Passin hakeminen

Tän kun enää muistais. Muistaakseni ekaa kertaa henkkaria hakiessani piti kelakorttia näyttää ja täytellä papereita ja valokuvat tietty. Saattaa muuten olla et virkatodistuskin tarvittiin. Vois olettaa, että joku todistaja, mutten muista omalta kohaltani sellasta.

Ei mullakaan ollu kun ajokortti. Kyselivät siinä sitten jotain kysymyksiä tueksi.... Mikä osote sulla oli sillonjasillon? Lapsen syntymäaika? Jne. tollasia. Tarkistivat henkilöllisyyttä vissiin noin.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
ei tarvi! ne kyselee sielä erilaisia kysymyksiä, mitkä vaan sä voit tietää esim. edellinen osoite? isän toinen nimi? jne... Ne toteaa sielä, että sinä olet sinä...

Mielenkiintoista.. B) jotain tuollaista mä vähän arvelinkin kun poliisin sivuilla luki jotain että varmistetaan sitten muilla keinoin..

Haettiin tytölle passia, ja olis tarvinnut olla mun passi mukana... no menin poliisin kanssa tunnistautumishuoneeseen, kyselee kaikenlaisia asioita sun perheestä, vanhoja osotteita, veljes lasten syntymäaikoja tms. 7 pitää vastata oikein..

Alkuperäinen kirjoittaja dryyryry:
Haettiin tytölle passia, ja olis tarvinnut olla mun passi mukana... no menin poliisin kanssa tunnistautumishuoneeseen, kyselee kaikenlaisia asioita sun perheestä, vanhoja osotteita, veljes lasten syntymäaikoja tms. 7 pitää vastata oikein..

Apua :o mä en saa ikinä passia.. :saint:

Mitähän varten ajokortti ei käy.. ?

Alkuperäinen kirjoittaja Joe80:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Pankkikortti kelpasi mieheltä. Kera ajokortin siis

Täh :o

Haitanneekohan että mulla on ajokortissa vielä vanha sukunimi.. ollu jo kohta 3 vuotta.. :whistle:

En ole 100% varma, mutta siitäkin voi käsittääkseni saada sakot, jos ajokortin tiedot ei ole ajantasalla.

En epäile ollenkaan.. on vaan jääny uusimatta toi kortti kun silloin kun nimi vaihtui, olin just saanu pysyvän kortin.. tai oikeastaan sain sen vasta 5 kk jälkeenpäin, mutten voinut hakea korttia vielä uudella nimellä..

Ei sekään ole niin tarkkaa... Ukko muisti osoitteita jne. Mutta lasten tarkat syntymäajat unohtu :) Vastas vaan et yks marraskuussa ja kaks kesällä!!!!!

Ja sai passin:)

Alkuperäinen kirjoittaja hih:

Ei sekään ole niin tarkkaa... Ukko muisti osoitteita jne. Mutta lasten tarkat syntymäajat unohtu :) Vastas vaan et yks marraskuussa ja kaks kesällä!!!!!

Ja sai passin:)

:D No sehän meni hyvin sitte..

Alkuperäinen kirjoittaja vihreä sateenvarjo:
Mulla oli kaveri todistamassa henkilöllisyyttäni kun hain uutta henkkaria edellisen kadottua. Onnistui näin kun kaveri todisti oman henkilöllisyytensä. Lisäksi piti myös vastata muutamaan kysymykseen.

Oukei.. mielenkiintosia nämä käytännöt.. :whistle:

Mua kiinnostaisi vieläkin tietää, että miksi ajokortti ei ole kelvollinen? Mä olen käsittänyt, että se on yhtä hyvä henkilöllisyyden tunnistamisessa kuin passi tai henkilökorttikin..

Tietääkö kukaan? :wave:

ajokortti ei kelpaa, koska poliisihan ei ole koskaan sinua tavannut ajokorttihakemust jättäessä, vaan nehän hoidetaan autokoulun kautta. eli autokoulussa pyydetään kuvat ja henkilötiedot, mutta poliisillehan et koskaan tässä vaiheessa suoraan tietoja anna.

passihakemusta varten ei tarvitse virkatodistusta. mä hain passia ilman virallista henkilöllisyystodistusta 2 vuotta sitten ja silloin kysyivät syntymäaikaa, kaikki vanhat osoitteet missä olin asunu, vanhempien syntymäajat, sisarusten nimet äidin puolelta ja missä olin syntynyt. ei kaikkea tarvitse tietää. mä en esim. tiennyt isäni syntymäaikaa ja totesivat, että kyllä sinä taidat olla sinä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vara:
Mua kiinnostaisi vieläkin tietää, että miksi ajokortti ei ole kelvollinen? Mä olen käsittänyt, että se on yhtä hyvä henkilöllisyyden tunnistamisessa kuin passi tai henkilökorttikin..

Tietääkö kukaan? :wave:

ajokortti ei kelpaa, koska poliisihan ei ole koskaan sinua tavannut ajokorttihakemust jättäessä, vaan nehän hoidetaan autokoulun kautta. eli autokoulussa pyydetään kuvat ja henkilötiedot, mutta poliisillehan et koskaan tässä vaiheessa suoraan tietoja anna.

passihakemusta varten ei tarvitse virkatodistusta. mä hain passia ilman virallista henkilöllisyystodistusta 2 vuotta sitten ja silloin kysyivät syntymäaikaa, kaikki vanhat osoitteet missä olin asunu, vanhempien syntymäajat, sisarusten nimet äidin puolelta ja missä olin syntynyt. ei kaikkea tarvitse tietää. mä en esim. tiennyt isäni syntymäaikaa ja totesivat, että kyllä sinä taidat olla sinä :D

Ok.. kiitos vastauksesta! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Mites tää homma menee lapsen kanssa? Olis tarkoitus hakea tolle 1v:lle passi, mut milläs mä sen henkilöllisyyden todistan?

Tää olis kanssa mielenkiintosta tietää.. onko ketään hakenu lapselle passia?

Laitoin just uuden aloituksen aiheesta. Katsotaan tuleeko vastauksia.

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/B54CA6980669216CC22571CE004D8DB0?opendocument

Siinä olisi sivu mistä voisi katsoa... Ja poliisit vastaavat mielestäni kysymyksiisi.

Samoin ajokortissa on liian pitkä voimassaoloaika. Siksi se ei käy Viralliseksi todistukseksi. Joku vanha setä kaivaa ryppyisen pahvikorttinsa missä on vähän toisennäköinen silloin kaksikymppisenä kuin nyt 7-kymppisenä. =)

Yhteistyössä