Perhepäivähoitajista

Elämänlähde

Aktiivinen jäsen
28.01.2007
4 689
0
36
Kun täällä on niistä ollut nyt viime aikoina paljon juttua niin haluan muistuttaa teitä vanhemmat:

Pph tekee kodinomaista työtään omassa kodissaan ja oman perheensä säännöillä

Pph:lla saattaa olla myös omia pieniä lapsia ja muutakin elämää, joten sovituista hoitoajoista on pidettävä kiinni myös vanhempien osalta.

Kaikilla pph ei ole omakotitaloa ja hehtaaritolkulla tilaa, ja ei tarvitse ollakkaan.

Pph on myös hoidettava omia tärkeitä asioita, ja se useimmiten joudutaan tekee päiväsaikaan lasten kanssa, koska monet virastot yms. menevät kiinni ennenkuin lapsia tullaan kenties hakee kotiin.

Yksityiset pph ovat riippuvaisia hoitolasten vanhempien vapaista joten jos haluat että hoitaja saa joskus lomaa/vapaata piät lapset omana vapaapvänäsi kotonasi kanssasi.

Kunnioita pph, hän tekee tärkeätä työtä ja hoitaa juuri sinun lastasi, jotta voit itse keskittyä töihin tai opiskeluun.

Muista, että pph on yksin lasten kanssa, ei välttämättä aina kerkeä virikkeellistä toimintaa järjestää joka sekunti lapsille. Eikä tarvitsekkaan, lapsille tekee hyvää touhuta yksin tai keskenään.

Huolehdi itse vanhempana siitä, että omalla lapsellasi on vaateasiat kunnossa. pphn vastuulla ei ole korjata ja pestä hoitolasten vaatteita, taikka omistaa mieletöntä kasaa vaihtovaatteita. Ne pitäisi olla lapsilla omasta takaa.

Pph omien lasten lelut ovat kaikkien, myös hoitolasten käytettävissä, joten opetattehan lapsenne kunnioittamaan ja arvostamaan näitä leluja. Kaikilla ei tarvi olla hoitopaikassa viimeisen muodin mukaista bratzia tms.

Tässä pieni muistutus teille kaikille, jotta yhteistyö hoitajan ja hoitolasten vanhempien välillä toimisi. Puhukaa avoimesti ja kertokaa mielipiteitänne, mutta muistakaa, pph tekee työtään omassa kodissaan, joten puitteet eivät voi olla samanlaiset kuin päiväkodissa. =) =)

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm..:
eihän muutkaan työaikana voi hoitaa omia asioitaan..

En ole pph mutta voin hoitaa työaikana kaikki omat asiat, ja siksi toiseksi monet kunnan / valtion virastot on auki klo8-16 tai vähemmän aikaa. Milloin mä sitten ne hoitaisin kun oma työaika on 8-16

Miksei saisi mennä asioille lasten kanssa, hyvähän heidänkin on oppia käymään ryhmässä kurissa ja nuhteessa vaikka pankissa? Mun puolesta voipi mennä, meillä kyllä pph katsoo sellaisen päivän että on porukkaa mahdollsimman vähän hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En ole pph mutta voin hoitaa työaikana kaikki omat asiat, ja siksi toiseksi monet kunnan / valtion virastot on auki klo8-16 tai vähemmän aikaa. Milloin mä sitten ne hoitaisin kun oma työaika on 8-16

en ole pph mutta mä otan vapaapäivän jos pitää jotain mennä hoitamaan. päiväkodista ei voi hipsiä omille asioilleen ...

Ja eikös se koinomaisuuskin juuri liity tähän,että lapset ovat mukana arkisissa asioissa.
Vaikka eipä sillä,omilla asioilla olen tämän reilun puolenvuoden aikana lasten kanssa käynyt 2 kertaa,ja nimenomaan pankissa.Lapset olivat innoissaan,kun tämä oli ekstraa tämä keskustaankävelyreissukin!!

Joskus vaan on pakko hoitaa asioita! Myös työajalla. Joko niin että menen lasten kanssa asioille tai sitten pyydän lasten vanhempia hakemaan lapset aiemmin. Onneksi hoitolasteni vanhempien kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa tällaisen asian kanssa. Asioista on aina selvitty puhumalla.

Jos teidän työaika on 8-16 niin pph työaika on n. 7.30-16.30, eli lähes tunnin pidempi kuin omanne. Yleensä töistä pääse lähtemään lääkäriiin ym, mutta ei pph voi jättää lapsia ja lähteä yksin lääkäriin... tässä vain esimerkki.

Jos teidän työaika on 8-16 niin pph työaika on n. 7.30-16.30, eli lähes tunnin pidempi kuin omanne. Yleensä töistä pääse lähtemään lääkäriiin ym, mutta ei pph voi jättää lapsia ja lähteä yksin lääkäriin... tässä vain esimerkki.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Juuri näin se on!!!

lapset varahoitoon sitten vaan

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:

en ole pph mutta mä otan vapaapäivän jos pitää jotain mennä hoitamaan. päiväkodista ei voi hipsiä omille asioilleen ...

Joo,no...Lapset siis (minullakin 5 eri perheestä)jokainen menee siksi päiväksi varahoitopaikkoihin.Ootko koskaan joutunut järjestelemään tollasta.Nimittäin aika ihmeen paljon sumplittavaa tuossakin,vaikket varmaan ymmärrä...
Ja muiden kokemuksista tiedän,että tollasen tilanteen takia muutama vanhempi on sitten ottanu herneen nenuunsa kun "houtajan pittää nääs päästä ASIOILLE,joo-o"-tyyliin puhutaan sitten jälkikäteen.
Ja eihän se jokatapauksessa ole lapsellekaan mukavaa joutua "vieraaseen" paikkaan.Että ihan noita omia pikkusia hoidokkejanikin tässä asiassa ajattelisin.
Että oisko kumminkin niin,että pienempi "paha" lapselle yks 10min. pankkireissu ulkoilun lomassa,kuin hoitopäivä vieraassa paikassa?

Tääl meil ainakin, siis kunnallisilla pph on sellainen, en tiedä nimeä, joku systeemi että päiväkodista tulee hoitaja kotiin jos pph:lla esim. lääkäri tms. pakollinen meno, johon ei lapsia voi ottaa mukaan.

Ja tuo vaihtovaatejuttu ei valitettavasti ole aivan selvää kaikille vanhemmille. On ikävää kun vanhemmat ajattelevat, että onhan hoitajalla varavaatteita, kun sillä on itelläänkin lapsia. Valitettavasti ei aina löydy neljää paria kurarukkasia tai kuivia ulkohaalareita.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
mitä asiaa nykyään kellään on pankkiin tiskille asioimaan, kun kaiken voi hoitaa netin kautta?

Eikö esim. lainahaut ainakin vielä hoideta pitkälti naamasta naamaan? Ja meillä kyllä on varajärjestelmä olemassa jos pitää vaikka lääkäriin lähteä ja vanhemmat ei pääse paikalle niin silloin vaikka perhepäiväohjaaja tulee lasten kanssa siksi aikaa.

Mä olen eri mieltä. Varsinkin täällä käpykylässä pph:ksi pääsee liki kuka vain ja yleisesti tiedossa miten huonosti kunnassamme hoidetaan pph-lapset :/

Siksipä en päässytkään menemään itse vakituiseen työhön, kun käpärillämme ei alle 3v oteta päiväkotiin vaan joutuisi niihin paikallisiin kamaliin pph-paikkoihin, joten ennemmin sitten luovun vakityöstä ja olen lapsen kanssa itse. Mutta en yleistä, monessa paikassa tiukat vaatimukset pph-työhön, täällä vaan ei ole.

Voi järjen reimuvoitto taas! Eihän kukaan muu hullu tekkään 12 tunnin työpäiviä vajaan tonnin kk-palkalla ilman taukoja. B) Ja parhaimmillaan 7 päivää viikossa :whistle:

lapset varahoitoon sitten vaan

Ypph:lla olevilla lapsilla varahoidon järjestää vanhemmat itse (pääsääntöisesti) Arvaapa kumman vanhemmat valitsevat? ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:

Joo,no...Lapset siis (minullakin 5 eri perheestä)jokainen menee siksi päiväksi varahoitopaikkoihin.Ootko koskaan joutunut järjestelemään tollasta.Nimittäin aika ihmeen paljon sumplittavaa tuossakin,vaikket varmaan ymmärrä...
Ja muiden kokemuksista tiedän,että tollasen tilanteen takia muutama vanhempi on sitten ottanu herneen nenuunsa kun "houtajan pittää nääs päästä ASIOILLE,joo-o"-tyyliin puhutaan sitten jälkikäteen.
Ja eihän se jokatapauksessa ole lapsellekaan mukavaa joutua "vieraaseen" paikkaan.Että ihan noita omia pikkusia hoidokkejanikin tässä asiassa ajattelisin.
Että oisko kumminkin niin,että pienempi "paha" lapselle yks 10min. pankkireissu ulkoilun lomassa,kuin hoitopäivä vieraassa paikassa?

meillä oli päiväkotiryhmässä varahoitopaikka pph.n lapsille ja kyllä ne sinne aina tuli kun hoitajalla oli aamulla esim. lääkäri tai vapaapäivä. Jos lääkäri oli aamusta niin lapset olivat joko toisten hoitajien kanssa pk:n pihalla tai sitten ne tulivat meille aamupäiväksi hoitoon. Vapaapäivinä (joita näillä hoitajilla oli paljon) lapset tulivat meille koko ajaksi. Ei mitään ongelmaa.

Yhteistyössä