PCO(D), apua ?????!!!

Hei ja apua pyytäisin teiltä!!!

Olen ollut tuolla vauvakuume puolella ja onneksi löysin tieni tänne,koska täältä varmasti saan teiltä neuvoja surkeuteeni. :(

Vaivanani on ollut maaliskuusta pillereiden jätöstä asti todella pitkä kierto ja soitin gunegologilleni ja tänään olin ultrassa ja sain diagnoosikseni PCO eli munasarjojen monirakkulatauti ja käteeni clomi-reseptin ja kiitos hei. No, mieleeni jäi tuhat kysymystä, eli mikä tämä PCO on ja voiko siitä parantua ja mitä nämä clomit on, mitä ne tekee jne? Luin että ne saattaa ohentaa limakalvoa, mutta kalvoni oli vain4,5, kuulemma tosi ohut, joten mitä jos se vielä ohenee????? Onko täällä muita tämän tuomion saaneita, kertokaa kokemuksianne, pliis. Olen aivan ulalla ja maani myynyt, toivoin tulevani raskaaksi ihan luonnollisesti, mutta nyt on toivoton tunne :'( ja lääkärikin jätti yksin koko asian kanssa ( miehenikään ei luonnollisesti voi nyt auttaa ) :(

Kiitos jo etukäteen!!
 
Purkkiruokaa
Lyhenne PCO tulee sanoista polykystinen ovario. Se tarkoittaa oireyhtymää, jossa munasarjoissa on runsaasti pieniä rakkuloita. Tällainen munasarja ei toimi kunnolla, ja kuukautiskierto samoin kuin munasolun irtoaminenkin on epäsäännöllistä. Munasarjojen kystat näkyvät emättimen kautta tehdyssä ultraäänitutkimuksessa. Muita PCO:n oireita ovat ylipaino, taipumus korkeisiin verensokereihin ja alttius diabetekseen, korostunut karvoitus, kuukautishäiriöt ym.PCO:n ja keskosuuden välistä yhteyttä ei ole varmuudella osoitettu, mutta muut raskaushäiriöt, kuten korkea verenpaine ja raskausdiabetes, sen sijaan ovat tavallista yleisempiä.Paras hoito on painonpudotus terveellisen ruokavalion ja liikunnan avulla. Onnistuneen painonpudotuksen myötä myös raskaaksi tulo helpottuu.

- Erja Halmesmäki
 
Kiitos!!

Mutta kohdallani ei ylipainosta ole kyse. Lääkäri mainitsi todella ohuen limakalvon 4,5mm olevan yksi syy ja ovulointia ei tapahdu ollenkaan. Voiko tästä taudosta parantua vai onko se minulla aina ja mistä sellainen johtuu? Näitä kysymyksiä tulisi vaikka kuinka paljon. :(
 
Kertoisko joku tietäväinen clomeista vähän enemmän, onko sivuoireita, onko ne toiminut teillä, ja kaikkea mahdollista? Ja yksi juttu, voiko niitä syödessä juoda alkoholia, kun olisi kaverin häät juuri kuurin aikana?????????????????? ;)
 
maari
4 clomikiertoa takana, ei tulosta. pahoinvointia, vatsakipuja, vihlaisuja, masentuneisuutta. olen syönyt yhden tabletin kp3-7. mulla lyhensi kiertoa, kaikilla clomit eivät vain toimi ja mä kuulun siihen valitettavaan joukkoon. nyt edessä järeämmät hoidot. clomeja eisaa syödä puolta vuotta kauampaa, koska clomifeeni kertyy elimistöön.
 
Voi Maari, mitä nämä tehokkaammat hoitokeinot ovat? Mulle määrättiin clomeja 2 tablettia viiden päivän ajan. Minkä tasoinen PCO sinulla on, ( jos sinulla se on) ? Itelläni menkat kyllä tulee, kierto on pitkä mutta ovulaatiota ei ole. Aikamoinen järkytys oli tämä diagnoosi kuulla , jotenkin olen aina ajatellut että ei nämä vaikeudet toivottavasti omalle kohdalle tule, ja tuli hyvinkin pian. :'(
Tsemppiä Sinulle! :flower:
 
maari
hipulle: no, jos clomit eivät tepsi->pregnylpiikit. hae hakusanalla. löydät netistä paljon tietoa.

sitten inseminaatio, ivf tms. mulla endometrioosi ja ovuloimattomuus. tunnen kyllä tuon pco:n, kaverilla, kahdellakin se on. mä en voi ottaa muutamaa siideriä enempää, muuten on holtti aivan poissa. ei tuosta alkosta kyllä gyne mitään varoitellut mutta itse olen huomannut.

tsemiä meille :)
 

Yhteistyössä