Perhepäivähoitajista

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Mä olen eri mieltä. Varsinkin täällä käpykylässä pph:ksi pääsee liki kuka vain ja yleisesti tiedossa miten huonosti kunnassamme hoidetaan pph-lapset :/

Siksipä en päässytkään menemään itse vakituiseen työhön, kun käpärillämme ei alle 3v oteta päiväkotiin vaan joutuisi niihin paikallisiin kamaliin pph-paikkoihin, joten ennemmin sitten luovun vakityöstä ja olen lapsen kanssa itse. Mutta en yleistä, monessa paikassa tiukat vaatimukset pph-työhön, täällä vaan ei ole.

Ootko päässyt seuraamaan jokaisen hoitajan päivää hoitolastensa kanssa?Vai kenties kuullut "puheita"?
Ei vaine muuten,mutta kun pistää vaan niin tautisesti sapettaan tällaset(kin) yleistykset.
Tekis mieli vaan taas lohkaista tää moneen kertaan kuultu "koittakaas ite tätä työtä vaikka kuukausi".Ei sillä,minä todellakin rakastan tätä työtä!!!!!Ja omat hoitolapset ovat vallanneet ison paikan mun sydämmestäni.
Mutta joskus vaan keittää..Sorry...

Itse tein pph:n työtä pitkään kun omat 2 lasta oli pieniä ja siinäpä juuri näinkin muiden pph:den hoitotason. Perhepäivähoitohan kuuluu olla kodinomaista hoitoa, että lapset saavat tehdä ja olla kuin kotonaan. Mutta paikalliset pph:t esim.eivät ulkona käyneet (veivät 10-15min. ennen vanhempien saapumista lapset ulos ja väittivät että olleet ulkoilemassa kauan!!), ruokailussa kun tuli ongelmia (joku ei tahtonut syödä) niin heittivät vaikka pimeään vessaan rangaistuksena, pitivät ovenkahvasta kiinni ettei hysteerinen muksu päässyt ulos. Ynnä muuta!!!
Valehtele en yhtään, itse kerroin näkemistäni pph-ohjaajalle aikoinaan, hän siihen että kyllähän hermot menee jokaiselta VÄLILLÄ :o

Että kehottaisin kyllä miettimään muutaman kerran ennenkuin lapsenne noin vaan jätätte pph:lle :whistle:

Eli siellä teillä JOKAINEN hoitaja oli tuollaine roisto?Lapsia lukitsivat kaikki pimesiin vessoihin?Ja kukann ei ulkoillut muuta kuin tuon vaivaisen varttin?Järkyttävää...
Eli sinun mielestäsi jokainen perhepäivähoitaja on lusmu,"helpon" rahan tavoittelija ja lasten rääkkääjä.Just.

No,meidän kunnassa tuo "omavalvonta" on todella tiukkaa.Juurikin tässä Vrhaiskasvatusuunnitelmia värkkäilen ja noin kymmenen muun hoitajan kanssa tehdään yhdessä toimintasuunnitelmaa tälle toimintakaudelle.Kotikäyntejä ohjaajat tekee todella usein,ja tyytyväisyyskyselyjä tehdään myös.
Sinuna kyllä jo paljastaisin muillekin teidän kuntanne nimen,sillä jos todella teillä kaikki hoitajat ovat tuollaisia,niin joakaisen vanhemman pitäisi ottaa lapsensa pois hoidosta!
Entä sinä itse?

Täällä on nyt 2 kunnallista pph:ta ja molemmilta nähnyt tuota käytöstä lapsia kohtaan aikoinaan. Olen osuuteni tehnyt kun kerran sanoin pph-ohjaajalle asiasta joka ei ollut moksiskaan asiasta loppujen lopulta. Hittojako mulle kukaan tästä alkaa naamaa aukoa, eiköhän jokaisen ole syytä peiliin katsoa minne ne lapset kuljettaa aamuisin, pph:lle menevät kun niin pieniä vielä etteivät osaa selittää mitään vanhemmilleen (mikä oli huippu yhden pph:n suusta, sanoi täsmälleen näin!!).

No kiitos.Tuo selvitti aikas paljon.Siis tällaisia hoitajia oli 2 kpl.
Ei sillä,järkyttävää kerrontaa tuo oli.Mutta kylläpä vaan samassa suhteessa siellä päiväkodissa noita mätiä omenoita aivan tasan tarkkan on.Nimittäin olen elämäni aikana neljässä päiväkodissa työskennellyt,ja nyt järkytän teitä:jokaisessa olen nähnyt tilanteita,joita kenenkään ei pitänyt nähdä...
(joo,asioihin puututtiin,ja muutama jopa johti toimiin)

Mutta jos mä olisin túollaisiin tapauksiin törmännyt,niin olisin kyllä katsonut asiakseni että tilanteelle todellakin tehdään jotakin.Että hittoja kyllä olis kuulunut mulle.......

Ja mä en todellakaan ole sulle naamaani aukonut.Kunhan pyysin lisää infoo.Mut sorry,tiedänpä seuraavalla kerralla kenen kans pystyy keskusteleen ja kenen ei.

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
pph on "kutsumusammatti",pieni liksa,iso duuni,TODELLA paljon vastuuta eikä kukaan tauota

Jeba jees,mut silti mie naatin...*masokistiko..?Ehkäpä* ;)

saattaa olla =) tai sitten oot vaan niitä harvinaisuuksia jotka haluaa vaan tehdä sitä työtä mikä tuntuu hyvältä..
arvokasta työtä teet ;)

Miksi ihmeessä se lapsi täytyy laittaa perhepäivähoitajalle jos normaali perhe-elämä johon myös asioiden hoitaminen kuuluu, ei lapsen päivähoitopaikassa ole teidän mielestänne sopivaa? laittakaa sitten lapsenne johonkin laitokseen, eli päiväkotiin.

Perhepäivähoidon alkuperäinen tarkoitus on ollut tarjota lapsille kodinomaista hoitoa vanhempien työpäivän ajaksi. Tällöin luulisi olevan itsestään selvää että askartelun ja pihaleikkien lomassa käydään joskus kaupassa tai pankissa, tai jopa, hui kauhistus, tiskataan.

pph on "kutsumusammatti",pieni liksa,iso duuni,TODELLA paljon vastuuta eikä kukaan tauota

saattaa olla =) tai sitten oot vaan niitä harvinaisuuksia jotka haluaa vaan tehdä sitä työtä mikä tuntuu hyvältä..
arvokasta työtä teet ;)

No joo,en mä masokisti ole.Tykkään vaan niin peevelisti noista piiperoista! B)
Toivos vaan joskus,että sais ihmisetkin ymmärtämään,että suurin osa meistä on kumminkin ihan kunniallisia ihmisiä jotka tekee tosiaankin sitä työtä,mistä tuntee saavansa itsekin jotakin.Ja että noita kauhutarinoita löytyy joka alalta.Ymmärränhän mä toki,että meillä on päivisin käsissämme ne ihmisten kalleimmat aarteet,mutta ehkäpä juuri siksi sitä edes joskus olis niin saakelin kiva kuulla jotain mukavaakin.... :/

arvokasta työtä teet ;)

Toivos vaan joskus,että sais ihmisetkin ymmärtämään,että suurin osa meistä on kumminkin ihan kunniallisia ihmisiä jotka tekee tosiaankin sitä työtä,mistä tuntee saavansa itsekin jotakin.Ja että noita kauhutarinoita löytyy joka alalta.Ymmärränhän mä toki,että meillä on päivisin käsissämme ne ihmisten kalleimmat aarteet,mutta ehkäpä juuri siksi sitä edes joskus olis niin saakelin kiva kuulla jotain mukavaakin.... :/

taitaa olla pph:den kohdallakin se että vaan ne huonot muistetaan...kuinkahan moni täällä on kehunu jotain hoitajaa?
ja voihan siitä hoitajasta jolle on mukulaansa laittamassa nii tehdä pientä taustatutkimusta,kysellä jospa jonkun kakarat olis hällä hoidossa..
eihän kukaan summanmutikassa kenellekkään tuntemattomalle lastaan hoitoon laita

arvokasta työtä teet ;)

taitaa olla pph:den kohdallakin se että vaan ne huonot muistetaan...kuinkahan moni täällä on kehunu jotain hoitajaa?
ja voihan siitä hoitajasta jolle on mukulaansa laittamassa nii tehdä pientä taustatutkimusta,kysellä jospa jonkun kakarat olis hällä hoidossa..
eihän kukaan summanmutikassa kenellekkään lastaan hoitoon laita

Näinhän se aina on.*muistelee taannoista keskustelua,jossa kaikki nuoret bemarikuskit on koheleita tappajia,ja keittiötyöntekijät salmonellanlevittäjiä kaikki tyyni*

Ja se asia on kyllä ainakin mun mielestä niin,että jos vähänkään omaa lastaan tuntee,oli se kuinka pieni hoitoonlähtijä hyvänsä,niin kyllä sä siitä näet jos jotain on vinossa.Ja musta ainakin asioista kannattais ihan rohkeesti jutella meille hoitajille!!!!Siis jos mikä hyvänsä askarruttaa.Koska,yllätys yllätys,näin selvittäisiin monelta stressiltä puolin jos toisin.
Ja saahan sitä hoitopaikkaa vajhtaakkin,ne kemiat kun ei kaikilla yksinketasesti vaan kohtaa.

Sehän siinä just mättää että pph tekee hommat OMAN perheensä säännöillä. Päiväkodeissa ruukaa olla kaikkialla samantapaiset säännöt. Jos löydät ihanan pph:n jonka kanssa sun perheen ajatusmaailma suunnillen käy yksiin niin hienoa. Mutta jo keskivertohoitajan kanssa voi tulla melkoinen ruljanssi esim. lapsen erikoisruokavaliosta, jos hoitaja ekaa kertaa alkaa opetella vaikka maitoallergisen tai keliaakikon ruuanlaittoa. Päiväkotiin kun lapsesi pistät, tiedät ettei siellä katsella simpsoneita tai juoda jatkuvasti pillimehua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sehän siinä just mättää että pph tekee hommat OMAN perheensä säännöillä. Päiväkodeissa ruukaa olla kaikkialla samantapaiset säännöt. Jos löydät ihanan pph:n jonka kanssa sun perheen ajatusmaailma suunnillen käy yksiin niin hienoa. Mutta jo keskivertohoitajan kanssa voi tulla melkoinen ruljanssi esim. lapsen erikoisruokavaliosta, jos hoitaja ekaa kertaa alkaa opetella vaikka maitoallergisen tai keliaakikon ruuanlaittoa. Päiväkotiin kun lapsesi pistät, tiedät ettei siellä katsella simpsoneita tai juoda jatkuvasti pillimehua.

Mä henkilökohtaisesti taas en pidä näistä päiväkotien yleisistä säännöistä tippaakaan. Mun mielestä on aika karmeaa se että joka ikiselle asialle on ennalta suunniteltu aika ja paikka ja sitä tehdään, kiinnosti tai ei. Jos vähän kärjistetään.

Sen sijaan en usko lapsen menevän mitenkään piloille jos pph antaa juoda pillimehua tai katsoa simpsoneita. Tai jos pph antaa lasten vaikka leikkiä silloin kun leikityttää vaikka olisikin piirtämishetki. Tai käy kaupassa, tuntien shoppailureissut tietysti asia erikseen.
Mutta, jos haluaisin lapselle kodinomaista hoitoa niin pph olisi se parempi vaihtoehto, toki vähän hoitajasta riippuen. Päiväkodin laitosmaisuus ja hirveä meteli ei houkuta yhtään. Ja mä olen aika monessa päiväkodissa ollut töissä joten luulisi nettä jonkunlainen otanta asiasta on.
Mutta mun lapset ei ole edes menossa hoitoon vielä aikoihin joten mun ei onneksi tarvitse tuota enemmälti edes pohtia.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm..:
eihän muutkaan työaikana voi hoitaa omia asioitaan..

En ole pph mutta voin hoitaa työaikana kaikki omat asiat, ja siksi toiseksi monet kunnan / valtion virastot on auki klo8-16 tai vähemmän aikaa. Milloin mä sitten ne hoitaisin kun oma työaika on 8-16

en ole pph mutta mä otan vapaapäivän jos pitää jotain mennä hoitamaan. päiväkodista ei voi hipsiä omille asioilleen ...

Joo,no...Lapset siis (minullakin 5 eri perheestä)jokainen menee siksi päiväksi varahoitopaikkoihin.Ootko koskaan joutunut järjestelemään tollasta.Nimittäin aika ihmeen paljon sumplittavaa tuossakin,vaikket varmaan ymmärrä...
Ja muiden kokemuksista tiedän,että tollasen tilanteen takia muutama vanhempi on sitten ottanu herneen nenuunsa kun "houtajan pittää nääs päästä ASIOILLE,joo-o"-tyyliin puhutaan sitten jälkikäteen.
Ja eihän se jokatapauksessa ole lapsellekaan mukavaa joutua "vieraaseen" paikkaan.Että ihan noita omia pikkusia hoidokkejanikin tässä asiassa ajattelisin.
Että oisko kumminkin niin,että pienempi "paha" lapselle yks 10min. pankkireissu ulkoilun lomassa,kuin hoitopäivä vieraassa paikassa?

meillä oli päiväkotiryhmässä varahoitopaikka pph.n lapsille ja kyllä ne sinne aina tuli kun hoitajalla oli aamulla esim. lääkäri tai vapaapäivä. Jos lääkäri oli aamusta niin lapset olivat joko toisten hoitajien kanssa pk:n pihalla tai sitten ne tulivat meille aamupäiväksi hoitoon. Vapaapäivinä (joita näillä hoitajilla oli paljon) lapset tulivat meille koko ajaksi. Ei mitään ongelmaa.

Väitinkös minä,että siinä joku ongelma olisi?
Esitin vaan kysymyksen,että eikö se asiointikin kuulu nimenoman siihen kodinomaisuuten (tietty rajoituksin,kohtuus kaikessa).Ja millä tavalla se pankissa pipahtaminen haittaa lasta/lapsen kehitystä?
Onko lapsi kuitenkin paremmassa huomassa sen oman hoitajansa kanssa hetken pankissa,vai suuressa laumassa päiväkodin pihalla.Jossa arempi lapsi tuntee taatusti aikamoista ahdistusta täysin vieraitten ihmisten keskellä.

Mä tarkoitin että meidän talossa ei ole ollut mitään ongelmaa siitä että pph:n lapset tulevat varahoitoon ja äkkiä ne meihin ovat tutustuneet.

Itse en koskaan lastani pph:lle veisi. En halua että lapseni viettää aikaa kaupoissa ja virastoissa vaan haluan että lapseni saa laadukasta hoitoa. Tunnen niin monta perhepäivähoitajaa (mm. yksi ystäväni) että en vie.

Olen itse kunnallinen phh.
Meillä hoitajilla on tiimit jonka puitteissa tavataan ja suunnitellaan tulevaa jne. Meidän tiimissä on 8 hoitajaa, joista kahta en päästäisi lähellekkään omia lapsiani, muille 5 (+ itselleni, tietenkin) antaisin omanikin hoitoon.

työpäivät ovat keskimäärin 10 tuntisia, välillä 11 välillä 9 h.
vaikka työ on rankkaa ja vastuu painaa, noi muksut on nin ihania että niitten kanssa unohtuu noi työn miinuspuolet.

Mekin käydään joskus kaupassa, viime viikolla käytiin muksujen kanssa ostamassa leluja jokainen sai valita oman eläimen.

Varahoito on järjestetty varakotiin jos sinne ei mahdu viereinen ryhmis on varahoitokakkosena.
Me ulkoillaan nyt tosi paljon kun on kivat kelit, aamuisin ollaan n. 3 tuntia ja iltapäivästä 1-2 tuntia riippuen koska lapset tullaan hakemaan, ulkoillaan yleensä puistoissa joita on 4 alle 1 km päässä, ulkoleluja on ihan jokaiselle ja vielä ylimääräisiäkin, joskus lähdetään pienellä lelumäärällä lapset saa valita lähtiessä kaksi lelua, millä haluavat leikkia.
Kun sateet alkavat ja kelit huononevat vähenee ulkoilu, mutta silti joka aamu ulos menemme. Nyt ei olla askarreltu eikä leivottu, mutta kun syksy koittaa molempia alamme harrastamaan, kerran viikossa käymme jos huvittaa kerhossa ja kerran kuussa tiimin kanssa koulunsalissa "jumpalla" erilaisia pallojuttuja temppuratoja jne,

Eineksiä syömme noin 2 x viidessä viikossa (kalapuikot ja purkkihernekeitto) muuten syömme kotiruokaa (suosin itse aika paljon luomua, mutta valitettavasti se tuntuu kukkarossa, ostan myös torilta perunat ja porkkanat pientuottajilta) Suosin "tummia" tuotteita ja valitsen mielelläni kaiksita tuotteista terveellisemmän vaihtoehdon vaikka hinta olisi kovempi.

Meillä lapset leikkivät tosi paljon, ehdion siinä siemaista teeni rauhassa, koska eivät kaipaa minua leikkejään "sotkemaan". Joka päivä luetaan pari kirjaa yleensä päikkäreille mennessä. käymme myös kirjastossa n. 2 kertaa kuussa joista toinen on satutuntikäynti.

Koitan parhaani hoitaessani lapsia, välillä on minullakin huono päivä, joka varmasti näkyy ulospäin, mutta olen ihminen en kone,

Itse työskentelin pph:na, ja työaikani oli melko hyvä, 8-17, eli illat oli vapaata ja aamulla sai nukkua. Leluja saatiin kaupungin varastolta lainaan, samoin askartelutarvikkeita. Palkka oli todella huono kun en saanut täyttä ryhmää, ja silloin kun ainut vakilapsi oli sairaana, olin periaatteessa palkattomalla (mulla oma lapsi kotona 1-v). Koti oli aina kaaoksessa ja pakko oli joka päivä siivota että sai taas seuraavana päivänä aloittaa puhtaalta pöydältä. Mies hoito meillä kauppa ym asiat, silloin kun kävin hammaslääkärissä, meille tuli hoitaja kotiin siksi aikaa. Nykyään olen kolmivuorotyössä vanhustenparissa, ja silti koin että tuo pph:na olo oli rankempaa, vaikka rankkaa on nykyinenin työ. Mut nyt on sentään erikseen kotiaika ja työaika ja säännöllinen palkka. Koti saa olla koti, eikä kukaan kauhistele jos kattila seisoo pesemättömänä pari päivää altaassa tai pyykki kasa odottaa sohvalla silittäjäänsä.

Musta tuntuu että päikkärissä katsotaan jopa enemmän noita piirrettyjä kuin pph:lla, mut tää vain mun kokemukseni asiasta.
Noi ruokavaliojutut on musta sellaisia, että niihin vois kysyä pph ohjaajalta voisko hoitaja päästä johonkin kurssille asian tiimoilta. Meillä kävi näin, veljeni oli pph:lla ja hänellä keliakia ja muutakin "ongelmaa", hoitaja kävi hänen timoiltaan viittomakielen kurssin perheemme kanssa ja taisipa saada ohjeita ruokintapuolen suhteen, piktojen yms. Oli kyllä aivan ihana hoitaja! hankalampi olis ollut päiväkodilla kouluttaa koko henkilökunta, kun siellä ei omahoitajasysteemiä ollut

Alkuperäinen kirjoittaja memphis:
Musta tuntuu että päikkärissä katsotaan jopa enemmän noita piirrettyjä kuin pph:lla, mut tää vain mun kokemukseni asiasta.

En ole kyllä telkkaria nähnyt pojan päiväkodissa vaikka kaikki paikat on tullutkin kierrettyä.

Helmin ja Onnin Äiti (vierailija)
:flower: Kukkia upeasta työstä. Kirjoituksesi perusteella voisin lapseni tuoda sinulle hoitoon, vaikka en tähän mennessä ole perhepäivähoitajista juurikaan innostunut.

Meidän lapsilla on hyvä pph. Tosin enää vuoden, sit hän jää eläkkeelle, että voihan olla tässäkin asiassa et ikä tuo varmuutta ja ammattitaitoa asioihin. Silloin kun minulla on vp töistä, on pph:n ohjaaja kehottanut kuitenkin viemään hoitoon lapset, joka minulle vaikeaa.. joskus vien, joskus en. Tämä vain siihen ap:n alkuperäiseen kirjoitukseen jossa oli, et pitäis vp:llä pitää lapset kotona.. meilläpäin kehoitetaan toisin. Ja sit tuossa välissä joku pph oli sit mieltä, et kyllähän lasten kanssa on kunhan ei tarvi niiden vanhempien kanssa olla tekemisissä. Aika outo järjenjuoksu mun mielestä!
Meidän pph ei kuljeta lapsia omilla asioillaan, vaan hoitaa ja järjestää ne vapaapäivilleen, myös arjeksi saa vapaata jos haluaa. Ihan niinkuin minäkin teen (teen hoitotyötä).

kunnioitan pph työtä! Mun lapset oli ihan ihanan pph hoidossa kun ne oli pienempiä. En tiedä miten hän silloin jaksoi, oli kolme 1-vuotiasta ja yks 4-vuotias. 1-vuotiaat ei voinut jättää yksin leikkihuoneeseen kun hän laittoi ruokaa, kun tuli aina tappelu. Hän sit laittoi ruuan valmiiksi illalla niin pitkään kuin oli mahdollista ja nousi ylös aamulla aikaisin ja kuori perunat ja laittoi puuroa. Joskus hänellä oli 12-tuntisia päiviä, kun ensimmäinen tuli klo 6.00 ja viimeinen lähti klo 18.00. Hänellä ei ollut kyl paljon vapaa-aika.

Mä olen ikionnellinen että mun ei tartte enää viedä tyttöäni HUONOLLE PPH:lle, oli siellä 3 vuotta raukka. :(
Ens viikolla järjestyy vihdoin tarhapaikka tai toinen pph. TOIVOTTAVASTI SAISI TARHAPAIKAN!!!!!!!!!!!!

mulla toisenlainen kokemus asioista. Miten Lunatic sun lapsella oli huono pph? Meillä päiväkodissa lapset oli yhtä karjaa.. jos sattui jotain niin sattui, kukaan ei tiennyt missä ja miten. Eli että vaikka oli kuinka monta silmäparia näkemässä "kukaan ei tiennyt". Siis et meillä se ei turvaa tuonut.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Mä olen ikionnellinen että mun ei tartte enää viedä tyttöäni HUONOLLE PPH:lle, oli siellä 3 vuotta raukka. :(
Ens viikolla järjestyy vihdoin tarhapaikka tai toinen pph. TOIVOTTAVASTI SAISI TARHAPAIKAN!!!!!!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja harmi:

En jaksa alkaa listaamaan. Sanotaanko näin, että siitä ihmisestä on tehty lukuisia valituksia, ja kaikki ovat ottaneet sieltä lapsensa pois, ja enää sinne ei kukaan lapsia viekään. joten se pph laitetaan kai eläkkeelle.

Minusta ap kirjoitti asiaa. :)
Minun työpäiväni on jo nyt 6.30-17.00 joka päivä. Välillä se pitenee, koska vanhemmat eivät noudata sovittuja aikoja. Tämän päivän pituuteen sitten lisätään työajan jälkeen vielä siivoukset, ruokalistojen miettiminen ja hankkiminen, päivän suunnittelu, ruokien valmistelu. Pankkiasiat hoidan netin kautta, mutta muut virastoasiat on hoidettava silloin kun hoitolapset paikalla, muuten ei koskaan kerkeä. meillä on oma perhe, jota olisi kaikkien vanhempien mietittävä ja pidettävä sovituista ajoista huolta. me joustamme usein reilustikin. Meidän lasten lelut ovat hoitolasten käytössä, samoin kotimme. Kun on lelupäivä niin hoitolapset eivät edes näyttäisi omiaan meidän lapsille. Lääkärissäkin on joskus käytävä, silloin pitää hankkia varahoitaja ja siinä on aika sumpliminen. Ylitöistä emme saa mitään palkkaa, vaan palkka on sama vaikka olisi 13 tuntinen päivä, sairaslomasta hoitolasten vanhemmat vähentävät palkasta...jne.

SILTIKIN tämä työ on ihanaa ja rakastan työtäni, sekä lapsia jotka täällä kanssani päivää viettävät. :)

En jaksa alkaa listaamaan. Sanotaanko näin, että siitä ihmisestä on tehty lukuisia valituksia, ja kaikki ovat ottaneet sieltä lapsensa pois, ja enää sinne ei kukaan lapsia viekään. joten se pph laitetaan kai eläkkeelle.

joo no suomessa ketään ei laiteta eläkkeelle. eli jos ei ole eläkeiässä. Hän siis jää työttömäksi. Mulla myös kokemusta yhdestä hirmuhoitajasta. Hän oli ihan poikki, se selvis myöhemmin. Hänet siirrettiin lh koulutukseen ja on nyt vanhainkodilla ja todella hyvä hoitaja. Olosuhteet kai vei voimat: oma koti työpaikkana, ruoanlaitot, pitkät päivät, yksinäinen työ...

Alkuperäinen kirjoittaja vera:
Minusta ap kirjoitti asiaa. :)
Minun työpäiväni on jo nyt 6.30-17.00 joka päivä. Välillä se pitenee, koska vanhemmat eivät noudata sovittuja aikoja. Tämän päivän pituuteen sitten lisätään työajan jälkeen vielä siivoukset, ruokalistojen miettiminen ja hankkiminen, päivän suunnittelu, ruokien valmistelu. Pankkiasiat hoidan netin kautta, mutta muut virastoasiat on hoidettava silloin kun hoitolapset paikalla, muuten ei koskaan kerkeä. meillä on oma perhe, jota olisi kaikkien vanhempien mietittävä ja pidettävä sovituista ajoista huolta. me joustamme usein reilustikin. Meidän lasten lelut ovat hoitolasten käytössä, samoin kotimme. Kun on lelupäivä niin hoitolapset eivät edes näyttäisi omiaan meidän lapsille. Lääkärissäkin on joskus käytävä, silloin pitää hankkia varahoitaja ja siinä on aika sumpliminen. Ylitöistä emme saa mitään palkkaa, vaan palkka on sama vaikka olisi 13 tuntinen päivä, sairaslomasta hoitolasten vanhemmat vähentävät palkasta...jne.

SILTIKIN tämä työ on ihanaa ja rakastan työtäni, sekä lapsia jotka täällä kanssani päivää viettävät. :)

Siis miten sairaslomasta hoitolasten vanhemmat vähentävät palkasta???? Eiköhän se ole kunta joka noi asiat on päättänyt?! Ja jos mun lapset sairaana, maksan minäkin kuntaan täyden maksun! Mulla ei aina hakuajat pidä kutiian, työ sellainen etten voi jotain vanhusta jättää vessan pytylle kun kotihoidossa olen. Ilmoitan sit aina tekstarilla et myöhästyn. Tuntuu vähän kohtuuttomalle, et me kaikki huvikseen myöhästeltäis!!

joo no suomessa ketään ei laiteta eläkkeelle. eli jos ei ole eläkeiässä. Hän siis jää työttömäksi. Mulla myös kokemusta yhdestä hirmuhoitajasta. Hän oli ihan poikki, se selvis myöhemmin. Hänet siirrettiin lh koulutukseen ja on nyt vanhainkodilla ja todella hyvä hoitaja. Olosuhteet kai vei voimat: oma koti työpaikkana, ruoanlaitot, pitkät päivät, yksinäinen työ...

Se hoitaja on jo eläkeiässä, ei ole aiemmin suostunu eläkkeelle. Nyt se laitettiin sairaslomalle, ja kai siitä sit eläkkeelle.
Mutta se siitä. :)

Yhteistyössä