perhepedistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks pointti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks pointti

Vieras
Paljon on täällä aina välillä keskustelua perhepedistä puolesta ja vastaan. Laitanpa oman ""tarinani"". Tyttönen on nyt 4,5 kk, ja on nukkunut perhepedissä aika paljon, kuitenkin vain yhden vanhemman kanssa, eli toinen on mennyt sitten yöksi eri huoneeseen. Miksi, koska kolmestaan me vanhemmat ei olla pystytty nukkumaan ilman että ollaan seuraava päivä täysin jumissa, ja sehän ei ole hyvä asia. Minä olen vakavasti selkävaivainen äiti, joten viime aikoina olen alkanut opettaa tyttöä nukkumaan pinnasängyssä eri huoneessa (itkuhälytin on käytössä), vaikka läheisyys mielestäni tärkeää onkin. Nyt olen huomannut tytön nukkuvan paljon paremmin kuin perhepedissä, syöttövälit ovat pidentyneet HUIMASTI, minä itse nukun paremmin enkä jännitä jäseniäni vaistomaisesti koko ajan. Aamuyön jälkeen tytölle tulee nälkä, ja silloin otan viereen ja annan nukkua loppuyön siinä. Eli saadaan molempia, rauhaa ja läheisyyttä.

Mikä perhepeti se on, jossa toinen vanhemmista ajetaan pois? Eiköhän kannatta ihan reilusti antaa lapsen nukkua omassa sängyssä, samassa huoneessa ja vanhemmat omassa, nukkuvat kaikki paremmin. Läheisyyttä voi antaa muutenkin kuin perhepedissä.

No perhepetihän se on vaikka olisi sängyssä vain yksi vanhempi. Onhan niitä yksinhuoltajiakin, jotka yhdessä lapsen kanssa muodostavat perheen. Ja mitä sitä saivartelemaan? Samassa huoneessa nukkuminen ei tule kysymykseen perheen kissojen vuoksi. Pelkään niiden hyppäävän pinnasänkyyn, enkä halua lastani laittaa minkään kissaverkon alle, kokeiltu on. Oven sulkeminen kissoilta ei tule kysymykseen, koska raapivat ja itkevät oven takana, tahtovat siis jalkopäähän nukkumaan. Että näin meillä, ja nyt varmaan saan hervottomat ryöpyt niskaani siitä miten kissat ovat tärkeämpiä kuin vauva. Vauva on tärkein, mutta rakkaita ovat kissatkin. Näin elämme kaikki sovussa.

Meidän pehepedin muodostaa minä ja poika. Ukko nukkuu vierashuoneessa ilman kissojakin : ) Tulee ahdasta kolmistaan ja mies ei osaa nukkua lapsen ähinässä. Viimeyönä mies nukku vierashuoneessa ja me pojan kanssa simahettiin olohuoneen sohvalle eli meidän perhepeti oli kyllä ihan tyhjä viimeyönä. Sama kai sitä miten ja missä nukkuu, kunhan saa kaikki nukuttua!

No sitähän minäkin! Päätinpä laittaa kuitenkin tämän meidän ratkaisumallin tänne muiden luettavaksi jos sattuu olemaan muita selkä- tai univaivaisia. Kokeilemalla ne ratkaisut löytyy.

Meillä on ollut aivan vastaavanlaiset ratkaisut käytössä:)Kissat kyllä opetettiin suihkupullon avulla pysymään pois makkarista...Meillä nykyään lapsi ja minä sängyssä tai mies ja lapsi sängyssä ja toinen sitten sohvalla...8kk nukkumattomuutta saa kyllä harkitsemaan kaikennäköistä.Meillä poika oli viikon omassa huoneessa, mutta palasi viereen, ei ollut vielä valmis omaan huoneeseen. Mutta eiköhän kukin löydä omat ratkaisunsa, ihanaa että ihmiset kertovat täällä omista tyyleistään, niistä voi saada hyviä vinkkejä!!

kyllä meillä vanhemmat nukkuu ihan omassa ja lapsi omassa. minusta nyt tuntuu tuokin oudolta, ettei vanhemmat nuku samassa sängyssä. kyllä minä ainakin haluan nukkua oman kullan vieressä. ihan tosi. saattas olla aika 'vieraannuttavaa' jos edes nukuttas yhessä.

Meillä oli alkuun vauva eri huoneessa ja vanhemmat omassa. Äisin yöunet kun alkoivat olla kovin risaiset, niin muutettiin järjestystä ja isi nukkui omassa huoneessa ja äiti vauvan kanssa perhepedissä. Enemmän meillä sitä vieraantumista toi väsyneet ja kireät vanhemmat kuin uudet nukkumajärjestelyt. Ja väliaikaistahan tämä vain oli! Ja seksiäkin kun voi harrastaa muuallakin kuin sängyssä. Ja niinkuin alkuperäiselle, huomasin itsekkin jossain vaiheessa vaavin nukkumisen omassa sängyssä huomattavasi molempien yöunia helpottavaksi asiaksi. Ja pian oltiinkin taas vanhassa järjestelyssä ja 8 kk:n tietämillä lapsukainen omassa sängyssä omassa huoneessa. Kaikennäköistä kannattaa myös mielestäni kokeilla, huonot yöunet kun vievät voimat kaikilta!

Nimenomaan ""nukkua oman kullan vierassä""...vaan kun meillä ei nukuta, vaan valvotaan kaikki kolme tai vain kaksi kerrallaan. Pakko nukkua erillään jaksoissa, jos meinaa ylipäätään koskaan nukkua...

Hei! Meillä lapset ovat nukkuneet vieressä yöt. Silti omaan sänkyyn hyvin oppineet sitten myöhemminkin. Vauva-aikana mielestäni he eivät millään òppineet`nukkumaan omassa sängyssä vaikka yritimme. Kun sitten vieressä aina yöt hyvin nukuttiin, päätimme antaa siinä olla. Ihanaahan se on kun lapset on pieniä ja tuhisee vieressä, ainakin minusta. Niinhän se on, että lapset kasvaa pian ja oman kullan kainalossa kerkeää myöhemminki nukkua. Lisään vielä että meilläkään ei todellakaan ollut seksiongelmia, sillä todellakin sitä pystyi harrastamaan muuallaki ku sängyssä. Mutta jokainen tietysti tyylillään, en halua tuomita tai arvostella kenenkään perhepeti tottumuksia. Ajattelin vain kertoa että meillä se ei tuottanu ongelmia.

Ihan nyt vaan niille joiden lapsukainen ei ole vielä syntynyt. Miedänkin perheeseemme kuuluu kaksi kissa (5.v.) ja koira (7.v.). Ne on opetettu tämän raskauden aikana nukkumaan eri huoneessa vaikkakin ennen raskautta nukkuivat samassa huoneessa. Alkuun oli kissojen kohdalta hankalaa mutta luontaistutekaupan rohtojen ja lujan periksiantamattomuuden ansiosta olemme kaikki sopeutuneet tähän järjestelyyn. Ihmetyttää että ihmiset eivät ole tulleet ajatelleeksi yhdeksänkuukautta kestävän raskauden aikana näitä asioita joille olisi voinut tehdä jotain ennen kuin uusi perheenjäsen saapuu ja vie kaiken energian.

Mua taas ihmetyttää tän keskustelupalstan kovin suvaitsemattomat ja äkäiseltä kalskahtavat ""ihmetyttää"" -kommentit. Kyllähän sitä kaikenlaista tulee ajateltua raskauden aikana mutta ei kaikki osaa/jaksa/pysty/ehdi periksiantamattomasti keksiä ratkaisuja etukäteen. Hyvät vinkit sensijaan ovat erittäin tervetulleita varmaan kaikille -ihan ilman ihmettelyjä.

mikähän tämän palstan tarkoitus on? olenkohan minä ymmärtänyt täysin väärin sen. olen käsittänyt että täällä on tarkoitus osallistua keskusteluihin. olen pahoillani jos ilmaisin itseni niin että alkuperäinen koki jotenkin että arvostelin häntä. lähinnä halusin tuoda ajatuksen siitä että kannattaa nyt jos ei vielä se vauva siinä ole niin tehdä niitä ratkaisuja kun siihen vielä kuitenkin on varmastikkin enemmän voima varoja kun sitten kun on se pikkuinen siinä hoidettavana jo niiden olemassa olevien perheenjäsenten lisäksi.
Jos vikkejä haluaa niin voin kyllä kertoa miten meillä toimittiin.

MEillä nukutaan perhepedissä,niin että meidän idon sängyn viereen on laitettu toinen 80 cm runkopatja jolla tyttö nukkuu.Meillä siis sänkyä 240 cm!!Kierähdän vaan viereen kun hällä nälkä ja sitten omalle paikalleni.Ensin kokeiltiin nukkumista kaikki samassa sängyssä,joka johti siihen et nukuin pienes kippurassa ja tosi huonosti.Tää ollut meille hyvä ratkaisu ja toimii ainakin vielä.TYttö nukkuu seinän ja mun välissä,eli putoomisvaaraa ei ole.Ainakaan vielä.Sitten ehkä kun liikkuu siirtyy omaan pinnasänkyyn ja sen sijoitusta sitten mietitään.

Mä en oikein uskaltais lähteä nukkumaan eri huoneisiin,sen kerran kokeneena.Entinen suhde päättyi,osasyy varmasti oli vieraantuminen ja erillään nukkuminen varmasti edesauttoi.Minä nukuin lapsen kanssa n.puoli vuotta.Puol vuotta sen jälkeen erottiin.Ois voinut tapahtua ilman erillään nukkumistakin,mut yritän oppia vanhoista ja koen että tämä meillä nyt ainakin toimii,on ihana olla kainalossa illalla hetkinen ja suukottaa hyvät yöt.

Sivuvaunu systeemi on myös hyvä,eli sänky oman sängyn viereen.Mutta jokainen tyylillään,mikä omalle perheelleen parhaiten sopii.Voihan olla että mies tyytyväinenkin kun sa rauhassa nukkua.TOisaalta musta tuntuis ulkopuoliselta jos mun vaavi ja mies nukkuis yhessä ja minä muualla.Mene ja tiedä!

Minä en voi ymmärtää tuommoista vastakkain asettelua, joko perhepeti tai ei. Meillä on monta lasta, joísta toiset on nukkuneet perhepedissä, toiset ei. Yhdelle lapselle sopii yksi keino ja toiselle toinen. Ei siinä ole mielestäni kyse läheskään aina vanhempien mukavuuden halusta tms. Jotkut perhepedin vastustajat haluavat itsenäistää lapsensa mahdollisimman varhain, tätä vastustan, en sitä että jotkut lapset nukkuvat paremmin omassa huoneessa ja omassa sängyssä.

Yhteistyössä