Minä synnytin esikoiseni 23 päivää sitten ja oli kyllä ihana kokemus. Synnytystä alettiin käynnistämään maanantaiaamuna Cytotec-tableteilla, joista ensimmäisistä ei tapahtunut oikein mitään. Toiset laitettiin neljä tuntia myöhemmin, ja illalla alkoikin suopistelemaan muutamia kertoja tunnissa, pääasiassa kivuttomia. Sain illalla suun kautta otettavan nestemäisen kipulääkkeen, jotta saisin nukuttua kunnolla (vaikka supistukset eivät juuri sattuneetkaan). Aamulla lääkäri kävi tarkistamassa vointini, ja koska edellisen päivän tabujen aiheuttamat supparit eivät olleet lakanneet, ei minulle annettu enää lisää lääkkeitä vaan päätettiin antaa tilanteen kehittyä itsekseen.
Iltapäivällä supistukset laantuivat, illalla oli jo todella hiljaista. Miehen lähtiessä kotiin yhdeksän aikoihin tuli taas muutama kipeämpi supistus ja sain taas yötä varten saman kipulääkkeen kuin edellisyönäkin. Puoliltaöin heräsin kun vatsasta kuului äänekäs ''NAPS'', luulin jo että lapsivedet menivät mutta limatulppahan se irtosi. Melkein samoin tein supistuksia alkoi tulemaan kymmenen minuutin välein, sattuivat mutta eivät niin paljoa että olisin niihin sillä hetkellä jotain lääkettä halunnut. Supistus kesti kerrallaan 30-90 sekuntia. Kahden aikaan yöllä soitin miehen takaisin, kun synnytys selkeästi lähti käyntiin. Yö kului miehen torkkuessa sänkyni vieressä keinutuolissa, meikäläisen ähistessä kymmenen minuutin välein. Ajoittain torkahtelin suppareiden välillä itsekin.
Aamulla olin jo aika väsynyt, kun hoitaja katsoi kohdunsuun tilanteen: sormelle auki, kaulaa reuna jäljellä. Eli ei vielä ''mitään''. Olin jo varma että olisin avautunut sen verran, että minut pian siirrettäisiin saliin... Kiukkuisena häädin miehen takaisin kotiin, yritin syödä aamupalaa ja torkkua supistusten välissä.
Pari tuntia myöhemmin lääkäri tsekkasi kohdunsuun tilanteen kierroksellaan, ja yllätyksekseni sanoi: ''Tämä on neljä-viis senttiä auki, saliin vaan ja puhkastaan kalvot''. Ehdin juuri soittaa miehen taas takaisin pelipaikalle ja napata kamerat mukaan kun hoitaja lähti jo kiikuttamaan minua kohti saleja.
Salissa vastassa oli kätilö ja opiskelija. Kalvot puhkaistiin kello 9.45 ja sen jälkeen supistukset tulivatkin parin-kolmen minuutin välein. Aloin imppaamaan ilokaasua (josta oli mielestäni suurin apu koko synnytyksessä!) ja se piti kivut siedettävinä noin tunnin. Sitten alkoikin taas sattua sen verran että pyysin jotain tujumpaa, ja minulle laitettiin kohdunkaulan puudute. Kivut hävisivät täysin tunniksi. Minulle laitettiin oksitosiinitippa, jotta avautuisin nopsempaan kun olin jo puudutettukin. Tunti kohdunkaulan puudutteen laittamisen jälkeen olikin koko synnytyksen kivuliain kohta, kun pyysin ''vielä jotain tujumpaa!'' ja anestesialääkärillä kesti tästä pyynnöstä spinaalipuudutteen selkääni tökkäämiseen n.20 minuttia. Sen jälkeen ei oikein sattunutkaan, hönkäilin ilokaasua ja yhden aikaan iltapäivästä alettiin valmistautua ponnistamaan. Ilokaasuletku riistettiin (

) minulta ja kätilöt neuvoivat kuinka ponnistaa. Ensimmäisestä ponnistuksesta kesti 11 minuuttia niin pikkiriikkinen tyttö (45,5cm, 2320g, 33cm) oli maailmassa. Pieni epparihaava tehtiin, josta tikit olivat sulaneet pois viikon kuluttua synnytyksestä.
Minä en voi sanoa että olisi sen ihmeemmin sattunut, sain kivunlievitystä kun pyysin ja ne toimivat niin kuin kuuluukin. Mutta kaikilla on erilainen kipukynnys ja jokainen synnytys on erilainen.