Perhepedistä pinnasänkyyn ja imetyksen lopettaminen, auttakaa, en jaksa :/

  • Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Noi syömiset jaksaisinkin mutta kun ongelmana on nyt se että vauva herää monta kertaa yössä, eikä nukahda ilman tissiä, joten olen kiinni vauvassa käytännössä koko yön..
 
"bbb"
Siihen auttaa kainalo ja tissi ja se, että sinä äitinä opettelet elämään vauvan rytmissä ja asettamaan hänen tarpeensa omiesi edelle muutamaksi kuukaudeksi. Vaikka muksu jatkais tota 3v, ei se oo ku 3% nykyihmisen arvioidusta elinikäodotteesta, eli lyhyt, mutta äärimmäisen tärkeä aika lapsen psyykkistä ja emotionaalista kehitystä ajatellen.
Anteeksi että hieman provosoidun tästä ketjusta, mutta lapsen etu on myös levännyt äiti. Jokainen tilanne on erilainen eikä yhtä oikeaa vastausta ole. Minä äiti olen elänyt vauvan rytmissä yli 8kk, siis täysin vauvan tahtisesti. Olen laittanut lapsieni tarpeet omieni edelle kohta kolme vuotta, mutta nyt en enää jaksanut tauotonta yöheräilyä.

En usko että yhdenkään lapsen/vauvan etu on näin väsynyt äiti. En todellakaan usko.
 
vrs
[QUOTE="a.p";25899477]Noi syömiset jaksaisinkin mutta kun ongelmana on nyt se että vauva herää monta kertaa yössä, eikä nukahda ilman tissiä, joten olen kiinni vauvassa käytännössä koko yön..[/QUOTE]

Sellaista se on, kun muksuja maailmaan pukkaa. Aika aikansa kutakin.
 
Sellaista se on, kun muksuja maailmaan pukkaa. Aika aikansa kutakin.
Voi kun voisit kokeilla edes yhtä yötä meidän vauvan kanssa, voisi muuttua ääni kellossa. Meillä siis samanlainen tilanne kuin ap:llä, tosin en ole yrittänyt mitään unikoulua koska energia ei riitä edes siihen.

Vauva tosiaan herää vähintään kahden tunnin välein koko yön (yleensä n. tunnin välein). Välillä syö rintaa, välillä ei, ilman tissia ei kuitenkaan voi unia jatkaa. En ole puoleen vuoteen nukkunut yhtäjaksoisesti 2h enempää, ja olen kuin zombi.

Muutenhan tässä ei olisi ongelmaa, mutta kun sitten päivisin on todella vaikea jaksaa yhtään mitään ja tuntuu että koko vauva-aika menee multa ohi! Onko siis todella lapsen paras että äiti on väsymyksestä sekaisin?
 
"tiina"
Sellaista se on, kun muksuja maailmaan pukkaa. Aika aikansa kutakin.
peesi! munkin vauva herää vähän väliä ja haluaa ottaa hörpyt tai olla vaan kainalossa. Se on väliaikasta ja hyvää vauvalle...en muutenkaan tajua kun useilla äideillä on hirveä hoppu saada yöt ehjiksi. Sitä se vaan vauvan kanssa on. Ei pointti ole eristää sitä omaan sänkyynsä ja toivoen ettei yöllä inahdakkaan. Vauva haluaa olla äitin lähellä,suokaa se pienelle. Ei ne loputtomiin siinä halua olla!!!
 
"tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;25899697:
Voi kun voisit kokeilla edes yhtä yötä meidän vauvan kanssa, voisi muuttua ääni kellossa. Meillä siis samanlainen tilanne kuin ap:llä, tosin en ole yrittänyt mitään unikoulua koska energia ei riitä edes siihen.

Vauva tosiaan herää vähintään kahden tunnin välein koko yön (yleensä n. tunnin välein). Välillä syö rintaa, välillä ei, ilman tissia ei kuitenkaan voi unia jatkaa. En ole puoleen vuoteen nukkunut yhtäjaksoisesti 2h enempää, ja olen kuin zombi.

Muutenhan tässä ei olisi ongelmaa, mutta kun sitten päivisin on todella vaikea jaksaa yhtään mitään ja tuntuu että koko vauva-aika menee multa ohi! Onko siis todella lapsen paras että äiti on väsymyksestä sekaisin?
voitko nukkua vauvan kanssa päivällä tms?
 
"tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;25899705:
Enkä siis kannata huudatus-unikoulua, mutta se ei mielestäni vielä tee kenestäkään natsia tai pahaa ihmistä jos edes yrittää saada unitouhuun jotain helpotusta!
no ei teekkään,mut ei se että jättää yksin nukkumaan ja huutamaan usein monta tuntia...se on väärin. Se on pienelle lapselle henkisesti ja fyysisesti liian tiukka paikka. Miettikään jo mikä paine tulee verisuonistoon kun huutaa pitkään? entä se henkinen pelko ja ahdistus....en pysty koskaan tajuamaan sellaisia vanhempia... :(
 
hhhhhhhhhh
Vauvat on erilaisia, äidit on erilaisia. Jos toiset jaksaa heräilä pitkin yötä puolen tunnin välein niin ei se siitä huonoa tee joka ei oikeasti jaksa.
Itselläni oli pakko alkaa vierottaan vauvaa 8kk ikäisenä yösyötöstä kun alkoi olla jo melkomoista showta, minä en nukkunut eikä vauva nukkunut kun oli niin levoton eikä alkanut nukkumaan ilman tissiä ja heräsi sitten kun tissi tipahti suusta..Se äidin/maidon tuoksu oli siinä vieressä vähän liian vahva..
No, lopetin yötissittelyn ja antoin pulloa/tuttia sen sijaan. Tai mies teki enimmän kun minun sylissä vauva tietysti halus vaan tissiä.
2 rankkaa yötä, jonka jälkeen vauva alkoi nukkumaan LÄPI YÖN, mitä ei ollut ikinä elämässään ennen tehnyt. Eikä mitään ongelmia enää, nukuttaminenkin kävi helposti sinne omaan sänkyyn, tyytyväisenä alkoi nukkumaan, kun ennen nukkui vaan tissi suussa.
Että enpä tuota rääkkäykseksi sanois :)

Ja joo, nyt toinen lapsi ja nukkkuu edelleen 9kk ikäsenä mun vieressä, hän taas ottaa tissiä vaan sen kerran-pari yössä ja nukkuu loput tyytyväisenä minun kainalossa :)
 
"..."
[QUOTE="Jep";25899046]Suostuuko syömään tuttia? Jos suostuu niin se voi olla ihan hyvä hätävara, tai sitten se on vaan opeteltava (huudettava kunnes väsy vie voiton). Meillä on aina alusta asti pidetty vissi ero päivällä ja yöllä noin muutenkin, yöllä en laita valoja päälle (korkeintaan jonkin hämärän yövalon siksi aikaa että vaihdan vaipan tms jos tarvitsee) enkä suostu seurustelemaan (en jätä vauvaa yksin ihmettelemään, mutten myöskään leiki/juttele tms) ja uskon että tällä on ollut merkitystä siihen että mukulat ovat suhtkoht helposti oppineet yön ja päivän eron[/QUOTE]

Meillä sama. Meillä on käytössä pistorasiaan laitettava yövalo, eikä olla laitettu valoja päälle koskaan yöllä. Ei ole ollut tarvetta, koska hyvin näkee. Eikä olla haluttu sekoittaa vauvaa. Hyvin on oppinu yön ja päivän eron. Suosittelen teillekin, ap. yövaloa. Maksaa n. 7 e.

Minä lopetin yöimetyksen 6½ kk ikäiseltäni, mutta pidin häntä silti vieressä ja annoin tutin suuhun tissin sijaan. Kyllä hän sen lopulta otti, vaikka aluksi itkeskeli. Ja sitten pikkupätkiä sai nukkua omassa sänkyssä. Yleensä nukkui pätkät alkuyöstä ja otettiin sitten aamuyöstä viimeistään viereen, jos heräsi.

Nykyään nukkuu klo 20-6 heräämättä ja aamulla saa tulla aina viereen. Siinä on mukava aloitella yhdessä päivä :)

Toivotan jaksamista ja isän osallistumista projektiin!
 
Voin ja olen nukkunutkin, mutta siitä menee taas oma unirytmi taas niin sekaisin etten saa yöllä unta.

Kyllä tässä jotenkuten sinnitellään, pointti oli lähinnä se ettei ehkä kannattaisi niin jyrkästi tuomita, koska äidin hyvät unet on myös lapsen parhaaksi.
 
[QUOTE="heh";25899268]Joo, jos sinä jaksat kuukaudesta toiseen yö"unilla" jotka katkeaa n.45 min välein niin onneksi olkoon vaan. Kaikki äidit eivät ole niin hyväunisia että koisaisivat menemään kun vauva kiehnää tissiltä toiselle. Olen samaa mieltä, että 7kk vauvan paikka on vanhempien lähellä, mutta mieluummin sellaisen vanhemman joka ei ole kuin haudasta noussut. Sellainen minä olin kun lapsi ei osannut nukkua kuin tissi suussa. Johan siinä meni itseltä selkä ym. jumiin kun oli pakotettu nukkumaan yhdessä tai kahdessa asennossa. Kyllä se vauva saa nukkua siinä vanhempien vieressä mutta hänet voi nätisti ohjata nukkumaan ilman tissiä.[/QUOTE]

En tiedä, en osaa sanoa jaksaisinko. Tuskin olisin ainakaan sieluni ja ruumiini voimissa, mutta mielummin olisin vaikka väsynyt kuin alkaisin lastani tietoisesti huudattamaan ja pahimmillaan vaikuttaisin niillä itsekkäillä valinnoilla lapseni psyykkeen kehitykseen.
Tietysti paras olisi löytää joku molempia tyydyttävä ratkaisu lempein, lapsiystävällisin keinoin.

Vanhemmuus on vähän sellasta uhrautumista.
Mä tiedän, että toisilla on oikeasti rankempaa kuin toisilla ja tuntuu, että joitakin koetellaan jatkuvalla syötöllä, mutta oon mä valitettavasti senkin huomannut, että suurella osalla tuntuu olevan lähinnä jonkinlaista asennevammaa kehissä.
 
[QUOTE="bbb";25899454]

Olen ottanut unikouluista jonkinverran selvää ja niitä suositellaan yli 6kk vauvoille. Eli en ihan ymmärrä tätä taaperokantaasi? Nykyään ollaan myös sitä mieltä ettei lapsi millään tavalla vaurioidu edes perinteisestä huudatuksesta.
[/QUOTE]

Okei, mä en siis tiedä noista unikouluista hirveästi tai sitä, että minkä ikäisille niitä suositellaan, mutta mun korvaan ne kuulostaa niin rajulta touhulta, että olen automaattisesti ajatellut ettei vauvoille ainakaan niitä tehtäisi..vaan ilmeisesti tehdään.

Aivan sama mitä "nykyään" ollaan mieltä, noita asiantuntijoita ja "asiantuntijoita" on joka lähtöön, itse en lastani huudata. :D
En pystyisi siihen.
 
"vieras"
Siis mitä helvettiä?

Neuvotaanko täällä ihan tosissaan, että "älä anna enää ikinä nukahtaa syliin" ja "anna huutaa, tiukkana vaan" kun kyse on 7kuukauden ikäisestä vauvasta jolle on TÄYSIN normaalia haluta rintaa ja nukkua äitinsä vieressä?!
Ei mun mielestä ole mitenkään erityisen väärin tai kamalaa nukuttaa vauvaa omaan sänkyyn/huoneeseen tai olla syöttämättä yöllä jos vauva ei itsekään halua, mutta jos vauva selkeästi sitä tarvitsee ja haluaa niin mikä pistää vanhemman noin lastaan rääkkäämään?
Herranjumala, 7kuukauden ikäinen UNIKOULUUN. :headwall:

Mä en nyt ihan ymmärtänyt mikä tässä oli se pointti miksi et jaksa?
Jos vauva haluaa imeä niin anna imeä ja lue itse samalla vaikka kirjaa tai jos on yö niin nuku.
Vauvan vieressä nukkuminenhan on sen takia juuri helppoa että vauva pääsee isompana itsekin yöllä halutessaan rinnalle ja äiti ei välttämättä edes herää siihen.
Jos kuitenkin jostain syystä haluat itse hankaloittaa elämäänne ja ruveta kontrolloimaan yösyöttöjä ja yöllistä tissillä roikkumista niin kokeile tuttia?

Anteeksi tämän tekstin sävy, mutta mä en vaan kykene ymmärtämään vanhempia jotka kaikessa ällöttävässä itsekkyydessään tunkevat lapsen väkisillä omaan huoneeseen ja lopettavat yösyötöt VAIKKA lapsi itse selkeästi olisi tyytyväisin vanhempien vieressä ja tissitellen.
Ja mä oon kaikessa naiiviudessani oikeasti luullut, että unikouluja käytetään vain hyvästi taaperoikäisille..
No ihan varmasti kannattaa aloittaa unikoulu tuossa tilanteessa! Itse aloitin kun lapsi oli 6kk ja yösyötöt ja tissille nukkuminen loppui siihen. Ei 7kk-ikäinen tarvitse enää yöllä ruokaa, ihmettelen miksi mammat ovat senikäiselle vielä maitoautomaatteja ja sitten valitellaan, että taas lapsi heräili tunnin välein yöllä imemään ja huonosti saatiin nukuttua jne. Yöllä ei tarvitse syöttää kuin max. kerran tuon ikäistä! Jos siis päivällä nukkuu hyvin. Ja aloittajaa en tunne, mutta kaverini lapsi (sama ikä) ei todellakaan ole tyytyväinen kun heräilee tunnin välein yöllä hamuamaan rintaa, päivisin on sitten ihan umpiväsynyt ja kiukkuinen kun ei koskaan saa nukkua kunnolla.

Jossain vaiheessa vanhempien tulee näyttää tie ja ohjata lapsi oikealle polulle, eli NUKKUMAAN yöllä ja syömään päivällä. Jos oma lapsi onkin ollut hyvä nukkumaan, niin ei ne kaikki ole, koettakaa nyt vähän edes yrittää asettua muiden asemaan.

Tsemppiä aloittajalle, aloittakaa tassuttelu-unikoulu ja pysykää lujana. Jos lapsen isä on kuvioissa, niin hänelle tehtäväksi, mene itse kokonaan toiseen huoneeseen nukkumaan että saat sinäkin nukuttua. Korvatulpat päähän vaan, muutaman yön kuluttua on jo helpompaa ihan varmasti :)
 
[QUOTE="vieras";25899899]No ihan varmasti kannattaa aloittaa unikoulu tuossa tilanteessa! Itse aloitin kun lapsi oli 6kk ja yösyötöt ja tissille nukkuminen loppui siihen. Ei 7kk-ikäinen tarvitse enää yöllä ruokaa, ihmettelen miksi mammat ovat senikäiselle vielä maitoautomaatteja ja sitten valitellaan, että taas lapsi heräili tunnin välein yöllä imemään ja huonosti saatiin nukuttua jne. Yöllä ei tarvitse syöttää kuin max. kerran tuon ikäistä! Jos siis päivällä nukkuu hyvin. Ja aloittajaa en tunne, mutta kaverini lapsi (sama ikä) ei todellakaan ole tyytyväinen kun heräilee tunnin välein yöllä hamuamaan rintaa, päivisin on sitten ihan umpiväsynyt ja kiukkuinen kun ei koskaan saa nukkua kunnolla.

Jossain vaiheessa vanhempien tulee näyttää tie ja ohjata lapsi oikealle polulle, eli NUKKUMAAN yöllä ja syömään päivällä. Jos oma lapsi onkin ollut hyvä nukkumaan, niin ei ne kaikki ole, koettakaa nyt vähän edes yrittää asettua muiden asemaan.

Tsemppiä aloittajalle, aloittakaa tassuttelu-unikoulu ja pysykää lujana. Jos lapsen isä on kuvioissa, niin hänelle tehtäväksi, mene itse kokonaan toiseen huoneeseen nukkumaan että saat sinäkin nukuttua. Korvatulpat päähän vaan, muutaman yön kuluttua on jo helpompaa ihan varmasti :)[/QUOTE]

Tuohon eka kappaleeseen: YÄK. Mä olen muunmuassa maitoautomaatti lapselleni, se on mun tehtävä, mä olen lapseni tähän maailmaan saattanut ja mielelläni hänet ruokin. Miksi siitä pitäisi valittaa? :)

Enkä mä usko, että ihminen on edes luotu nukkumaan se 8h yössä ja valvomaan päivät. Tietysti ohjaan lasta illalla nukkumaan jos ei itse tajua mennä nukkumaan ja vaikuttaa selkeästi väsyneeltä, mutta en revi pelihousuja vaikka lapsi valvoisikin.
Jotkut on sellaisia et nukkuvat yöt ja omaavat säännöllisen unirytmin, mutta meillä se ei ole edes geeneissä, koko suku valvoo miten sattuu. :D
Eikä siitä ole tähän mennessä tullut mitään haittaa.

Mun lapsi on kyllä hyvä nukkumaan, nukkuu 13h yössä ja olen onnellinen siitä.
Mutta herää myös kolmen tunnin välein syömään (on nyt 10kk), 7kk ikään asti heräsi 1,5-2tunnin välein. Olen aina kokenut, että lapsi on äärimmäisen helppo tapaus.
 
"..."
Okei, mä en siis tiedä noista unikouluista hirveästi tai sitä, että minkä ikäisille niitä suositellaan, mutta mun korvaan ne kuulostaa niin rajulta touhulta, että olen automaattisesti ajatellut ettei vauvoille ainakaan niitä tehtäisi..vaan ilmeisesti tehdään.

Aivan sama mitä "nykyään" ollaan mieltä, noita asiantuntijoita ja "asiantuntijoita" on joka lähtöön, itse en lastani huudata. :D
En pystyisi siihen.
Ei nykyiset unikoulut (esim. mll:n sivuilta löytyy hyvä ohje) ole mitään huudatusunikouluja. Ei kannata hirveänä kommentoida, jos ei edes tiedä mistä puhuu :) Hyvä, että jaksat hyvin. :)
 
"..."
T


Mun lapsi on kyllä hyvä nukkumaan, nukkuu 13h yössä ja olen onnellinen siitä.
Mutta herää myös kolmen tunnin välein syömään (on nyt 10kk), 7kk ikään asti heräsi 1,5-2tunnin välein. Olen aina kokenut, että lapsi on äärimmäisen helppo tapaus.
Ei kyllä kuulosta "hyvältä nukkumaan", jos heräilee vielä 10 kk:n iässäkin 3 tunnin välein syömään. Meillä tuonikäinen nukkui yön (ja nukkuminen tarkoittaa sitä, ettei heräile välillä :D)) ja söi päivällä. Sekä tissiä, että kiinteitä. Mutta hyvä, että itse koet noin :)
 
[QUOTE="...";25899966]Ei nykyiset unikoulut (esim. mll:n sivuilta löytyy hyvä ohje) ole mitään huudatusunikouluja. Ei kannata hirveänä kommentoida, jos ei edes tiedä mistä puhuu :) Hyvä, että jaksat hyvin. :)[/QUOTE]

Kyllä mä tiedän mitä ne unikoulut on, jotkut kaverit on niitä soveltaneet lapsiinsa.
Noista iöistä en tiennyt, että niitä noin pienille harrastetaan.
 
[QUOTE="...";25899982]Ei kyllä kuulosta "hyvältä nukkumaan", jos heräilee vielä 10 kk:n iässäkin 3 tunnin välein syömään. Meillä tuonikäinen nukkui yön (ja nukkuminen tarkoittaa sitä, ettei heräile välillä :D)) ja söi päivällä. Sekä tissiä, että kiinteitä. Mutta hyvä, että itse koet noin :)[/QUOTE]

Niin, mähän sanoin tuolla että asennevammaisia liikenteessä. :D
Mun mielestä on ihan normaalia että 10-kuinen herää yöllä useamman kerran syömään, toisethan ei herää yöllä syömään edes 2kk:n ikäisenä.
Vauvatkin on erilaisia yksilöitä keskenään, itse en kannata sitä ajatusta, että pakoitetaan kaikki samaan muottiin ja kaikkien pitäisi olla tietynlaisia ja ennenkaikkea HELPPOJA.
Mun mielestä on ihan normaalia, että aikuinenkin herää yöllä syömään. :)
 
dre
Kyllä mä tiedän mitä ne unikoulut on, jotkut kaverit on niitä soveltaneet lapsiinsa.
Noista iöistä en tiennyt, että niitä noin pienille harrastetaan.
Ok. Iästä on mainittu se minimi eli niitä ei suositella alle 6 kk ikäisille. Voihan niitä taaperoikäistenkin kanssa kokeilla.

Mutta jos yöt alkavat käydä liian raskaiksi vanhemmilleja lapselle pätkäöiden takia, niin sitten voi alkaa kokeilla tassuttelua (välttäen huudattamista!), että vauva oppii kokemaan turvallisuutta muutenkin kuin tissi suussa.
 
Ok. Iästä on mainittu se minimi eli niitä ei suositella alle 6 kk ikäisille. Voihan niitä taaperoikäistenkin kanssa kokeilla.

Mutta jos yöt alkavat käydä liian raskaiksi vanhemmilleja lapselle pätkäöiden takia, niin sitten voi alkaa kokeilla tassuttelua (välttäen huudattamista!), että vauva oppii kokemaan turvallisuutta muutenkin kuin tissi suussa.
Jep, toi mun raju reaktio johtui tuosta kun ap kertoi huudattaneensa lasta ja muut kuorossa peesaili et anna huutaa vaan, pysy tiukkana.
Yäks, adrenaliini kuohahti heti. :D
 
"vieras"
Tuohon eka kappaleeseen: YÄK. Mä olen muunmuassa maitoautomaatti lapselleni, se on mun tehtävä, mä olen lapseni tähän maailmaan saattanut ja mielelläni hänet ruokin. Miksi siitä pitäisi valittaa? :)

Enkä mä usko, että ihminen on edes luotu nukkumaan se 8h yössä ja valvomaan päivät. Tietysti ohjaan lasta illalla nukkumaan jos ei itse tajua mennä nukkumaan ja vaikuttaa selkeästi väsyneeltä, mutta en revi pelihousuja vaikka lapsi valvoisikin.
Jotkut on sellaisia et nukkuvat yöt ja omaavat säännöllisen unirytmin, mutta meillä se ei ole edes geeneissä, koko suku valvoo miten sattuu. :D
Eikä siitä ole tähän mennessä tullut mitään haittaa.

Mun lapsi on kyllä hyvä nukkumaan, nukkuu 13h yössä ja olen onnellinen siitä.
Mutta herää myös kolmen tunnin välein syömään (on nyt 10kk), 7kk ikään asti heräsi 1,5-2tunnin välein. Olen aina kokenut, että lapsi on äärimmäisen helppo tapaus.
No mun mielestä taas tollainen on ihan sekopäistä touhua; kukaan ei nuku kunnolla ja äiti on kuin elävä tutti eikä edes yritä opettaa lasta nukahtamaan itsekseen. Suoranaista laiskuutta ja varmaan myös pelkoa, ettei onnistu opettamaan kuitenkaan lasta nukkumaan joten eipä viitsitä edes yrittää. Ihan sama mulle, miten muut toimii, mutta jos joku on umpiväsynyt eikä jaksa enää tunnin välein heräilyä, niin eikö silloin ole jo aika tehdä jotain? Mitä ihmeen tarkoitusta se palvelee, jos ei mitään muutosta tehdä ja kukaan ei nuku kunnolla ja kaikki on väsyneitä päivällä? Kerro ihmeessä!
 
"vieras"
Jep, toi mun raju reaktio johtui tuosta kun ap kertoi huudattaneensa lasta ja muut kuorossa peesaili et anna huutaa vaan, pysy tiukkana.
Yäks, adrenaliini kuohahti heti. :D
Ja mitä tuohon huudatusunikouluun tulee, niin sekään ei uusien tutkimusten mukaan aiheuta lapselle mitään haittoja. Itse en kuitenkaan olis siihen pystynyt, meillä tassuteltiin kun pikkumies oli 6kk ja siihen tosiaan loppui heräilyt. Ja jos et edes tiedä, mistä puhut, niin voisit olla ihan hiljaa vaan ja aloittaja sais ihan oikeita neuvoja eikä tollasia "on normaalia syödä yöllä myös aikuisena" -idiomeja...
 

Yhteistyössä