Raskaana 5+2 ja mulla on enterorokko! Pitäiskö soittaa polille tai johkin? Onko kellään ollut entero pikkuviikoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aapp

Vieras
Otsikossa oleellisin. Pari päivää ollu kurkkukipua ja vilutusta, viime yönä alkoi kutittaa käsiä hirveästi (mikä ei sinänsä ole outoa koska olen atoopikko) mutta nyt niitä näppyjä on myös kämmenpuolella joten oletan että myös muut näpyt on enteroa. Kurkku kirkuvan punainen ja sielläkin näppyjä. Suussa niitä ei (onneksi, vielä ainakaan) ole kuin 1. Poika just parani enterorokosta, tämä on ihan 100% varmasti sitä.

Luin netistä ettei tää rokko ole raskausaikana vaarallinen, sitten jostain plazan sivujen keskusteluista luin et voi kuitenki aiheuttaa sikiölle turvotusta ja pitäis seurata ultrin ja verikokein? Mitä niistä verikokeista sit oikein muka määritetään?

Onko kellään ollut enterorokkoa näin alussa ja miten raskaudelle kävi?

Kiitti vastauksista! Tiedän että virustaudille ei mahda mitään eikä lääkettä ole, mutta olis silti kiva kuulla kokemuksia/tietoa lisää :)

Kyllä se on PARVOROKKO joka on odottajalle vaarallinen(tai siis sikiölle), ei enterorokko..nyt on sillä jollain palstalla joku sekoittanut nuo kaksi rokkoa. Nimenomaan parvorokossa voi sikiölle tulla turvotusta(kerätä nestettä) ja anemiaa ja sen myötä saattaa sikiö jopa menehtyä, jos sen saa ihan alkuraskaudessa niin raskaus menee yleensä kesken..mutta jos sen saa kun raskaus jo yli puolen välin niin silloin ei yleensä enää tule mitään ongelmia.. Tiedän asiasta omakohtaisesti kun sain parvorokon töistä(päiväkodista) ollessani raskaana, viikkojo oli onneksi jo 24, mutta koko loppuraskauden kävin äitiyspolilla kerran viikossa seurattavana..sikiölle ei onneksi tullut siitä mitään ongelmia.

Kiitosta kaikille vastanneille :) ja lissää kokemuksia saapi laittaa!

kaisuliinnukka saattaa olla mahdollista.. En ole mistään muualta lukenut että mitään vois tulla.

*valitusosuus* Täytyy kyllä sanoa, et kurkku ei ole KOSKAAN ollut näin kipeä. Syödä ei voi, ainoastaan pakastimessa pidettyä maitoa voi juoda pienen määrän kerrallaan. Limakalvot vuotaa verta. Nice! Onneksi pojalla ei ollut kurkkukipua (eikä itse asiassa juurikaan muuta oiretta kuin ne näpyt..).

minulla oli alkuraskaudessa enterorokko ja keskenmeno sitten neljä viikkoa myöhemmin. Suoraa linkkiä ei ole todettu, mutta mulle lääkäri sanoi, että nykytiedon valossa ei voida poissulkeakaan sitä etteikö se olisi ollut enterorokko, joka keskenmenon aiheutti... Nyt olen raskaana ja tarhassa on parvorokkoa, tosi ihanaa...

Enterovirukset

Enterorokko on yleensä coxsackie A -viruksen tai enterovirus (echovirus) 71:n aiheuttama tauti, jonka oireisiin kuuluvat kuumeilu ja rakkulainen ihottuma käsissä, jaloissa ja suun limakalvolla. Sitä kutsuttiinkin ”ihmisen suu- ja sorkkataudiksi”, nykyisin ”käsi-, jalka- ja suutaudiksi”. Enterorokkoa esiintyy pieninä epidemioina yleensä loppukesällä ja syksyllä. Tauti on useimmiten lieväoireinen ja paranee noin viikon kuluessa. Äidin enterovirustulehduksen yhteydessä virukset voivat läpäistä istukan. Raskauden aikana sairastettu enterovirus 71 -tulehdus lisää keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä ja voi mahdollisesti aiheuttaa sikiön menehtymisen kohdussa.

Vaikka coxsackie B -virukset eivät aiheuta rokkotautia, ne ovat sikiön ja vastasyntyneen kannalta merkittäviä viruksia. Coxsackie B -virukset ovat sydänhakuisia ja aiheuttavat mm. myokardiitteja. Sikiöaikaisella coxsackie B -tulehduksella saattaa olla yhteyttä myös synnynnäisiin sydänvikoihin. Lisäksi synnynnäisen coxsackie B -tulehduksen on epäilty lisäävään geneettisesti alttiiden lasten sairastumista tyypin 1 diabetekseen, mutta viimeaikaisten suomalaisten tutkimusten mukaan tällä on merkitystä todennäköisesti vain yksittäisissä tapauksissa. Vastasyntynyt voi saada enterovirustulehduksen jo kohdussa äidin loppuraskaudessa sairastaman infektion seurauksena, kontaminaationa synnytyskanavasta tai äidin tai hoitohenkilökunnan nielueritteistä. Vastasyntyneen enterovirustulehduksen taudinkuva vaihtelee lievästä kuumetaudista neonataaliherpekseen verrattavaan vaikeaan yleistyneeseen infektioon, johon kuuluu esim. iho-oireita, myokardiitti ja hepatiitti ja johon liittyy merkittävä kuolleisuus. Valtaosalla vastasyntyneistä tauti on kuitenkin lievä ja paranee muutamien päivien sisällä. Keskosuus lisää riskiä sairastua vaikeaan tautiin.

Yhteistyössä