Parisuhde/moraali/rehellisyys/järki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rakkauden varttihullu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rakkauden varttihullu?

Vieras
Haluan nyt kuulla rehellisiä mielipiteitä siitä, miten suhtautuisitte tähän asiaan:

Olen seurustellut miesystäväni kanssa jonkin aikaa, yhteistä tulevaisuutta on suunniteltu, yhteenmuuttoa kaavailtu.

Jokin aika kävi ilmi, että kaveri, jonka kanssa hän vietti paljon aikaa meidän tavatessamme, olikin nainen. Tuon tyypin kanssa on kokattu, urheiltu, juteltu, viestitelty tiiviisti. Mies on puhunut säännöllisen epäsäännöllisesti tästä kaverista ja ollut minulle omista kavereistani oudon mustasukkainen, kytännyt esimerkiksi pihamaalla, että onko luokseni käymään tulossa oleva ihminen se, mitä olen kertonut. (Oli, äitiyslomalla oleva kaverini vauvansa kanssa!)

Miehen puheet olivat kuitenkin aina semmoisia, että niistä ei saanut selvää kaverin sukupuolesta. Tähän viitattiin jotenkin anonyymisti. Enhän minä osannut asiaan sen kummemmin kiinnittää huomiota, kun en itsekään aina puhunut kavereistani nimellä (eihän mies ollut heitä tavannut, joten nimet olisivat vain suotta sekoittaneet).

Meni muutama kuukausi niin, että puheet kaverista lakkasivat. Joku viesti siinä ehkä oli vaihdettu jonkin kuulumistenkyselyn merkeissä. Sitten alkoi tapahtua, kun kävi ilmi, että tämä ihminen on palannut kaupunkiin. Mies alkoi puhua, että voisi alkaa taas harrastaa erästä lajia, jota tämän kaverin kanssa oli harrastanut. Sitten selvisi, että tämän nimenomaisen naisen kanssa. Kuulemma olisi niin kivaa taas... Osoitin tässä vaiheessa, että en ollut ajatusesta innostunut. En sanonut sitä ääneen, en erityisemmin kommentoinut mitenkään, mutta minusta oli aistittaissa, etten pitänyt siitä. Mies luopui ajatuksesta, ja alkoi sössöttää hätäselityksenä, että kyllähän mekin voitaisiin alkaa harrastaa tuota lajia yhdessä. Tässä vaiheessa epäilykseni saivat entistä enemmän tulta. Jos tämä oli kaveriharrastus, niin miksi se piti yhtäkkiä hädissään siirtää meidän yhteiseksemme?

Aina puhuessaan hänestä mies on ollut jopa suojeleva. Huolestunut terveydentilasta, hyvinvoinnista, onnellinen kaverin onnesta.... Kuitenkin tuon viimeisimmän jälkeen hänestä ei ole enää hiiskuttu juurikaan. Kerran tosin kävi niin, että olimme ulkoilemassa minulle uudessa paikassa. Siellä mies yhtäkkiä totesi, että onpa hyvä, että hän on täällä lenkkeillyt kaverinsa kanssa, niin nyt me sitten osasimme tulla sinne yhdessä. Tämä täysin yllättäen, kun puheenaihe oli tätä ennen ollut jossakin ihan muussa.

Tiedän, että kumppaneiden kaverisuhteet pitäisi hyväksyä periaatteessa nieleskelemättä, olivatpa ne naisen ja miehen välisiä tai eivät. Jokin tässä kuvioissa kuitenkin mättää ja ärsyttää. Minulle on kaikesta välittynyt mielikuva, että ainakin mies on sydämessään halunnut enemmänkin. Lempeys, huolehtivuus ja naisen muistuminen mieleen milloin missäkin yhteydessä kertoo minusta jostakin...

Kaveri on nyt hävinnyt kuvioista, mitään ei ole kuulunut. Minun ajatukseni, ärsytykseni ja muutkin asiat kiteytyvätkin nyt siihen: Suhteemme on liian pitkään haavan päällä pidetty laastari. Totta kai meidän suhteessamme on paljon hyvää, merkityksellistä, ja arvokasta. Silti olen ihan hermoraunio tämän asian kanssa. Minä en olisi halunnut aloittaa tätä kenenkään varjosta. Mies menee oikeasti edelleenkin tästä ihmisestä puhuttaessa vaivaantuneeksi. Kuitenkin hän vakuuttaa ja vaikuttaa siltä, että haluaa olla kanssani.

Mitä te tekisitte vastaavassa tilanteessa? Miten olisitte toimineet suhteen alussa, entä nyt? Haluan jotakin uutta perspektiiviä. Toisaalta arvostan sitäkin, jos joku kertoo ajattelevansa samoin kuin minä.

Tähän sais varmaankin paremmin vastauksia jos tiivistäisi vähän:

1) Miehellä ennen minua tavattu ystävänainen, joka on ollut hänelle tärkeä, ja jota puheiden perusteella arvostaa.

2) Minun kanssa seurustellessa yhteydenpito vähentynyt, myöhemmin selvisi, että syynä toisella paikkakunnalla oleskelu, kun palasi, olisi halunnut jatkaa entistä menoa.

3) Minä olin nihkeä, joten mies jätti menemättä naisen kanssa. En kieltänyt, mutta hän luki minusta, etten siitä pidä.

4) Jälkikäteen ärsyttää se, etten antanut asioiden tapahtua omalla painollaan. Nyt tietäisin enemmän miehen tunteista tuota naista kohtaan. Epäilys on, että mies oli ihastunut, nainen ehkä halusi vain sen kaveruuden. Huonolta pohjalta ponnistaminen ei tunnu hyvältä tavalta aloittaa pitkä suhde.

Laastarikin vain hautoo haavaa, jos sitä pitää liian kauan.

Öh. Kuulostaapa oudolta suhteelta. Siis mäkin tässä aloittelen seurustelusuhdetta, mutta pitäisin äärimmäisen kummallisena, jos me keskenämme puhuisimme ystävistämme mutta ei nimillä tai niin että edes sukupuoli olisi tunnistettavissa :confused: Miksi salata jonkun ystävän sukupuoli? Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä. Jos mies kyttäisi pihamaalla mun tapaamisia ystävieni kanssa, niin potkaisisin perseelle. Siis miestä, en ystävää. Toisaalta ymmärrän että mustasukkaisuutta ja epäselvyyttä on jos puolin ja toisin pitää salata ystävien nimi ja sukupuolikin.

Mulle olisi täysin ok että miehellä on kavereina naisia, joiden kanssa tekee sitten mitä tekee, harrastaakin voi, ihan sama mulle, mutta toki avoimuuden hengessä. Niin että kertoo mitä tekee ja kenen kanssa. No, mitään kovin intiimiä en kyllä antaisi naispuolisen kaverinsa harrastaa, jos kyseessä olisi vaikkapa nyt tanssi tai vaeltaminen, niin kaveriksi lähtisin kylläkin minä. :D

No itse asiassa mies paljasti ystävän sukupuolen minulle jotenkin suunnitellusti ja erikoisesti: Alkoi puhua opiskeluiden ja töiden tiimoilta sukupuolirooleihin liittyvistä asioista, ja sanoi sitten, että nämä näkyvät hyvin siinäkin, ettei kaverin valitsemalle naisvaltaiselle alalle ollut hakenut yksikään mies. Ei siis tuossakaan sanonut suoraan, että kaveri on nainen, vaan se piti päätellä (ei nyt toki mitenkään hankala päättelyketju) tuosta itse.

En tiedä enää itsekään mitä pitäisi ajatella. Mies on suloinen ja välittävä, varsin empaattinen tapaus siis, ja ymmärrän kyllä, että on suhtautunut siten kaveriinsakin. Silti jotenkin korpeaa tuo kaikki. Tai sitten mies on vain tosiaan heti aistinut oman nihkeyteni ja ollut siksi varovainen. Mutta miksi? Enhän minä ollut nihkeä ennen kuin tiesin kaverin naiseudesta.

Sanos se!

Sanoisin, että hommassa on jotakin mätää. Ongelma vain on sekin, että tapahtumista on vierähtänyt aikaa. Elämä on ollut kiireistä, ja olemme edelleen siis yhdessä. Nyt nämä asiat hyökyivät mieleen pyhäpäivinä, kun ei ollutkaan koko ajan niin kiire, ettei ehtinyt ajatellakaan mitään.

Mitä ihmettä minä teen?

Minulle olisi ihan sama miehen kaverin sukupuoli, mutta miehen mustasukkaisuus minun kavereistani ja varsinkin kyttääminen pihamaalla(!!!) olisi niin suuri varoitusmerkki, että perääntyisin heti. Asioiden salailu toki sekin on jotain, joka saisi mut perääntymään suhteesta äkkiä. Minulle nuo kaksi olisivat paljon pahempia merkkejä kuin miehen mahdolliset tunteet tai edes epäilys pettämisestä toisen kanssa.

[QUOTE="vieras.";29417236]Minulle olisi ihan sama miehen kaverin sukupuoli, mutta miehen mustasukkaisuus minun kavereistani ja varsinkin kyttääminen pihamaalla(!!!) olisi niin suuri varoitusmerkki, että perääntyisin heti. Asioiden salailu toki sekin on jotain, joka saisi mut perääntymään suhteesta äkkiä. Minulle nuo kaksi olisivat paljon pahempia merkkejä kuin miehen mahdolliset tunteet tai edes epäilys pettämisestä toisen kanssa.[/QUOTE]

Miksi? Tarkoitatko, että tuo on hälytysmerkki miehen muusta friikkiydestä? Jostakin psykopaattisuudesta tai muusta vastaavasta? Olemme seurustelleet noiden tapahtumien jälkeen tiiviisti jonkin aikaa, ja minulla on suhteellisen hyvä luotto mieheen siinä mielessä. Toisaalta - koskaanhan ei tiedä.

Pettäminen on liikaa, en epäile varsinaista seksuaalista suhdetta, vaan enemmänkin ihastumisen ylläpitoa tai jotakin... En halua olla terapialelu. Mutta outoa on sekin, että mies ei halua meidän suhdettamme lopettaa. Olemme keskustelleet tästä, ja hän haluaa kuulema ehdottomasti olla nimenomaan minun kanssani?

Olenko sekaantunut jonkin sortin hulluun nyt, ja pahemmassa kuin pulassa?

Ja miehen pihalla kyttääminen meni siten, että hän lähti luotani noin vartin-kymmenen minuuttia ennen kuin kaverini tuli - vähän toivoinkin sitä, koska en vielä halunnut esitellä heitä. Mies teki sitten lähtöä pihalla poikkeuksellisen pitkään - kun kurkkasin ikkunasta joko kaverini autoa näkyy kadun varressa, johon hän sen yleensä pysäköi, huomasin miehen seisovan yhä pyöränsä vieressä, vaikka oli lähtenyt jo kymmenen minuuttia sitten sisältä. Katsoin kohta uudelleen, ja kaverini ajoi samassa pihaan. Mies oli paikalla myös, ja lähti vasta sitten, kun näki autosta nousseen naisen kantavan kantokoppaa kohti minun rappukäytäväni ovea.

Jotenkin minulle on jopa kehkeytynyt tästä ajatus, että mies ei uskalla itse niin kohdentaakaan tunteitaan, vaan antaa elämän viedä. Se nainen, joka häneen rakastuu, vieköön. Minä kai se sitten olen eniten tarjonnut tuota riemua, kun olen majoittanut miestä luonani, viettänyt vapaa-ajastani leijonanosan hänen kanssaan ja

Ehkä se sydän olisi lepattanut toiseen suuntaan, jos ei ajankäyttö ja seksuaaliset palvelukset olisi ajaneet jäämään minun helmoihini.

Yhteistyössä