N
Neuvoja jos sais
Vieras
Kyselisin miten selvitä parisuhteen raha-asioista? Ollaan vuosi asuttu yhdessä vuokra-asunnossa, jossa minä aiemmin lapseni kanssa asuin. Olemme tehneet niin, että maksan kaikki yhteiset laskut. Vuokran, kotivakuutuksen, sähkön, nettiliittymän olen jakanut puoliksi. Muut laskut ns. omat puhelimet, matkakulut, luottokortit maksamme molemmat itse. Tuloni ovat säännölliset ja miehen tulot epäsäännölliset. Olen maksanut laskut palkkapäivänäni ja tililläni ei sen jälkeen pahemmin ylimääräistä ole. Yksi suurempi omista laskuistani suoraveloitetaan kuun lopussa, jolloin miehelle kuukausittain tulee rahaa. Sen vuoksi olen pyytänyt mieheni maksavan puoliksi yhteiset laskut palkkapäivänään loppukuusta. Joka kerta saan häneltä PYYTÄÄ, että maksaisi puolet asumiskuluista ja antaa summan ja pyytää laskelmaa. Joka kerta ärähtää, alkaa murjottaa ja tuntuu, että suuttuisi, kun joutuu maksamaan. Nyt sitten sanoi, että haluaisi kirjallisesti aina kaikki mitä maksaa, kuitit. Joka kerta muistaa muistuttaa, että kynin hänet puhtaaksi. Ajattelee, että maksaa minulle ja minun pitäisi olla siitä kiitollinen. Vaikka todellisuudessa maksaa omat asumiskustannuksensa. Joudun miettimään millä hetkellä rahasta aina sanon ettei olisi väsynyt tai huonolla päällä valmiiksi. Tähän mennessä kyllä aina maksanut osuutensa, mutta tekee sen niin, että olen joka kerta epävarma maksaako.
Olen meistä vastuuntuntoisempi ja huolellisempi raha-asioissa, jonka vuoksi hoidan laskut. Mies on sanonut ettei pysty niin tarkasti laskuja makselemaan eikä halua sitä hoitaa kuten olen ehdottanut. Enkä pystyisi luottamaan miehen laskujen hoitamiseen. Olen ajatellut, että omansa saa hoita miten hoitaa, mutta minä en kenenkään takia liriin halua.
Nyt sitten on viikonloppu tulossa ja loppukuu, joten asian vuoksi on kireää ilmapiiriä tiedossa. Tämä rassaa minua niin paljon, että alan olemaan aika väsynyt koko suhteeseen. Mitä pitäisi tehdä? Puhua olen yrittänyt ja puhunut, mutta mies ei tykkää eikä kuuntele jankkaamista. Eroko on ainoa vaihtoehto? Muuten puhuttiin raha-asiat ennen yhteenmuuttoa selviksi. Siinä vaiheessa mies sanoi, että voi laittaa vaikka palkkatilinsä minulle, että voin siitä hoitaa yhteiset ja antaa hänelle sitten muut. Minusta se meni vähän yli, mutta ei semmoisesta enää ole puhettakaan. Enkä tosin haluaisi ketään paapoakaan, vaikka olen raha-asioissa oikeudenmukaisnen ja luotettava. Enää vaan en oikein jaksa tätä!
Olen meistä vastuuntuntoisempi ja huolellisempi raha-asioissa, jonka vuoksi hoidan laskut. Mies on sanonut ettei pysty niin tarkasti laskuja makselemaan eikä halua sitä hoitaa kuten olen ehdottanut. Enkä pystyisi luottamaan miehen laskujen hoitamiseen. Olen ajatellut, että omansa saa hoita miten hoitaa, mutta minä en kenenkään takia liriin halua.
Nyt sitten on viikonloppu tulossa ja loppukuu, joten asian vuoksi on kireää ilmapiiriä tiedossa. Tämä rassaa minua niin paljon, että alan olemaan aika väsynyt koko suhteeseen. Mitä pitäisi tehdä? Puhua olen yrittänyt ja puhunut, mutta mies ei tykkää eikä kuuntele jankkaamista. Eroko on ainoa vaihtoehto? Muuten puhuttiin raha-asiat ennen yhteenmuuttoa selviksi. Siinä vaiheessa mies sanoi, että voi laittaa vaikka palkkatilinsä minulle, että voin siitä hoitaa yhteiset ja antaa hänelle sitten muut. Minusta se meni vähän yli, mutta ei semmoisesta enää ole puhettakaan. Enkä tosin haluaisi ketään paapoakaan, vaikka olen raha-asioissa oikeudenmukaisnen ja luotettava. Enää vaan en oikein jaksa tätä!