Pelaaminen, kuinka paljon teillä saa lapset pelata?

  • Viestiketjun aloittaja "KKKK"
  • Ensimmäinen viesti
"KKKK"
Onko erikseen sovittuja peliaikoja? Miten ne toteutuu, erityisesti jos useampi lapsi pelivuoroaan odottamassa? Lasten iät ja millä ne pelaa?

Mä olen niiiiin kyllästynyt tähän "peli sitä peli tätä, mun vuoro, mä en ehtiny pelata, miksei saa pelata, oota mä laitan tän ihan kohta pois, oota oota oota".
 
Meillä ps kakkosen pelaaminen meni lapsella ihan ns.överiksi. Sai pelata vaan muutaman kerran viikossa ja muun ajan sit ei muuta tehnytkään kun puhui siitä pelistä ja äänen pohti koskahan seuraavaks vois pelata ja minne asti sit etenee jne.

Sit tein sen, että annoin sen pelata enemmän, niin loppu sellanen kitkuaminen. Ja enemmän tarkottaa et saa pelata jokatoinen päivä :) Ei mitään aikarajoja, mut ei kuitenkaan tuntitolkulla.

Nykyään ps2 jääny unholaan ja pelataan koko porukka paljon wiillä :)

Niin ja lapsi on eskari-ikänen..
 
6-vuotiaalla ei ole mitään erityisiä pelaamissääntöjä. Siitä pidän huolen, ettei pelaa tietokoneella tai pleikkarilla päivittäin. Joka toinen päivä ehkä puoli tuntia, tunti, se voisi olla sopiva raja. Joskus pelaa tuon verran, joskus menee viikko kaksi ettei pelaa ollenkaan.

8-vuotias pelaa tositosi harvoin. Ei häntä vaan sinänsä kiinnosta. Jossain moviestarplanetissa käy pari kertaa viikossa, pleikkariin koskee ehkä kerran kuussa. Ei siis ole ollut tarvetta tehdä mitään pelisuunnitelmia tai -sääntöjä hänen suhteensa.
 
"Nuuh"
Kaksi pelipäivää viikossa on toiminut toistaiseksi ihan hyvin. Joskun erikoistapauksissa saa pelata useammin. lapset 5 ja 7. ja peliaika on korkeintaan parituntia, sitten lopetetaan kun menee hermot.
 
"mie"
Meillä eskari-ikäinen saa pelata wiitä joka päivä, ellei muuta ohjelmaa tai menoa ole ja käytös on asiallista. Pelaa kerrallaan n.½ tuntia- 45min, yleensä toteaa itse puolen tunnin kuluttua että riittää ja lopettaa pelaamisen. Kuopus 4v. ei ole pelaamisesta kauhean kiinnostunut, satunnaisesti saattaa hetken pelata.
 
ei meillä
meillä ei lapset pelaa ollenkaan, eikä tule pelaamaan pitkään aikaan, jos vain mahdollista. Mun mielestä niin turha opettaa pieniä lapsia pelaamaan..Nii ja lapset on pian 6v, 5v ja 4v
 
MoppiLiisa
6-vuotiaalla ei ole mitään erityisiä pelaamissääntöjä. Siitä pidän huolen, ettei pelaa tietokoneella tai pleikkarilla päivittäin. Joka toinen päivä ehkä puoli tuntia, tunti, se voisi olla sopiva raja. Joskus pelaa tuon verran, joskus menee viikko kaksi ettei pelaa ollenkaan.

8-vuotias pelaa tositosi harvoin. Ei häntä vaan sinänsä kiinnosta. Jossain moviestarplanetissa käy pari kertaa viikossa, pleikkariin koskee ehkä kerran kuussa. Ei siis ole ollut tarvetta tehdä mitään pelisuunnitelmia tai -sääntöjä hänen suhteensa.
Anna mä arvaan. Toi 6v on poika ja 8v on tyttö.
 
"MiMeira"
5v on saanut aloitella pelielämää vasta nyt. Täs koneella on pari lasten peliä, saa pelata niillä jonkun vartin kerran päivässä, joskus kaks. Tää on ihan riittänyt.

Wii odottelee muuttolaatikossa, sitä kait voi pelata yhdessäkin. Nimim. En tiedä peleistä mitään....
 
har
Kun eskaripojalla alkoi mennä jokapäiväiseksi kinuamiseksi pleikkarilla pelaaminen niin siirryttiin pelipäiväsysteemiin. Lauantaisin saa pelata sen verran kuin jaksaa, kuitenkin niin että pihallakin on käytävä ja yleensä suurimman osan päivästä viettää kavereiden kanssa ja ehkä pari tuntia pelaa. Joululahjaksi sai sitten DSi:n jolla saa vielä toistaiseksi pelata vähän useammin (ja jota käytetään autoreissuilla) jotta saadaan alkuviehätys laantumaan, sillä pelailee muutaman kerran viikossa.
 
Gittan
Meillä saa pelata tunnin, kun läksyt on tehty. On toiminut hyvin. Lisäaikaa ei ole anottu, koska näin asia päätettiin. Viikonloppuina isäkin joskus pelaa mukana. Jos sataa/on armoton pakkanen, viikonloppuisin peliaikaa suodaan joskus enemmän. Vanhemmat määräävät.
 
"vieras"
viikonloppuna saa mummolassa pelata (4v) pari tuntia päivässä JOS käy ulkona useamman tunnin. jos on tosi huono sää eli pakkasta -40 niin sitten saa pelata siellä enemmän. kotona ei saa viikolla pelailla muuta kuin kimblea tai konnatennistä.
 
"zelda"
Meillä ei rajoiteta ollenkaan. Kunhan läksyt tehdään ja ulkoillaan, niin pelata saa niin paljon kuin haluaa. Meillä on monta telkkaa ja monta pelikonsolia ja pelejä parisataa, joten jokaiselle riittää. Innokkaimpia pelaajia ovat aikuinen poika ja 9-vuotias tyttö. Mutta kyllä muutkin tyttömme pelaavat mielellään. Jokaisella on lisäksi oma tietokone.
 
Meillä poika kohta 8 v pelaa max. 2 tuntia päivässä, ei koskaan kello 18 jälkeen ja tuo 2 tuntiain on vaan erityistilanteissa eli viikonloppuna jos sataa räntää vaakatasossa tai on yli 30 astetta pakkasta ettei ulkoilemaan oikein pääse ja/tai jos on kipeenä. Tosin melko usein on pelikielto päällä että nytkään ei ole 3 viikkoon pelannut ollenkaan.

Tyttö 5 vee ei pelaa ollenkaan.
 
Ei ole mitään tiettyjä pelivuoroja, harvemmin kun kerran viikossa saavat pelata. Joskus saattaa olla kuukausi, enemmänkin väliä. Lapsia kaksi, pelaavat aina yhdessä, ikää 5-6v. Kun pelaavat, pelaavat tietokoneella netissä esim. pikku kakkosen sivuilla tai oppi ja ilo-sivuilla tai sitten wiitä. Wiitä pelataan kyllä yhdessä kaikki, tai nuorempi ei yleensä kiinnostu, mutta kuitenkin minä olen mukana.
 
Suomayrjö
Meidän aikaan pelit olivat varmasti erilaisia. Esikoinen luki ruotsia ja saksaa ekalta. Pelaamisen myötä oppi enkun niin hyvin, että hoitaa nykyisen työnsä tällä kielellä.
 
Hömpötyksiä
Meidän taloudessahan ei lapset televisiota tai tietokonetta käytä, siellä ei ole kuin paheita ja haitallista materiaalia lapsille. Isäntä vuoli pojille puupyssyt syksyllä eivätkä muuta tarvitse.
 

Yhteistyössä