Patriarkaattia puolustava kristinuskoketju: nainen on alttiimpi kaikille vaikutteille.

vierailija
Perustin tän ketjun, koska Echon kristinuskoketjussa en viitsi väitellä. Mutta tässä saa väitellä (jos mä jaksan osallistua).

Ahh jos mua nyt ei ymmärrettäisi väärin. Olen nykyaikainen nainen, ystäväni ovat naisia, naisten kanssa on kiva olla.
Raamatussa myös nainen on yhtä arvokas kuin mies, vaikka pastorina toimiminen kielletäänkin naisilta.

Laitan myöhemmin esimerkkejä. Mutta mennääs perusteisiin:

Jumala on mies.
Ja kuten Raamatussa näkyy, niin Jumalan tapa esittää asiat on "tää homma on näin, piste." Hyvin perinteisen miehekäs - tosin Jumala osaa sääliä heikkoja ja syntisiä ja Häneltä on ihmisiin tullut rakkaus ja auttaminen, mutta muutoin on sellainen "I've got the power, te ihmiset olette pieniä (vaikka äärimmäisen rakkaita) muurahaisia, älkääs hyppikö silmille." Jumala voi sanoa noin, koska Hän voi.

No Jumala ilmoitti Aatamille ja Eevalle "jos syötte tuosta puusta, kuolette." Piste.
Mitä saatana teki? Pehmeästi vähän oikoi totuutta, eli antoi osatotuuden.
Ensin kyseenalaistus:
"Onko Jumala todellakin sanonut, että kuolette?"
Sit oikoo, ja tässä on osa totta, mutta ei kerro lopputulosta eli ikuista eroa Jumalasta ja kadotusta:
"Ette te suinkaan kuole, vaan sinä päivänä kun syötte, tulette NIINKUIN Jumala, tietämään hyvän ja pahan."
Yllytti ihmistä kaiken lisäksi vielä nousemaan Jumalan rinnalle.

No kumpaan tää "muka-empaattinen" pehmeä linja uppos kuin väärä raha? Eevaan. Eeva söi, ja tarjos myös Aatamille.

Okei. Miehet sotii liikaakin, hommaa keskitysleirejä, kiduttaa ja raiskaa, mutta mikä on naisten perusominaisuus? Lain lieventäminen ja liika sääliminen.
Jumala on henki, ei ihminen tai mies. Sekä miehissä että naisissa on Jumalan henki.
 
vierailija
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010290103.html

Kotimaa|

Avioliitto

Piispainkokous: Kirkossa voisi olla kaksi avioliittokäsitystä – Arkkipiispa: ”Otamme ison askeleen”

Ensimmäisessä käsityksessä avioliitto ymmärrettäisiin miehen ja naisen välisenä ja toisessa kahden henkilön välisenä.

STT

8:26 | Päivitetty 8:58

PIISPAINKOKOUS ehdottaa kirkkojärjestykseen kahden rinnakkaisen avioliittokäsityksen mallia. Piispainkokous hyväksyi asiaa koskevan esitysluonnoksen eilisessä kokouksessaan.

Malleista ensimmäisessä avioliitto ymmärretään miehen ja naisen välisenä ja toisessa kahden henkilön välisenä. Käsitykset ovat teologisesti eri tavoin perusteltuja.

”Otamme ison askeleen pitkään jatkuneen avioliittokeskustelun eteenpäin viemiseksi. Esityksen mukaan kaikki parit voivat saada kirkollisen vihkimisen. Tämä olisi myös ensimmäinen kerta, kun kirkolliskokous kuvaa selvästi molemmat avioliittokannat, myös nykyisen”, sanoo arkkipiispa Tapio Luoma kirkon tiedotteessa.

Esitys menee seuraavaksi laintarkastustoimikunnan tarkastettavaksi, minkä jälkeen huhtikuussa kokoontuva piispainkokous tekee esityksen kirkolliskokoukselle. Kirkolliskokouksessa esityksen hyväksyminen vaatii taakseen kolme neljäsosaa edustajista. Kirkolliskokous kokoontuu seuraavan kerran toukokuussa.

JOS esitys menee toukokuun kirkolliskokouksessa läpi, saisivat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon papit oikeuden toimia kummankin hyväksytyn avioliittokäsityksen mukaisesti.

”Kyse olisi nimenomaan oikeudesta valita kahdesta rinnakkaisesta ja yhtäläisesti hyväksytystä kirkon avioliittokäsityksestä”, täsmennetään kirkon tiedotteessa.

Papilla olisi mahdollisuus toimittaa samaa sukupuolta olevien parien avioliittoon vihkiminen tai avioliiton siunaaminen, mutta hän voisi siitä myös pidättäytyä. Samaa sukupuolta olevien parien oikeus saada kirkollinen vihkiminen säädettäisiin seurakunnan velvollisuudeksi ja tämän toteutumisen varmistaminen kirkkoherran tehtäväksi.

Papilla olisi mahdollisuus toimittaa samaa sukupuolta olevien parien vihkiminen tai pidättäytyä siitä.

PIISPAINKOKOUKSEN mukaan kahden rinnakkaisen näkemyksen tunnustaminen ei edellytä molempien näkemysten hyväksymistä vaan sitä, että hyväksytään kahden kirkon sisällä vaikuttavan avioliittokäsityksen olemassaolo.

Rinnakkaisten avioliittokäsitysten olemassaolo merkitsee piispainkokouksen mukaan tosiasiallisen erimielisyyden tunnustamista, mutta siten, ettei se hajota kirkon ykseyttä eikä loukkaa kenenkään oikeuksia.

Piispainkokouksen mukaan vallitsevan erimielisyyden ei tule johtaa tilanteisiin, joissa toisen näkemyksen edustajia pyritään painostamaan, heitä ymmärretään tarkoituksellisesti väärin, mustamaalataan tai loukataan tietoisesti.

Myös työjärjestelyt tulee piispainkokouksen mukaan hoitaa niin, että kunnioitetaan eri näkemyksiä edustavia työntekijöitä. Kenenkään ei pidä joutua toimimaan avioliittoon vihkimisessä tai siunaamisessa vastoin omaatuntoaan.

”Kirkon ja seurakuntatyön erilaisissa tilanteissa ja opetuksessa on muistettava kirkon ohjeet turvallisesta seurakunnasta sekä kunnioittavan keskustelun periaatteet ja toimittava niiden mukaisesti, kun kohdataan eri tavoin ajattelevia”, piispainkokous toteaa tiedotteessa.

Avioliittokäsityksestä on käyty kirkon sisällä laajaa keskustelua, ja sitä koskevia kirkolliskokousaloitteita on tehty useita. Tiistaina käsitelty esitys on piispainkokouksen kanslian valmistelema.
 

Yhteistyössä