1. Viisi synnytystä takana. Näistä kolme on kaksosten synnytyksiä. Toisen yksösen olen synnyttänyt jakkaralla ja itse ponnistusvaihe oli tuolloin tehokas, vaikka avautumisvaihe oli tutusti pitkä ja kivulias. Toiset olen synnyttänyt synnytystuolissa erilaisissa asennoissa. Kaksi A-vauvoista olen synnyttänyt kyljellään. Viimeisen B-vauvan kanssa jouduttiin hätäsektioon.
2. Neljässä ensimmäisessä synnytyksessä olen joutunut turvautumaan epiduraaliin ja se on auttanut vähän levähtämään ja vaivihkaa avautumaan niin, että kun on alkanut tuntea taas supistukset, on saanutkin jo ponnistaa. Viimeinen kaksosten synnytys käynnistettiin ja synnytys eteni niin vauhdilla, etten ehtinyt saada kuin kohdunkaulan puudutteen. Veteen en ole koskaan päässyt, koska synnytykset ovat olleet vähän haasteellisia. Suihkussa toki olen seissyt minuuttitolkulla.
3. Kaikenlaista jälkikäteen hauskaa on synnytyksissä tapahtunut. Ensimmäisessä synnytyksessä ponnistusvaiheessa huusin kurkkusuorana Äitiä. Se kyllä jälkikäteen vähän nolotti. Muilla kerroilla en ponnistusvaiheessa ole energiaa käyttänyt huutamiseen vaan ponnistamiseen. Yksi kaksosten synnytys tapahtui isossa sairaalassa yöaikaan. Isä nukkui sohvalla ja sali oli jo täynnä kaikenlaisia hoitajia ja lääkäreitä. Minulle annettiin käsky ponnistaa, mutta en totellut, kun minusta tuntui, että kyllä sen isän saisi herättää myös mukaan tähän hommaan.
Viimeisen B-vauvan kanssa jouduttiin hätäsektioon. Ennen, kuin "hyppäsin" synnytystuolista paareille, kätilö yritti vielä työntää vauvaa takaisin kohtuun, että saataisin tilanne paremmaksi. Minä huusin hänelle tosi isosti EEII! Sama hoitaja käski minun siirtyä paareille. Huusin hänelle naama punaisena, ETKÖ TAJUA, ETTÄ MUHUN KÄY TOSI KIPEÄÄ. Koko matka leikkaussaliin rukoilin tosi äänekkäästi, että Jumala pelastaisi mun vauvan. Joku varmasti osaston huoneissa heräsi huutooni. Ehkä joku muukin rukoili, sillä vauva oli kunnossa. Minä itse meinasin kuolla tuohon synnytykseen. Minut herätettiin nukutuksesta vasta kaksi päivää sektion jälkeen ja sitten vasta sain kuulla, että olin saanut terveen tyttövauvan.