perätilasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BornToLose
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

BornToLose

Jäsen
11.06.2007
933
0
16
Kyselisin kokemuksia kun vauva perätilassa..
Meillä viikkoja 'vasta' 31 ja vauva on kahdella käynnillä ollut perätilassa.
Tiedän että ehtii ja mahtuu vielä kääntymään, mutta lähinnä pohdiskeluni perustuu ajatukselle ettei vauvaa hotsita kääntyä laisinkaan.. :/

Eli millä viikoilla vauvasi on kääntynyt 'oikein päin' (lähinnä 31viikoista eteenpäin)?
Millä viikoilla kokeillaan käännyttämistä? Ja millaista se on, tekeekö pahaa ym..?
Jos ei vauvaa saada kääntymään, niin on edessä vaikea synnytys, jos kokemuksia perätilasynnytyksestä niin kerro! =)

Tässä suurimmat asiat joita aloin yöllä pohtimaan kun ei uni tullut silmään ;)

vauvani syntyi perätilassa,huomattiin vasta kun olin jo laitoksella!!
sitä ei tiedetä että oliko muka kääntyny vai terkkarilla tullu virhe kun kokeiltu vatsan päältä.
Synnytin kuitenkin ihan normaalisti ja kaikki meni hienosti!
sairaalasta kuitenkin riippuu että leikataanko vai "synnytetään" ja tietenkin äidin mielipide asiaan!

Esikoinen oli perätilassa. Tuli ihan yllärinä viimeisessä ultrassa ja pian sen jälkeen yritettiin kääntää...

Vaan eipä kääntynyt.
Lantiontilavuus tutkittiin, vauvan koko arvioitiin ja sain luvan synnnyttää alateitse.

Itse synnytys oli avautumisvaiheelta pitkä (ilmeisesti peppu ei pehmeänä avaa kohdunsuuta niin tehokkaasti) mutta loppu äärettömän helppo. Ja lääkäri tietty paikalla koko ponnistusvaiheen (15min.) ajan.

Suosittelen. (tosin en kyllä suosittele epiduraalia siihen samaan sitten)

Minulla oli ekalta jo kääntöaika varattuna jonnekin viikolle 37, mutta se peruttiin kun kääntyikin itsestään päivää ennen. Kyselin lääkäriltä voinko itse millään lailla auttaa vauvaa kääntymään ja sain ohjeeksi mennä konttausasentoon aina kun vauva on kovin liikkuvaisella päällä. Tätä neuvoa noudatin ja olikin kääntynyt oikeinpäin, en tietenkään voi väittää ettää juuri silloin kun konttauasennossa olin. Nyt kolmannelta harrastin samaa, koska vauva mielummin näkyi ultrissa olevan perätilassa ja taas konttailin, silloin vauvalla enempi tilaa liikkua, nytkin oli kääntynyt oikein, toivottavasti pysyy niin, nyt rv 38+4 ja minun kohdalla kääntämistä ei edes ajatella vaan menee suoraan sektionn jos perätilan vielä vauva valitsee.

Esikoinen oli iso ja perätilassa->suunniteltu sektio. Pikku kakkonen oli perätilassa ja alettiin suunnitella sektiota, mutta kääntyi viikolla 37, sain synnyttää.

Itselläni oli toinen raskaus niin että oli kääntynyt raivotarjontaan rv34 mutta rv 36 neuvolassa huomattiin että tyttö on kääntynyt taas perätilaan.
Menin TYKS:iin ja katsoivat ultralla ja perätilassa on.
Yrittivät kääntää vatsan päältä.
Kyllä se jonkun verran sattui kun neljä ihmistä runnoivat käsillä ja yrittävät kääntää.
Melkein saivat tytön käännettyä mutta tyttöhän päätti kääntyä takasin päin.
sanoivat että otetaan reilun parin viikon päästä uusi aika ja katsotaan onko tyttö kääntynyt. No menin sitten rv38+3 TYKS:iin ja tyttö oli kääntynyt itse raivotarjontaan.
Tyttö syntyi rv41+0 raivotarjonnassa. :heart:

Kiitos kokemuksistanne :flower:
Olen luottavainen että vauva kääntyy, mutta öisin kun ei unta saa niin tulee kaikenlaista mietittyä :D
Esikoinen oli pieni; syntyi laskettuna ja oli tasan 3kg joten en usko tämänkään olevan suuri.
Ja jos jää perätilaan niin haluaisin synnyttää kun leikkausta en missään nimessä haluaisi :/
Tulee tietty mitä on tullakseen mutta :p

Tällä mennään :wave:

Yhteistyössä