Parvovirus & raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sisu

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
20 985
2
36
Saattaa aiheuttaa keskenmenon, mutta miten helposti tarttuu toiseen ihmiseen? Tarttuuko pisaratartuntana? Joku, joka olisi sairastanu raskausaikana ko taudin, miten sikiölle kävi. Mitä vaan tietoa aiheesta.
Ja ei, en voi googlettaa. :xmas:

päiväkodissa tarttuu suht helposti lapsesta toiseen. En ole itse sairastanut, mutta lapsella oli viikko sitten. Sanottiin et jos raskaana, niin pitäis mennä ottaan vasta-aineet verestä ja jos ryhmässä olis aikuisia töissä niin siirto toiseen yksikköön taudin olon ajaksia. Muuta en osaa sanoa.

hengityksenkin kautta tarttuu. just eilen sain kuulla että 5v tytön p.kodissa on parvorokkoo. pelottaa ihan sikana. tartunta voi myös aiheuttaa kehityshäiriöitä.
http://www.sygeboern.dk/frame.cfm/cms/id=526/sprog=4/grp=2/menu=1/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
päiväkodissa tarttuu suht helposti lapsesta toiseen. En ole itse sairastanut, mutta lapsella oli viikko sitten. Sanottiin et jos raskaana, niin pitäis mennä ottaan vasta-aineet verestä ja jos ryhmässä olis aikuisia töissä niin siirto toiseen yksikköön taudin olon ajaksia. Muuta en osaa sanoa.

Eli siis siitä jää vereen vasta-aineet, jos sen on sairastanu? Kun eikö sen periaatteessa voi käydä huomaamattakin, kun sehän on kuumeileva tauti... Iho-oireitahan siihen liittyy, mut tuleeko ne kaikille?

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
hengityksenkin kautta tarttuu. just eilen sain kuulla että 5v tytön p.kodissa on parvorokkoo. pelottaa ihan sikana. tartunta voi myös aiheuttaa kehityshäiriöitä.

Meillä mun mutsi on elto, ja niillä kans päikässä sitä... Meidän tytsin synttärit olis viikon päästä viikonloppuna, ja tietty mutsi olis tulossa... Pitää huomenna soitta tk:n asiasta. Pelottaa ihan hulluna, et jos tarttuu...

Mulle ainakin neuvolan terkka antoi ymmärtää, ettei parvorokon yhteydessä tarvi heti pahinta pelätä. Sikiötä seurataan tarkemmin (muistaakseni voi aiheuttaa anemian sikiölle). Lääkettä valitettavasti ei ole. Aika moni on kuulemma sen sairastanut tietämättään ja silloinhan ei tarvitse pelätä. Tarttuu pisaratartuntana ja saattaa olla vakava sikiölle. Se ei siis välttämättä tartu sikiölle, mutta toki se mahdollisuus on olemassa.

juuri näin, vasta-aineet jää vereen jos taudin on sairastanut. Siirrä synttäreitä, jos et omista vasta-aineita ja haluat äidin mukaan juhliin.

|O Kutsut lähti tänään, ja seuraavana viikonloppuna on isäntä koipi paketissa, eli ei oikein mahkuja...

Alkuperäinen kirjoittaja viiden muksun mamma:
Mulle ainakin neuvolan terkka antoi ymmärtää, ettei parvorokon yhteydessä tarvi heti pahinta pelätä. Sikiötä seurataan tarkemmin (muistaakseni voi aiheuttaa anemian sikiölle). Lääkettä valitettavasti ei ole. Aika moni on kuulemma sen sairastanut tietämättään ja silloinhan ei tarvitse pelätä. Tarttuu pisaratartuntana ja saattaa olla vakava sikiölle. Se ei siis välttämättä tartu sikiölle, mutta toki se mahdollisuus on olemassa.

:'( Tätä just... Mä en halua riskeerata tätä raskautta, tätä on toivottu ja odotettu niin kauan...

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Meillä mun mutsi on elto, ja niillä kans päikässä sitä... Meidän tytsin synttärit olis viikon päästä viikonloppuna, ja tietty mutsi olis tulossa... Pitää huomenna soitta tk:n asiasta. Pelottaa ihan hulluna, et jos tarttuu...

mulla onneks neuvola torstaina niin kysyn sieltä tarviiko tehä testii... :whistle: ei mitään hajuu oonko sairastanu parvoa vai ei. en kyllä haluis sitä. toivotaan ettei tuu. :/

toivottavasti ei tuu teillekään! :hug:

juuri näin, vasta-aineet jää vereen jos taudin on sairastanut. Siirrä synttäreitä, jos et omista vasta-aineita ja haluat äidin mukaan juhliin.

|O Kutsut lähti tänään, ja seuraavana viikonloppuna on isäntä koipi paketissa, eli ei oikein mahkuja...

no nyt huomenna kipikopin neuvolaan pyytään testiin, varman pääle nyt pelaat eikös niin? Jos et omista vasta-aineita niin ei muuta kun tekstiviestiin kutsutuille et pien muutos juhlien ajankohtaan tuon vuoksi, vai etkö vielä ole kertonu raskaudesta?

mulla onneks neuvola torstaina niin kysyn sieltä tarviiko tehä testii... :whistle: ei mitään hajuu oonko sairastanu parvoa vai ei. en kyllä haluis sitä. toivotaan ettei tuu. :/

toivottavasti ei tuu teillekään! :hug:

Niinpä, sitä samaa!! :hug:

no nyt huomenna kipikopin neuvolaan pyytään testiin, varman pääle nyt pelaat eikös niin? Jos et omista vasta-aineita niin ei muuta kun tekstiviestiin kutsutuille et pien muutos juhlien ajankohtaan tuon vuoksi, vai etkö vielä ole kertonu raskaudesta?

Kukaan muu kun meidän molempien vanhemmat ei tiedä tästä... Siis niistä, joita on juhliin tulossa. Mut äiti aiko kans otattaa ne vasta-aineet, eli jos äiti on sairastanu sen, niin eihän se sit sen kautta ainakaan meilletule.

Alkuperäinen kirjoittaja RasuNaamari:
Mä kävin joskus testeissä kun oli raskaana ja työpaikalla oli parvorokkoa. Selvisi että olin sairastanu sen lapsena. Alkuraskaudessa oleville se voi kai olla vaarallista mut ei enää myöhemmin.

Menossa rv 9+4...
*muoks* 9+5 onkin, eikä 4 :ashamed:

no nyt menee kyllä mun hilseen yli, et voiko olla taudin kantaja vaikka olis itse sairastanut, en kyllä tiedä. Neuvolaan sitten soitto ja sieltä saat varmasti ammatillisen oikean vastauksen.

niin ja lisään, et voithan sanoa vieraille teillä olevan vaikka vatsatautia pari päivää ennen juhlia, valkoinen valhe on tuossa tilanteessa sallittua.

:( Ei sekään ole kivaa. Ja yhden vieraan pitäis jäädä meille vielä seuraavalle viikolle... Tai sit äiti ei vaan tuu juhliin... :'( Ei sekään ole kivaa!!! Paskamainen tilanne.

Meillä poika sairasti kun olin raskaana, ei tullut edes ihottumaa sattumalta selvisi verikokeista. Itse olin onneksi sairastanut jo oli vasta-aineet, muuten olisi ollut todella paha tilanne varsinkin alkuraskaudessa.

niin ja lisään, et voithan sanoa vieraille teillä olevan vaikka vatsatautia pari päivää ennen juhlia, valkoinen valhe on tuossa tilanteessa sallittua.

:( Ei sekään ole kivaa. Ja yhden vieraan pitäis jäädä meille vielä seuraavalle viikolle... Tai sit äiti ei vaan tuu juhliin... :'( Ei sekään ole kivaa!!! Paskamainen tilanne.

jos äitisi lattais sellaisen maskin naamalleen ja desinfiois kännynsä huolella? Ei niin huomaamatonta tai sitten juhlitte äitisi kanssa toiste, he kun ovat syistä tietoisia ja varmasti ymmärtävät.

jos äitisi lattais sellaisen maskin naamalleen ja desinfiois kännynsä huolella? Ei niin huomaamatonta tai sitten juhlitte äitisi kanssa toiste, he kun ovat syistä tietoisia ja varmasti ymmärtävät.

Siis joo, kyllä me jo äitin kans puhuttiin, et jos ei muu auta, niin ne ei sit tule, mut mitä mä sanon muulle suvulle, ettei mun vanhemmat ole juhlissa?? Paska lentää, vai? :xmas: Ja sitä paitsi, harmittaa potenssiin 100, jos porukat ei pääse, koska niiden kyydissä olis tulossa mun kaksi serkkua (lapsia ), jotka on ihan älyttömän tärkeitä meidän tytölle... Voi kettu, kun ottaa päähän tää tilanne!! :headwall:

Kun työpaikallani todettiin parvorokkotapaus, minut lähetettiin välittömästi pois töistä. Ja samantien (siis suoraan töistä) verikokeisiin vasta-ainetestiin. Töihin sain palata vasta verikokeiden tulokset saatuani (meni useampi viikko).
En ollut itse tiennyt sairastaneeni rokkoa koskaan, mutta vasta-aineet löytyivät verestä, eli joskus olen sen tietämättäni sairastanut. Terveydenhoitaja sanoi minulle, että lähes jokainen lasten kanssa työskentelevä on sen jossain vaiheessa sairastanut. Sitä vain ei aina huomaa, oireet voivat olla vain flunssan kaltaiset.
Ymmärtääkseni rokko on vaarallinen alkuraskaudessa aiheuttaen mahdollisesti keskenmenon. Pahimmat viikot tartunnan kannalta taitavat kuitenkin olla siinä 20 raskausviikon tienoilla. Mutta vaikka äiti saisikin tartunnan, se ei automaattisesti tarkoita, että sikiö sairastuu.

Yhteistyössä