PC vai Mac?

Gigantissa näkyy olevan tuo Mac loppu, mutta Apple Storesta löytyy ilmaisella kotiinkuljetuksella.
Juuri katsoin samaa eikä siinä gigantin liikkeessä ollut mistä ajattelin tilata. :( Tykkään hypistellä tavaroita aina ennen ostamista että tiedän mitä olen ostamassa, mutta ehkä voisin tilata omenakaupasta. :) Pitää katsoa toimitusajat, koska olen muutaman viikon päästä muuttamassa ulkomaille väliaikaisesti ja haluaisin ostaa koneen mielellään suomesta näppäimistön vuoksi. :)
 
[QUOTE="hippi";24237868]Hyvinhän se on kestänyt.

Käyttötarkoituksia on erilaisia ja niiden mukaan pitäisi valita. Pelikoneeksi pc on perusteltu. Itse en omassa käytössä keksi yhtään syytä hankkia pc:tä.[/QUOTE]

Ihan hyvin ja olen siitä kyllä tykännyt, harmittaa kun se on alkanut nyt temppuilla niin pahasti. :(
 
[QUOTE="hippi";24237926]Mielenkiinnolla kuuntele, jos on olemassa vaihtoehtoa mäkille työkäytössä.[/QUOTE]
Niin, no. Toki moni graafikko, videoleikkaaja yms. valehtelee itselleen, ettei niitä töitä pystyisi PC:llä tekemään. Silkkaa paskapuhettahan se on. Tietämättä tarkemmin toimenkuvaasi en kyllä pysty arvaamaan, mitä haluat vastaukseksi.
 
Niin, no. Toki moni graafikko, videoleikkaaja yms. valehtelee itselleen, ettei niitä töitä pystyisi PC:llä tekemään. Silkkaa paskapuhettahan se on. Tietämättä tarkemmin toimenkuvaasi en kyllä pysty arvaamaan, mitä haluat vastaukseksi.
Onko sinulla aina tapana keskustella asioista tähän tapaan? Sen sijaan, että mainitsisit oman käsityksesi mukaan hyvistä asioista niiden etuja, morkkaat aina sitä "toista puolta"?
 
"mie"
Kuinkas vara-akun vaihto sujuu?
Mielestäni helposti. Kääntämällä lukitussalpa ja irroittamalla akku. Vaihtoakku koneeseen kiinni ja lukitus päälle.

Kummallista miten pc ja mac keskusteluissa ne pc:n omistajat on usein niitä ärhäköimpiä, vaikkei kaikilla edes ole kunnollista kokemusta mäkkien käytöstä. Lähes kaikki mäkin omistajat ovat kylläkin käyttäneet myös pc:tä.

Mutta ap:n kysymykseen. Itse ostaisin edelleen macin. Lähinnä käyttöjärjestelmän vuoksi, pidän siitä kovasti. En pelaa ja kaikki kaipaamani ohjelmat löytyvät macille. Läppäritkin kestävät pitkään ja jälleenmyyntiarvo on hyvä (jopa osilla jos kone muuten rikkoutuu).
 
mie en ainoaksi koneeksi ostais läppäriä ollenkaan, mutta se on taas toinen juttu. omppuläppärin voisin ostaa jos tarttisin ehdottomasti kannettavaa ja sattuis olemaan ylimäärästä rahaa. läppäreissä kun on joka tapauksessa aina ongelmana se, ettei osia saa oikein vaihdettua eikä ne oikein oo pelaamiseen hyvin soveltuvia, niin miksikäs siihen akun kestoon ei sitten vois panostaa jos tosiaan sattuis olemaan ylimäärästä. oishan semmonen pikkunen macci ihan kätsy kantaa aina mukana. mut ei tosiaan oo 1,2k euroa laittaa semmoseen. ainoaksi koneeksi en itselleni missään vaiheessa harkitsis omppuläpyskää, mut kakkoskoneeks tosiaan voisin.

riippuu siis ihan siitä mitä kaipaa ja arvostaa koneessa ja kuinka paljon haluaa siitä maksaa.

ja kakkoskoneeksi vähän kyllä himottelis omppu, onhan apple käytettävyydessä kyllä usein edellä kilpailijoitaan.
 
Viimeksi muokattu:
On tämä valinnanvaikeus vaikeaa.. Valitsin omppukaupasta haluamani mallin, mutta voin itse silti valita siihen erilaisia osia. Loistavaa sille joka niistä ymmärtää, mutta kun itse en. Tietenkin voi oletttaa että kalliimpi olisi parempi, mutta kun ei oikein tiedä että missä kohtaa kannattaa maksaa ylimääräistä ja missä ei. Onko joku perusvalinta käytössä ihan onneton vai onko sitten se parempi sellainen missä ei ole peruskäyttäjälle enää mitään järkeä. :confused:

Aijaa.com - 8349619.jpg

Kannattaisiko esim. Prosessorin ja muistin kohdalla ottaa nuo paremmat? Isoin ohjelma mitä taidan pyörittää on Picasa missä kuvia on sitten useampi tuhat, samoin tietenkin olisi kiva jättää se mahdollisuus niille peleille.
 
mie en ainoaksi koneeksi ostais läppäriä ollenkaan, mutta se on taas toinen juttu. omppuläppärin voisin ostaa jos tarttisin ehdottomasti kannettavaa ja sattuis olemaan ylimäärästä rahaa. läppäreissä kun on joka tapauksessa aina ongelmana se, ettei osia saa oikein vaihdettua eikä ne oikein oo pelaamiseen hyvin soveltuvia, niin miksikäs siihen akun kestoon ei sitten vois panostaa jos tosiaan sattuis olemaan ylimäärästä. oishan semmonen pikkunen macci ihan kätsy kantaa aina mukana. mut ei tosiaan oo 1,2k euroa laittaa semmoseen. ainoaksi koneeksi en itselleni missään vaiheessa harkitsis omppuläpyskää, mut kakkoskoneeks tosiaan voisin.

riippuu siis ihan siitä mitä kaipaa ja arvostaa koneessa ja kuinka paljon haluaa siitä maksaa.
Pöytäkonetta ei ole ollut mulla enää sitten lapsuuskodin, joten siitä olen jotenkin poisoppinut ja varsinkin kun en todellakaan osaisi alkaa uudelleenrakentamaan sellaisia kuten tiedän joidenkin osaavan. Kuoret ehkä osaisin ruuvailla irti.. ;) Miehellä on miniläppäri, joka on matkoilla usein mukana ja siinä mielessä kätevä, mutta itse en tykkää siitä muuten yhtään. Lisäksi siinä ei ole cd/dvd-asemaa. : / Lähinnä tykkään läppäreissä siitä että sen voi tosiaan ottaa mukaan jos tarvii, mutta ennenkaikkea ei ole pakko olla pöydän ääressä vaan sitä voi pitää vaikka sylissä.
 
"hippi"
Niin, no. Toki moni graafikko, videoleikkaaja yms. valehtelee itselleen, ettei niitä töitä pystyisi PC:llä tekemään. Silkkaa paskapuhettahan se on.
Miksi ne ei sitten käytä pc koneita, jos heillä ammattikäyttö perustuu ainoastaan paskapuheeseen?

En tiedä tuosta alasta, mutta esim. musiikkistudiota en ole nähnyt ilman mäkkejä. Myös esim. kotiteollisuuden keikalla katselin miksaajan soittavan syntikkasoundit macbookin näppikseltä :D

Mutta asiaan.

a) koneen pitää käynnistyä lepotilasta välittömästi (muistiinpanot / kalenteri).
b) Olla täysin suojassa ulkopuolisilta (asiakastiedot).
c) Olla korvattavissa välittömästi uudella identtisellä varkaus tai rikkoontumistilanteessa
d) pysyä käynnissä koko päivä ilman että tarvitsee kysellä pistorasian perään
e) kestää suht. rajua väärinkäyttöä edes kohtuullisesti (esim. putoamiset, latauspiuhasta nykimiset, kevyt vesisade jne.)
f) olla näytöltään sellainen, että sitä voi käyttää kesäisessä auringonpaisteessa ja talvipakkasessa

Omasta mielestäni macbook on hyvä tuote. Muulle applekamalle löytyy kyllä hinta/laatusuhteelta parempia tuotteita.
 
"hippi"
Halvempaa muualla? Mutta siis perusmalli jo mielestäsi ihan ok? :)
Samat kovalevyt ja muistikammat niihin menee mitä muihinkin koneisiin. Jos haluaa lisää niin ainakin aiemmin on aina kannattanut hankkia muualta kuin mäkkikaupasta.

Ja tälläiselle peruskäyttäjälle kuin minä perusmallissa on tehoa enemmän kuin riittävästi. Tällä meidän muksuille annetulla 5 vuotta vanhalla perusmallilla pyörii hd- leffat hyvin eikä rantapalloa (tiimalasia) näy juuri koskaan.
 
[QUOTE="hippi";24238267]Useissa koneissa on tuuletusaukkoja pohjassa ja sellaisia ei saisi pitää sylissä. Osta joka tapauksessa sellainen jossa on tasainen pohja kuten mäkissä.[/QUOTE]

Tiedän. :ashamed: Olen miettinytkin, että se, että tykkään pitää sitä sylissä ja se kuumenee, on varmasti vähentänyt sen ikää. Mutta kun tykkään käyttää sitä olohuoneessa, ja katsella samalla telkkaria enkä mennä työhuoneeseen, pyhään yksinäisyyteen. :ashamed: Mutta hyvä tietää tuo viimeisin. :)
 
[QUOTE="hippi";24238316]Samat kovalevyt ja muistikammat niihin menee mitä muihinkin koneisiin. Jos haluaa lisää niin ainakin aiemmin on aina kannattanut hankkia muualta kuin mäkkikaupasta.

Ja tälläiselle peruskäyttäjälle kuin minä perusmallissa on tehoa enemmän kuin riittävästi. Tällä meidän muksuille annetulla 5 vuotta vanhalla perusmallilla pyörii hd- leffat hyvin eikä rantapalloa (tiimalasia) näy juuri koskaan.[/QUOTE]

ok. Kiitos sulle kun oot jaksanu selittää. :)
 
"vieras"
Halvempaa muualla? Mutta siis perusmalli jo mielestäsi ihan ok? :)
Jos "raskain" käyttämäsi ohjelma on Picasa, on tuo kone jo tavallaan "liian" hyvä. Tietokoneissa on melkeinpä turha ostaa konetta sitä ajatellen, että jos sitten ehkä joskus pelaan. Pari vuotta vanhalla koneella ei enää sen päivän uutuuspelejä pelata. Riippuu tietenkin pelistä, yksinkertaisempi peli ei vaadi yhtä paljon tehoa ja Macin pelitarjonta on mitä on, melko yksinkertaista.
Prosessoripäivitys on usein turhaa, enemmän ratkaisee keskusmuisti, kovalevyn koko merkitsee vain kuinka paljon tavaraa sinne saa ahdettua. 750 gigaa on paljon. Neljän gigan keskusmuistilla pärjää pitkälle, suuremmat muistikammat saa halvemmalla Verkkokauppa.comista, eri asia osaatko vaihtaa ne itse. Liikkeessä ne kyllä vaihdetaan maksusta, mutta muistipäivitys ei tapauksessasi taida olla tarpeen.
 

Yhteistyössä