Vauva perätilassa - onko yritetty kääntää vai oliko perätilasynnytys vai sektio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Teillä, joilla on vauva ollut perätilassa, onko yritetty kääntää ja onko kääntynyt? Ja millä viikolla ?+?

Jos kääntäminen on onnistunut, pysyykö vauva raivotarjonnassa.

Entä jos kääntäminen ei onnistunut, yritettiinkö kääntämistä uudelleen?

Syntyikö perätilaan jäänyt vauva alakautta vai sektiolla ja oliko synnytyksessä/sektiossa ongelmia?

Ihan täysin en pysty kysymykseeni vastaamaan, mutta mulla oli vauva perätilassa synnytystapa-arviossa viikolla 36+jotain, sain viikon päähän käännösyritykseen ajan. Tuolla sitten huomattiin vauvan kääntyneen raivotarjontaan. Itse en muutosta huomannut, istukka edessä ja liikkeet tuntuivat kovin vaimeasti. Tuolloin lääkäri jutteli, että perätilassa olevaa voi yrittää synnyttää alakautta, jos lantio on tarpeeksi iso ja äiti haluaa synnyttää alakautta. Olennaisessa osassa on äidin motivaatio, koska perätilasynnytys voi olla fyysisesti äidille kovempi suoritus (koska esim. imukuppia ei voi käyttää). Perätilasynnytyksissä aina lääkäri paikalla.

Sain tietää tosimyöhään että oli perätilassa, ja sitä yritettiin kääntää. En antanut yrittää niin että olisi sattunut, ja todettiin ettei se siitä käänny. Suunniteltu sektio tehtiin. Yllätyksenä tuli mulle, että tyttö sai lonkkatuen. Kukaan ei ollut maininnut siitä "riskistä" joten se tuli täysin puun takaa. Nyt 7 v ja lonkat on hyvät :)

Minulla oli perätilassa, varattiin aika kääntöyritykseen.. eikä onnistunut, sattu vaan perkeleesti. Tämän jälkeen katsottiin lantion magneettikuvauksella mahtuisko tulemaan alakautta, ja selvis että eipä se sieltä raivotarjonnassakaan mahtuisi!! Eli täysin turhaan kävin kääntöyrityksessä... sektioon jouduin.

Mun kaksosista b-lapsi on perätilassa syntynyt, eikä ongelmaa. Mutta tuplilla hiukan eri juttu :) Niin, ei siis totisesti yritetty kääntää vaan todettiin että antaa olla.

Mulla perätilavauva, syntyi sektiolla. Kääntöä kokeiltiin sen verran, että lääkäri koitti alavatsaa ja sanoi, että on kiinnittynyt eikä kannata yrittää käännöstä. Sektio sujui paremmin kuin odotin, toivuin nopeasti eikä ollut juurikaan kipuja, terve tyttö tuli :)

Sain tietää tosimyöhään että oli perätilassa, ja sitä yritettiin kääntää. En antanut yrittää niin että olisi sattunut, ja todettiin ettei se siitä käänny. Suunniteltu sektio tehtiin. Yllätyksenä tuli mulle, että tyttö sai lonkkatuen. Kukaan ei ollut maininnut siitä "riskistä" joten se tuli täysin puun takaa. Nyt 7 v ja lonkat on hyvät :)

joo, sektio tai alatie, niin perätila aiheuttaa lonkkien löysyyttä/liikkuvuutta tai jotai varsinkin tytöillä... ja näin ollen lonkkatukia tarvitaan joskus.

meidän perätilapojan lonkat ok. sektiolla syntyi... kaikki meni muutenkin hyvin

Stabiilissa perätilassa ei vauva ollut vaan vaihtelevasti perä/poikki/viistotilassa, tehtiin ulkokäännös viikolla 37+, vauva vaihteli vielä ennen kontrollia asentoa pariin otteeseen mutta päätti lopulta asettua pää alaspäin.

Joskus 36-viikolla muistaakseni menin kääntöyritykseen, mutta vauvan pää oli takakenossa niin ei voitu edes yrittää. Ensisynnyttäjänä ajatus alakautta synnyttämisestä siinä tilanteessa oli ehdottomasti poissuljettu, joten lantiota ei kuvattu vaan varattiin aika sektioon. Terve vauva syntyi, kaikki sujui täydellisesti ja toivuinkin melko nopeasti :)

Vauvaa yritettiin kääntää 37 viikolla,mutta ei onnistunut. Magneettitutkimuksen ja tarkan ultrauksen jälkeen lääkäri suositteli alatiesynnytystä. Vauva syntyi normaalisti alakautta. Ainut ero normaaliin synnytykseen oli se että väkeä oli tosi paljon. Hyvä mieli jäi ja toivuimme molemmat nopeasti.

Meillä toinen lapsi oli perätilassa ja käännettiin onnistuneesti muistaakseni rv 35-36. Käännös oli kivuton ja pysyi oikeinpäin. Synnytys sujui normaalisti ja oli nopea, sairaalassa ehdittiin olla reilut 2h. Synnytyksen jälkeen todettiin, että napanuora oli normaalin mittainen, mutta lyhyimmästä päästä eli en tiedä oliko siinä syy perätilaan. Minulle jäi tosi positiivinen kuva ulkokäännöksestä ja olen yrittänyt tutuillekin puhua siitä ja sanonut ettei välttämättä kannata lukea netin kauhutarinoita.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 pojan äiti;28270164:
Mun kaksosista b-lapsi on perätilassa syntynyt, eikä ongelmaa. Mutta tuplilla hiukan eri juttu :) Niin, ei siis totisesti yritetty kääntää vaan todettiin että antaa olla.

Samoin minulla. Kääntämisyrityksen sijasta b-vauvasta piti yksi lääkäri koko synnytyksen ajan kiinni (siis vatsan päältä), ettei kääntyisi poikittain. Hyvin sujui perätilasynnytys, mutta kaksosilla tosin eri asia.

Esikoiselle tehtiin ulkokäännös muistaakseni n. vkolla 37. En muista toimenpidettä kivuliaaksi, vain epämukavaksi. Kääntyi hyvin ja pysyi raivotarjonnassa loppuun asti. Normaali alatiesynnytys oli. Jos tätä toista olisi tarvinnut kääntää, olisin mennyt hyvillä mielin, ei jäänyt ekasta kerrasta huonoja muistoja.. :) Ja siis "väkisinhän" vauvaa ei käännetä. Jos ei lähde hyvin kääntymään, niin sitten unohdetaan koko juttu. Näin ainakin mulle täällä äitipolilla sanottiin.

Minulla käännettiin rv 38+6 ja kääntö meni kivuttomasti ja helposti (lääkäri tosin totesi että mulla taitaa olla korkea kipukynnys kun mies ihmetteli miten se noin helppoa oli). Synnytys käynnistettiin rv 39+6 ja ultrattiin että vauva oli pysynyt raivotarjonnassa. Synnytys lähti kunnolla käyntiin rv40+0 mutta ei edennyt ja todettiin että vauva oli kääntynyt jälleen ja kesken synnytyksen tehtiin vielä ulkokäännös ja vauva syntyi normaalisti alakautta.

Eli oman kokemukseni mukaan suosittelen kyllä käännöstä, mua valmisteltiin jo leikkuriin kun synnytyksessä todettiin vauvan olevan poikittain mutta kääntämisen ansiosta sain synnyttää alakautta.

Yhteistyössä