Raha-asiat stressaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen samaa mieltä kuin SEF, kannattaa maksaa sähköä ennakkoon enemmän niin vältytte noin suurilta tasauksilta.
Autojutut on ongelmallisia, ei koskaan tiedä mitä eteen tulee ja pienestä remontistakin voi tulla iso lasku.

Hyvinhän te selvisitte :) Nämä rahakeskustelut on palstalla menneet siihen, että kiviä lentää. Me jouduimme käyttämään aika-ajoin säästöjä mun ollessa hoitovapaalla. Neljään vuoteen kun mahtuu monta yllätystä ja ihan odotettuakin lakua, joihin ei vaan pysty säästämään olemattomilla tuloilla. No,onneksi oli säästöjä. Silti mua harmitti joka kerta. Kun aikaisemmin on voinut säästää ja elämäntilanne onkin sellainen, ettei enää voi, niin harmittaa. Toki joo, sillä mielellä nuo säästöt oli säästeltykin, että käytetään kun on tarvis. Ja mikä on parempi syy kuin omat lapset. Mutta siltipä harmitti eikä palstalla heitetty kivi olisi helpottanut asiaa yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja Myötätuntoa:
Hyvinhän te selvisitte :) Nämä rahakeskustelut on palstalla menneet siihen, että kiviä lentää. Me jouduimme käyttämään aika-ajoin säästöjä mun ollessa hoitovapaalla. Neljään vuoteen kun mahtuu monta yllätystä ja ihan odotettuakin lakua, joihin ei vaan pysty säästämään olemattomilla tuloilla. No,onneksi oli säästöjä. Silti mua harmitti joka kerta. Kun aikaisemmin on voinut säästää ja elämäntilanne onkin sellainen, ettei enää voi, niin harmittaa. Toki joo, sillä mielellä nuo säästöt oli säästeltykin, että käytetään kun on tarvis. Ja mikä on parempi syy kuin omat lapset. Mutta siltipä harmitti eikä palstalla heitetty kivi olisi helpottanut asiaa yhtään.
On ihan eri asia että harmittaa kuin että stressaa. Toki isot yllättävät menot harmittavat, vaikka ne voisikin hoitaa ihan ongelmitta. Silloin kun asiat todella stressaavat, jossakin on vikaa. Joko raha-asioissa tai hermojen hallinnassa.

Tässä se syy, miksi meillä on rahaa "jemmassa", kun joku jossain ketjussa ihmetteli asiaa. Kun kuulemma kannattaisi käyttää säästöt lainan lyhentämiseen, eikä jemmailla tilillä. Mitäs sitten, kun auto hajoaa tms.? Mennään pankin juttusilleko? Antaa varmaan hyvän kuvan pankille, kun vähän väliä haetaan jos jonkinlaista lainaa lisää. Minusta on tärkeämpää hoitaa säännöllisesti lainanlyhennykset ajallaan.

Meidän säästömme hupenivat aika tarkkaan, kun olin äitiyslomilla, mutta niin oli suunniteltukin. Nyt taas kartutetaan pahan päivän varantoja, ja kykyjen mukaan maksetaan lainoja enempi pois. Kaikki aikanaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja pirullinen emäntä:
niin mikä siinä nyt stressasi ja itkua piti vääntää kun kerran rahaa oli jemmassa...? ja toinen tonttu myös jäi jemmaan eikö niitä oltu säästetty tälläisiä tilanteita varten?

Meillä on reilu tonni säästössä ja valta osa siitä menee vesivahinko laskuun ja kyllä se vaan ahdistaa niitä sieltä säästötililtä käyttää vaikka nimenomaan tollasia tapauksia varten sinne ollaankin säästetty :/

Alkuperäinen kirjoittaja pirullinen emäntä:
mutta entäs jos sitä rahaa ei olisi ollut jemmassa..? lainallahan sitten olisi pitänyt toimia ja varmasti olisi itkettänyt enemmän eikö?

sitten oltas kinuttu sellaset kuukausierät että saadaan maksettua ja eletty persaukisena monta kk putkeen.
Ja joo, kyllä sekin ahdistaisi. Mutta tieto siitä ei vähennä ahdistusta siitä että sieltä säästötililtä menee käytännössä kaikki tohon yhteen laskuun.

Kaverille tuli 500e:n tasauslasku sähköstä. Sitä sähkömittaria tosiaan kannattaa välillä katsella, ja verrata arviolaskujen lukemiin. Jos heittoa on paljon, niin yhteyttä s-laitokselle, niin nostavat arviota. Mieluummin maksaa kuukausittain enemmän, kuin takautuvasti megasumman jostain joka on jo käytetty aikaa sitten.. Ja säästössä tosiaan kannattaa rahaa pitää, koska muutoin nuo auto-fiaskot muuttuvat talous-fiaskoiksi :)

Meille kävi niin, että kaikki rahat, mitä saatiin joululahjaksi, piti käyttää kauppalaskuun (tili kaupassa siis). Näihin rahoihin kuului myös lasten saamat rahat jouluksi ja hyvistä todistuksista..:( Mutta ei voitu mitään, niin tiukilla ollaan, että nyt on jo tilit tyhjänä ja laskuja on vieläkin maksamatta, että täytyy pariin paikkaan soitella ja siirtää eräpäiviä.
Kaupassa on tosiaan tili, että ruokaa voidaan ostaa normaalisti, mutta ei mitään ylimääräistä. Täytyy vain toivoa, ettei kukaan tule kipeäksi.
Auto pitää laittaa seisontaan, ei ole rahaa maksaa vakuutuksia, veroja tai bensaa.
Pakko tuo autokin olisi olla täällä takahikiällä, mutta ei voi mitään.
Ens kuussa toivottavasti pikkasen helpottaa, kun aletaan saada kuntalisää.