Paperiton rotukoira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mualainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu ja mä olisin vähän sitä mieltä, että jos ihminen ei ole valmis maksamaan koirasta (tarkoitan näitä "ostetaan koira, hinta maks. 20?) tai ei ole varaa, niin miten on varaa pitää sitä koiraa? Ainahan voi tulla yllättäviä ell. kuluja esim. Viedäänkö koira siinä tapauksessa piikille ja etsitään uusi koira 20?:lla?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.08.2005 klo 08:56 tiputintti kirjoitti:
Juu ja mä olisin vähän sitä mieltä, että jos ihminen ei ole valmis maksamaan koirasta (tarkoitan näitä "ostetaan koira, hinta maks. 20?) tai ei ole varaa, niin miten on varaa pitää sitä koiraa? Ainahan voi tulla yllättäviä ell. kuluja esim. Viedäänkö koira siinä tapauksessa piikille ja etsitään uusi koira 20?:lla?

aivan! meilläkin tuli siitä kohtuleikkauksesta sellainen 300e lasku :o mutta aina on säästössä varalla tällaisia tapauksia varten, vaikka kasvattaja kyllä maksoi myöhemmin tuon summan meille takaisin =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.08.2005 klo 08:56 tiputintti kirjoitti:

KAMALAA ajatellakkin että joku ns. koira ihminen tuolleen ajattelee!! Siinnä ei paljoa koiralla ole tunne arvoa eikä koiraa paljon rakasteta tai sitten se ihminen on uskomattoman pihi :( :'(

Mie en ainakaan hetkeä ajattele jos esim. koiar tulee kipeäksi!! Se on heti lääköri reissu ja ei ole väliä paljon maksaa!! Aatelkaas nyt te valittajat, jos ois lapsenne kyseessä?? Miettisittekö sitä että voi voi nyt menee kamalasti rahaa, eihän se ees oo paljoa kipeenäkään. Eikait sitä nyt tartte lekuriin viedä :o :o

Miulle koira merkitsee yhtä paljon tunteita ja sitoutumista kuin lastakin kohtaan!! Ettekö tekisikin lapsenne puolesta AIVAN mitä tahansa?? JA KYLLÄ koiralla on tunteet ja koira on yhtä samassa asemassa terveyden hoidon suhteenkin kuin ihminen!! Koiriihin kiintyy ja haluaa että ne voi hyvin!!

Tääkin sivuaa aihetta, mut meillä on kaikilla koirilla eläinlääkärikulu vakuutus, omavastuu on 50e ja tähän asti on kahella koiralla ollut tosi tarpeellinen kun on pitänyt tutkia ja lääkitä kalliisti.
eipä tarvii miettiä rahoja kun voi hädän tullen vaan varata ajan vaikka siltä kalliimmaltakin vast.otolta ja pääsee yleensä samanpäivän aikana.Onnettomuuksiakin sattuu harva syksy kun meidän metästyskoirat repii itteään ihmisten jättämiin piikkilankoihin tai ovat hirvien jaloissa milloin mitenkin :/

Meidän sheltti tessa...ikää 5v..ja sillä ei ole papereita...
tosin maksoin markoissa siitä n.3000mk...en vain halunnut niitä papereita...ja silti ollaan käyty eläinlääkärillä monta kertaa..kaikki rokotukset on hommattu ja pari mahabakteeriakin hoidettu...ja toista ollaan hankkimassa...tosin tälle neidille otamme paperit... :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.09.2005 klo 07:47 Mellu kirjoitti:
Meidän sheltti tessa...ikää 5v..ja sillä ei ole papereita...
tosin maksoin markoissa siitä n.3000mk...en vain halunnut niitä papereita...ja silti ollaan käyty eläinlääkärillä monta kertaa..kaikki rokotukset on hommattu ja pari mahabakteeriakin hoidettu...ja toista ollaan hankkimassa...tosin tälle neidille otamme paperit... :heart:

Saanko kysyä mikset "vaan halunnu"? Mitähän haittaa niistä voi olla? :xmas:

Jos ei vaan kiinnosta koiran näyttelyissä juoksuttaminen tai koiran suvunjatkaminen, niin niillä papereilla ei ole kauheasti virkaa. Lähinnähän ne paperit vain lisäävät koiran "jälleenmyyntiarvoa", olisi se sitten koira itse tai koiran pennut.

Kyllä mun mielestä koirilla on oltava paperit. Niistähän selviää millainen suku on kyseessä ja taudit ym. Paperiton koira on ihan arvoton, jos jotain vaikka sattuu. vaikka olisikin kyseessä "rotukoira" ilma papereita se luokitellaan saman arvoiseksi kuin sekarotuinen! Ja mistä silloin edes tietää koiransa suvun ja onko mahd. periytyviä sairauksia! Välittämiseen ei tetenkään liity paperit millään tavalla, mutta turvaa ne silti tuo. Itsellä on kaksi isoa rekisteröityä koiraa, ja kyllä ne rahaa vie! just käytiin taas eläinlääkärillä toistamiseen ja yli 60e.. Huh! Kasvattajasta on myös turvaa ja tukea, kun on kunnon kennelistä! Itse en ostaisi rekisteröimätöntä ja sekarotuista!!

Jos jollekulle on tärkeää että on paperit ja saa harrastaa näyttelyitä ja muuta rotutoimintaa, niin ihan saa hankkia vapaasti paperillisia koiria ja käydä näyttelyissä. Ihan hyvä harrastus, kunhan muistaa että kaikki koirat (paperilliset ja paperittomat, puhdasrotuiset ja sekarotuiset) ovat omistajilleen yhtä arvokkaita (eikä sitä mitata rahassa tai korvauksia pyydellä jos jotain sattuu).

Ja tauteja saakin vahtia ylijalostetuilla roduilla ylijalostetuissa suvuissa. Kun geeniperimä on suppea, niin kaikenlaista resessiivistä (virhe)geeniä pääsee nousemaan pintaan. Tämähän johtuu siitä kun suku- ja linjasiitosta harrastetaan koiramaailmassa silloin kun halutaan niin kauheasti jotain tiettyä toivottua ominaisuutta vahvistaa (jotta koira olisi "arvokkaampi"). Ikävä sivuvaikutus on kuitenkin se että myös viat vahvistuvat samoilla tavoin.

Juu siis mullakin on itellä sekarotuinen, jolla tietenkään ei siis ole papereita. Enkä pidä sitä yhtään huonompana koiraystävänä kuin paperillista koiraani. Mutta jos vieraalta ostat paperittoman koiran, ei voi ikinä varmasti tietää onko se edes lopultaan puhdasrotuinen, vai miksi sillä ei ole papereita.

Ja kun vitetään että sekarotuiset on terveempiä, se ei pidä paikkaansa. Kahden sairaan rodun sekoituksessa on ihan mahdollista että ne sairaudet periytyy molemmilta puolilta. Ja montako sekarotuista käytetään esim. lonkkakuvissa? En minä ainakaan aio käyttää, kun ei mitään hämminkiä ole mikä vaikuttais käyttöön.

No, itse koirankasvattajana voin sanoa, että yksikään vastuunsa tietävä kasvattaja ei edes myy paperittomia pentuja. Jo ihan siitä syystä että se on kielletty Suomen Kennelliiton taholta kasvattajasitoumuksessa joka jokaisen kasvattajanimen omaavan on täytynyt allekirjoittaa. Jos kasvattaja kärähtää kasvattajasitoumuksen tai koiranomistajan perusohjeen rikkomisesta, seurauksena yleensä joko varoitus tai kasvatus- ja näytteilleasettamiskielto. Yleensä kysymyksessä on joko ns. välipentue tai PEVISA-sääntöjen (PEVISA= perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelma) kierto jos pentuja ei rekisteröidä. Ja sehän on sitten tosi vastuullista ostajan puolelta rahoittaa tällaisten epämääräisten kasvattajien toimintaa, he vain teettävät pentuja mutta eivät ole valmiita kantamaan sitä vastuuta minkä jokainen kasvattaja joutuu rekisteröidystä pennusta jo ihan kuluttajansuojan nimissä ottamaan. Kun ostaa rekisteröidyn rotukoiran voi varmuudella tietää sen suvun (helpottaa riskien analysoimista eril.perinn. sairauksissa), saa kuluttajansuojan, jos koirassa myöhemmin todetaan joku vika tai sairaus joka voidaan määritellä synnynnäiseksi, jos rotu kuuluu Pevisaan, voi varmuudella tietää että ainakin vanhemmat ovat tietyiltä osin terveystutkittuja ja minimivaatimukset niiden tutkimusten osalta täyttyvät. Jos pentujen rekisteröimättömyyden syynä on se että jompikumpi tai kumpikin vanhemmista ei ole mennyt sen rodun PEVISAsta läpi, niin ei kai kukaan oikeasti luule että kasvattaja rehellisesti kertoo että joo, jätin pennut rekisteröimättä koska emällä on E-lonkat ja 3-kyynärpäät ja ai niin, isältä löydettiin alkava kaihi..

Kaikkien rekisteröimättömyyttä puolustelevien kannattaa ehdottomasti lukea tämän ketjun aloittajan laittama linkki :/

Itse paperit eivät lemmikistä tee sen arvokkaampaa, mutta rekisteröimättömyyden takana voi piillä monta syytä...

Nykyään rekisteröityjen koirien lisääntymistä vahditaan tarkkaan! Nimen omaan siksi ei pitäisi ottaa pentua jota ei ole rekisteröity (vaikka olisi puhdasrotuinen) että jalostuksesta johtuvat sairaudet eivät lisääntyisi! Rekisteröityihin pentuihin kiinnitetään huomiota ja jos lonkkia yms. muita yleisiä roduilla tunnettuja sairauksia ei ole tutkittu niin koira ei käy pentujen tekoon! Samaten rekisteröity koira jolla todetaan esim. d-lonkka, niin pentuja ei saa teettää, joten rotujen kannat paranevat koko ajan tarkan valvonnan vuoksi!

Tämä oli yksi niistä syistä miksi en itse ottaisi rekisteröimätöntä koiraa! On myös kamalaa ajatella jos ottaisi rekisteröimättömän, että pentue voi olla emästä joka on esim. vasta 1,5 vuotias joka ei ole todellakaan valmis pentujen saantiin, tai että emä tekee joka vuosi pentueen!

Olen sitä mieltä että rekisteröimättömissä pennuissa ei ehkä ole vikaa, mutta emo on saattanut kärsiä kovastikin niiden tekemisestä (en siis puhu nyt sekarouisista koirista)...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.09.2005 klo 18:03 Catnip kirjoitti:
Jos ei vaan kiinnosta koiran näyttelyissä juoksuttaminen tai koiran suvunjatkaminen, niin niillä papereilla ei ole kauheasti virkaa. Lähinnähän ne paperit vain lisäävät koiran "jälleenmyyntiarvoa", olisi se sitten koira itse tai koiran pennut.

Kävitkö kattoon tuo aiemmin laitetun linkin "miksi rekisteröity pentu"?
Sieltä selviää että itse asiassa niillä papereilla voi olla hyvinkin paljon väliä. Joku mainitsi maksaneensa 3000 mk paperittomasta sheltin pennusta :whistle: Minusta se on hurja summa käytännössä sekarotuisesta koirasta, jonka perimästä (terveys ennen kaikkea) ei ole mitään takeita. Muutenkin luulisin että rekatun koiran olisi saanut samasta rodusta lähes samaan hintaan.

Jos näyttelyt tms. eivät kiinnosta, aina voi kysyä kasvattajalta esim. ns."pikkuvikaista" koiraa joka on jo hinnaltaankin halvempi, mutte rekattuna myös taustatekijät tiedossa ;)

No silläpä mä sitä ihmettelinkin että mitä ihmeen haittaa niistä voi olla. Voihan ne vaikka polttaa kotiin päästyään jos hirveästi ärsyttää niitä katella. Mutta puhdasrotuisella koiralla mun mielestä kans pitäis olla paperit kunnossa. Se rekisteröinti kun ei kasvattajalle maksa niin hirveästi, niin varmasti rekisteröi pennut jos ei mitään hämminkiä ole taustalla.

Yhteistyössä