Perhepeti on p**seestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaakatkero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mutta tuskin kiinteitä syövä ihan tunnin-puolentunnin välein rintamaitoa tarvii öisin, olisin onnellinen jos meillä herättäisiin edes vaan 3-4kertaa yössä syömään.

Meillä oli ihan samanlaista tossa vaiheessa. Mies tosin nukkui ihan tyytyväisenä, ja sekös mua vitutti. Selkä kipeä, niskat jumissa ja aamulla päänsärky. Ja se unen puute...
Rupesin sitten nostamaan ihan kylmän viileesti pojan meidän sängyn vieressä olevaan pinnasänkyyn tissityksen jälkeen. Samalla opetin (hui!!!) syömään tuttia. Pari yötä oli vaikeeta, mutta sitten hyväksyi tutin. Ja rupesi nukkumaan kunnon unia.
Helpotti huomattavasti :) Tsemppiä sinne!

Niin ja meillä ei ole kukaan kolmesta lapsesta tarvinnut sapuskaa yöllä yli 6 kk iässä, hyvin ovat yönsä nukkuneet... tosin 6 kk iässä söivät jo 5 kiinteää ateriaa päivässä, iltapuuro ja tissiä päälle niin jo uni maistui :)

Viimeksi muokattu:
Ihan kuin kaikilla olisikin sellainen pinnasänky josta saa sivuvaunun kun sitä ollaan niin kärkkäästi ehdottamassa.

Välttämättä tuolla perhepedillä ei ole mitään osaa eikä arpaa tuohon vauvan yösyömiseen. Meillä esikoinen keksi juurikin tuossa puolen vuoden iässä tihentää yösyöntejä ja hän kyllä nukkui nimenomaan omassa sängyssä, eikä taatusti haistanut maitoa öisin. Meillä vaihdettiin siinä vaiheessa perhepetiin, kun sängystä ylösnouseminen monta kertaa yössä kävi ihan liian rankaksi. Minä kun en koskaan oppinut imettämään kyljellään, jouduin joka tapauksessa nousemaan istumaan ja heräämään kunnolla. Kokeilkaa vaihtaa miehen kanssa paikkoja tai ala nukkua selin vauvaan äläkä heti reagoi.

meillä oli myös perhepeti, ja vauva nukahti myöskin tissi suussa. siinä sitten odottelin niin kauan, että on vaipunut syvään uneen ja varovasti irrottauduin. ja yöllä kun vauva heräsi maidolle, niin tökkäsin tissin suuhun ja jatkoin itse unia. myönnän, että selkä oli paskana, ja vitutti mutta kyllä se aikanaan loppuu. nyt vauva on kohta vuoden, ja viimeiset pari kuukautta nukkunut omassa pedissä kunnon yöunet jopa 10h putkeen! oli se alkuun taistelua laittaa omaan sänkyyn, mutta kärsivällisyys palkitaan. mutta ajattele, että pieni tarvitsee turvaa ja sen takia nukahtaakin vain se turvallinen tissi( eli ihminen :) suussa. tsemppiä!

[QUOTE="jep";24867925]
Pakko sanoa, että vaikka nukunkin vauvan kanssa, inhoan ihan sanana sanaa "perhepeti". Nukkuuko siellä sitten tosiaan koko perhe, isommat lapset ja kissat ja koiratkin?[/QUOTE]

Meillä pääsääntöisesti nukkuu, silloin kun olemme kaikki kolme kotona siis.

Yhden lapsen perheissä varmaan nukkuukin koko perhe, ja miksei parikin lasta voisi nukkua, jolloin perhepeti-termi on toki ihan oikeellinen. Myönnän, että olen pikkumainen nillittäjä, mutta minusta olisi tylyä puhua meillä perhepedistä, kun ei esikoinen siellä nuku. Ihan yhtä lailla hänkin on perhettä. Eikä muuten mieskään nuku tällä hetkellä, mutta siltä osin tuo termi ei herätä niin suuria tunteita :D.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;24868065:
mutta 1,5v nappaa tissistä enään 2x/yö ja

Siis puolitoistavuotias syö tissiä yöllä ENÄÄ 2 kertaa yössä?! Mun mielestä toi on paljon, ton ikäinen ei todellakaan tarvitse mitään yötissejä enää (eikä sen puoleen päivätissejäkään).

Niin ja meillä ei ole kukaan kolmesta lapsesta tarvinnut sapuskaa yöllä yli 6 kk iässä, hyvin ovat yönsä nukkuneet... tosin 6 kk iässä söivät jo 5 kiinteää ateriaa päivässä, iltapuuro ja tissiä päälle niin jo uni maistui :)

Juuri tämän vuoksi ei kannata odotella kiinteiden maistelun aloituksen kanssa sinne 6 kk ikään. Jos meinaan yöunet ovat perheelle tarpeen. Meilläkin aloitettiin jo 3-4 kk iässä, niin puolivuotiaana oli jo 5 aterian päivärytmi eikä muita ruokailuita päivin eikä öin.

Miksi meninkään uskomaan, että vauva nukkuu parhaiten vanhemman vieressä? Perhepedistä on tullut täyttä h*lvettiä, kun vauva täytti 4kk (kohta vauva 6kk). Hän haluaa asua koko yön tissillä. Mulla on selkä paskana ja kohta miehelläkin, sängyssä olevan ahtauden takia ja sen takia etten pysty nukkumaan kuin kyljellään (jatkuvan imetyksen takia)! Herätyksiä yössä on 10-20, ollut jo yli kuukauden-kahden ajan! Ja olen 99%:sen varma, että kaikki johtuu vauvan tavasta nukkua tissi suussa.

Esikoinen oli tässä samassa iässä pulloruokinnalla, nukkui omassa sängyssään täysiä öitä ja nukahti sinne itsekseen, kun liitti sen nukkumiseen ja nukahtamiseen. Eikä kertaakaan vauva jäänyt itkemään, kun hänet sinne laski, nätisti jäi jokeltemaan ja nukahti 15minuutissa.

Mä tein niin viimesen virheen asian(=perhepedin) kanssa, enkä suosittele kenelläkään vauvan kanssa samassa sängyssä nukkumista, vauvan ollessa yli 3kk ikäinen.

Nyt tämä ihana "perhepeti" paska lässytys valvottaa mua öisin ja päivät on täyttä tuskaa pysyä hereillä vaivojensa kanssa.

Kiitos jos jaksoit lukea koko paskan. Oli pakko purkaa tunteet, tassuhoito unikoulu alkaa tässä perheessä tasan sinä päivänä kun vauva täyttää 6kk!

varaa itsellesi aika mielenterveystoimistoon mitä pikimmiten. Olet todella huonossa jamassa. Hae apua jotta lapsesi ei kärsi huonosto olostasi enempää.

Meil siirsin 6kk omaan sänkyyn, siihen asti nukuttiin hyvin vierekkäin. Heräily ei loppunut kuitenkaan vaan se loppui lähes 2v iässä.

Niinpä. Itse näitä asioita läheltä seuranneena (ammatin puolesta) voin sanoa että ap:n ongelma ei välttämättä lopu siihen että yösyötöt lopetetaan ja vauva siirtyy omaan sänkyyn. Monella heräily jatkuu silti pitkään.

Juuri tämän vuoksi ei kannata odotella kiinteiden maistelun aloituksen kanssa sinne 6 kk ikään. Jos meinaan yöunet ovat perheelle tarpeen. Meilläkin aloitettiin jo 3-4 kk iässä, niin puolivuotiaana oli jo 5 aterian päivärytmi eikä muita ruokailuita päivin eikä öin.

Ei kaikkien vauvojen kohdalla se kiinteiden aloittaminen ole ratkaisu heräilyyn. Monessa, monessa perheessä heräily jatkuu entiseen malliin vaikka vauva söisi sen 5 ateriaa päivässä. Lisäksi kaikki vauvat ei syö siltikään 5 ateriaa 6kk iässä vaikka aloitettais 4kk ikäisenä. Mun kuopus on yksi niistä, 4kk oli kun aloiteltiin kiinteitä mutta se oli vajaa vuoden ennenku uppos 5 ateriaa päivässä. Ja heräily jatkuu öisin vaikka syö 5 kunnollista ateriaa päivässä ja yötissiä ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?!;24871510:
Siis puolitoistavuotias syö tissiä yöllä ENÄÄ 2 kertaa yössä?! Mun mielestä toi on paljon, ton ikäinen ei todellakaan tarvitse mitään yötissejä enää (eikä sen puoleen päivätissejäkään).

WHO:n suositus on että imetys jatkuisi 2vuoden ikään asti. Siihen asti siis päivätissit on ihan ok.Ei siis tietenkään oo pakollista imettää niin pitkään mutta se on ihan suositeltua.

Ei kaikkien vauvojen kohdalla se kiinteiden aloittaminen ole ratkaisu heräilyyn. Monessa, monessa perheessä heräily jatkuu entiseen malliin vaikka vauva söisi sen 5 ateriaa päivässä. Lisäksi kaikki vauvat ei syö siltikään 5 ateriaa 6kk iässä vaikka aloitettais 4kk ikäisenä. Mun kuopus on yksi niistä, 4kk oli kun aloiteltiin kiinteitä mutta se oli vajaa vuoden ennenku uppos 5 ateriaa päivässä. Ja heräily jatkuu öisin vaikka syö 5 kunnollista ateriaa päivässä ja yötissiä ei ole.

Totta, mutta eipähän ainakaan tarvitse valvoa öitä tissi vauvan suussa, kun on varmaa ettei kyse ole nälästä.

Yhteistyössä