Perätilasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias

Vieras
kysyisin, kun olen lukenut joitakin kirjoituksia, että jos vauva on perätilassa, ei haluta, että edes yritetään kääntää. Mietin tässä vain, että minkä takia? :/
Minulla nimittäin on ainakin vielä tällä hetkellä vauva perätilassa, 31+3.
Tokihan voi vielä itekseen kääntyä, mut jos ei... :/

me ei haluttu edes yrittää kääntöä siihen liittyvien riskien takia, meidän poitsu siis syntyi sektiolla kun ei itse tahtonut kääntyä. mä uskon aina siihen, että asiat menee niin kuin on tarkoitus...

jos istukka edessä tai napanuora kaulan ympäri, eivät käsittääseni rupee kääntämään. mulla ei tosin ultrassa näkynyt et napanuora oli kaulan ympäri. halusivat yrittää kääntämistä, en suostunut enkä suostunut perätilasynnytykseenkään. onneksi en suostunut, sillä muuten olis kuulemma voinut käydä huonosti mun vauvalle. istukka oli kokonaan kalvokiinnitteinen.

Mulla oli esikko perätilassa. Yritettiin kääntää, mutta ei onnistunut (käsittääkseni vähäinen lapsivesi oli syynä). Lantioröntgenin perusteella tehtiin päätös että synnytän alakautta ja näinhän sitten tapahtuikin 16v 1pv sitten =)

Mulla yritettiin kääntää reilu rv36 kun tyttö oli perätilassa.
Saatiin käännettyä mutta tyttö ponkaisi samantie takasin perätilaan ja sitte otettiin uus aika reilu 38 viikolle ja tyttö oli sit kääntynyt itsekseen raivotarjontaan.

Mulla huomattiin perätila rv36, eikä lääkäri lähtenyt kääntämään sikiön asennon ja koon takia. Ei kuulemma ollut tilaa kääntöön, ei kääntynyt itsekseenkään ja lantion mittojen takia leikattiin rv39. Ei ihan vastannut kysymykseesi, mutta kyllä mielestäni lääkärien ammattitaitoon voi hyvin pitkälti luottaa. :)

Kaiva käsiisi Lääkärilehden numero 24/93 esim. kirjastosta ja lue artikkeli "Perätilassa olevan sikiön ulkokäännös-hyödyksi vai vahingoksi".

Sangrian kirjoitukseen kommentti, että kyllä ainakin joissain sairaaloissa yritetään kääntää sikiöitä, vaikka istukka olisi kiinni etuseinämässä. Tällöin on käsittääkseni olemassa melko suuri riski, että istukka irtoaa. Itse en antaisi yrittää kääntää perätilassa tai poikkitilassa olevaa sikiötä.

ap:lle vastaus, että olen itse kätilö ja antaisin ehdottomasti kääntää. Tehdään hyvässä valvonnassa ja jos jotain sattuisi, niin sectiosali on ihan vieressä. Koskaan ei ole mun uran aikana menty suoraan ulkokäännöksestä sectioon ja monesti ne kyllä onnistuukin käännöksissään. Ja sangrialle tiedoksi, että istukka ei voi olla kalvokiinnitteinen, vaan se on kyllä ihan kiinni siinä kohdunseinämässä, napanuora sen sijaan voi olla kalvokiinnitteinen ja tämä joskus aiheuttaa synnytyksen aikaisia sydänäänilaskuja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli istukka edessä ja tyksin lääkäri sanoi että ei missään nimessä yritetä kääntää. Kuulemma liian iso riski et istukalle käy jotain.

kyllä mulla yritettiin silti kääntää ja tyksissä vielä :o
muttei kaveri suostunu kääntymään ´ja ei ne lääkärit kauan yrittäny eikä se edes sattunut meille ei siis siitä yrityksestä ollu mitään haittaa
kyllä niihin lääkäreihin voi mun mielestä luottaa tietävät mitä tekevät

Alkuperäinen kirjoittaja sulle:
ap:lle vastaus, että olen itse kätilö ja antaisin ehdottomasti kääntää. Tehdään hyvässä valvonnassa ja jos jotain sattuisi, niin sectiosali on ihan vieressä. Koskaan ei ole mun uran aikana menty suoraan ulkokäännöksestä sectioon ja monesti ne kyllä onnistuukin käännöksissään. Ja sangrialle tiedoksi, että istukka ei voi olla kalvokiinnitteinen, vaan se on kyllä ihan kiinni siinä kohdunseinämässä, napanuora sen sijaan voi olla kalvokiinnitteinen ja tämä joskus aiheuttaa synnytyksen aikaisia sydänäänilaskuja.

niin ne mulle siellä sanoivat, kumma juttu :/ on tooosi harvinaista.

Meillä edelleen perätila rv 35. Jos äitipolilla ei voida luotettavasti todeta, että napanuora ei ole kaulan ympäri tai sikiö ei ole muutenkaan kiertynyt napanuoraan, niin en anna ulkoisesti kääntää. Anoppi on menettänyt yhden lapsen kun kääntöyrityksen jälkeen kuristui napanuoraansa. Eihän sitä tiedä johtuiko käännöstä, mutta kyllä se takaraivossa kummittelee. Eli jos on riski siitä, että lapsi tai napanuora voi johtua ahdinkoon ja verenkierto estyä, meille ei kääntöyritystä tehdä. Meilläpäin ei ainakaan ole pakko äidin kääntöyritykseen suostua, vaan sektioon "pääsee" ilman ulkoista kääntöäkin. Mieluummin suunniteltu perätilasektio kuin hätäsektion vaara kääntöyrityksen yhteydessä.

Yhteistyössä