialla ihmettelemässä. Nukkuu toi vauva välillä ihan yksin siellä omassa "häkissäänkin", kamalaa eikö? Ihan iloinen ja reipas tuo vauva on, hymyilee, naureskelee, potkii, huitoo, jokeltaa... kaukana apaattisesta :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:ashamed:

Tunnen itseni tosi paskaksi mutsiksi, kun en läheskään koko vauvan (nyt 3 kk ) hereilläoloajan kanna sitä tai juttele sille :ashamed:

Tuleekohan siitä masentunut...:ashamed:

Vauva on sitterissä ja katselee kun tehdään ruokaa, auttelen vahnempaa läksyissä...Välillä vauva on telkkarin vieressäkin sitterissä :ashamed:

Miten te muut siis, kun katsotte televisiota, onko vauva koko ajan silloinkin sylissä? Vai ettekö katso televisiota vauvan ollessa hereillä? :ashamed:

Ei kai sitä nyt koko ajan pidä sylissä kantaa tai sille höpöttää...:ashamed:
Mun näkemys:

Ei, vauvalle ei tule kokoajan höpöttää... Vauva ei halua huomiota vaan läheisyyttä. Haluaa tuntea ihmisen lähellä, liikkua (ja kun ei itse voi, se on äidin tehtävä) ja oppia tähän elämään toisen kautta.

Tietenkin vauva oli sylissä jos vaan istuin sohvalla ja katsoin telkkaria, tosin telkkaria tuli kateltua lähinnä silloin ku imetin pitempiä jaksoa, eli ei muuta vaihtoehtoa oikein ollut :D Mutta siis en pysty kuvitella jättäväni lasta sitteriin istumaan vaikka itsekin vaan istuisin sohvalla... Eikö tule kylmä olo? Etkö kaipaa lastasi? Eikö syli tunnu yhtään tyhjältä?
Onpa dramaattista :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Venla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja mitenkähän sen vauvan motorisen kehityksen käy, kun sitä roikottaa koko ajan mukana tai istutaa vieressään sitterissä??? liinailijat tietysti vetoaa taas kaikenmaailman afrikkalaisäiteihin ja muihin kannettuihin vauvoihin, mutta olen nähnyt työssäni kyllä suuren eron sitterissä istuneissa vauvoissa verrattuna lattialla pyörineisiin =), kantoliinoista puhumattakaan.
Sorry, mutta ihan länsimainen tutkimuskin osoittaa, että kantoliinailu tukee lapsen motorista kehitystä. Tässäpä yksi esimerkki, vaikkakin vain ammattikorkeakoulutasolta. "Kantoliinalla kantaminen edistää vauvan motorista kehitystä ja aistien kehittymistä, sillä kannettuna vauva saa monipuolisesti erilaisia liikeaistimuksia ja oppii myötäilemään kantajan liikkeitä. Kantaessa lapsen kaikki aistit saavat ärsykettä, mutta erityisesti lapsi saa tuntoaistin ja asentomuutosten hahmottamisen kautta informaatiota itsestään sekä ympäristöstään. Monipuoliset ärsykkeet ja
aistimukset auttavat lasta hahmottamaan omaa kehoaan ja suhteuttamaan itseäänmuihin ihmisiin ja ympäristöönsä. Liinassa vauva ei kulje passiivisena
kyydittävänä, toisin kuin rintarepussa tai vaunuissa, vaan hän on mukana
liikkeissä lihaksillaan." https://publications.theseus.fi/handle/10024/7299
joo, siis olet ihan oikeassa tuossa, nuo tutkimukset on tehty tietynikäisillä lapsilla, ja silloin liinailu tukee motorista kehittymistä, kun vauva vielä itse ei liiku. mutta kun vauva on esim 6-8kk näkee selvästi sen, onko lapsi viihtynyt lattialla vai ollut sylissä/liinassa/sitterissä. tuossa iässä lapsi tarvitsee ja hankkii jo omalla liikkumisellaan erilaisia ärsykkeitä. tutkimus osoittaa myös että ryömimisikäisen lapsen hienomotoriikka on parempaa, jos hän on ollut lattialla, koska kämmenen ja sormien tuntoaistimukset ovat kehittyneet paremmin (vaikuttaa esim syömiseen sormin, lusikan pitämiseen jne).
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:ashamed:

Tunnen itseni tosi paskaksi mutsiksi, kun en läheskään koko vauvan (nyt 3 kk ) hereilläoloajan kanna sitä tai juttele sille :ashamed:

Tuleekohan siitä masentunut...:ashamed:

Vauva on sitterissä ja katselee kun tehdään ruokaa, auttelen vahnempaa läksyissä...Välillä vauva on telkkarin vieressäkin sitterissä :ashamed:

Miten te muut siis, kun katsotte televisiota, onko vauva koko ajan silloinkin sylissä? Vai ettekö katso televisiota vauvan ollessa hereillä? :ashamed:

Ei kai sitä nyt koko ajan pidä sylissä kantaa tai sille höpöttää...:ashamed:
Mun näkemys:

Ei, vauvalle ei tule kokoajan höpöttää... Vauva ei halua huomiota vaan läheisyyttä. Haluaa tuntea ihmisen lähellä, liikkua (ja kun ei itse voi, se on äidin tehtävä) ja oppia tähän elämään toisen kautta.

Tietenkin vauva oli sylissä jos vaan istuin sohvalla ja katsoin telkkaria, tosin telkkaria tuli kateltua lähinnä silloin ku imetin pitempiä jaksoa, eli ei muuta vaihtoehtoa oikein ollut :D Mutta siis en pysty kuvitella jättäväni lasta sitteriin istumaan vaikka itsekin vaan istuisin sohvalla... Eikö tule kylmä olo? Etkö kaipaa lastasi? Eikö syli tunnu yhtään tyhjältä?
Onpa dramaattista :D
Sama nauratti minuakin.:D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Mun mielestä vauvan kuuluu olla sylissä (tai vaikka kantoliinassa) kunnes oppii konttaamaan. Ei vauvan kuulu olla yksin vaikka kuinka vaikuttaisi "tyytyväiseltä" ilman pätevää syytä.
juurikin näin :)
Jaa, musta taas ihan sekopäistä kantaa lasta mukana joka paikkaan. Siis kyllä mä teen kotihommia ilman vauvaa, käyn vessassa ilman vauvaa, käyn suihkussa ilman vauvaa, juon kuuman kahvin ilman vauvaa sylissä, leikin esikoisen kanssa kaksin ilman vauvaa, ollaan mieheni kanssa sylikkäin sohvalla ilman vauvaa... tuntuisi ihan hullulta pitää sitä joka tilanteessa sylissä. Kyllä se vauva ilmoittaa jos on tyytymätön.
Eli vauva makaa apaattisena jossakin nurkassa kunnes osaa ilmoittaa, että kaipaa seuraa? Todella surullista :( Parikuinen vauva ei kaipaa mitään lattialeikkejä, kaipaa äitinsä syliä!! Liikettä, läheisyyttä ja IHMISTÄ.
:ashamed:

Kiitos. Mä tunnen itseni kyllä tosi daijuksi nyt...KANNATTEKO TE IHAN OIKEASTI VAUVAA KOKO AJAN MUKANA??? :eek:

Suihkussa? Kun syötte? Kun käytte kakalla? :ashamed:

Mä en...Tuosta mukulasta tulee kai sitten masentunut ja apaattinen...Se saattaa kelliä pitkiäkin aikoja lattialla ilman vaippaa...Kun tykkää olla niin...:ashamed:
 
outolintu
Alkuperäinen kirjoittaja zxc:
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Alkuperäinen kirjoittaja no höh:
Kyllähän sitä kotityötkin pitää joskus tehdä! Eli kyllä sen vauvan on pakko joskus pari minuuttia yksin olla, tietysti niin, ettei ole mahdollisuutta sattua mitään pahaa. :)
Kummasti multa onnistui kotityöt jättämättä vauvaa yksin... Eikös ne sitä varten ole tehtykin, kantoliinat jne?
Niin istutko siis vessassakin vauva kantoliinassa?
No jos vauva oli valmiiksi liinassa niin en kai mä ruvennu sitä sieltä lattialle heivaamaan jos kävin vessassa? Miksi ihmeessä olisin ottanu pois? Hirveä härdelli sen takia, että käyn 30 sekunnin ajan toisessa huoneessa. En oo ymmärtäny miks pitäis ottaa pois vessamatkojen ajaksi :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Miksei se lapsi voi vaa kulkea mukana, ilman sen kummempaa hössötystä?
Mä olen se sama paskamutsi joka kirjoitti tuossa aiemmin...Olen jopa niin paska, että minusta on kivempi levittää pyykkejä kuivamaan kylppäriin ilman vauvaa hölskymässä edessäni / selässäni kantoliinassa :ashamed:

Miksi ihmeessä sitä pitää koko ajan kantaa? Eikö riitä, että se on välillä sitterissä, lattialla huovan päällä tmv...:ashamed:

Paljastanpa nyt vielä senkin, että meillä on jopa koirat ja vauva yhtaikaa lattialla ja koirat saa maata vauvan vieressä...:ashamed:
Hei, täällä toinen paskamutsi...meillä vauva makaa lattialla kahden kissan kanssa =)
 
Häh
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Alkuperäinen kirjoittaja Häh:
Minen aina ymmärrä näitä "vaistoäitejä" muita lapsentahtisia mammoja. Lapsen ehdoilla mennään niin kauan kuin ne lapsen ehdot on ne mitkä äidin mukaan on lapsen tahtiset (syötetään niin paljon kun haluaa, sylissä niin paljon kun haluaa jne.), mutta annas olla jos lapsi vaikuttaa tyytyväiseltä itsekseen tai ei halua rintaa tms. Siihen loppuu lapsentahtisuus ja vaistovanhemmuus, "ei se mitään merkkaa jos lapsi vaikuttaa tyytyväiseltä", kantoliinaan vaikka väkisin, sylittelyä ja läheisyyttä makso mitä makso, tissiä kolmevuotiaaksi sano lapsi mitä hyvänsä, sisulla se onnistuu!
Kun se on vähän ku sanois että lapsentahtisuus on sitä, että 6v saa juoda alkoholia jos tykkää. Tai että 3v saisi vaikkapa ajaa autoa. Sen pitäisi olla itsestäänselvää, että parikuinen vauva on äitinsä sylissä kokoajan paitsi jos on joku hyvä syy, esim pitää käydä suihkussa.
Ihan vakavissas vertaat 6-vuotiaan viinanjuontia tai 3-vuotiaan autolla ajoa siihen että lapsen antaa olla vaikka viltillä jos vaikuttaa siinä tyytyväisenä tutkivan lelua? Se lelun tutkiminen on verrattavissa viinan antamiseen lapselle?

Jotain kosketuspintaa reaalimaailmaan nyt hei. Minusta se että ap juo kuuman kahvinsa rauhassa tai käy vessassa on ihan yhtä hyvä syy kun suihkussa käynti.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Mun mielestä vauvan kuuluu olla sylissä (tai vaikka kantoliinassa) kunnes oppii konttaamaan. Ei vauvan kuulu olla yksin vaikka kuinka vaikuttaisi "tyytyväiseltä" ilman pätevää syytä.
juurikin näin :)
Jaa, musta taas ihan sekopäistä kantaa lasta mukana joka paikkaan . Siis kyllä mä teen kotihommia ilman vauvaa, käyn vessassa ilman vauvaa, käyn suihkussa ilman vauvaa, juon kuuman kahvin ilman vauvaa sylissä, leikin esikoisen kanssa kaksin ilman vauvaa, ollaan mieheni kanssa sylikkäin sohvalla ilman vauvaa... tuntuisi ihan hullulta pitää sitä joka tilanteessa sylissä. Kyllä se vauva ilmoittaa jos on tyytymätön.
Eli vauva makaa apaattisena jossakin nurkassa kunnes osaa ilmoittaa, että kaipaa seuraa? Todella surullista :( Parikuinen vauva ei kaipaa mitään lattialeikkejä, kaipaa äitinsä syliä!! Liikettä, läheisyyttä ja IHMISTÄ.
:ashamed:

Kiitos. Mä tunnen itseni kyllä tosi daijuksi nyt...KANNATTEKO TE IHAN OIKEASTI VAUVAA KOKO AJAN MUKANA??? :eek:

Suihkussa? Kun syötte? Kun käytte kakalla? :ashamed:

Mä en...Tuosta mukulasta tulee kai sitten masentunut ja apaattinen...Se saattaa kelliä pitkiäkin aikoja lattialla ilman vaippaa...Kun tykkää olla niin...:ashamed:
Kyllä olen suihkussa ja paskalla käynyt ihan ilman vauvaa.:D Samoin syönyt. Samoin meidän pieni tykkää köllötellä lattialla ja saa siinä ollakin kun minä teen kotihommia yms.:)
 
outolintu
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:ashamed:

Tunnen itseni tosi paskaksi mutsiksi, kun en läheskään koko vauvan (nyt 3 kk ) hereilläoloajan kanna sitä tai juttele sille :ashamed:

Tuleekohan siitä masentunut...:ashamed:

Vauva on sitterissä ja katselee kun tehdään ruokaa, auttelen vahnempaa läksyissä...Välillä vauva on telkkarin vieressäkin sitterissä :ashamed:

Miten te muut siis, kun katsotte televisiota, onko vauva koko ajan silloinkin sylissä? Vai ettekö katso televisiota vauvan ollessa hereillä? :ashamed:

Ei kai sitä nyt koko ajan pidä sylissä kantaa tai sille höpöttää...:ashamed:
Mun näkemys:

Ei, vauvalle ei tule kokoajan höpöttää... Vauva ei halua huomiota vaan läheisyyttä. Haluaa tuntea ihmisen lähellä, liikkua (ja kun ei itse voi, se on äidin tehtävä) ja oppia tähän elämään toisen kautta.

Tietenkin vauva oli sylissä jos vaan istuin sohvalla ja katsoin telkkaria, tosin telkkaria tuli kateltua lähinnä silloin ku imetin pitempiä jaksoa, eli ei muuta vaihtoehtoa oikein ollut :D Mutta siis en pysty kuvitella jättäväni lasta sitteriin istumaan vaikka itsekin vaan istuisin sohvalla... Eikö tule kylmä olo? Etkö kaipaa lastasi? Eikö syli tunnu yhtään tyhjältä?
Onpa dramaattista :D
No mä tunsin ihan kunnolla, että nyt jokin puuttuu jos lapsi ei ollut lähellä tuonikäisenä. Kuvittelisin, että se on sellanen ÄIDINVAISTO... Ja olisi ollu todella kylmä olo jos olisin tuntikausia makuuttanu lasta sitterissä, välillä moikannu ohimennen. Mä tunsin itsessäni sen lapsen tarpeen olla lähellä. Sitten ku alkoi liikkumaan enemmän itsenäisesti niin tuo tunne väheni.
 

Yhteistyössä