Täällä samanlainen tilanne, tosin perätila huomattin synnytystapaultrassa 36+.
Edellisenä päivänä olin käynyt normaalissa neuvolassa, jossa tarjonnan piti olla vielä rt. Minulle on kokoajan sanottu, että tarjonta on rt ja kyseessä on ensimmäinen lapsi, joten en ole osannut kyseenalaistaa asiaa.
Mutta näin jälkeenpäin mietittynä viimeisen kuukauden ajan kaikki napakat liikkeet ovat tuntuneet alavatsalla/ peräsuolen kohdalla/ virtsarakossa jne. ja kova möykky tuossa kylkiluiden alla. Tämän kuukauden aikana minut on tutkittu kaksi kertaa ja aina on sanottu, että rt:ssä on... Olen sitten tyhmänä vaan miettinyt, että nyrkkeilee siellä vaan kovasti ja kovin on pieni pylly tällä uudella ihmisenalulla

Mutta tiedä häntä... Nyt sitten kuitenkin oltiin pt:ssä.
Yrittivät kääntää samalla reissulla, mutta siinä ei onnistuttu. Ensin piti maata sairaalasängyssä pää alaspäin joku 20min (+käyrissä) ja sitten lääkäri yritti kääntää ja kätilö samalla ultrasi.
Noh, kuten sanoin niin ei onnistunut, mitä lääkäri jo aloittaessaan hieman epäili lapsiveden vähyyden vuoksi.
Kääntäminen sattui niin penteleesti, että lääkäri muutaman minuutin kuluttua lopetti yrittämisen. Sitten takaisin käyrille ja kippas kappas sen verran olivat koulineet, että yks kaks minulla alkoi kovat supistukset. Niitä tuli sen noin 20min aikana muistaakseni 4 vai 5 ja siitä sitten synnytysosastolle tarkkailuun ja jotain supistuksia estävää lääkettä kannikkaan.. Siellä sitten pötköteltiinkin jonkin aikaa, mutta onneksi supistukset sitä laantuivat ja pääsin kotiin.
On kyllä ihana kuulla, että vielä 38 viikolla on käännytty takaisin oikeinpäin ihan itsestään! Toivossa on siis hyvä elää
Mitä tuohon perätila synnytykseen tulee, niin lääkärin mukaan tavat vaihtelevat hyvin paljon sairaaloittain. Minulle sanottiin, että täällä meidän sairaalassa ei mielellään synnytetä perätilassa (varsinkaan ensimmäistä lasta), mutta esim. TAYSissa perätilasynnytyksiä tehdään jatkuvasti. Eli joissakin sairaaloissa pitää olla jotain muutakin pt:n lisäksi, että leikataan (esim. ahdas lantio). Minulle sanottiin, että "kyllä tästä lantiosta mahtuisi tulemaan vaikka perätilassa, mutta jos vauva ei käänny suosittelemme suunniteltua sektiota".
Mutta kuten sanottu tavat siis vaihtelevat ilmeisesti sairaaloittain.
Nyt sitten rv38 tarkastuskäynnille ja jos ei ole kääntynyt, niin sektioaika varataan seuraavalle viikolle eli rv39:lle.
Mutta toivottavasti tämä maha-asukki nyt olisi yhteistyöhaluinen ja ymmärtäisi, että kohta sieltä mahasta olisi joka tapauksessa tultava ulos, joten parempi olisi vaan kääntyä ihan itse oikeinpäin
Minua on vielä mietityttänyt sellainen asia, että mitä sairaalassa tehdään jos huomataankin, että sektioon mentäessä vauva olisikin kääntynyt rt:hen?
Vaikka olisit ollut jo sairaalassa ja sinut on otettu sisään, kaikki valmisteltu jne. niin laitetaanko sitten vielä kotiin odottelemaan spontaanin synnytyksen alkua vai leikataanko joka tapauksessa? Jostakin vain luin, että pt tarkistetaan vielä ennen leikkausta (mikä on siis tietenkin hyvä asia), mutta mitään ei missän puhuta miten toimitaan jos vauva onkin päättänyt kääntyä oikeinpäin??
Onko kellään kokemusta tällaisesta?