PCO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meena

Vieras
Heippa!!

Miten te olette toimineet kun teillä on PCO ja toivotte raskautta??
Mistä olette lähteneet hakemaan apua ja kuinka pian?? Voitte myös kertoa muitakin asioita jotka liittyvät PCO:hon. =)

Itse otin yhteyttä Kunnan/kaupungin sairaalaan perhesuunnittelu/lapsettomuusklinikalle, millä nimellä se nykyään kulkeekaan mutta siellä opastettiin miten toimia.
Minulla ei silloin tietoa mistään pco:sta joka sitten myöhemmin ilmeni että olen pcos-lainen.
Siitä jatkoin matkaa yksityiselle ( lähdin silloisen hoitavan lääkärin omalle vastaanotolle)
Näin olen kulkenut samalla lääkärillä kohta 10-vuotta ja ollut erittäin tyytyväinen.
Meille on siunaantunut yksi tyttö -03.
Koita löytää oma lääkäri jolla on tietoa pco:sta jos se kerran on jo diaknosoitu.
Onnea kaikin puolin.
=)

Me lähdimme heti yksityiselle lapsettomuusklinikalle. Henkilökunta on erittäin ammattitaitoista ja tietää PCO:sta paljon. On kuitenkin niin yleinen "vaiva". Hoidoissa olemme olleet vajaat kaksi vuotta ja inseminaatioiden "tuloksena" yksi ihana, mutta menetetty enkelipoika. :'(

Hoidot jatkuvat taas alkuvuodesta.

Mä menin yksityiselle gynekologille kun en tullut raskaaksi vuoden yrittämisen jälkeen. Sieltä diagnoosi; PCO. Kun ei alkanut raskaus onnistumaan sieltä käsin niin siirryin Naistenklinikalle hoitoihin. Nyt mulla on kaksi lasta: tyttö 2000 ja poika 2004. ( siinä välissä yksi keskenmeno).
Sitkeys palkitaan ja joka kuukausi kun kävin vähintään kerran toisinaan kaksi kertaa kuukaudessa lääkäriä tapaamassa olin monesti luovutta.
Kaikille toivon voimia kestää ja sitkeyttä jatkaa hoitoja. Monet itkut on itketty mut kyllä kannatti vaihka välillä miettii et mitä on tullut tehtyä kun on hirveä känkkäränkkä päivä lapsilla ja itsellä :heart:

Menet omalle lääkärille, sieltä saat lähetteen erikoissairaanhoitoon, vähän paikkakunnasta riippuen. Itsellä on paikkana TYKS. Tietyti voi mennä myös yksityiselle, jolloin ei joudu jonottamaan. Itse kävin yksityisellä varmistamassa diagnoosin ja aloittamassa hoidot, kun TYKS:n olisi joutunut jonottamaan. Pídin TYKS:n ajan ihan normaalisti ja kerroin vain siellä ekalla kerralla, että olen jo käynyt yksityisellä ja mitä on tehty. Hinta on ollut TYKS 22 e/kerta, yksityinen 100 e/kerta. Tämä ratkaisi meidän tapauksessa aika paljon, ja TYKS:n olen ollut tyytyväinen. Itse menin lääkäriin jo viiden kuukauden yrittämisen jälkeen, koska kuukautiset jäi kokonaan pois. Muutenkin voi päästä jo aikaisemmin kun on todettu pco. VÄhän sekavaa, mutta ei voi mitään. Koita saada jotain selkoa...

Otin yhteyttä lääkäriin jo parin kuukauden "yrittämisen" jälkeen koska mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja aina ollu epäsäännöllinen kierto.Yleislääkäri antoi AVA-klinikalle Turkuun lääkärin nimen ja on ollu kyllä ihan huippu!Hän epäili heti PCO:ta kun kerta mul on huono iho,runsas karvotus ja epäsäännöllinen kierto ja sit ultrattiin ja sieltä ne monirakkulaiset munasarjat löytys!Oli ihanaa saada selvyys kaikkeen.Pari keltarauhaskuuria ja clomifenit päälle ni meijän kohta yks vee poika sai alkunsa!Kuulemma mun elimistö VOI alkaa toimia normaalisti koska mulla on ikää vasta 22(sillon 21).Mite muute te muut PCOlaiset hoidatte ton ehkäsypuolen?Jotenki ei huvittais ruveta syömään pillerei ku 17 veenä yks gyne määräs ne epäsäännölliseen kiertoon ja lopetin ne sit ku alettiin yrittää raskautta ja näin jälkeenpäin oon ollu aika vihanen ku määrätään vaan lääkkeitä eikä selvitetä syytä!!Mut johtu ehkä mun iästä sillon...

Yhteistyössä