PAS tammi-helmikuussa

Ellastiina Niin, lääkärini minulle ainakin sanoo, että olen nuori (olen siis 24 vuotta, meillä miehen kanssa on ikäeroa vaan paljon, ja mieheni on jo 40, joten sikäli toivottaisiin mahdollisimman nopeaa tulosta, että olisi kiva, jos isä ei olisi ihan 50-vuotta lasta vanhempi) mutta siis joo, naisen ikähän näissä hoidoissa ilmeisestio on se oleellinen, ja minä olen suhteellisen nuori. Eikä mua haittaa, ettei niitä alkiota tässä vaiheessa siirretä kuin yksi, vaikka minä kyllä mielelläni ottaisin kaksosetkin. Serkut ovat ivf kaksoset, ja olen heitä aikoinan hoitanut paljon, joten tuttua sikäli, raskaushan se vaan on aika suuri riski.

Hipkukka Kun olin raskaana ja kävin hammaslääkärissä viisauden hampaan takia, minulle sanottiin, että sitä ei tosiaan suositella tehtäväksi raskauden aikana, mutta jos täytyy, niin toisen kolmanneksen aikana. Minulla raskaus meni kesken, joten se ongelma hävisi, mutta jos päädyt hoitoihin ennen hampaan poistoa, ja alkaakin vihoitella, on se vielä mahdollista poistaa. Kuitenkin voisi olla hyvä saada se hammas ensin pois, olisihn se sitten lopullisesti pois mielestä :)

Ellastiinakin mietti hoitojen siirtämistä. Jos on tiedossa paljon stressiä suosittelen, että odottaa seuraavaan kiertoon. Mua harmittaa, että kun oli tuo ensimmäinen icsi:n tuoresiirto, niin testiviikko oli minulla koko syksyn rankin, henkisesti fyysisesti ja kaikin puolin töissä ja kotona. Osittain syytän keskenmenosta stressiä. Eipä kukaan raukka jaksa varmasti kasvaa, kun äiti hikoilee aamusta iltaan... Mutta onhan se mahdollista, ettei se srtessi mitenkään vaikuta raskauteen, ja toisaalta, jos raskaus kuitenkin kaiken surun ja stressin keskellä alkaa, mikäs sen ihanampaa. joten hankala päätös. Mutta onnittelut työtehtäien vaihdoksesta! Varmasti piristää elämää.

Meillä lääkäri on sitä mieltä, ettei kannata kiirehtiä, vaan voisimme pitää vähän hengähdystaukoakin, mutta itselleni on jotenkin kauhean tärkeää, että hoidot jatkuvat mahdollisimman pian. se seuraavakaan kun ei välttämättä tuota tulosta :(

Mutta tuli taas kirjoitettua pitkästi, nyt juomaan iltateetä ja lueskelemaan, huomenna aikainen herätys.
 
Tiedättekös, mie olen varmaan joka hoitojen (stimulaatioiden ja passien) kohdalla miettinyt, että pitäisikö hiukan siirtää ajankohtaa. Aina on ollut jotain. Olen aloittanut uudessa työpaikassa, lähipiiri aiheuttaa kiireitä yms. Mutta en kyllä muista olenko sitten siirtänyt hoitoja vai en :| lyhyt muisti...
Luultavasti nyt ennemmin siirrän hoitoa. Eihän se ole kuin pari kuukautta (eli pieni ikuisuus). Muutenhan parhaimmillaan hampaanpoisto siirtyy melkein vuodella. Siis jos raskaudun. Sehän tässä onkin vaikeinta. Jos tietäisi onko hoidon tulos plus vai neg olisi tositositosi paljon helpompi suunnitella mitä tekisi. Ei sitä voi ulkopuolinen tajuta miten moneen isoon ja pieneen asiaan tahaton lapsettomuus vaikuttaakaan.
 
Niinkuin tuolla viime viikolla "uhkailin", että taidanpa kohta tänne minäkin ilmoittautua, niin niin siinä sitten kävikin. Ultrassa tuli käväistyä viimeisen kerran tiistaina ja raskaus on keskeytynyt jo n. 3 viikkoa sitten, alkio oli aivan pieni, eikä sydän sykkinyt. Saan tehdä onneksi lääkkeellisen tyhjennyksen kotona.... :'(
No! Elämä jatkuu, enkä tässä foorumissa enempää näitä keskenmenon aiheuttamia tuntoja ruodi, teistä on suurin osa käynyt ne läpi -valitettavasti- ja tiedätte mitkä tunteet tällä hetkellä on.

Miehen kanssa päätettiin jo ennen viimeistä ultraa, että PAS sitten heti kuin mahdollista, eli kaiketi toisista menkoista jolloin se menisi tuonne helmikuun puoleenväliin kutakuinkin. Meillä oli aivan liian hyvät suunnitelmat tämän raskauden osalta (esikoisen hoitojärjestelyt kun aloitan taas työt tammikuussa, äitiysloman ajoittuminen, asunnonvaihto jne), mutta kun näitä juttuja ei kannata suunnitella liikaa tai itse asiassa yhtään. Mikä meitä harmittaa aivan suunnattomasti on, ettemme ole käyneet hoitoja nopeammassa ajassa läpi (se olisi ainakin TAysissa ollut aivan mahdollista). Aina välillä seuraavaa inssiä tai Ivf:ää tuli siirrettyä kun oli asunnon ostoa tai työpaikan vaihtoa jne. Tyhmyyttä ja jälkiviisautta. Tässä sitä ollaan; täytän seuraavaksi 38 vee, aikaa on humahtanut hoidoissa vuosia ja nyt ollaan paniikissa saadaanko me pikkukakkonen ennenkuin ollaan 40 vee. Vai ollenkaan. Tämä on täysin meidän mietintöjä, enkä arvostele missään nimessä muita ratkaisuissaan. Me kun menimme naimisiinkin "vasta" 3-kymppisinä, eikä kumpikaan sitä ennen harkinnut lasta kenenkään muun kanssa. Nyt toivon että olisimme aloittaneet "vauvaprojektin" silloin heti kun pappi sanoi aamen.

Joka tapauksessa, meidän IVF (tai meillä ICSI) hoidot kunnan puolella on nyt käytetty ja 2 blastokystiksi viljeltyä alkiota odottaa vielä pakkasessa. Haluamme molemmat kerralla mikäli selviävät sulatuksesta. Jos niin uskomattomasti kävisi että kaksoset tulisi -se nyt ei varmaan ole kovinkaan todennäköistä- niin aina parempi! Tulisi lapsiluku jo kerralla täyteen :heart:

Kävin katsomassa jo yksityispuolen ISCi -hintojakin, mutta maltetaan nyt mieli ja se PAS ensin. Toivottavasti tyhjennys sunnuntaina menee mahd. kivuttomasti (tai sitähän se ei koskaan ole) niin voi keskittyä jouluun ja menkkojen odotteluun.

Joulunodotusta kaikille :heart: :heart:
Junnu
:xmas:
 
Junnu: Pahoittelut ja voimia... :hug: Ymmärrän fiilikset.

Sullakin on siis TAYS:lla hoidot ja ovat viljelleet alkiot blasokyseteiksi. Sanoivatko he sinulle mitään etukäteen? Itse vähän ihmettelin sitä ja kai se jäi vähän kaivelemaan, kun top-alkioissa kävi siinä samalla kato, kun viljelivät niitä pidemmälle. Vaikka kai se on vain hyvä asia. Eipä ne kai olisi sitten selvinneet muutenkaan myöhemmin. Toivottavasti nämä kaksi pikkusissiä ovat vahvoja ja selviävät sulatuksesta ja tarrautuvat kiinni kuin takiaiset! Blastokystathan ovat kai jo 16-soluisia. Onkohan se oletettavaa, että ne kiinnittyvät jo heti seuraavana päivänä???

Itsekin olen kultani vasta kolmekymppisenä löytänyt. Naimisissa oltiin reilut puolivuotta ennen kuin ryhdyimme yritykseen noin kaksi vuotta sitten. Aika menee siivillä.

Taidan ihan pysyä aikataulussa, enkä lähde siirtelemään pas:ia. Helpotuksekseni kuulin tänään hyviä uutisia ja pelkäämämme läheisellä ihmisellä todettu nopeasti etenevä kasvain, ei ollutkaan sitä miltä ensin näytti. Voin siis huokaista helpotuksesta.
 
Kiitos Ellastiina! Ihana kuulla, että sait hyviä uutisia! Kyllä se aina on mukavampi jännäillä jos ei tarvitse muita asioita stressata ja surra ja voi keskittyä vain ja ainoastaan siihen raskautumiseen. Meillä miehen isä kuoli juuri ennen ekaa IVF:ää (joka oli tuulimuna)......muistan hyvin tarkkaan silloisten kuukausien mustat tunnelmat.

Eivät sanoneet TAYSissa mitään muuta etukäteen kuin että hyviä alkioita voidaan viljellä nykyisin pitempään ennen pakastusta. Ja sitten kotiin tulleessa yhteenvedossa luki, että 2 saatiin blastokystavaiheeseen jotka pakastettiin. Meillä oli TOPpeja 2, mitkä siirrettiin ja vain 2 siis pakkaseen, muut 9:stä oli kai sitten niin surkeita. Minulle on ihan utopiaa mikä niiden kiinnittymisaikataulu voisi olla muutamasoluiseen verrattuna....netissä luki blastokystan kuvaelma näin (hedelmällisyys.fi) :

72-96 tunnin kuluttua hedelmöityksestä kehittyy kiinteä, pallomainen solujoukko, morula. Morulan solut jakautuvat edelleen, kunnes niistä kehittyy noin 32 solusta koostuva ontto pallomainen rakenne, alkiorakkula eli blastokysta. Blastokysta koostuu ulommasta ja sisemmästä solukerroksesta.

Jossain viestiketjussa joku sanoi että blastokystavaiheen alkioiden selviytyminen sulatuksesta on kehnompaa....kylläpä taas masensi :(
Minulla on tuo jälkitarkastus jo 18.12. (lääkäri halusi ennenkuin menevät joululomille) ja samalla käydään vähän sitä PAS- siirtoa läpi. Täytyypä sitten kysyä lääkäriltä enemmän tästä blastokystahommelista.

Kävin muuten tänään hakemassa jo zumenonitkin valmiiksi samalla kun hain tyhjennyksen (mikä romanttinen sana) kipulääkkeet. Ovat sitten valmiina helmikuulle eikä tarvitse maksaa "täysiä" ;)
 
Junnu: täytyisi tosiaan hakea minunkin ne Zumenonit tässä lähiaikoina. Ainakin tämän vuoden puolella. Kun itselläni keskenmeno todettiin ja tuli se kirje, jossa kerrottiin "saalis" soitin sinne labraan ja kyselin tarkempia tietoja. Sanoivat sieltä, että blastokystat pakastetaan erilailla kuin normaalit. Sellaista ei sanottu, että selviytyisivät huonommin. Joten toivotaan... Mutta kertoile sitten mitä lääkäri sanoo sulle. Kyllä mä kovasti toivon, että molemmat pakkasukot selviävät...
 
Huomenna on se jälkitarkastus! :D Vihdoinkin!

Lauantaista asti on hieman tihkutellu verta...en tiedä mikä on.Pikkuhousunsuojalla pärjää koko päivän joten ei nää kai kuukautiset ole?Ei ainakaan koskaan ole näin mini mini kuukautisia ollut.Tuli heti mieleen edellinen keskenmeno ja epäonnistunut kohduntyhjennys...Onko mulla jäänyt kohtuun jotakin ja nyt on tulehdus päällänsä?? :eek: Toisaalta en ole kuumeinen eikä maha kipeä niinku viimeksi...

Noh huomennahan selviää paljon muutakin tulen huomenissa sitten päivittämään kuulumiset. =)
 
Minä ilmoittautuisin mukaan tähän pinoon.. niin hullulta kuin se ajatus nyt kuulostaakin.. Minulle tehtiin viime viikolla lääkkeellinen tyhjennys. Sikiö oli kuollut kohtuun rv 9+4. Jotenkin osasin sen odottaa kun ei ollut mitään oireita ja olo oli liian normaali. Sydämen syke nähtiin jo rv 7 ja liikkeetkiin havaittiin rv 9 alussa.. lääkäri kirjoitti hyvän ennusteen raskauden jatkumiselle mutta kuinkas kävikään:( Nyt jo toinen km puolen vuoden sisään. Pakkasessa vielä 2 alkiota yhdessä oljessa.. toiv toinen selviytyy siirtokelpoiseksi. Jotenkin vaan nyt oma usko mennyt täysin kun jo kaksi km:a.. Tämän jälkeen meillä alkaa sitten uusi jonotus, jos ei tuosta viimeisestä Passista tärppää.. Kyllä elämä välillä ottaa koville.
Kuinka te useamman kuin yhden km:non kokeeneet uskallatte lähteä seuraaviin yrityksiin? Onko taustalla koko ajan pelko, että jos plussaa niin km silti tulee? Itsellä nyt vielä ainakin vahvasti se tuolla taustalla huhuilee.
Meillä siis ollu yksi tuoresiirto ja 2 Passia.. nyt tammi-helmikuussa toivottavasti se kolmas Pas..
Onneá Alexandrialle jälkitarkastukseen! Oltiin samaan aikaan silloin palstoilla ja siirroissakin.. muistaakseni.. Itseni täytyis tilata jälkitarkastus myöskin.. saa nähdä saako vielä tämän vuoden puolelle...
 
Niin ja Alexandrialta piti kolmen keskenmenon kokeneena kysyä että joko kävit siinä keskenmenon selvityksessä? Kun kolmen keskenmenon jälkeenhän pitäisi päästä tutkimuksiin.. Itse ajattelin että teettäisin tutkimukset yksityisellä jo ennen seur. passia..
 
Näin sitä vaan siirrytään ketjusta toiseen!!
2. ivf:n 1. pas siis tulossa toivon mukaan tammikuun loppupuolella. Tää on nyt ihan uusi asia mulle, kun ekasta ivf:stä ei jääny mitään pakkaseen. Nyt vaan sitten odotellaan seuraavia menkkoja ja alan sitten popsia zumenonia. Tuo zumenon onkin mulle tuttu, kun oli viimeks tukilääkkeenä lugesteronin lisäksi.
Meillä 2 top alkiota ja 3 jatkoviljeltyä alkiota pakkasessa.
 
Meitä on jo pieni jono tuolla ensimmäisen sivun listalla.

Alexandria: Tsemppiä jälkitarkastukseen!

Mä huomaan pallottelevani ajatusta, että onko tammikuu hyvä aika -- mitä jos uusi työtehtävä onkin stressava ja pas menee sen takia mönkään. Ärsyttävää! Pitäisi vaan hyväksyä se, että nämä asiat menevät omalla painollaan. Niitä ei ole aikaisemminkaan pystynyt millään tavalla itse kontrolloimaan.
 
Ellastiina Kiitos, kun laitoit mun tiedot listalle! Mä oon taas niin kärsimätön, et en jaksais millään odottaa tammikuuhun saakka. Mulla on sikäli hyvä tilanne, että töissä on tammikuu aika rauhallinen eli saan järjestettyä lääkärissä käynnit helposti. :)
 
Minäkin haluaisin jo listautua tänne valmiiksi, vaikka tuonne tammikuulle on vielä pieni ikuisuus. Saatan ehkä alussa taustailla jonkun aikaa ja palailla sitten kun hoidot varsinaisesti alkaa. Meillä on 4 alkiota pakkasessa ja nyt on tulossa 1. icsin 1. pas.

Mukavaa, että joku keksi tehdä passeille oman pinon, on tosiaan paljon helpompi seurata toisten hoitoja kun kaikilla on sama juttu menossa. ( Vaikka ei sekään häiritse jos täällä joku tuoresiirtolainenkin kirjoittelee, kaikkihan me kuitenkin samassa veneessä ollaan! )

Hyviä joulunaikoja kaikille!
:xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas: :xmas:
 
Hei Ellastiina! Huomasin että puutun vielä tuolta ekan sivun listalta...eli 3. isci:n eka PAS helmikuussa (näin toivotaan!). Kaikkiaan toka PAS, eka oli ekasta IVF:stä, mutta noi sinun PAS -merkinnät kai tarkoittaa hoitokertaa..?
Tervetuloa uusille, on tosiaan kiva että on oma pino vain PASsilaisille, niin ei tarvitse kahlata koko keskusteluketjua ennenkuin löytää jonkun joka samassa hoitotilanteessa.

Joulunodotusta kaikille!
Junnu
:xmas: :xmas:
 
Hei! Niin... onko se loogista, että merkisten monesko pas on menossa siitä kyseisestä punktiosta eli en kaikki pas:eja joita on tähän mennessä ollut?

Ei se tammikuu enää kovin kaukana ole, kun reilun kolmen viikon päästä vuosi vaihtuu. Itse asiassa sehän alkaa olemaan ihan kohta käsillä. Aika menee nopeasti, kun joulukin on tässä välissä.

Tuleekohan Zumenonista oireta? Onko kenelläkään ollut käytössä? Itse olen tähän asti päässyt aika helpolla -- en IVF hoidossa lyhyellä kaavalla käytetyistä lääkkeistä saanut mitään mainittavia sivuoireita.

Huomaan, että tämä lapsettomuus asia alkaa taas nousta pintaan pelkojen ja surun kera, kun hoidot taas lähestyvät.
 
Kiitos Ellastiina kun lisäsit minutkin joukkoon. Ainakin minusta se on loogista juuri niin kuin sen olet laittanutkin.
Niinpä, aika menee nyt (onneksi) nopsaan kun on joulut ja itse aloitan työt taas tammikuussa jossa uusi organisaatio ymym niin ei ehdi liikaa näitä miettimään. Onneksi tulevassa piinailussa on tämä vertaistukiryhmä jossa voidaan tsempata toisiamme.
Yritän itse ottaa iisisti...tiedän kuitenkin että jännitys nousee pintaan kun aika lähenee.

 
Monella taitaakin olla PAS tiedossa heti tammikuusta. Kiitos muuten Hipkukalle korjauksesta, soitin sitten saman tien TAYS:iin ja sieltä neuvoivat soittamaan uudelleen tammikuussa kun kuukautiset alkaa. Meille tehtäisiin sitten vasta siitä seuraavaan kiertoon PAS jos se on vain mahdollista. Eli helmikuuhun asti odotellaan...

Mukavaa joulunodotusta kaikille!!!!

:xmas: :xmas: :xmas: :xmas:
 
Voi Aliisa08 :hug: . Mä olin niiiiin varma että sun raskautes etenisi loppuun asti hyvin, niin lupaavasti se alkoi.Olen todella pahoillani :hug: .

Jälkitarkastus tehty ja kaikki kunnossa :D . Mutta silti joudun poistumaan tästä pinosta... Eli tää tosiaan oli meidän 3 keskenmeno ja nyt sitten tutkitaan josko siihen löytyisi syy.Tänään otettiin verikoe musta ja miehestä (joku kromosomi koe) ja sen testin vastaus tulee vasta 3 kuukauden päästä :( . Helmikuussa vielä yksi verikoe ja sitten maaliskuun lopussa on lääkärin soittoaika noista vastauksista.Ja jos niistä ei mitään löydy niin sitten PAS olisi kai huhtikuussa.Tässä siis syy poistumiseeni. Eihän olisi mitään järkeä "tuhlata" alkioita jos kokeista löytyisikin syy...tosin lääkäri piti epätodennäkösenä ett niistä mitään löytyisi.

Ristiriitaiset tunteet...Olen iloinen että ne kokeet otettiin mutta en olis halunnu 4 kk taas odottaa.Tuolla julkisella puolella kun saa ihan tarpeeksi odotella muutenkin.Olin jotenkin niin toiveikas että vuosi 2009 toisi meille sen pienen ihmeen mutta ei taaskaan... :|

Kaikille teille toivotan onnea hoitoihin ja hyvää joulun odotusta! :xmas:
 
:hug: Halaukset Aliisalle, olen niiiiin pahoillani puolestasi! Yritähän jaksaa!

Ja Aleksandrialle kärsivällisyyttä, tiedän, että aika huhtikuuhan tuntuu ikuisuudelta... Toivotaan, että kokeista löytyy syy miksi tulee keskenmenoja ja asia pystytään hoitamaan.

Oisko mitään ideaa laittaa sinne ekan sivun listaan, että missä kukin käy hoidossa??? Itse käyn TAYSissa.

Hyvää joulunaikaa kaikille :xmas: :xmas: :xmas:
 
Täällä ilmoittautuu yksi mukaan, taasen pino vaihtuu :( Eli toinen IVF ei tuottanu tulosta, mutta onneksi saatiin 2 top-alkiota pakkaseen eli siirtoon ois tarkoitus mennä helmikuussa. Se onkin meidän eka PAS, ekassa hoidossa ei saatu mittään pakkaseen asti. Sillon kyllä raskaus alkoikin, mutta meni kesken rv8. Mutta juu, selittämättömiä ollaan ja pelottaa nyt niiiin vietävästi, että ollaanko oikeesti tuomittu tähän lapsettomuuteen. Vaikka periksihän ei vielä anneta.
 
Tervetuloa kaikille uusille!
Monella tuntui olevan muitakin murheita aina hoitojen aikaan, niin mullakin.Juuri ennen ekaa IVF:ä isäni sairastui vakavasti, hoitojen aikana kävin polilla ja teholla kattomassa isää samalla reissulla. Nyt kun suunnitellaan PASia, isä joutuu yliopistolliseen sairaalaan seurantaan, onko sama sairaus uusimassa ja juuri sain kuulla että anoppi on lääkärissä. Miksi ihmeessä kaikki pitää aina kasaantua!! Taas mennään melkoista vuoristorataa, ei meinaa vanha jaksaa.
Tämä oli vain tämmöinen valivaliviesti tällä kertaa :ashamed:
 

Yhteistyössä