PC vai Mac?

Vanha kannettavani on hajoamispisteessä ja pitäisi ostaa uusi. Kokemuksia on ainoastaan windowsista, mutta mutta maceista olen kuullut niin paljon hyvää että sellainenkin kiinnostaisi.

Kumpaa te suosittelisitte ja jos nyt olisitte ostamassa uutta konetta niin minkä? :)
 
Kaulin
Riippuu käyttäjän omista tarpeista. Mac-koneitahan sanotaan käyttäjäystävällisiksi, joten vähemmälläkin osaamisella pärjää. PC-koneet taas puoltavat osaansa laajempana ohjelma- ja pelitarjontana sekä koneen rikkoutuessa osat ovat edullisempia.

Macit ovat tunnettuja myös kalliimmasta hinnastaan.

Kukin valitsee koneen tarpeidensa mukaan. Meidän taloudesta löytyy kumpaakin, sekä pc-kannettavaa että macbook pro. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
 
mäkki
Once you go mac, you can´t go back!

Pc:tä en enää ottaisi vaikka maksettaisiin. Koko ajan jumissa ja tarvitsee käyttiksen uudelleen asennusta. Mäkit kalliimpia, mutta käyttöikä huomattavasti pidempi.
 
Noista peleistä niin ennen tykkäsin pelata todella paljon Sims pelejä.. :ashamed: Kuitenkin tuntui ettei edellinenkään kannettava niitä oikein jaksanut pyörittää ja sen takia en niitäkään ole varmaan pariin vuoteen enää pelannut enkä siis usko että kärpänen olisi ihan heti taas puraisemasskaan. Mutta siis kuitenkin juuri tuon olen laskenut maceille miinukseksi. Samoin en tykkää open officesta, mutta opiskelujen jälkeen en ole sellaista juuri kotikoneella tarvinnut ja töistä löytyy officet jos välttämättä tarvitsisi johonkin tiettyyn.
 
"tööt"
Alkuperäinen kirjoittaja mäkki;24237082:
Once you go mac, you can´t go back!

Pc:tä en enää ottaisi vaikka maksettaisiin. Koko ajan jumissa ja tarvitsee käyttiksen uudelleen asennusta. Mäkit kalliimpia, mutta käyttöikä huomattavasti pidempi.
Tuo käyttöikäväite on tuubaa. Minulla on yli kymmenen vuotta vanhoja toimivia ibarin läppäreitä. Montako yli kymmenen vuotta vanhaa toimivaa mäkin läppäriä sulla on?

Ja tuohon hintaan: nykyinen työläppärini Lenovo W510 maksaa enemmän kuin mäkki
 
Alkuperäinen kirjoittaja mäkki;24237082:
Once you go mac, you can´t go back!

Pc:tä en enää ottaisi vaikka maksettaisiin. Koko ajan jumissa ja tarvitsee käyttiksen uudelleen asennusta. Mäkit kalliimpia, mutta käyttöikä huomattavasti pidempi.
Vain jos käyttäjä on idiootti. Tuo käyttiksen uudelleenasennuksen tarve on ihme urbaanilegenda, joka ei näytä kuolevan millään. Se johtuu spedeistä, jotka täyttävät tyhmyyttään koneen haittaohjelmilla, ja sitten ihmettelevät miksi se on hidas.
 
  • Tykkää
Reactions: Viblsp-
WinWin
Pc on paras. Macci on uskonto, ja kalliskin vielä. Ei siinä mitään niin ihmeellistä ole. Tietoturvakaan ei ole yhtään sen parempi kuin pc:llä. Se on suljettu järjestelmä ja Apple käyttyttyy törkeästi nitä kohtaan, jotka eivät ole ehdottoman kuuliaisia. Pc:hen voi valita Linuxinkin (en ole Linux-uskovainen), jos haluaa.
 
Kaulin
Noista peleistä niin ennen tykkäsin pelata todella paljon Sims pelejä.. :ashamed: Kuitenkin tuntui ettei edellinenkään kannettava niitä oikein jaksanut pyörittää ja sen takia en niitäkään ole varmaan pariin vuoteen enää pelannut enkä siis usko että kärpänen olisi ihan heti taas puraisemasskaan. Mutta siis kuitenkin juuri tuon olen laskenut maceille miinukseksi. Samoin en tykkää open officesta, mutta opiskelujen jälkeen en ole sellaista juuri kotikoneella tarvinnut ja töistä löytyy officet jos välttämättä tarvitsisi johonkin tiettyyn.
Ainakin Sims3:n voi asentaa samasta levystä myös macille. Itse olen laittanut, joskin vain kokeilumielessä asensin, joten en osaa sanoa kuinka hyvin peli pyörii sillä.
 
  • Tykkää
Reactions: versatile
"vieras"
Vain jos käyttäjä on idiootti. Tuo käyttiksen uudelleenasennuksen tarve on ihme urbaanilegenda, joka ei näytä kuolevan millään. Se johtuu spedeistä, jotka täyttävät tyhmyyttään koneen haittaohjelmilla, ja sitten ihmettelevät miksi se on hidas.
Johan tuolla luki että mäkki on käyttäjäystävällisempi, eli niille käyttäjille jotka eivät konetta oikein osaa käyttää ja siksi windows on kokoajan jumissa.
 
[QUOTE="vieras";24237205]Johan tuolla luki että mäkki on käyttäjäystävällisempi, eli niille käyttäjille jotka eivät konetta oikein osaa käyttää ja siksi windows on kokoajan jumissa.[/QUOTE]
Niin no, jos aloittaja tunnistaa kuuluvansa siihen idiootti-ryhmään, silloinhan tuo windowsin hidastelu ja jumittelu on ihan pätevä valintakriteeri. Ei siinä mitään.

Muuten. Kun sen Applen käyttiksen, jonka helppokäyttöisyyttä ylistetään täälläkin, saa asennettua myös PC:lle.. Niin mitä ihmeen järkeä on maksaa Applen läppäristä, joka on lähtökohtaisesti ylihinnoiteltua rautaa? Asentaa omppukäyttiksen PC:lle, hieno kompromissi.
 
Viimeksi muokattu:
"hippi"
Alkuperäinen kirjoittaja mäkki;24237082:
Once you go mac, you can´t go back!

Pc:tä en enää ottaisi vaikka maksettaisiin. Koko ajan jumissa ja tarvitsee käyttiksen uudelleen asennusta. Mäkit kalliimpia, mutta käyttöikä huomattavasti pidempi.
Pc ei ole huono jos siihen asentaa linuxin tai mäkin käyttöjärjestelmän. Mäkin hyvä puoli on sen käyttöjärjestelmä ja läppärin kohdalla kotelo/suunnittelu/akun kesto.
 
Osta mac
Itse olen käyttänyt maccia nyt viitisen vuotta työssä ja kotona. Pois en vaihtaisi. Simssejä löytyy myös macille, ainakin tuo kolmonen ja hyvin pyörii :) Microsoftin office ohjelmat saa myös macille, ainut vaan että ne joutuu ostamaan erikseen. Mutta eikö tänäpäivänä joudu ostamaan PC:llekkin? Ohjelma yhteensopimattomuuksia on mielestäni enää todella vähän nykyään. Normaalissa kotikäytössä en näe mitään syytä miksei voisi maccia hommata!
 
"vieras"
[QUOTE="hippi";24237257]Pc ei ole huono jos siihen asentaa linuxin tai mäkin käyttöjärjestelmän. Mäkin hyvä puoli on sen käyttöjärjestelmä ja läppärin kohdalla kotelo/suunnittelu/akun kesto.[/QUOTE]

Niin, nykyäänhän mäkit ovat pc rautaa eikä enää powerpc
 
Kaulin
Onhan se totta, että Macin hinnassa on hieman ylimääräistä, johtuen hypestä ja maineesta "paremman väen koneena". Mutta sitä ei pidä välttämättä ajatella huonona puolena, vaan asiana että myös jälleenmyyntiarvo on suhteessa parempi verrattuna pc-koneeseen.
 
"vieras"
mun mies on jossain määrin nörtti. Siltikään meiltä ei löydy omenaa kuin yksi vanha ipod touch, eikä sitä käytä kuin lapset (8 ja 6 -vuotiaat).

Mä just kyselinkin, että aikooko se joskus hurahtaa mäkkiin. Kierteli ja kaarteli vastausta, kunnes luulen käsittäneeni... meillä ei ole niinkään muistettu _maksaa_ ohjelmista, peleistä yms...
kas kummaa kun niitä löytyy netistä...


Niin, mulla on ollut pari läppäriä tässä ... kolme, neljä vuotta, eikä ole kertaakaan tarvinnu asentaa käyttistä uudestaan eikä tehdä muitakaan temppuja. Nytkin on haukuttu Vista, ja hyvin pyörii!
 
"hippi"
Itselläni on käsissä juuri nyt käsissäni 59 kuukautta vanha mäkki. Eli kohta viisi vuotta. Silloin ostin ensimmäisen mäkin ja sen jälkeen olen ostanut vain yhden pc-koneen (jo kaatopaikalla).

En tiedä, millaista pc läppäriä on nyt tarjolla, mutta silloin kun tein valintani ei mäkille ollut vaihtoehtoja. Ei löytynyt pctä, jolla olisi esim. pärjännyt työpäivän ilman laturia
 
Onhan se totta, että Macin hinnassa on hieman ylimääräistä, johtuen hypestä ja maineesta "paremman väen koneena". Mutta sitä ei pidä välttämättä ajatella huonona puolena, vaan asiana että myös jälleenmyyntiarvo on suhteessa parempi verrattuna pc-koneeseen.
Sitä nyt ei ajattele kukaan muu paremman väen koneena kuin mäkkien omistajat itse. IT-alalla niitä pidetään yleisesti lähinnä yksinkertaisten ihmisten koneina.
 

Yhteistyössä