Pesukone vaahtoaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot, mistä niitä saa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot, mistä niitä saa?

Vieras
Olisko kenelläkään neuvoa kuinka saada loppumaan pesukoneen vaahtoaminen???

Taustana: vanha kone alkoi tehdä tätä.. huuhteluvaiheessa kaamea vaahto joka ei ohjelman päätyttyä poistunut. Kaikki etikka/sitruunahappo, keittopesut, pesuaineen vaihdokset, määrän vähentämiset, eri ohjelmat.. ihan kaikki mahdollinen testattu tsiljoona kertaa. Korjaaja käski heittää koneella vesilintua ja ostaa uus. No sitten päädyimme ostaan perkeleen kalliin koneen, ettei vaan hajoa!!!

Pari ekaa koneellista ihan ok, ei vaahtoja ja huokaistiin helpotuksesta! Vaan sitten se taas alkoi... mitä h**vettiä?????? Ja ensimmäisenä joku sanoo että laitat liikaa pesuainetta. En laita! Laitan 1/5 ohjeen määrästä. Huuhteluainetta teelusikallinen tai ei sitäkään. Kone vaahtosi taas vaikka pesu eikä huuhteluainetta ollu mukana! Tää siis se perkeleen kallis 2pv kotona ollut kone.. Ja meillä siis äytössä nestemäinen pesuaine, eli ei ole kyse zeoliitistakaan!

Poruhan tässä tulee kun omien pyykkien lisäks vauvapyykkiä ja 2vuotiaan pyykkiä tars pestä ja lopputulos on tää.. omat käsivarret ihottumalla.. mistähän johtuis?

Vaihda pesuainetta? Tai älä laita ollenkaan. Mä olen saanut koneen vaahtoamaan ja ihottumaa, juuri laittamalla ihan liikaa pesuainetta. Eikä huuhteluainetta tarvitse välttämättä ollenkaan. Välillä myös pesen pyykkiä 60 asteessa tai yli ilman pesuainetta ja ihan puhtaiksi nekin on tullut.

ihan oikeasti, en laita liikaa pesuainetta. Käytän n. 1/3 -1/5 siitä mitä ohje sanoo! ketuttaa kun tää ongelma on ilmennyt n.kk aikana, luultiin todellakin että pesukone sanoi sopimuksen irti... äsken pyykit taas vaahtosivat (puuvilla 60), laitoin ne uudelleen pesuun (pikaohjelma 40) ilman pesuaineita.. edelleen vaahtoa. Sitten vielä huuhtelulle.. nyt vaahtoa oli enää siellä luukun kumiosien välissä, ei pitkin konetta. Se ei kait haittaa.. mutta eipä sielläkään käsittääkseni kuulu olla vaahtoa.. Joka vaahdotusen jälkeen vaahdot on pyyhitty rätillä pois. Pulveri on ainut mikä on kokeilematta.. mutta niissähän se zeoliitti on eikä sitä olis ihan hyvä juttu tonne pihan perälle ajaa...
Esipesua en käytä ikinä. Ja tosiaan niitä 95 asteen keitto-ohjelmia ilman pesuainetta yritettiin tuhannen kertaa ton vanhan kanssa :/

Ootko varma ettei tuo vaahto tule huuhteluaineesta? Mä ostin viimeksi jotain Comfortin aloevera huuhteluainetta ja sen jälkeen on aina ollut luukku vaahdossa pesun jälkeen. En osta sitä enää ikinä.

Ei kai zeoliitti ole niinkään ongelma pihan perällä vaan juurikin koneessa? Fosfaatit ovat niitä, joita ei pitäisi suoltaa luontoon.

Ei se pesukoneesi vaahtoa, vaan joko pesu- tai huuhteluaineesi. Pese kone tarpeeksi monta kertaa tyhjänä - tai ainakin ilman aineita - niin vaahtoaminen lakkaa jossakin vaiheessa.

ei ole kone liian täynnä, on testailtu ihan vajailla ja täysillä koneellisilla. Täytyy kyllä sanoa että mikään ei ole niin hirveetä kun pyykkikoneen hajoaminen, prkl! Tai siis tässä tapausessa joku muu joka aiheuttaa sen että pyykkikone ei toimi niinkuin pitää..
Lokkii: nyt heräsi toivon kipinä! Seuraava koneellinen likapyykkiä saa mennä ilman aineita, jos nekin vaahtoaa niin kyse on kai pakko olla vanhan masiinan tuhoista. Kait..

Hei, elävöittäisin mielelläni tämän keskustelun. Pesin juuri koneellisen pyykkiä ja kone oli täynnä vaahtoa. Käytän vain vähän pesuainetta ja hieman Vanish pesuainetta. Samalla tavalla olen pessyt aikasemmin ja pesutulos on ollut vaahdoton. Kone on noin 9 kk vanha. Tietääkö kukaan mikä tämän aiheuttaa? Olen oikeasti avun tarpeessa. Ystäväni ehdottivat vaahtobileiden järjestämistä mutta se ei liene kovin terveellistä iholle?

Mä sanoisin että nukkasihdin/poistopumpun/-putken tarkistus. Mulla on irronnut poistopumpusta siipiratas useita kertoja, ja silloin jää vettä koneeseen ja tuppaa tulemaan vaahtoa. Ja olipa kerran myös tukos poistoputken liitoksessa.
Jos ei vaan ole lipsahtanut pyykin sekaan joku tiskiainetta täynnä ollut rätti? Tai voisko joskus vaahtoa muodostua kun tietyntyyppiset pyykit eivät mene tasapainoon?

Olen pesukonekorjaaja ja vaahdotus johtuu liian suuresta pesuainemäärästä. Myös tietyt pesuaineet vaahtoaa enemmän kuin toiset.
Mutta tässä tärkein: Jos pesukone vaahdottaa pesuaineen, tulee pesukone pestä tyhjilleen vähintään 3 kertaa 90 asteessa ja jos haluaa päästä hyvään lopputulokseen niin kallistakaa kone 45 asteen kulmaan seinää vasten jolloin rummun saa täyteen vettä.

Onhan tää aika hölmöä vastata vanhaan ketjuun, mutta mikäs siinä jos joku samasta ongelmasta kärsivä lueskelee näitä keskusteluja tästä aiheesta.

Mutta asian... Itse kärsin täysin samasta ongelmasta pesukoneeni kanssa ja kaiken maailman eri pesuaineita tuli kokeiltua. Myös huoltomies kävi konettani katsomassa eikä siinä ollut mitään häikkää.
Tuli sitten kokeiltua tokmannilla myytävää Plus+ nestemäistä pyykinpesuainetta ja tämä pesee ja huuhtoutuu hyvin ilman vaahtoamisia:

https://www.toknet.fi/tekstiilien-p...pyykille-1-5-l/6438114228920/dp?openGroup=890
https://www.toknet.fi/tekstiilien-p...esuneste-1-5-l/6438114228913/dp?openGroup=890
https://www.toknet.fi/tekstiilien-p...esuneste-1-5-l/6438114228906/dp?openGroup=890

Eikä tuossa pesuaineessa ole mitään järkyttävän pahaa voimakasta "tuoksua" kuten esim. jossain omoissa tai arieleissa, ja ei myöskään ole hinnalla pilattu kun tuommoinen 1,5 litran pullo maksaa vajaan 3 € :)

Nykykoneille suositellaan puolitettavaksi nuo suositukset ja varmasti on tuttua kauraa myös rummun täyttömäärän mukaan vähentää pesuaineen määrää. Oli jos puoli koneellista pyykkiä niin sitten suositus/2 ja siitä vielä puolet.

Jostakin luin myös ohjeen, että jos normaalilikaista puuvillapyykkiä on alle puoli koneellista niin sitten mennään kevyesti likasen annostelun mukaan.

tekokuituisia ei missään nimessä luukun yläreunaan saakka. Eivät huuhtoudu kunnolla.

Onko tullut selvyyttä asiaan?

Nykykoneille suositellaan puolitettavaksi nuo suositukset ja varmasti on tuttua kauraa myös rummun täyttömäärän mukaan vähentää pesuaineen määrää. Oli jos puoli koneellista pyykkiä niin sitten suositus/2 ja siitä vielä puolet.

Jostakin luin myös ohjeen, että jos normaalilikaista puuvillapyykkiä on alle puoli koneellista niin sitten mennään kevyesti likasen annostelun mukaan.

tekokuituisia ei missään nimessä luukun yläreunaan saakka. Eivät huuhtoudu kunnolla.

Onko tullut selvyyttä asiaan?

Kyllä sitäkin tuli silloin kokeiltua että murto-osan pesuainevalmistajan ohjeesta vain käytin ainetta, mutta silti vaan vaahtosi ja vaahtosi eikä tuntunut huuhtoutuvan millään pois, kunnes sitten kokeilin juuri tuota tokmannin Plus+ pesunestettä, joka ratkaisi ongelman ainakin itselläni. Ja tuon aineen hintakin on tässä tippunut kahteen euroon. Tuota tulen käyttämään jatkossakin, ellei se vain poistu myynnistä.

Olipa huojentavaa löytää että on muitakin joilla on ilmennyt sama ongelma. Olen pessyt pyykkiä jo 32 vuotta tänään se tapahtui ensimmäistä kertaa, järkytyin kun näin miten pesukoneestani pursusi vaahtoa joka reiästä. Kaikki pyykinpesuun liityvä on tehty oikein ja pesuainetta ei ole käytetty liikaa, vikana on vain se että minulla on 4 kk vanha kone. Kone oli kallis ja myyjän mukaan hyvä. Luulisin että pesukone ottaa vettä liian vähän pyykkimäärään ja veteen nähden. Koneessa oli yksi pussilakana, lakana ja tyynynliina. (6kg kone). Eli kone ei pese vaatetta vaan se hinkkaa pesuaineella värin vaatteesta pois, vioittaa kuituja ja pilaa vaatteen sekä vielä aiheuttaa allergioita. Koneeseen ei ole ohjelmoitu oikeassa suhteessa veden määrää. Näyttää siltä että suurin osa uusista koneista on tällaisia. Minä aion laitattaa letkun lähelle konetta ja päästää sillä vettä koneeseen pesuainelokeron kautta. yksi tuttavani sanoi tehneensä niin jo kauan ja nyt hän kuulemma on tyytyväinen pesutulokseen kun keksi tämän keinon.

Yhteistyössä