Pco ja diabetes

  • Viestiketjun aloittaja lumikko
  • Ensimmäinen viesti
lumikko
kuinka paljon lääkäri kertoi teille mahdollisuudesta sairastua diabetekseen kun saitte pco diagnoosin? itselleni lääkäri kertoi asiasta; mutta en sitten tajunnut kysyä sen enempää asiasta; koska sitä tietoa tuli niin paljon ja aloin vasta sitten kotona jäsentämään kaikkea ja sitten niitä kysymyksiä tulvahti mieleen: nyt tämä kone näköjään sekosi kirjoittaa isojakirjaimia vaikka ei ole caps lock päällä!

oletteko esim käyneet mittauttamassa sokeria tai muuttaneet ruokailutottumuksia jollakin tavalla?
 
RouvaHuldaHuoleton
Pco edistää riskiä ainakin kahdella tapaa, ylipainon kautta ja sitten insuliiniresistenssillä (eli elimsitö tuottaa insuliinia mutta ei "suostu" käyttämään sitä vaan sokerit kohoaa). Ylipaino lisää riskiä sekä tuon resistenssin kautta että muuten vaikuttamalla aineenvaihduntaan. Ja ylipainohan on joillakuilla meistä pcolaisista tosi kurja riesa.

Itse en ole kovasti muuttanut tottumuksiani riskin takia, vaan ylipainon. Mutta terveellinen ruokavalio joka pitää painoa kurissa/laihduttaa toimii myös hyvänä ennaltaehkäisynä. Ja metformiinilääkitys on ilmeisesti myös tähän ennaltaehkäisyyn hyvä juttu.

Tarkempaan en nyt tiedä, mutta en ole jaksanut tätä asiaa vielä murehtia kun kaikessa muussa on niin paljon pähkäiltävää. Mulla kun on endometrioosi tuon pcon lisäksi :headwall:
 
lumikko
joo en mäkään sitä vielä kauheesti ole ehtinyt miettiä, sain dignoosinkin vasta muutama viikko sitten. mutta kyllä sitä välillä aina miettii. mulla ei ole ylipaino ongelmia, joten se edes sitten on hyvä juttu. ja oliko myös niin, että kohdunkaulan syöpä riski lisääntyy? jos nyt oikeen muistelen mitä se gyne sanoi.
 
:wave:
Mie kävin tänään vuosironkkimistarkastuksessa ja sain metformiinilääkityksen PCO:hon. Saapa nähdä auttaako se tähän ylipaino riesaan.
Onko täällä ketään, kellä on kokemusta kyseisestä lääkityksestä PCO:hon? Lääkehän on alunperin tarkoitettu diabeteksen hoitoon.
Osaisiko kukaan kertoa, kuinka kauan kyseistä lääkettä syödään? Unohdin lahopää kysyä sitä..

Lisäksi lääkäri kehotti yrittämään (lue toivomaan) toista raskautta nyt heti.
Meillä on juuri vuoden täyttänyt tyllerö, joka sai alkunsa (ikävän) hormooni-kuurin ja inseminaation avulla. Kuuluttiin siihen onnelliseen 10-20%:iin, joilla inseminaatio auttoi ensimmäisellä kerralla.
Lääkäri kertoi, että nyt olisi syytä yrittää toista ja mikäli ei vuoteen kuulu, en todennäköisesti luomuna jää raskaaksi, mutta totesi, ettei luomuraskaus mahdotonta ole. Mutta jos en jää kahden vuoden sisällä raskaaksi luomuna en todennäköisesti jää koskaan.. (Kävin lääkärillä, kuka hoisi meidän lapsettomuutta ja toimi meidän haikarana tehden inseminaation)
Nyt pitäisi siis miettiä/päättää suuria asioita.
Toisaalta juu, mutta toisaalta ei.
 
RouvaHuldaHuoleton
Mulla tosiaan on tuota ylipainoa joten mulla on muutenkin diabetesriski huima. Ja tiputan kokoajan, se on positiivista.

Kohdunkaulansyövän riski hieman myös kasvaa, mutta pahahan noista on sanoa että tulisiko ilmankin. Esim mun suvussa kulkee syövät muutenkin, eipä valoisalta näytä.

Mie olen sairastanut pcota vuodesta 93 mutta virallisen diagnoosin sain vasta 97, mutta on tässä asian kanssa taivallettu. Lisäksi mulla on vasta todettu endometrioosi. Endo on lievää sorttia mutta pco on aina ollut ärhäkkä. Mulla on ikääkin jo kolmenkympin pintaan (täytän 29) joten lääkäri antoi mulle MAX 5v aikaa edes yrittää lasta. Ensimmäiseni täytti 8.5 vuoden ja on suuuuuuri yllätys luomulapsi, en tiedä mitkä planeetat on olleet kohdakkain että tuo ihme on päässyt aluilleen. Nyt syön clomifeeniä ja terolutia, eka kierto takana joten saas ny nähhä. Isoihin hoitoihin ei aleta jos pilsut ei tehoa, elämästä ei tavallaan puutu mitään vaikka lisälapsi olisikin enemmän kuin tervetullut!

Tsemppiä pco:n kanssa eläville, kaikkeen tottuu ja asoilla on taipumus järjestyä :hug:
 
RouvaHuldaHuoleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 09:36 milla kirjoitti:
pakko kysyä että mitä tuo clomifeeni on?
Clomifeeni on lääkevalmiste jota syödään siinä toivossa että se auttaisi munasolua kypsymään eli ovulaation aikaansaamiseksi.
 

Yhteistyössä