pari kysymystä veroista + auntolainasta.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmm...

Vieras
meillä on pari kk sitten oettu 140 000e asuntolainaa, ei olla kumpikaan otettu sitä "verohelpotusta" jonka sais kun on asuntolaina (eli olis pienempi vero%, saadaanko siis veronpalautuksina ne seuraavana vuonna?

vai olisiko kannattavampaa ottaa nyt tuo pienempi vero%?
 
on ensiasunto meillä ja tarkotan siis sitä että saisi pienmmän vero% ja jos sitä ei nyt ota saako ne veronpalautuksina?

*ymmärtääköhän kukaan mitä tarkotan...*
 
Palautuksena tulee ensi vuonna! Mä otin viime vuonna asuntolainan ja ihan automaattisesti tulee kunnon palautukset tänä vuonna! Ei tarvinnut itse edes tehdä mitään sen eteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
on ensiasunto meillä ja tarkotan siis sitä että saisi pienmmän vero% ja jos sitä ei nyt ota saako ne veronpalautuksina?

*ymmärtääköhän kukaan mitä tarkotan...*

Jos et ilmoita korkoja verokortilla niin tulee sitten palautuksena siltä osin myöhemmin.

Ensiasunnon korkovähennys on 30 % koroista ja muista 28% koroista.

 
Mä ymmärsin mitä kysyit: Ihan sama loppupeleissä lasketteko veroprosenttia nyt vai otatteko rahan palautuksina. Saman summan veroja maksatte, ette yhtään vähempää tai enempää.

Ainoa mitä häviätte on inflaation verran, kun saatte tämän vuoden liikaa maksetut verot takaisin vasta 2011 joulukuussa. (Verottaja kyllä maksaa korkoakin rahalle, mutta niin vähän, ettei sillä ole pahemmin merkitystä.)
 
kiitos :)

Osaatteko vielä vastata jos on nyt kotihoidontuella, onko silloin myös mahollista saada palautuksia kun on tuo asuntolaina, oisin saanut pienemmän vero% kh-tukeen mutta en ottanut?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko se ensimmäinen asunto teille? Muutoinhan siitä ei mitään valtavaa verohelpotusta tule.

No onhan se toisesta asunnostakin se korkovähennys ihan hyvä. Ainoastaan kaksi prosenttia pienempi kuin ensiasunnosta. Vai tarkoititko kenties varainsiirtoveroa?

 
Tarkoitat varmaan asuntolainan korkojen verovähennysoikeutta. Verkkopankistasi näet, minkä verran tulette maksamaan korkoja tänä vuonna. Tämän luvun kanssa (jaettuna kahdella, jos lainanne yhteinen) voit mennä vero.fi -sivuston veroprosenttilaskuriin katsomaan, minkä verran korkovähennys vaikuttaa ennakonpidätysprosenttiin. Sitten voit tilata uuden verokortin. Mutta jos et muuta ennakonpidätysprosenttiasi, saat hyödyn kyllä veronpalautusten muodossa 2011.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
kiitos :)

Osaatteko vielä vastata jos on nyt kotihoidontuella, onko silloin myös mahollista saada palautuksia kun on tuo asuntolaina, oisin saanut pienemmän vero% kh-tukeen mutta en ottanut?

Heips

Tuon asunnon vero"helpotuksen" saa ansiotuloihin. Ei siis ole hyötyä kun saat kotihoidontukea siihen EI saa noita verohelpotuksia, MUTTA voit siirtää tuon veroedun käytettäväksi puolisosi hyväksi...

Kantapään kautta opittua tuo... viime vuonna ei tajuttu tota, vasta tänä vuonna kun tarkemmin noita verolappuja syynättiin... Siirtäkää siis puolisonne hyväksi niin hyödytte, muutoin menee valtiolle tuo hyöty. juup
 
Alkuperäinen kirjoittaja 3 äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
kiitos :)

Osaatteko vielä vastata jos on nyt kotihoidontuella, onko silloin myös mahollista saada palautuksia kun on tuo asuntolaina, oisin saanut pienemmän vero% kh-tukeen mutta en ottanut?

Heips

Tuon asunnon vero"helpotuksen" saa ansiotuloihin. Ei siis ole hyötyä kun saat kotihoidontukea siihen EI saa noita verohelpotuksia, MUTTA voit siirtää tuon veroedun käytettäväksi puolisosi hyväksi...

Kantapään kautta opittua tuo... viime vuonna ei tajuttu tota, vasta tänä vuonna kun tarkemmin noita verolappuja syynättiin... Siirtäkää siis puolisonne hyväksi niin hyödytte, muutoin menee valtiolle tuo hyöty. juup

haluatko nyt vääntää rautalangasta mulle ton jutun, eli mitä pitää tehdä, soitanko verotoimistoon vai pitääkö ens vuoden alussa kun tulee verolaput niin niihin tehdä jotain muutoksia vai mitä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
kiitos :)

Osaatteko vielä vastata jos on nyt kotihoidontuella, onko silloin myös mahollista saada palautuksia kun on tuo asuntolaina, oisin saanut pienemmän vero% kh-tukeen mutta en ottanut?

Heips

Tuon asunnon vero"helpotuksen" saa ansiotuloihin. Ei siis ole hyötyä kun saat kotihoidontukea siihen EI saa noita verohelpotuksia, MUTTA voit siirtää tuon veroedun käytettäväksi puolisosi hyväksi...

Kantapään kautta opittua tuo... viime vuonna ei tajuttu tota, vasta tänä vuonna kun tarkemmin noita verolappuja syynättiin... Siirtäkää siis puolisonne hyväksi niin hyödytte, muutoin menee valtiolle tuo hyöty. juup

haluatko nyt vääntää rautalangasta mulle ton jutun, eli mitä pitää tehdä, soitanko verotoimistoon vai pitääkö ens vuoden alussa kun tulee verolaput niin niihin tehdä jotain muutoksia vai mitä?

En nyt ole ihan varma, mutta käsittääkseni tuon tekeminen onnistuu niin, että laittaa veroehdotuksen kohtaan 8.2. ruksin "Alijäämähyvitys, jota ei voida vähentää veroistani, on siirrettävä vähennettäväksi puolisoni veroista." Teidän tapauksessanne siis vasta vuoden kuluttua veroehdotukseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 3 äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
kiitos :)

Osaatteko vielä vastata jos on nyt kotihoidontuella, onko silloin myös mahollista saada palautuksia kun on tuo asuntolaina, oisin saanut pienemmän vero% kh-tukeen mutta en ottanut?

Heips

Tuon asunnon vero"helpotuksen" saa ansiotuloihin. Ei siis ole hyötyä kun saat kotihoidontukea siihen EI saa noita verohelpotuksia, MUTTA voit siirtää tuon veroedun käytettäväksi puolisosi hyväksi...

Kantapään kautta opittua tuo... viime vuonna ei tajuttu tota, vasta tänä vuonna kun tarkemmin noita verolappuja syynättiin... Siirtäkää siis puolisonne hyväksi niin hyödytte, muutoin menee valtiolle tuo hyöty. juup

entä sitten jos teen kh-tuella ilta ja viikonloppu töitä sillon tällön?
Olisin erittäinkiitollinen jos jaksat vastata <3
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Alkuperäinen kirjoittaja 3 äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
kiitos :)

Osaatteko vielä vastata jos on nyt kotihoidontuella, onko silloin myös mahollista saada palautuksia kun on tuo asuntolaina, oisin saanut pienemmän vero% kh-tukeen mutta en ottanut?

Heips

Tuon asunnon vero"helpotuksen" saa ansiotuloihin. Ei siis ole hyötyä kun saat kotihoidontukea siihen EI saa noita verohelpotuksia, MUTTA voit siirtää tuon veroedun käytettäväksi puolisosi hyväksi...

Kantapään kautta opittua tuo... viime vuonna ei tajuttu tota, vasta tänä vuonna kun tarkemmin noita verolappuja syynättiin... Siirtäkää siis puolisonne hyväksi niin hyödytte, muutoin menee valtiolle tuo hyöty. juup

haluatko nyt vääntää rautalangasta mulle ton jutun, eli mitä pitää tehdä, soitanko verotoimistoon vai pitääkö ens vuoden alussa kun tulee verolaput niin niihin tehdä jotain muutoksia vai mitä?

En nyt ole ihan varma, mutta käsittääkseni tuon tekeminen onnistuu niin, että laittaa veroehdotuksen kohtaan 8.2. ruksin "Alijäämähyvitys, jota ei voida vähentää veroistani, on siirrettävä vähennettäväksi puolisoni veroista." Teidän tapauksessanne siis vasta vuoden kuluttua veroehdotukseen.

Kiitos :)
 

Yhteistyössä