Perustelkaa, miksi käyttäisin mankeliani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotihengetär ;)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotihengetär ;)

Vieras
Hei! Minulla on uusi, pitkään käyttämättömänä ollut UPO-mankeli. En saa motivoitua itseäni sen käyttöön. Te, joilla on mankeli käytössä, kertokaa, mihin käytätte ja mitä erityistä hyötyä siitä on :). Tai tietysti myös sen, jos kapine on turha ja voin myydä sen pois ;).

Lakanoita en silittele, mutta eivät tunnu oikein siliävän mankelillakaan (mitähän teen väärin...?).

Meillä on myös mankeli tuolla käyttämättömänä, mutta just luin jostain lehdestä, että se auttaisi pölypunkkeihin ja mitä muuta vielä. Lehti taisi olla uusin Pirkka tai Yhteishyvä.

Meillä ei ole mankelia muualla kuin taloyhtiön pyykkituvassa, joten eipä tule käytettyä. Mutta anoppi ja äitini mankeloivat lähes kaiken minkä vaan voi, pöytäliinat, pyyhkeet, lakanat, t-paidat ja jopa alushousut :D

Sä voit lähettää sen mulle, kauan olen jo mankelia kaipaillut. Se on oikeasti kätevä, kunhan oppii käyttämään. Miten sä sitten lakanat mankeloit jos ne ei oikene?

Kostuta ennen kuin mankeloit, silloin siliävät.

Meillä on astmaatikko lapsi ja sairaalassa on oikein käsketty mankeloimaan. Vähentää keuhko-ongelmia ja huonepölyä.

Lakanat mankeloin, yksi elämän pienistä asioista,,, Käydä saunassa, ajella säärikarvat ja mennä puhtoisens js siloisena puhtoisten siloisten lakanoiden väliin nukkumaan. Jos vielä ulkona kuivatetut niin iiihanaaa!

Kannattaa mankeloida ihan himpun kosteina, kuivat rypyt ei siliä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on myös mankeli tuolla käyttämättömänä, mutta just luin jostain lehdestä, että se auttaisi pölypunkkeihin ja mitä muuta vielä. Lehti taisi olla uusin Pirkka tai Yhteishyvä.

Pölypunkkien vuoksi ei tarvitse mankelia:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/P%C3%83%C2%B6lypunkit+kuolleet+sukupuuttoon+Suomessa/1135235181614

Laitan lakanat nelinkerroin ja laitan alkua menemään, suihkautan vettä suihkepullosta, vedän suoriksi ja eikun pyörimään. En huomaa olennaista eroa suorana kuivatettuun (?!?). Kertokaapa, mitä teen väärin. Muuten myyn jollekulle porilaiselle ;). (Tämä ei ole myynti-ilmoitus!).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Laitan lakanat nelinkerroin ja laitan alkua menemään, suihkautan vettä suihkepullosta, vedän suoriksi ja eikun pyörimään. En huomaa olennaista eroa suorana kuivatettuun (?!?). Kertokaapa, mitä teen väärin. Muuten myyn jollekulle porilaiselle ;). (Tämä ei ole myynti-ilmoitus!).

Suihkauttele lakanoille vettä, anna olla nipuissa hetken aikaa että kosteus tasaantuu ja mankeloi vasta sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Suihkauttele lakanoille vettä, anna olla nipuissa hetken aikaa että kosteus tasaantuu ja mankeloi vasta sitten.

Ah, kiitos. Tätä voisin kyllä vielä kokeilla ennen myyntipuuhia :).

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Lakanat mahtuu paremmin kappiin, kun ne on mankeloitu.

Tämäkin kyllä osui ja upposi (ovet eivät mene kiinni nykyisellään) ;). Mitenkähän ne laittaisin kaappiin. Rullaamalla ovat nyt ja vievät kyllä paljon tilaa laittoipa pitkittäin tai poikittain. t. nimim. "Suuret on murheet"

Alkuperäinen kirjoittaja kotihengetär yhä ymmällään ;):

Tämäkin kyllä osui ja upposi (ovet eivät mene kiinni nykyisellään) ;). Mitenkähän ne laittaisin kaappiin. Rullaamalla ovat nyt ja vievät kyllä paljon tilaa laittoipa pitkittäin tai poikittain. t. nimim. "Suuret on murheet"

Ne rullat on paljon pienempiä, kun ne on mankeloituja. Mulla ei ole mankelia, mutta tämäntakia joskus silitin lakanoita :D

Alkuperäinen kirjoittaja kotihengetär yhä ymmällään ;):

Ne rullat on paljon pienempiä, kun ne on mankeloituja. Mulla ei ole mankelia, mutta tämäntakia joskus silitin lakanoita :D

Voi vitsi, miehen edellinen vaimo piti lakanat kaapissa niin älysiististi litteissä pinoissa ja vielä silittikin ne lakanat. Tiedän, olen nähnyt ja saanut - valitettavasti hienon logiikan sotkettua. Ihailin sitä järjestelmällisyyttä, mutta uuden emännän aikana elämä on paljon "boheemimpaa".

Pystyykö muotoonommeltuja lakanoita mankeloimaan mitenkään? Olen miettinyt mankelin hankkimista, mutta meillä käytetään lähes pelkästään noita muotoonommeltuja. Miten ne ylipäätään saa viikattua nätisti, onko vinkkejä?

(sori ap, menee vähän ohi aiheen)

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Pystyykö muotoonommeltuja lakanoita mankeloimaan mitenkään? Olen miettinyt mankelin hankkimista, mutta meillä käytetään lähes pelkästään noita muotoonommeltuja. Miten ne ylipäätään saa viikattua nätisti, onko vinkkejä?

(sori ap, menee vähän ohi aiheen)

Ei haittaa tämä(kin) on minullekin ongelma. Itsellä ne(kin) ovat mytyssä :).

Kyllä se niin on, että mankelointi on täysin turhaa ajanhukkaa. Tietenkin, jos joku siitä nauttii niin ihan vapaasti vaan, mutta pölyyn ainakin tehoaa paremmin rumpukuivaus ja on paljon helpompaakin. Itse ostaisin mielummin uuden kaapin tai lahjiottaisin lakanoita, kuin rupeaisin tilan säästämiseksi mankeloimaan.

mä ainakin mankeloin siks että noi lakanat ja pyyhkeet menee paljon pienempään tilaan kuin jos en niitä mankeloisis!!! liinavaatekaappi on ihan täynnä!
toki myös tunnustan että mulla kerääntyy iso korillinen niitä ennenkuin jaksan raahautua kellariin missä mankeli on niitä mankeloimaan... :ashamed:

Mankeli poistaa pölyä. Ja kyllä, meillä on myös kuivausrumpu. Mutta pölyallergikkona huomaan kyllä eron mankeloidun ja ei-mankeloidun välillä parissa yössä vaikka molemmat olis kuivattu rummussa.

Ja se vaan on niiiiin ihanaa mennä sileiden lakanoiden väliin nukkumaan :), ja inhoan ylikaiken silittämistä.

Mä kuivatan lakanoita aina vaan vähän, sit puolkosteina mankeloin ne, ja sitten nätisti pitkittäissuunnassa viikattuina ripustan ne kuivumaan loppuun ja sitten viikkaan hyllylle kuivat ja sileät lakanat.

Alkuperäinen kirjoittaja riikka-78:
Mankeli poistaa pölyä. Ja kyllä, meillä on myös kuivausrumpu. Mutta pölyallergikkona huomaan kyllä eron mankeloidun ja ei-mankeloidun välillä parissa yössä vaikka molemmat olis kuivattu rummussa.

Ja se vaan on niiiiin ihanaa mennä sileiden lakanoiden väliin nukkumaan :), ja inhoan ylikaiken silittämistä.

Mä kuivatan lakanoita aina vaan vähän, sit puolkosteina mankeloin ne, ja sitten nätisti pitkittäissuunnassa viikattuina ripustan ne kuivumaan loppuun ja sitten viikkaan hyllylle kuivat ja sileät lakanat.

Tämä kuulostaa tosi tehokkaalle. Tulee takuulla siistiä ja mukavaa. Ehkä yritän sitten pyrkiä tähän pikkuhiljaa. *hiljaa hyvä tulee, eikös ;) *

Yhteistyössä