Paskaduunien merkitys

  • Viestiketjun aloittaja kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti
kiinnostunut
Onko mielestänne tärkeää tehdä opiskeluaikana alaan liittymättömiä "paskaduuneja", mikäli vanhemmilla olisi kuitenkin varaa kustantaa nuoren opiskelu ja näin myös olisivat halukkaita tekemään? Oletuksena, että vaihtoehdot ovat pelkästään joko tehdä paskaduuneja tai elää vanhempien tukemana.
 
juu just
mua ärsyttää jo tää alotus, siis että jtn pidetään paskaduunina. MIKÄÄN TYÖ EI OO TURHAA! Minusta kaikkien pitäisi joutua tekemään myös suoritustason työtä jotta osaisi arvostaa sitä. Yksissä juhlissa rikkaiden vanhempien akateemisesti kouluttautuva tytär arvosteli suureen ääneen omaa ammattiani joka on hänen mielestään paskaduuni. Ihmetteli kuka säälittävä rassukka joutuu sellasta tekemään ja ketä kiinnostaa sellasta työtä ylipäänsä tehdä.

Johan näissä lakoissakin on yhdessä sun toisessa nähty että duuni kun duuni, silloin nää hienohelmat on ongelmissa kun paskaduunilaiset lakkoilee....
 
Ncm
Paskemmissakin duuneissa voi luoda kontakteja. Alasta riippuen, mutta en oikein usko, että sitä miinukseksikaan lasketaan. Itse en häpeä mitään työkokemusta, enkä olisi kehdannut täysi-ikäisenä täysin vanhempieni rahoilla elää. Yksilö, perhe, ala, opiskelujen koettu vaikeus yms. vaikuttavat. Joku pystyy, joku ei. Joku haluaa, toinen ei.
 
vieras
Sen mitä mä olen huomannut, vastavalmistuneet ilman alan työkokemusta on ihan opetettavaa porukkaa vielä töissä. Vaikka niistä paskaduuneista kokemusta omaavilla on ihan erilainen kokonaiskuva ja näkemys duunista.
 
itikka
Tungenpa mukaan tähänkin ketjuun. Vastaukseni on, että ei ole. Senkin ajan voi käyttää oman alan opintoihin. Siis jos vanhemmat ovat halukkaita todella kustantamaan/talous sallii.

Ei ole mitään järkeä hajoilla paskaduuneissa, jotka eivät tue opintoja tai tulevaa työllistymistäämillään tavalla. Kyllä ne työpaikat saadaan ihan muilla meriiteilla nykypäivänä. Se merkitsee, millainen persoona olet, miten ilmaiset itseäsi, mitä olet opiskellut ja miten ne opinnot on hoidettu. Ja tietty omaan alaan liittyvät työharjoittelut.

Voihan joku toki kokea oman päänsä sisällä paskaduunien olleen kasvattava kokemus, mutta ei sillä muille/työnantajalle ole mitään väliä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Mitä lasket paskaduuneihin?
Pienellä palkalla tehtyjä ruohonjuuritason hommia, joihin ei varsinaista koulutusta vaadita. Esim. asiakaspalvelu, siivous, puhelinmyynti.

Erilaisista asiakspalvelutöistä on hyvä olla kokemusta useillakin eri aloilla joihin sitten myöhemmin valmistuu.
Puhelinmyynti ja siivoustyö on vähän kiikun kaakun...

Itse arvostan sitä, että työkokemusta on karttunut myös opintojen ohella.
näin niinku töihinottajan näkökulmasta...

Aika paljolti riippuu mitä opiskelee ja mihin valmistuu.
 
juu just
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Minusta paskaduuneja ei oikeastaan edes ole. Kaikilla shakkipelin nappuloilla tässä elämän pelissä on oma merkityksensä. Kaikesta oppii jotakin uutta.
just näin.

lisäksi CV:ssä kannattaa mainita nämä "paskaduunit" koska ainakin mun ystävälle sanottiin että kiva nähdä ettet ole vaan hillunut kotona kun et saanut alan hommia. Niin ja mitä nuorempana on töitä tehnyt, siitä jo näkee vähän ihmisen tapaa toimia, ahkeruutta, tms...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen mitä mä olen huomannut, vastavalmistuneet ilman alan työkokemusta on ihan opetettavaa porukkaa vielä töissä. Vaikka niistä paskaduuneista kokemusta omaavilla on ihan erilainen kokonaiskuva ja näkemys duunista.
Eli näiden "paskaduunien" hyöty on loppujen lopuksi paljon merkittävämpi mitä luullaan? Ne auttavat varsinaisessa oman alan työssä sitten aikanaan?
 
j'
Alkuperäinen kirjoittaja itikka:
Tungenpa mukaan tähänkin ketjuun. Vastaukseni on, että ei ole. Senkin ajan voi käyttää oman alan opintoihin. Siis jos vanhemmat ovat halukkaita todella kustantamaan/talous sallii.

Ei ole mitään järkeä hajoilla paskaduuneissa, jotka eivät tue opintoja tai tulevaa työllistymistäämillään tavalla. Kyllä ne työpaikat saadaan ihan muilla meriiteilla nykypäivänä. Se merkitsee, millainen persoona olet, miten ilmaiset itseäsi, mitä olet opiskellut ja miten ne opinnot on hoidettu. Ja tietty omaan alaan liittyvät työharjoittelut.

Voihan joku toki kokea oman päänsä sisällä paskaduunien olleen kasvattava kokemus, mutta ei sillä muille/työnantajalle ole mitään väliä.
tää on ihan puppua....
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen mitä mä olen huomannut, vastavalmistuneet ilman alan työkokemusta on ihan opetettavaa porukkaa vielä töissä. Vaikka niistä paskaduuneista kokemusta omaavilla on ihan erilainen kokonaiskuva ja näkemys duunista.
Eli näiden "paskaduunien" hyöty on loppujen lopuksi paljon merkittävämpi mitä luullaan? Ne auttavat varsinaisessa oman alan työssä sitten aikanaan?
Monissa tilanteissa kyllä.
Kuten itse aiemmassa sanoinkin että esim. asiakspalvelukokemuksesta ei liene haittaa minkään alan tehtävissä.
Myös työmoraali tulee tutuksi vaikka sitten siivoustyötä tehdessä.
 
Ncm
Firmassa, jossa nyt olen, moni asiantuntija/juristi on aloittanut "pohjalta", eli pakertaen esim. arkistossa kesät. On hyväksi näissä hommissa, että näkee koko skaalan, mitä tähän työhön sisältyy, mistä kaikki alkaa jne.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen mitä mä olen huomannut, vastavalmistuneet ilman alan työkokemusta on ihan opetettavaa porukkaa vielä töissä. Vaikka niistä paskaduuneista kokemusta omaavilla on ihan erilainen kokonaiskuva ja näkemys duunista.
Eli näiden "paskaduunien" hyöty on loppujen lopuksi paljon merkittävämpi mitä luullaan? Ne auttavat varsinaisessa oman alan työssä sitten aikanaan?
sen mitä mä olen noita työhön tulevia katsellut niin ehdoton kyllä
 
tjaa..
Alkuperäinen kirjoittaja sugarplum:
Mielestäni koulutuksen aikana on ihan hyvä saada ihan realistinen kuva siitä mistä se raha tulee... :xmas:

But hey, that's just me B)
Ja sitäkö ei voi tajuta muuten kuin kitkemällä rikkaruohoa, jos tarkoituksena on työllistyä vaikka it-alalle? No, ehkä sitten jotkut vaativat sen kokemuksen ihan oman itsensä takia. Itse kyllä tiedän, mistä raha tulee, miten se tulee ihan ilman opiskelujen aikaisia hanttihommiakin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja juu just:
mua ärsyttää jo tää alotus, siis että jtn pidetään paskaduunina. MIKÄÄN TYÖ EI OO TURHAA! Minusta kaikkien pitäisi joutua tekemään myös suoritustason työtä jotta osaisi arvostaa sitä. Yksissä juhlissa rikkaiden vanhempien akateemisesti kouluttautuva tytär arvosteli suureen ääneen omaa ammattiani joka on hänen mielestään paskaduuni. Ihmetteli kuka säälittävä rassukka joutuu sellasta tekemään ja ketä kiinnostaa sellasta työtä ylipäänsä tehdä.

Johan näissä lakoissakin on yhdessä sun toisessa nähty että duuni kun duuni, silloin nää hienohelmat on ongelmissa kun paskaduunilaiset lakkoilee....
Mielummin teen paskaduunia, kuin tylsänä kotona popsin masennuslääkkeitä! Olen ollut ns. rikkaassa perheessä siivoamassa ja kaikki lapset popsivat niitä, iältään 14-25. Kaikki asuvat kotona, eikä mitään tarvinnut tehdä. Vieläkin teen toisinaan siivoustöitä, sekä keittiötöitä. Olen ylpeä tekemästäni paskaduunista! Opiskeluaikana olin 10 kesää mansikkamaalla, sekä perunoita, herneitä ym. poimin/nostin. Aina on ollut kiva tehdä työtä, vaikka rankkaakin on ollut!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Avaudu toki lisää.
No tossa toisessa ketjussa jo kirjoitin, että esim it-alalla on järkevämpää tehdä erilaisia softia ja polttaa niitä rompulle tulevaa työpaikkaa/työharjoittelupaikkaa varten kuin paistella Hesessä hampurilaisia. Tunne useitakin nörttipoikia, jotka ovat saaneet it-alan hommia pelkällä harrastaneisuusosaamisellaan. Jo ennenkuin ovat lähteneet edes alaa opiskelemaan. Vakinaistamisen ehtona joillain on ollut, että alan tutkintokin pitäisi jossain vaiheessa suorittaa. Mä itse sain vakipaikan jo pari vuotta ennen valmistumistani. It-alla on siis oleellista, mitä it-alan juttuja osaat, ei se, miten hyviä hampurilaisia osaat paistaa.

 

Yhteistyössä