Passin hakeminen

Me haettiin lapsille passit nyt äskettäin... lapset 7 v. ja 11 v. Piti olla joko molemmat vanhemmat mukana tai toisella valtakirja mukana. Mies kävi hakemassa ja koska ei tiedetty moista, mä jouduin käymään töiden jälkeen hyväksymässä hakemuksen allekirjoituksellani. Alle 12 v. ei saa sormenjälkipassia vielä.

Henkilöllisyyteni todistin henkilökortilla jonka olin hakenut jo aiemmin. Silloin mulla ei ollut vanhaa passia, joten kysyivät mm. vanhempieni nimiä ja syntymäaikoja. Tiukkaa teki, mutta selvitin kyselyt :)

Tää olis kanssa mielenkiintosta tietää.. onko ketään hakenu lapselle passia?

Lapsen tulee olla henkilökohtaisesti paikalla, kun hänelle haetaan omaa passia. Lapsen henkilöllisyys todistetaan voimassa olevalla passilla tai henkilökortilla. Alle 18-vuotiaan henkilöllisyyden voi todistaa myös huoltaja esittämällä oman henkilöllisyysasiakirjansa (voimassa oleva passi tai henkilökortti).

Passin myöntäminen alaikäiselle

ajokortti ei kelpaa, koska poliisihan ei ole koskaan sinua tavannut ajokorttihakemust jättäessä, vaan nehän hoidetaan autokoulun kautta. eli autokoulussa pyydetään kuvat ja henkilötiedot, mutta poliisillehan et koskaan tässä vaiheessa suoraan tietoja anna.

passihakemusta varten ei tarvitse virkatodistusta. mä hain passia ilman virallista henkilöllisyystodistusta 2 vuotta sitten ja silloin kysyivät syntymäaikaa, kaikki vanhat osoitteet missä olin asunu, vanhempien syntymäajat, sisarusten nimet äidin puolelta ja missä olin syntynyt. ei kaikkea tarvitse tietää. mä en esim. tiennyt isäni syntymäaikaa ja totesivat, että kyllä sinä taidat olla sinä :D
Kyllähän nyt pysyvää ajokorttia hakiessa ollaan yhteydessä poliisiasemaan, sinne viedään vain todisteet että autokoulun toinen vaihe on suoritettu. Vai onko jossain muualla erilaisia käytäntöjä?

Minulla onneksi oli henkilökortti kun passia hain niin ei tarvinut mennä mihinkään kuulusteltavaksi :D.

Mua kiinnostaisi vieläkin tietää, että miksi ajokortti ei ole kelvollinen? Mä olen käsittänyt, että se on yhtä hyvä henkilöllisyyden tunnistamisessa kuin passi tai henkilökorttikin..

Siks ei käy koska ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus, eli se ei pelkästään käy. Jos ei ole voimassa olevaa henkilökorttia tai passia, piti ottaa mukaan jotaki muita henkilöllisyyttä tukevia asiakirjoja!!!!

Yhteistyössä