Edustan jonkinlaista poikkeusta PCO -tilastoissa, koska olen tullut luomusti raskaaksi nyt 38 -vuotiaana.
PCO-taustani; minulla todettiin PCO n. 18 vuotta sitten. Söin useita vuosia hoitona sekä Diane Novaa että Androcuria oireisiin, joista minulla oli ainakin erittäin runsas liikakarvoitus (kasvot, reidet jne.), mielialavaihtelut sekä epäsäännölliset kuukautiset. Joskus 10 vuotta sitten lopetin lääkärin suosituksesta ensin Androcurin ja myöhemmin myös Dianet. Eli olen ihan virallisesti diagnosoitu PCO -tapaus, testosteronimäärät olivat tuolloin hieman yli 20 -vuotiaana merkittävästi koholla.
Olin seurustellut nykyisen miesystäväni kanssa 2 vuotta kun huomasin kuukautisten viime juhannuksen alla olevan myöhässä. Kierto oli tuolloin normaalisti n. 34 vrk. Emme olleet yrittäneet tietoisesti raskautta, mutta emme myöskään käyttäneet ehkäisyä. Olin näes vuosien saatossa tottunut ajatukseen etten voi tulla raskaaksi, ja olin suhteemme alkuvaiheessa kertonut tästä myös miesystävälleni. Jätimme ehkäisyn pois suhteen alkuaikojen jälkeen kun varmistimme, ettei meillä kummallakaan ole sukupuolitauteja. Mitäs sitä turhaan nappeja syömään, ajattelin.
Tämä iloinen ja odottamaton yllätys ilmoitti siis tulostaan tuolloin, ja nyt olenkin tyytyväinen ja tasapainoinen odottaja rv:lla 27. Mies on alusta asti ollut positiivisesti mukana odottamassa, kun nyt ensin molemmat siitä alkuyllätyksestä selvisimme.
Painoindeksini oli kesäkuussa n. 31, eli minulla on runsaasti ylipainoa. Ennen raskautta painoin siis n. 90 kiloa, ja pituuteni on 165 cm. Painoa oli kertynyt, kun vuosien saatossa väsyin 3 vuoden välein laihduttamaan 10-20 kiloa pois, aina ne kuitenkin palasivat ja vielä muutaman extrakilon kanssa.
Tässä meidän tapauksessa en näe muuta syytä raskaudelle muuta kuin ihmeellisen onnenkantamoisen, jota joku lääkäri vallan lahjaksikin kutsui. Toivoisin, että voisin omalla tarinallani antaa uskoa siihen, että raskaus voi joskus olla meillekin PCO:laisille mahdollista. Varmempaa se lienee on hoitojen kanssa, mutta joskus se saattaa tosiaan tapahtua jopa ilmankin.