Parisuhde ja venähtänyt raksaprojekti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raksavaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raksavaimo

Vieras
Lueskelin tuossa maaliskuista ketjua parisuhteesta ja raksaprojektista, mutta päätin aloittaa uuden.

Tilanne on lyhyesti se, että meillä on taloprojekti kestänyt nyt kaksi vuotta (kolme vuotta jos lasketaan tontin hankkiminen ja kaikki suunnittelut) ja olen lopussa. Muutto (joka on siirtynyt jo useita kertoja) olisi edessä melko pian, mutta siitäkään ei enää saa voimia, koska talo on silti niin keskeneräinen ja olen alkanut tajuta, että projektihan vaan jatkuu ja jatkuu: talousrakennus, pihanteko, keskeneräiset tilat talossa....

Mies on halunnut tehdä kaiken itse alusta alkaen. Apuna on ollut lähinnä pari lähisukulaista, jotka ovat kauempaa tulleet viikonloppuisin. Mies on ollut nyt kahden vuoden ajan raksalla illan ja viikonloput, ja päivisin on vaativassa työssä muutenkin. Meillä oli jo alussa kinaa talosta ja rakentamistavasta: mies halusi ison ja hieman erikoisemman itse tehtynä, minä olisin hyvin tyytynyt johonkin talotehtaan vakiomalliin ja mielellään mahdollisimman valmiiksi tehtynä, koska tiesin heti aluksi että minulla ei tule voimat isoon projektiin riittämään. Mies on alusta lähtien jyrännyt minut ja seurannut omia suunnitelmiaan.

Olen yrittänyt osallistua rakentamiseen niin hyvin kuin olen osannut ja jaksanut: olen hoitanut yleistä ylläpitoa ja nykyistä asumustamme, kuskannut ruokaa, tehnyt hommia siinä missä olen osannut...Oma työni on stressaavaa ja välillä olen ollut useamman kuukauden sairaslomallakin uupumuksen vuoksi.

Olen niin monta kertaa anellut miestäni että eikö voitaisi palkata ulkopuolisia tekijöitä enemmän (joitain pakollisia on tietty ollut, mutta esim. kaikki runkotyöt on itse tehty), mutta vastaus on aina että ei niitä nyt tähän hätään saada ja hyviä tekijöitä ei saa. Olen huomannut että kyse on selkeästi mieheni asenteesta: hän haluaa tehdä lähes kaiken itse.

Miehellä ei ole ollut oikein mitään aikataulua koko aikana - ei kuulemma tule paineita niistä. No, olen kyllä huomannut että aikatauluttomuus myös aiheuttaa paineita. Kaikki naapurit ovat muuttaneet taloihinsa jo aikaa sitten ja meillä vain naputellaan pölyn keskellä. Minulla on usein sellainen olo etten pysty mennä raksalle koska tulen niin ahdistuneeksi siitä keskeneräisyydestä. Mukavaa tietty on kun tulee valmista ja näkee omien käsiensä jäljen, mutta kun ajattelee että mitä vielä puuttuu. Tekemättömien töiden lista on loputon. Viime viikolla raksalla kävi yksi ammattimies hoitaas yhden erityishomman ja se kehoitti miestäni hankkimaan apureita jotta muuttoaikataulumme nyt pitäisi. Mies ei ole taaskaan tehnyt asian eteen mitään. Kun painostin sitä asiasta niin riitahan siitä taas tuli. Riitamme ovat nykyään todella repiviä eikä kumpikaan säästele toisiaan. Tosin nykyään en jaksa enää ottaa monia asioita esille sen takia, että en jaksa riidellä.

Tuntuu että mies ei enää näe metsää puilta, on niin väsynyt itsekin. Se häärää nykyään illat suureksi osaksi yksinkertaisia helppoja hommia, vaikka todella tärkeät asiat lojuu tekemättöminä. Kieltämättä mieheni on taitava ja työtäpelkäämätön, mutta toisaalta sellainen hidas nyhertäjä ja täydellisyydentavoittelija.

Olen alkanut ymmärtää kuinka rakentamisesta johtuvat avioerot syntyvät. Tämän prosessin aikana (varsinkin kun se tällä lailla pitkittyy) alkaa tulla selkeästi esiin perustavaa laatua olevat erot ajattelutavoissa ja toiminnassa. Itse mietin: onko talo tosiaan kaiken tämän arvoinen? Haluanko uhrata harrastukseni, terveyteni ja sosiaaliset suhteet tämän vuoksi?
Ja tosiaan, työt ei lopu muuttamiseen. Haluaisin mahdollisimman pian palata ns. normaaliin elämään, jossa viikonlloppuisin myös rentoudutaan. Lisäksi haluaisin vaihtaa työpaikkaa ja aloittaa uusia opintoja, mutta energiani ei yksinkertaisesti tässä kuluttavassa tilanteessa riitä muhun kuin selviämiseen. Kun ajattelen, että elämämme jatkuu vuosia eteenpäin näissä samanlaisissa ympyröissä niin ahdistus on valtava. Olemme olleet yhdessä kauan, mutta nyt on ekaa kertaa alkanut todella pelottaa suhteemme tulevaisuus.

Rakastan ja arvostan miestäni, mutta en jaksa tällaista elämää. En enää voi keskustella tilanteesta hänen kanssaan, koska hän ei kykene samaistumaan tilanteeseeni, ei suostu muuttamaan omaa tapaansa toimia ja lopulta tästä syntyy vaan muhkea riita, itku ja lopulta jonkinlainen sopu (kun minä annan taas periksi ja yritän jaksaa). Tätä kierrrettä on nyt jatkunut kuukausia. Pahinta on se avuttomuuden tunne, kun tuntuu siltä että en voi tehdä tässä tilanteessa mitään.
En voi oikein puhua tilanteesta kellekään, se tuntuu liian kipeältä ja toisaalta pelkään sitä että toisille kertominen tilanteestamme loukkaisi miestäni ja synnyttäisi välillemme vaan lisää eripuraa. Mielessäni pyörii nykyään jo heti aamusta että "en jaksa, en kestä tätä" ja että voisin hankkitua eroon koko höskästä. Fantasioin rivari - ja kerrostaloelämästä ja kadehdin työkavereita joiden uudet rivarit valmistuvat ilman että heidän tarvii tehdä sen eteen mitään.

Onko samankaltaisessa tilanteessa olleita/olevia? Miten jaksoitte?
Tää on nyt aika sekavaa selitystä, ja hieman yksinkertaistavaa, mutta tiivistää kaiken olennaisen. Rakastan miestäni todella paljon, mutta en vaan meinaa jaksaa tätä.

Voimia sinulle!

En osaa lohdutuksen sanoja taikka neuvoja antaa.
Meidän taloprojekti venyi myös..
Taloprojekti venähti kuusivuotiseksi, ja edelleen on joitain kohtia jotka ovat kesken. Pieniä juttuja, jotka eivät meidän asumista haittaa, joidenkin vieraiden silmään kuitenkin pistävät.
Me emme halunneet lainaa ottaa, joten miehen palkat meni suoraan rakennustarvikkeisiin. Itse olin äitiyslomalla, joten tulot olivat pienemmät kuin normaalisti. Penniä sai joskus venyttää..
Muuttaessamme taloomme vain wc, keittiö ja yksi iso huone (oh nykyisin) oli valmiina. Pikkuhiljaa on muut tilat valmistuneet, mieheni on tehnyt ihan kaiken itse. Olen minä hanslankarina ollut, mitä lastenhoidolta olen joutanut, mutta kuitenkin.

Ensimmäiset vuodet stressasin tilannetta; oli pienet lapset, ja keskeneräinen talo. Kuitenkin emme koskaan riidelleet tilanteesta; meillä kun se oli molempien yhteinen valinta, että talo tehdään itse, ja vähän erilainen kuin muilla.
Mieheni oli välillä todella väsynyt. Saattoi nukahtaa kasvot tyynyä vasten, eikä olisi jaksanut kääntyä. Minä valvoin yöllä hänen vieressä, ja käänsin sopivin väliajoin hänet kyljeltä toiselle... Joka päivä laitoin hyvää ruokaa raskaantyön-raatajalle.
Väsyinhän itsekin, mutta mielessäni pyöri vain ajatus, kuinka väsynyt mieheni oli. Kaikkeni tein auttaakseni häntä talon valmistumiseen, tavalla taikka toisella.

Nyt siis talo on viittä vaille valmis, vain pieniä yksityiskohtia puuttuu.
Parisuhde voi loistavasti. Enää ei kumpikaan ole väsynyt.
Meitä taloprojekti hitsasi enemmän yhteen. Tuli tunne, että toiseen voi luottaa kun omat voimat väsyy. Yhdessä jaksoimme pakertaa, vaikka välillä tuntui, ettei rakentaminen koskaa lopu, viikonloput on aina sitä samaa pakerrusta.

Ei tästä taida Raksavaimo olla sinulle lohdutukseksi.

Raksavaimo, ala etsimään itse rakennusmiehiä ja ensin kerrot miehellesi, että sait apureita johonkin yksityiskohtaan. Mutta pyydäkin rakennusmiehiä pidemmäksi aikaa, ei miehesi niitä kehtaa pois laittaa, kun itsekin huomaa miten homma alkaa edistymään.

Voimia.

Kiitos vastauksestasi entinen raksavaimo! Kyllä se itse asiassa varmaan auttaa minua jaksamaan. Itse asiassa kaipaan juuri kannustusta jaksamaan ja tukemaan miestäni.

Suuri ero meidän tapauksissa on se, että emme koskaa yhdessä sopineet taloprojektin yksityiskohtia. Luotin siihen että varmaan meidän projekti kestää noin vuoden ja ulkopuolisia työntekijöitä on. Luotin siihen että mieheni ei tee meidän voimavaramme ylittävää projektia. Mieheni suunnitelmat oli kuitenkin toisenlaiset. Olenkin miettinyt sitä miten olennaista jaksamisen kannalta on yhteinen halu rakentaa talo. Minä olen alusta pitäen jarrannut vastaan, koska en alunperinkään halunnut lähteä näin työlääseen juttuun. Toinen asia on se, että mieheni kokee tämän työn hyvin mielekkäänä - minä taas en. Talossa asuminen on kyllä OK, mutta en olisi halunnut maksaa siitä tätä hintaa väsymyksenä ja masennuksena.

Olemme viime vuosina kokeneet erilaisia vastoinkäymisiä muutenkin, jotka ovat kyllä lähentäneet meitä, mutta tämä projekti on kyllä kaikkein haastavin. Kaikki nämä ovat myös vaikuttaneet siihen että tämä väsymys ja masennus on kasautunut minulla.

Toisaalta mieheni on aivan ihana, hellä ja kannustava ihminen, joka ei koskaan painosta minua raksalle hommiin, ja yhteistä aikaakin on, joten ei kaikki ole pelkkää kurjuutta.

Hyvä kuulla, että teidän perheen taloprojekti saatiin onnelliseen päätökseen!Se antaa toivoa itsellekin. Haluaisin olla parempi tuki miehelleni ja osoittaa hänelle enemmän rakkautta tässä vastamäessä.

T. Raksavaimo

Sinulla oli odotuksia, jotka eivät olleet realistisia ja petyit. Sen jälkeen olet odottanut kuin kuuta nousevaa, että tämä loppuu ja olemme valmiissa ihanassa talossa.

Rakentaminen on sellaista. Me muutimme pieneen 30 vuotta sitten rakennettuun mäkkiin, josta sitten remppasimme, purimme, laajensimme ja rakensimme uudelleen 6 vuotta. Asuimme siellä koko ajan. Aluksi tuntui siltä, että koko ajan on kiire, mutta sitten tietoisesti unohdimme sen ja pidimme kunnon taukojakin välillä. Lepäsimme ja annoimme ajatustemmekin levätä. Keskityimme ansiotyöhön ja viis veisasimme siitä, että kotona kaikki paikat eivät olleet valmiita. Ihmeesti siihen sopeutui, tuntui sitten hassulta ja vähän tyhjältäkin, kun kaikki alkoi olla n. vuosi sitten valmista.

Siinä se rakentamisen ja itse tekemisen ilo onkin. Pitää olla mielekästä puuhaa, nähdä ja nauttia oman käden jäljestä. Parasta on todellakin jättää kiire ja aikataulut, jos ne eivät ole ihan välttämättömiä esim. työmiesten tai tarviketilausten vuoksi.

Kyse on asenteesta. Pane se mies tauolle vähäksi aikaa, komenna työt seis ja rakennuksesta lomalle vaikka kuukaudeksi, pariksi. Stressi teillä taitaa olla kummallakin, sinulla siksi kun ei tule valmista ja miehellä siksi, kun vaimo natkuttaa ja on pettynyt. Sinä jätät ne naapurit ja ystävät omiin valmiisiin taloihinsa nauttimaan lököttelystä. Ajattele, on sentään paljon suurempi ilo katsella miestä, joka tekee, kuin miestä, joka vain makaa ja haisee!!

Mehän kaikki olemme eläimiä. Eikös niin? Ja eläimillä on pesänrakennusvietti. Toisilla eläinlajeilla naaras rakentaa pesän, kun taas toisilla lajeilla uros huolehtii jälkeläistensä asuinsijasta. Ihmisellä tuon pesänrakentamisvietin hoitaa uros. Naaras useimmiten on juuri rakennusajan raskaana eikä juurikaan osallistu itse pesän rakentamiseen. Hän vain odottaa, että talo on jonakin päivänä valmis ja hanellä on äitiysloman tai hoitovapaan ansiosta aikaa harrastaa sen sisustamista. Työssäoloaikanahan sellaiseen ei olisi aikaa - tosin varaa olisi enemmän!

Jos nyt halutaan sitten puhua rakentamisajan aikaisista tai jälkeisistä avioeroista, niin en ollenkaan ihmettele niitä. Ihmiset asettavat itselleen liian suuria paineita ollakseen keskivertoperheitä. Keskivertoperheillähän on omakotitalo (tietenkin itse rakennettu), farmariauto, kultainennoutaja ja kaksi lasta - tyttö ja poika.

Kummallista vaan, että yksinhuoltajien ja uusioperheiden määrä vain kasvaa...

Mutta hei... Pankistahan saa lainaa vaikka 60 vuodeksi. Kaikki on mahdollista vaikka parikymppiselle! Kuka nyt niin tylsä viitsisi olla, että laskisi, paljonko se EDULLINEN LAINA JA VARSINKIN SE JOUSTAVA MAKSUAIKA todella maksaa.

HEH HEH HEE!

Alkuperäinen kirjoittaja Raksavaimo:
Kiitos vastauksestasi entinen raksavaimo! Kyllä se itse asiassa varmaan auttaa minua jaksamaan. Itse asiassa kaipaan juuri kannustusta jaksamaan ja tukemaan miestäni.

Suuri ero meidän tapauksissa on se, että emme koskaa yhdessä sopineet taloprojektin yksityiskohtia. Luotin siihen että varmaan meidän projekti kestää noin vuoden ja ulkopuolisia työntekijöitä on. Luotin siihen että mieheni ei tee meidän voimavaramme ylittävää projektia. Mieheni suunnitelmat oli kuitenkin toisenlaiset. Olenkin miettinyt sitä miten olennaista jaksamisen kannalta on yhteinen halu rakentaa talo. Minä olen alusta pitäen jarrannut vastaan, koska en alunperinkään halunnut lähteä näin työlääseen juttuun. Toinen asia on se, että mieheni kokee tämän työn hyvin mielekkäänä - minä taas en. Talossa asuminen on kyllä OK, mutta en olisi halunnut maksaa siitä tätä hintaa väsymyksenä ja masennuksena.

Olemme viime vuosina kokeneet erilaisia vastoinkäymisiä muutenkin, jotka ovat kyllä lähentäneet meitä, mutta tämä projekti on kyllä kaikkein haastavin. Kaikki nämä ovat myös vaikuttaneet siihen että tämä väsymys ja masennus on kasautunut minulla.

Toisaalta mieheni on aivan ihana, hellä ja kannustava ihminen, joka ei koskaan painosta minua raksalle hommiin, ja yhteistä aikaakin on, joten ei kaikki ole pelkkää kurjuutta.

Hyvä kuulla, että teidän perheen taloprojekti saatiin onnelliseen päätökseen!Se antaa toivoa itsellekin. Haluaisin olla parempi tuki miehelleni ja osoittaa hänelle enemmän rakkautta tässä vastamäessä.

T. Raksavaimo

Kirjoitinkin jo toisaalle siitä että miten paljon puolison painostus vaikuttaa miehen toimintaan. Tässä sinä ehkä olet ymmärtänyt sen ja lopputulos on varmasti hyvä! Mutta, toit esille hyvän pointin siitä että mitä kumpainenkin loppujenlopuksi tavoittelee. Eli on varmasti tärkeä sopia ne rajat ennakkoon, muuten käy huonosti. Itselläni on sellainen kokemus että valmista olisi pitänyt tulla, mutta aikaa sen tekemiseen ei millään tahtonut järjestyä, kun hoidin perheen, vaimon harrastaessa.

Edellä olevissa tarinoissa käy ilmi juuri ne syyt, jonka vuoksi me emme koskaan rakenna omaa taloa itse. Minulla teki tiukkaa jo kestää 2 kk kestänyt remontti talossamme, enkä koskaan voisi asua keskeneräisessä talossa, jossa jokikinen lista ei ole paikallaan.

Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Mutta tsemppiä sinulla ap, miehesi tulee varmasti joskus olemaan ylpeä omin käsin tehdystä talostaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Raksavaimo:
Suuri ero meidän tapauksissa on se, että emme koskaa yhdessä sopineet taloprojektin yksityiskohtia. Luotin siihen että varmaan meidän projekti kestää noin vuoden ja ulkopuolisia työntekijöitä on. Luotin siihen että mieheni ei tee meidän voimavaramme ylittävää projektia. Mieheni suunnitelmat oli kuitenkin toisenlaiset.

Siis laitoitko kaiken omaisuutesi likoon sopimatta mistään mitään? Noinko teillä avioliitossa asiat sinun kannaltasi hoidetaan: luulin, luotin, uskoin...?

Voi herranjestas, nainen. Ota nyt selvää asioista ennenkuin alat selittelemään, että kaikki on miehesi vika. Hän on aikoinaan päättänyt, että taloprojekti on hänen elämänsä suurin projekti ja sinä roikut siinä sivussa kuten olet ennenkin tehnyt.

Taitaa olla niin, että kommunikointi ei ole teidän paras puolenne. Huomaat varmasti itsekin, että olet etääntynyt miehestäsi ja koko ajan menette huonompaan suuntaan. Sen sijaan, että syyttelette toisianne, niin varmasti rakentavampi tapa korjata parisuhdetta kuntoon olisi se, että myönnätte rehellisesti itsellenne ja puolisolle, että kummallakin on ollut epärealistiset odotukset koko rakentamisprojektia kohtaan.

Se, mikä tässä on huolestuttavaa, on se, että sinä et ehkä ole lainkaan omakotitaloihminen. Sen sijaan miehellesi omakotitalo on ehkä unelmien täyttymys. Olen itse asunut omakotitalossa ja olen kierrellyt paljon esim. asuntomessuja ja täytyy sanoa, että mielikuvitus herkästi lähtee laukkaamaan, kun näkee kauniita, hyvinhoidettuja omakotitaloja. Mietipäs rehellisesti sitä, että kun omakotitalo joskus valmistuu, niin sen jälkeen esim. siivoaminen ja ruoanlaitto yms. jatkuu normaaliin tapaan? Muihin asumismuotoihin verrattuna normaalien kotitöiden lisäksi tulee siihen sitten lumenluonti, haravointi, nurmikon leikkaus, kitkentä, lannoitus, pihakalusteiden hoito jne.

Itse sain tarpeekseni omakotitalovuosina juuri siitä, että vapaa-aikaa ei ollut riittävästi. Koska normaalielämä (pitkät työmatkat, normaali 8 tunnin työpäivä, kaupassakäynti, siivous, ruoanlaitto, lasten läksyjen tarkistamista ja heidän harrastuksiin kuskaamista jne) jo yksistään on minusta rankkaa, kun se jatkuu vuodesta toiseen, niin minulle palautumiseen ei tahdo riittää normaali viikonloppu tai kesäloma. Omakotitalossa oli esim. ikkunoiden pesua, perusteellisempaa siivousta, pihatöitä, talon maalausta (tai aina jotakin muuta ylläpitoprojektia) tai muuta talkoota, niin sitä ikiomaa aikaa pelkkään puhtaaseen löhöilyyn ei ollut tarpeeksi.

Rauhoittakaa tilanne ja keskustelkaa siitä, mitä te kumpikin haluatte. Huutamalla ja kiukuttelemalla tilanne ei ratkea sopuisasti, vaan päin vastoin todennäköisesti joudutte myymään avioerotilanteessa keskeneräisen talon.

Kannattaisi laittaa asioita tärkeysjärjestykseen. Voisiko esim. tehdä niin, että mies paiskii urakalla raksahommia kuukauden ja sen jälkeen katsotte, mitä kaikkea rakennukselta vielä puuttuu. Ehkä joitakin yksittäisiä urakoita voisi teetättää remppaporukalla? Pitäkää huoli, että pidätte yhteistä lomaa kesälomalla, koska on tärkeää, että pidätte huolta parisuhteesta. Joustakaa kumpikin esim. siten, että sinä annat tietyksi ajaksi nalkuttamatta miehelle aikaa olla raksalla ja vastaavasti mies sitten antaa sinulle omaa aikaansa parisuhteen hoitoon. Jos rahat on tiukoilla, joitakin osaurakoita voisi teettää ulkopuolisella ja mies tekisi loput. Jos rakentaminen jo nyt edistyy hitaasti, niin voisiko sitten ottaa yhteyttä esim. työvoimatoimistoon ja kysyä kokenutta työtöntä timpuria esim. pariksi kuukaudeksi hommiin, jolloin mies toimisi apumiehen roolissa. Vaihtoehtoja on varmasti, kun vaan pitää mielen avoimena.

Yhteistyössä