Pidätkö AMK-tutkinnon suorittanutta korkeasti koulutettuna henkilönä?

  • Viestiketjun aloittaja "mimi"
  • Ensimmäinen viesti
Ei ihan helppo vastata
Riippuu alasta! Mulle korkeakoulutettu tarkoittaa "alansa ylintä opetusta saanut" ja joillakin aloilla AMK antaa korkeinta opetusta, tai siihen ihan täysin rinnastettavaa. Joillakin ei. Yliopisto-opetus on sitä lähtökohtaisesti.
 
"vieras"
Onhan se nimeltään ammattikorkeakoulu, mutta korkeasti koulutettu henkilö ei ole. Korkeasti koulutetut tulevat yliopistoista ja teknillisistä korkeakouluista/yliopistoista.
 
..
En, mielestäni AMK on tänä päivänä sellainen peruskaura, useimmilla tuntuu olevan se koulutus. 20-v sitten se peruskaura oli yo-pohjainen ammattitutkinto.

Ajat muuttuu, tänä päivänä tykätään kouluttaa "korkeasti" isompi osa kansalaisista, mutta eipä se yliopistokoulutuksen statusta ole laskenut. Se on edelleen se "oikea" korkea koulutus.
 
"vieras"
En pidä. En pidä kandin tutkinnon suorittanuttakaan korkeasti koulutettuna (nyt tarkoitan kandilla tän hetkistä tilannetta, joillain aloilla kandi on ennen ollut ylempi tutkinto).
 
"vieras"
En pidä. Itselläni on tutkinto sekä amk:sta että yliopistosta. Mielestäni mulla on vain yksi korkeakoulututkinto. Kuten edellä jo tulikin sanottua, niin amk on peruskauraa.
 
"vieras"
Korkeasti koulutettu kuulostaisi siltä, että pitäisi olla joten erityisen korkeasti koulutettu, siis ihan mainitsemisen arvoisesti, selkeästi keskiarvosta poikkeavasti. Ja siihen AMK ei minusta yllä, niin korkeakoulu kuin onkin. Ei se matalastikaan ole, mutta aika mediumisti :D

Itsellä AMK-tutkinto.
 
"vieras"
No en pidä minäkään. Jotenkin en vaan pääse siitä mielikuvasta että sieltä amk:sta valmistuu samoihin ammatteihin joita ennen valmistui opistoista eli sairaanhoitajat, fysioterapeutit, insinöörit, agrologit jne... Eli en osaa jotenkin pitää tuota amk tutkintoa opistoasteen tutkintoa kummoisempana. Jotenkin hassua kun nimikyltissä lukee Maija Meikäläinen, sairaanhoitaja AMK
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;27411605:
Ei olekaan, jos kysytään onko korkeakoulutettu. Kuitenkin jos kysytään, että onko silloin korkeasti koulutettu, mennään jo mielipidepuolelle.
No joo. Nyt kun mietin, jos kysytään onko sinulla korkeakoulututkinto, niin kyllähän se useimmissa yhteyksissä tarkoittaa maisteria tai ylempää.
 
[QUOTE="vieras";27411670]No en pidä minäkään. Jotenkin en vaan pääse siitä mielikuvasta että sieltä amk:sta valmistuu samoihin ammatteihin joita ennen valmistui opistoista eli sairaanhoitajat, fysioterapeutit, insinöörit, agrologit jne... Eli en osaa jotenkin pitää tuota amk tutkintoa opistoasteen tutkintoa kummoisempana. Jotenkin hassua kun nimikyltissä lukee Maija Meikäläinen, sairaanhoitaja AMK[/QUOTE]

Koulutusten pituudet ja vaatimukset ovat muuttuneet noista ajoista, päivitäpä tietojasi.
 
"jaa"
Sehän on vaan hyvä, jos moni pitää amk:ia peruskaurana. Nimettäin kovin moni ei pysty edes sitä läpi käymään. Itselläni on yliopisto tutkinto ja amk-tutkinto. Amk oli hankalampi ja vaati paljon enemmän.

Minusta on lähinnä huvittavaa, kun moni monesti vähättelee eri tutkintoja. Sitten heillä itsellään on lähinnä jokin ammattikoulututkinto. Että on kuulemma niin helppoa opiskella jokin korkeakoulututkinto, mutta eivät itse ole sitä viitsineet opiskella koska se on niin helppoa. Jos se olisi niin helppoa, niin seo lisi kaikilla. Monesti nämä piirit vaan tahtovat mennä niin, että kun omassa lähipiirissä kaikki ovat korkeakoulutettuja (amk tai yliopisto), niin hankala käsittää mikä käsitys toisenlaisen koulun käyneillä on näistä tutkinnoista. Esimerkiksi mulla yksi tuttava hämmästyi, kun jouduin aikanaan lukemaan useita kirjoja yhtä tenttiä varten. Tuntui lähinnä huvittavalta, että mikä käsitys hänellä oikein oli korkea-asteen opiskeluista. Ja tämä ihan yleistä purnausta.
 
"www"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27411613:
Ajattelen samoin. Ja itselläni siis on amk-tutkinto.
Peesi tälle. En koe olevani korkeasti koulutettu vaikka AMK tutkinnon (tai itse asiassa kaksi) omaankin. Mun mielestä korkeasti koulutetut = akateemiset. Itse asiassa arvostan vanhan opistotutkintoni paljon korkeammalle kuin nykyisen AMK -tutkinnon (tutkinnot). Kaikki tutkintoni ovat samalta alalta, joten mielestäni ovat vertailukelpoisia. Musta AMK on sellainen wannabe korkeakoulututkinto, kun täytyy yrittää tehdä itsestään tärkeämpi kuin oikeasti onkaan ;) AMK koulutuksen omaavat ovat ihan tavallisia duunareita!
 
Onhan ne muuttuneet joo, mutta ei se sitä tarkoita, että ovat korkeasti koulutettuja.
Ei ehkä tarkoitakaan, mutta todella surkeaa jos esim. sairaanhoitajaa pidetään lähes samana kuin lähihoitajaa. Omasta kokemuksesta voin sanoa että AMK-koulutus on pääosin erittäin tasokasta, ammattikoulut ovat nykyään lähinnä ongelmanuorten ja aikuisten sijoituspaikkoja.
 

Yhteistyössä